Nvidia förbjuder fabriksöverklockning av billigare RTX-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förbjuder fabriksöverklockning av billigare RTX-grafikkort

Nya uppgifter talar för att billigare grafikkort i Geforce RTX 2000-serien inte får överklockas från fabrik, utan detta kommer vara begränsat till mer påkostade modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge man själv kan överklocka dem så är det inget större problem.

Permalänk
Administrativ avgift

Mycket bra initativ efter alla olyckliga personer som haft problem med diverse överklockade kort i forumet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Så länge man själv kan överklocka dem så är det inget större problem.

Var det inte samma visa med GTX 1070? Där kom dom runt detta med custom BIOS profiler man snabbt kunde slå på för att få ut mer kräm

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

inte bara det. gamersnexus har också pratat med folk på nvidia och nvidia kommer från och med 2000 serien låsa spänningen på korten.
så grattis till alla som älska nvidia, för varje dag som går så blir nvidia mer och mer likt apple. dem bestämmer vad ni vill

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Var det inte samma visa med GTX 1070? Där kom dom runt detta med custom BIOS profiler man snabbt kunde slå på för att få ut mer kräm

Tyvärr är spänningen låst på Pascal, så oavsett med custom bios så kan man inte överklocka högre än med originalbios. (Men jag kan ha fel, bara sånt jag har skumläst igenom på nätet)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

När Nvidia släpper RTX 3000-serien får man inte installera det själv. Nvidia skickar ut personal som installerar det i datorn och sedan förser datorn med lås och larmsystem. Vill du öppna din dator för att uppgradera eller ändra något får du ringa Nvidia som för en nätt summa ($1899) kommer ut och gör detta åt dig. Men det är för DITT bästa för att du ska få en så bra och stabil upplevelse som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andra94:

Mycket bra initativ efter alla olyckliga personer som haft problem med diverse överklockade kort i forumet.

Jag tror inte Nvidia gör detta på grund av den saken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ni har alla rätt o vara negativa om detta, men tänk sådär. Jag bojkottar hellre AMD för att inte kunnat hänga med i svängarna.. Nvidia kan och kommer göra vad fan dem vill för dem äger ju grafik marknaden.. tyvärr..

Intel får ju inte lika mycket skit längre då man nu kan säga exakt detta,
"Well im off to AMD".

Men för Nvidia funkar inte detta..

Permalänk
Medlem

Binnade kretsar är ju inte något nytt på dyrare kort men vad fan, kommer dom inte låta användarna dra upp reglagen lika högt är det ju helt sjukt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"Nvidia pulling crap? I'm surprised!"- No One, Ever.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på 2080Ti-K med upplåst spänning och och +$100 prislapp

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

bahaha.
överpriser och egna villkor.
Ska bli sköt o slippa nvidia sen när amd kommer ikapp.
Likadant när det gäller Intel.

Permalänk
Medlem

Det är inte många beslut från Nvidia senaste tiden som har varit i kundernas bästa intresse direkt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Dag 1: "OMG! nVidia blocking my OC!"
Dag 2: "I modded my nVidia card to allow OC!"
Dag 3: "OMG! nVidia wont replace my broken card!"

Helt OK att nVidia försöker skydda korten mot klumpiga överklockare.
Spänningsbegränsning har vi ju haft rätt länge nu och det har ju inte direkt hindrat driftiga överklockare från att nå nya höjder.

Permalänk
Medlem

Tror vi hade behövt lite fler bolag som kämpar om kunderna

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Administrativ avgift

@Dinoman: Och varför den spydiga kommentaren? Jag nämnde aldrig nånting varför Nvidia gjorde det utan bara att jag gillar att dom gör såhär..... Därav att köper du en billigare model får GPU-boost sätta begränsningarna för kortet , dvs det begränsas baserat på värme osv osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andra94:

@Dinoman: Och varför den spydiga kommentaren? Jag nämnde aldrig nånting varför Nvidia gjorde det utan bara att jag gillar att dom gör såhär.....

Spydig?

