Permalänk

Iphone 8 plus eller xr?

Tjena! Väntat på apples nya iphone reveal i ett par månader nu och blev redigt besviken då min plånbok inte kommer hålla för en xs och det verkade som att xr nästan blir lite för mycket "budget". Det jag är väldigt fundersam över nu är ifall man ska köpa 8 plus istället för en xr? Skulle bara vilja ha lite feedback om vad ni skulle gjort.

Så som jag uppfattat det så har alltså 8 plus en bättre skärm än vad xr har?

Permalänk
Medlem

om jag fattat det rätt så har 8 plus bättre skärm. Dock så har den långsammare chip A11 mot A12(xr). Sedan har 8 plus 2 kameror där xr bara har en. Dock osäker vilka funktioner som försvinner med det, kanske porträtt delen? I övrigt får du ju inte face id med 8 plus vilket du får med xr.

OT: sitter själv o väntar på en XS max.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Beg 8 eller vänta.
8ans skärm är inte svindyr om olyckan är framme. iPhone X är + 2000kr om skärmen går sönder inte så kul.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av ddog:

om jag fattat det rätt så har 8 plus bättre skärm. Dock så har den långsammare chip A11 mot A12(xr). Sedan har 8 plus 2 kameror där xr bara har en. Dock osäker vilka funktioner som försvinner med det, kanske porträtt delen? I övrigt får du ju inte face id med 8 plus vilket du får med xr.

OT: sitter själv o väntar på en XS max.

mja jag har ju touch id på min 6s just nu och ser egentligen inget problem med det, förmodligen så lär väll face id kanske kännas bättre om man väl övergår till det.Som jag uppfattat det så är A12 endast 15 % snabbare i just cpu och 50 % snabbare i gpu, men eftersom jag inte spelar på telefonen ändå utan mest använder sociala medier och snapchat så känns det nästan som att det inte spelar någon roll.
Det jag är "rädd" för är att xr i princip blir den nya 5c. En telefon som jag ansåg vara väldigt plastig och bara skrek budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

om jag fattat det rätt så har 8 plus bättre skärm. Dock så har den långsammare chip A11 mot A12(xr). Sedan har 8 plus 2 kameror där xr bara har en. Dock osäker vilka funktioner som försvinner med det, kanske porträtt delen? I övrigt får du ju inte face id med 8 plus vilket du får med xr.

OT: sitter själv o väntar på en XS max.

XR har porträttläge via AI istället för hårdvara så det.
Jag hade nog valt en XR ändå. Nyare och roligare format plus ungefär samma pengar.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med XR som ingen pratar om är att ramen är i aluminium och inte stål som på X och XS. XR kommer vara mycket mindre tålig och dessutom kännas billigare än en XS eller X. Jag skulle försöka få tag i en begagnad X eller spara ihop för en XS.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk

Asså skillnaden på en IPhone Xs och en IPhone xr är egentligen inte så stor, alla pratar om att det är en budget telefon men egentligen är skillnaden inte så stor mellan dom.

LCD skärm istället för OLED
Båda är vattentäta, Xs lite mer dock.
FaceID på båda
1 kamera istället för 2, men samma kamera, den andra kameran klarar man sig lätt utan, har knappt använt den på min IPhone X.
Båda telefonerna har små bezzels dock har IPhone xs något mindre, jamför bezzels med IPhone 8..

Skulle valt IPhone XR över IPhone 8 plus alla dagar i veckan.

Permalänk
Skrivet av Biffendanan:

Asså skillnaden på en IPhone Xs och en IPhone xr är egentligen inte så stor, alla pratar om att det är en budget telefon men egentligen är skillnaden inte så stor mellan dom.

LCD skärm istället för OLED
Båda är vattentäta, Xs lite mer dock.
FaceID på båda
1 kamera istället för 2, men samma kamera, den andra kameran klarar man sig lätt utan, har knappt använt den på min IPhone X.
Båda telefonerna har små bezzels dock har IPhone xs något mindre, jamför bezzels med IPhone 8..

Skulle valt IPhone XR över IPhone 8 plus alla dagar i veckan.

det är väll typ dom små sakerna som gör att jag börjar tveka. Tjockare kanter, tjockare design och ingen 3d touch bl.a.

Permalänk
Skrivet av Biffendanan:

Asså skillnaden på en IPhone Xs och en IPhone xr är egentligen inte så stor, alla pratar om att det är en budget telefon men egentligen är skillnaden inte så stor mellan dom.

LCD skärm istället för OLED
Båda är vattentäta, Xs lite mer dock.
FaceID på båda
1 kamera istället för 2, men samma kamera, den andra kameran klarar man sig lätt utan, har knappt använt den på min IPhone X.
Båda telefonerna har små bezzels dock har IPhone xs något mindre, jamför bezzels med IPhone 8..

Skulle valt IPhone XR över IPhone 8 plus alla dagar i veckan.

Kanterna på Xr ser enorma ut, ser ju ut som något i 100 dollar klassen om vi jämför med Android Dessutom är den byggt av billigare material än Xs. Sen till priset, att man kan kalla den budget är ju helt skruvat. Börjar på 9495 kr vilket är dyrare än de flesta företags premium telefoner, exempelvis galaxy s9+.

Nu är jag själv än Apple användare men dessa priser börjar spåra totalt, iallfall i sverige.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Kanterna på Xr ser enorma ut, ser ju ut som något i 100 dollar klassen om vi jämför med Android Dessutom är den byggt av billigare material än Xs. Sen till priset, att man kan kalla den budget är ju helt skruvat. Börjar på 9495 kr vilket är dyrare än de flesta företags premium telefoner, exempelvis galaxy s9+.

Nu är jag själv än Apple användare men dessa priser börjar spåra totalt, iallfall i sverige.

exakt så jag tänker. Iphone 8 plus känns fortfarande som en premiumtelefon. Där jag är rädd att xr kan komma att bli en budget telefon till ett premiumpris. Hade jag kunnat hade jag förmodligen väntat till nästa år istället men min 6s håller på att ge upp helt snart så en ny telefon behövs verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sornerstedt:

exakt så jag tänker. Iphone 8 plus känns fortfarande som en premiumtelefon. Där jag är rädd att xr kan komma att bli en budget telefon till ett premiumpris. Hade jag kunnat hade jag förmodligen väntat till nästa år istället men min 6s håller på att ge upp helt snart så en ny telefon behövs verkligen.

Vad har du för fel med din iphone 6s?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sornerstedt:

Tjena! Väntat på apples nya iphone reveal i ett par månader nu och blev redigt besviken då min plånbok inte kommer hålla för en xs och det verkade som att xr nästan blir lite för mycket "budget". Det jag är väldigt fundersam över nu är ifall man ska köpa 8 plus istället för en xr? Skulle bara vilja ha lite feedback om vad ni skulle gjort.

Så som jag uppfattat det så har alltså 8 plus en bättre skärm än vad xr har?

@Sornerstedt
Behöver du den högre prestandan i XR? Annars är det verkligen inget fel med en 8+
Jag har själv en iPhone 8 Plus och den käkar allt jag slänger den till frukost. Har du några specifika krav eller behov?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Vad har du för fel med din iphone 6s?

Skickades från m.sweclockers.com

tappat telefonen där mute knappen blivit typ helt lös, batteriet är inte bytt sen jag köpte mobilen för 3 år sen så batteritiden är inte bra alls, kameran öppnas ibland inte och min laddport har gått sönder så laddaren laddar endast när kontakten är i en speciell vinkel, inget damm alls utan jag har råkat köra i laddaren när det varit något skräp där i så skiten har gått sönder.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Kanterna på Xr ser enorma ut, ser ju ut som något i 100 dollar klassen om vi jämför med Android Dessutom är den byggt av billigare material än Xs. Sen till priset, att man kan kalla den budget är ju helt skruvat. Börjar på 9495 kr vilket är dyrare än de flesta företags premium telefoner, exempelvis galaxy s9+.

Nu är jag själv än Apple användare men dessa priser börjar spåra totalt, iallfall i sverige.

Jo jag håller med att det inte är en budget telefon som folk säger, sen så är ju kanterna mycket mindre om man jämför med en IPhone 8/Plus.

Skärmen är dessutom större än en IPhone 8 plus.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

@Sornerstedt
Behöver du den högre prestandan i XR? Annars är det verkligen inget fel med en 8+
Jag har själv en iPhone 8 Plus och den käkar allt jag slänger den till frukost. Har du några specifika krav eller behov?

Det största kravet jag har är väll egentligen battertid ( vilket xr tydligen ska ha bättre) och att telefonen inte ska kännas billig i handen

Permalänk
Medlem

Hade nog tagit 8 Plus, den känns trevligare och verkar mer premium allmänt, dessutom mer prisvärd. Min kompis har en och tycker den är riktigt nice, storleken är inget problem.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

XR tycker jag är ett skämt.
LCD med inte ens full hd, sämre upplösning än tidigare iphone +, förstår verkligen hur dom kan ens släppa en sådan skräpskärm.

Skärmkanterna är mindre än 8+ såklart, men dom är långt ifrån vad Xs(gamla X) är.
Touch ID hade jag tagit alla dagar över face id.

xr är ju såklart nyare med nyare chip, men som linus sa i sin review, det är som på cpu marknaden. Det har stagnerat, det gör inte så mycket vilket chip du har idag.

Sen är ju +boxig i sig och skärmen är lite mindre.

Jag var själv intresserad av deras "budget" mobil.
Men det visade sig att det inte var något budget alls med det, och att deras "liquid retina" är årets skämt.

Kan väl säga, att om du ändå är uppe på XR nivåer kanske det är bättre att hålla koll på förra årets X modell?
Kan man få dom för liknande pris hade jag ju valt förra årets X utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Xr av de två.
Nyare och snyggare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Nivity:

XR tycker jag är ett skämt.
LCD med inte ens full hd, sämre upplösning än tidigare iphone +, förstår verkligen hur dom kan ens släppa en sådan skräpskärm.

Skärmkanterna är mindre än 8+ såklart, men dom är långt ifrån vad Xs(gamla X) är.
Touch ID hade jag tagit alla dagar över face id.

xr är ju såklart nyare med nyare chip, men som linus sa i sin review, det är som på cpu marknaden. Det har stagnerat, det gör inte så mycket vilket chip du har idag.

Sen är ju +boxig i sig och skärmen är lite mindre.

Jag var själv intresserad av deras "budget" mobil.
Men det visade sig att det inte var något budget alls med det, och att deras "liquid retina" är årets skämt.

Kan väl säga, att om du ändå är uppe på XR nivåer kanske det är bättre att hålla koll på förra årets X modell?
Kan man få dom för liknande pris hade jag ju valt förra årets X utan tvekan.

har kollat lite på förra årets X men det är batteritiden som får mig att inte vilja köpa den. 8+ och xr är ändå dom som har bäst batteritid inom iphone telefonerna.

Permalänk
Medlem

8:an är fortfarande stabil och lär vara i stort sett lika framtidssäker som de nya. Ingen direkt USP eller så.

Permalänk
Medlem

Skulle utan minsta tvekan tagit iPhone XR, allafall om priset inte är en faktor. Snacket om skärmen tycker jag är otroligt överdrivet. Visst PPIn är lägre än iPhone 8 Plus men det är bara en av många parametrar i en bra skärm och Apples LCD skärmar brukar hålla mycket hög klass.

Jag gick från en iPhone 6 med samma PPI (326) som iPhone XR har till en X som har ännu högre PPI än iPhone 8 plus (401 vs 458) men den skillnaden är inget jag direkt tänkte på, så skillnaden mot XR och 8 Plus skulle jag verkligen inte lägga så mycket vikt vid. Däremot de mycket mindre dö-ytorna var något jag verkligen uppskattade och samma sak gäller ju mellan 8 Plus och XR.

Det enda jag ser som en nackdel med XR är att den bara har en kamera jämfört med två hos 8 Plus. Jag använder "tele"-kameran rätt flitigt på min X. Däremot så lär vanliga kameran på XR vara klart bättre än den på iPhone 8 Plus döma av de första testerna av XS (skall ju vara samma i XR fast utan tele som jag förstår det).

Båda kommer vara rappa men den snabbare A12 kommer ju göra att den lär kännas rapp lite längre än om du köper en 8 Plus.
Batteri-tiden på XR skall som jag förstår det vara bästa i någon iPhone.

Och sen har XR FaceID som enligt mig är klart mycket bättre än TouchID generellt (och jag använder både TouchID och FaceID flitigt). Inte bara för upplåsning utan för att få meddelande-noteringar på skärmen som inte går att läsa så länge du inte tittar på telefonen, för smidig inloggning i appar och på forum/siter. Dessutom får du generation två av FaceID och den snabbare A12 med XR så den lär fungera ännu bättre än på X:en.

Som sagt, hade lätt valt en iPhone XR

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla åt förra årets Iphone X, ser betydligt mer intressant ut nu.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

En hel del reviewers har ju också sagt att med XR så går det inte ens se 1080p (ex det går inte ens ta 1080p toggle i youtube appen), skärmen stödjer ju inte det så borde vara logiskt, men många glömmer nog detta då iphone + har haft bättre upplösning.
Så man får nöja sig med 720p videos på youtube osv.

Att betala 9500+ för en display som har samma ppi som iphone 4 tycker jag är ingen annat än ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En hel del reviewers har ju också sagt att med XR så går det inte ens se 1080p (ex det går inte ens ta 1080p toggle i youtube appen), skärmen stödjer ju inte det så borde vara logiskt, men många glömmer nog detta då iphone + har haft bättre upplösning.
Så man får nöja sig med 720p videos på youtube osv.

Att betala 9500+ för en display som har samma ppi som iphone 4 tycker jag är ingen annat än ett skämt.

Ligger väl snarare i youtube appen än telefonen, klart den kan spela upp 1080p.
Kan hålla med om att det är märkligt upplösning, särskilt som de haft 1920x1080 i plusmodellerna några år, men att klaga på ppi’n är rätt fånigt argument, ska du leta pixlar med förstoringsglas?
Finns ju ingen vinst med att ha överdrivet hög ppi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ligger väl snarare i youtube appen än telefonen, klart den kan spela upp 1080p.
Kan hålla med om att det är märkligt upplösning, särskilt som de haft 1920x1080 i plusmodellerna några år, men att klaga på ppi’n är rätt fånigt argument, ska du leta pixlar med förstoringsglas?
Finns ju ingen vinst med att ha överdrivet hög ppi.

Ja den kan spela upp 1080p. Min dator+1080p skärm kan också spela up 4k, men knappast lönt
Överdrivet hög ppi nej, xr har allt annat än överdriven ppi, snarare extremt lågt
Och att inte ha 1080p iaf på en display är idiotiskt. Jag skulle iaf aldrig köpa en mobil som har sådan extremt dålig upplösning för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja den kan spela upp 1080p. Min dator+1080p skärm kan också spela up 4k, men knappast lönt
Överdrivet hög ppi nej, xr har allt annat än överdriven ppi, snarare extremt lågt
Och att inte ha 1080p iaf på en display är idiotiskt. Jag skulle iaf aldrig köpa en mobil som har sådan extremt dålig upplösning för det priset.

Återigen, jag är med dig om att den borde haft 1080p som är en standardupplösning, men 326ppi är verkligen inte extremt lågt.
Och det kommer som vanligt inte ha någon påverkan på upplevelsen för dem som tittar på skärmen istället för specs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns ju ingen vinst med att ha överdrivet hög ppi.

Till och med Apple själva håller inte med dig där.

326ppi är det väl i sig inget fel på. Dock på en telefon som kostar närmare 10k så nja. Då ska man väl kunna förvänta sig lite mer. 1080 är väl det minsta man kan ha som förväntning.
Kan tycka om min telefon som kostade 1700 kör 1080 och har ppi på 403, har 64gb lagring, 4gb ram, dubbla kameror så finns det ingen ursäkt för iphone xr. Kostnaden för delarna kan ju inte vara där skon klämmer. Kanske att de såg att de kunde få in ett par kronor extra på varje såld enhet genom att använda tex en skärm likvärdig från 2010?

Edit, 326ppi är extremt lågt för en telefon som kostar nästan 10k. 326ppi i en telefon som kostar 3k? Helt ok.

Permalänk
Medlem

Xr definitivt. Alla iPhones som har hemknapp börjar kännas föråldrade. Att navigera mellan appar och hemskärmen är så himla mycket bättre med swipes ist för hemknappen.

Återstår att se i recensioner och så hur den egentligen skiljer sig från XS, men på papper så tappar du inte mycket:

- LCD ist för OLED: Apples LCD skärmar är väldigt bra, inget att oroa sig för
- Lägre PPI: Samma PPI som iPhone 6/7/8 vilket ingen klagade på var låg upplösta. Bra tweets att läsa: https://twitter.com/bzamayo/status/1042734445822926848?s=21
- En kamera ist för två: Xr kan tydligen göra porträtt foto med mjukvara så det tappar du inte. Jag tror 2x optiska zoomen försvinner dock, har kommit till hands några ggr för mig men jag hade klarat mig utan
- Någon liten mm tjockare: mer batteri! Xr listas ha bättre batteri än 8 Plus, XS och XS Max.
- Tjockare bezels: ja det ser fult ut, fast jag tycker jag ibland råkar nudda kanten på skärmen när jag håller min X med två händer så jag råkar skrolla, så det kan vara en fördel också

Jag har själv en X men är intresserad av Xr. Ska testa en i butik när de finns där.

EDIT: Ja juste, ang 3D Touch hade det ju ersatt det med någon slags lättare version av det där man bara håller ner fingret länge isf för att ”trycka in”. Det lär nog duga. Har 3D Touch på min X och det är sällan jag använder det avsiktligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/nya-iphone-ratas-nar-vi-mobilbantar

"Har iphone förlorat sin lyster? Ser man till förhandsbeställningarna av nya iphoneX så verkar det så. Inte så konstigt, enligt panelen i nya avsnittet av programmet Mellan raderna. Trenden mobilbantning är en förklaring. Brist på utveckling en annan.
– De vill ha jättemycket betalt utan att prestera en enda riktig nyhet, säger SvD:s Mikael Törnwall."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.