Det där läste du själv in. Jag bara gav min syn på saken precis som du gav din eller du kanske föredrar att stå oemotsagd?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

inte bara det. gamersnexus har också pratat med folk på nvidia och nvidia kommer från och med 2000 serien låsa spänningen på korten.
så grattis till alla som älska nvidia, för varje dag som går så blir nvidia mer och mer likt apple. dem bestämmer vad ni vill

[]https://www.youtube.com/watch?v=GjpQwqtvCZc&t=0s[/youtube]

Nej, ingen ändring jämfört med hur det fungerat på Pascal är vad som konstateras i videon. Dvs spänning har varit rätt så tight låst ett tag nu. I alla fall gott att han åtminstone överväger tanken att ha ett "do whatever I want"-läge på framtida produkter.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som känner sig smått förvirrad inför lanseringen? Jag har själv förhandsbokat ett Evga xc gaming (kostar 15 000kr på inet vilket jag hoppas kommer justeras). Kommer xc2 gaming kosta mindre men inte prestera lika bra?

Permalänk
Master of Overkill

Så samma sak som 1000 serien inga konstigheter.

Bättre GPU Boost 4.0 för ljudnivå drops.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg mina GTX 560 kort på den tiden från Gigabyte kom fabriksöverklockade och det var mycket problem med dom. Kommer ihåg att Gigabyte var tvungna att skicka ut en ny biosuppdatering för att stabilisera överklockningen, så jag förstår Nvidia.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
99:e percentilen

Är det klarlagt vad Nvidia menar med "fabriksöverklockning" dock?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är det klarlagt vad Nvidia menar med "fabriksöverklockning" dock?

Nu kanske jag inte är riktigt klarvaken efter min powernap, men hur mycket kan man tolka in i fabriksöverklockning? Det är väl deras stock hastigheter som är måttstocken, så i min tolkning så ser jag att det enda tredjepartstillverkare kan bidra med är kylningslösningar och eventuella estetiska bidrag som tolereras av nVidia.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är det klarlagt vad Nvidia menar med "fabriksöverklockning" dock?

Rätt säker på att dom menar allt utöver vad nVidia specificerar korten till.
Det var ju samma med Pascal vill jag minnas.

Om referenskorten ("Founders Edition") har en bra och tyst kylare och är lite högre klockade än vad 3'dje partstillverkarna får skeppa så får vi ju hoppas på att dom åtminstone kan konkurrera med priset.
Hur som helst så krymper ju marknaden för de som bara smackat på en vettig kylare på en referens PCB, klockat en smula och såld korten för strax under "FE" pris.

Permalänk
Hjälpsam

Verkar vettigt, man bör ändå inte riskera så dyra pjäser, genom klumpig överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fast i ärlighetens namn, är det inte så idag redan? De billigaste korten ligger mer eller mindre @stock medan de lite dyrare ligger 5-15% högre klokade. Inte direkt några stora skillnader. Så länge man kan överklocka manuellt så är det inget problem.

Jag förstod dock inte från artikeln på vilket sätt de ska förbjuda partnertillverkare att överklocka den "billigare" kretsen? Verkar ju inte finnas någon hårdvarulåst begränsning. Så det måste vara via avtal?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

inte bara det. gamersnexus har också pratat med folk på nvidia och nvidia kommer från och med 2000 serien låsa spänningen på korten.
så grattis till alla som älska nvidia, för varje dag som går så blir nvidia mer och mer likt apple. dem bestämmer vad ni vill

Inget man inte kan komma runt genom att löda trådar och styra spänningen manuellt, har gjorts förr och görs säkert fortfarande när man är ute efter extrem spänning vid användning av flytande kväve osv.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast i ärlighetens namn, är det inte så idag redan? De billigaste korten ligger mer eller mindre @stock medan de lite dyrare ligger 5-15% högre klokade. Inte direkt några stora skillnader. Så länge man kan överklocka manuellt så är det inget problem.

Jag förstod dock inte från artikeln på vilket sätt de ska förbjuda partnertillverkare att överklocka den "billigare" kretsen? Verkar ju inte finnas någon hårdvarulåst begränsning. Så det måste vara via avtal?

Med "fabriksöverklockning" så menas att partnertillverkarna levererar korten med en högre basfrekvens än vad nvidia gör. (oftast med ett OC tillagt i modellnamnet)
Nu får dom alltså inte göra så, utan måste hålla sig till samma basfrekvens. Det är dock inget som hindrar användaren från att överklocka så gott det går.

Sedan återstår det att se om korten faktiskt går att klocka, men det borde vi ju se om ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Dinoman: Och varför den spydiga kommentaren? Jag nämnde aldrig nånting varför Nvidia gjorde det utan bara att jag gillar att dom gör såhär..... Därav att köper du en billigare model får GPU-boost sätta begränsningarna för kortet , dvs det begränsas baserat på värme osv osv

Vi vet båda varför de gör detta.. och det har inte och göra med att klantiga personer överklockar..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |