Permalänk

val av komponenter

nu verkar mitt datorköp äntligen bli av, nu har jag råd.
vad kan jag få ut utav 15K, vad är det bästa jag kan få på marknaden för den summan? det gör ju givetvis inget om det är billigare än så.
skärm har jag och jag tror nog att mina mekaniska HDD där jag har allt sparat, klarar av en sväng till innan jag byter ut dem, jag kommer att behöva en ny SSD HDD dock då den jag har nu har kränglat så mycket för mig, och den nya vill jag gärna ska ha stort utrymme. ett chassi, vilket spelar mindre roll, bara det har bra luft och har damm filter.
men resten, grafikkort, minne, moderkort, cpu osv, vad är det bästa jag kan få ut utav 10-15K?
kan även passa på och fråga, hur ser det ut på horisonten när det gäller komponenter? jag menar, kanske lite dumt att köpa ett nytt grafikkort om tex ett bättre släpps om bara nån vecka eller så, då kan jag ju vänta tills dess.
vill gärna att datorn ska kunna hålla sig och klara av spel i ett antal år framöver.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mangemani: Frågan är vad du vill prioritera, cpu eller gpu?
Här är ett förslag med lite vassare gpu, sen kan man ta lite klenare gpu och vassare cpu (i7 8700K) och byta upp sig på gpun senare.
Är det inte någon brådska så kan man även invänta Intels nya cpu'er och nvidias nya gpu'er.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11802684/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@mangemani: Frågan är vad du vill prioritera, cpu eller gpu?
Här är ett förslag med lite vassare gpu, sen kan man ta lite klenare gpu och vassare cpu (i7 8700K) och byta upp sig på gpun senare.
Är det inte någon brådska så kan man även invänta Intels nya cpu'er och nvidias nya gpu'er.

Varför välja mellan en bra cpu eller en bra gpu? Verkar vara en dum kompromiss att göra i den här prisklassen?!

Mitt tips när man bygger en dator för 15K är att inte köpa något sämre än i7 8700K eller sämre än GTX 1070 ti.

Det är rätt stor skillnad på i5 8600K och i7 8700K. Ännu större skillnad är det mellan GTX 1070 (som kanske är det minst prisvärda kortet på marknaden) och GTX 1070 ti som tillsammans med GTX 1060 3GB och RX 580 4GB är de mest prisvärda korten just nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför välja mellan en bra cpu eller en bra gpu? Verkar vara en dum kompromiss att göra i den här prisklassen?!

Mitt tips när man bygger en dator för 15K är att inte köpa något sämre än i7 8700K eller sämre än GTX 1070 ti.

Det är rätt stor skillnad på i5 8600K och i7 8700K. Ännu större skillnad är det mellan GTX 1070 (som kanske är det minst prisvärda kortet på marknaden) och GTX 1070 ti som tillsammans med GTX 1060 3GB och RX 580 4GB är de mest prisvärda korten just nu.
https://komponentkoll.se/bild/uwprF.png

Jo men nu kolla jag bara hos Inet och då är prisbilden lite annorlunda, sen kan jag hålla med att om man får in sakerna i budget så är det ju bra.
Dock är skillnaden mellan 8600K och 8700K inte speciellt stor i just spel, där är 8600K mer prisvärd.

Permalänk

Mitt förslag om du måste beställa alla delar ifrån samma ställe, annars hade jag kört på Chris_Kadaver förslag
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11803157/

Lite över budget, men du får ett GTX1080 och en i7 8700K, du lär inte behöva uppgradera på något år enligt min spåkula jag har hemma. Men vore jag du hade jag väntat lite och se vad som händer med priserna när Intel släpper sina nya cpus och Nvidia lanserar sina RTX grafikkort.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

datorn ska användas främst till spel, sen är det ju bara surf, titta på film osv och där krävs det väl inte mycket antar jag. spel med så hög grafik som möjlig i hyfsad FPS, det är det primära

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11803183/

Där får du mycket fps för pengarna, men hur "framtidssäker" en i5 är vet ju ingen riktigt

https://www.youtube.com/watch?v=l1P2ZWcjaJk&t=901s

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Hej
Det viktiga när man väljer dator och komponenter är vad man har för krav.
Viktiga frågor som bör ställas är

Vad spelar du för spel?
- Det man undrar här är spelet GPU / CPU Intensivt

Vilken upplösning tänker du spela i?

Dessa simpla frågor kommer bidra till att samtliga kan hitta en balanserad dator till rätt pris.

Jag hade nog tittat på marknaden här på Sweclockers efter ett grafikkort speciellt nu när Nvidia släpper snart sin RTX Serie.

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men nu kolla jag bara hos Inet och då är prisbilden lite annorlunda, sen kan jag hålla med att om man får in sakerna i budget så är det ju bra.
Dock är skillnaden mellan 8600K och 8700K inte speciellt stor i just spel, där är 8600K mer prisvärd.

Fast då stämmer även att i5 8400 parad med b360 moderkort är mer prisvärd än i5 8600K om man ser till pris/prestanda.

Rent historiskt sett så har i5:or aldrig varit en allt för långsiktig investering. Jag sitter fortfarande på i7 2600K och är fortfarande nöjd med prestandan sett till hur pass gammal den är (från 2011). Hade jag köpt i5 2500K hade jag antagligen velat uppgradera för rätt länge sen. Samma sak gällde när jag köpte min core2duo E8300 som vid tidpunkten till och med presterade bättre i spel än Q6600. Hade jag däremot köpt Q6600 så hade jag klarat mig 2-3 år längre än jag gjorde på core2duon. Så prisskillnaden på en tusenlapp mellan i5 8600K och i7 8700K är rätt liten i sammanhanget kan jag tycka. Betala lite mer nu, men få ut en bra mycke längre livslängd ur plattformen.

I en budgetburk hade jag satsat på Ryzen 5 2600, men i entusiastsegmentet är i7 8700K enda givna valet i min bok om burken främst är till spel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av StarStream:

Hej
Det viktiga när man väljer dator och komponenter är vad man har för krav.
Viktiga frågor som bör ställas är

Vad spelar du för spel?
- Det man undrar här är spelet GPU / CPU Intensivt

Vilken upplösning tänker du spela i?

Dessa simpla frågor kommer bidra till att samtliga kan hitta en balanserad dator till rätt pris.

Jag hade nog tittat på marknaden här på Sweclockers efter ett grafikkort speciellt nu när Nvidia släpper snart sin RTX Serie.

tack för att du förklarar, jag visste faktiskt inte om detta, alltså att den infon kan hjälpa, så jag ska svara så gott jag kan.

jag vill kunna spela ALLT i stort sätt, tungdrivna som lätta, allt som kommer i min väg och som verkar intressant, strategi, FPS, RPG, spel där det händer mycket på skärmen samtidigt, typ som i intensiva fighter i total war spelen tex.

min skärm klarar av 2560 x 1440, så det är väl det som är målet, kanske inte i alla spel, men i de flesta

sen skulle jag vilja att datorn håller sig tyst, håller sig sval, har bra luftsystem, håller sig dammfri(men det beror väl iofs lite på hur väl jag städar rummet), tänkte på dammfilter osv.

hoppas det hjälper

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fast då stämmer även att i5 8400 parad med b360 moderkort är mer prisvärd än i5 8600K om man ser till pris/prestanda.

Rent historiskt sett så har i5:or aldrig varit en allt för långsiktig investering. Jag sitter fortfarande på i7 2600K och är fortfarande nöjd med prestandan sett till hur pass gammal den är (från 2011). Hade jag köpt i5 2500K hade jag antagligen velat uppgradera för rätt länge sen. Samma sak gällde när jag köpte min core2duo E8300 som vid tidpunkten till och med presterade bättre i spel än Q6600. Hade jag däremot köpt Q6600 så hade jag klarat mig 2-3 år längre än jag gjorde på core2duon. Så prisskillnaden på en tusenlapp mellan i5 8600K och i7 8700K är rätt liten i sammanhanget kan jag tycka. Betala lite mer nu, men få ut en bra mycke längre livslängd ur plattformen.

I en budgetburk hade jag satsat på Ryzen 5 2600, men i entusiastsegmentet är i7 8700K enda givna valet i min bok om burken främst är till spel.

Historiskt sätt så har du rätt, skillnaden nu är 2 kärnor.
8600K och 8700K är båda 6 kärniga och har princip samma klockfrekvens, det gör att till en ren spelburk får man inte mycket (om något alls) för de extra 1400 kr som i7:an kostar (Inet pris).
Sen kan jag hålla med om att har man pengarna att lägga så tar man i7:an, men måste jag välja lägger jag hellre dom pengarna på grafikkortet.

Permalänk

har och har, visst, 15K har jag att röra mig med om det skulle vara så, men om jag kan få det billigare än 15K och ändå få en bra speldator, så vore ju det super:)

är det någon mer info ni behöver för att det lättare ska kunna vara att plocka ut de delar jag behöver? fråga gärna så svarar jag så gott jag kan.

pratade lite med en polare och han tyckte att snabba minnen var att föredra

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har och har, visst, 15K har jag att röra mig med om det skulle vara så, men om jag kan få det billigare än 15K och ändå få en bra speldator, så vore ju det super:)

är det någon mer info ni behöver för att det lättare ska kunna vara att plocka ut de delar jag behöver? fråga gärna så svarar jag så gott jag kan.

pratade lite med en polare och han tyckte att snabba minnen var att föredra

Får du in en i7:a inom ramen för vad du vill spendera så gör det, men inte på bekostnad av ett sämre grafikkort.
Sen vet jag inte vad din polare menar med snabbare minne, över 3000MHz behöver du inte gå om priset sticker iväg, gör ingen större skillnad.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför välja mellan en bra cpu eller en bra gpu? Verkar vara en dum kompromiss att göra i den här prisklassen?!

Mitt tips när man bygger en dator för 15K är att inte köpa något sämre än i7 8700K eller sämre än GTX 1070 ti.

Det är rätt stor skillnad på i5 8600K och i7 8700K. Ännu större skillnad är det mellan GTX 1070 (som kanske är det minst prisvärda kortet på marknaden) och GTX 1070 ti som tillsammans med GTX 1060 3GB och RX 580 4GB är de mest prisvärda korten just nu.
https://komponentkoll.se/bild/uwprF.png

jag tror jag kör på denna. hur stor blir prisskillnaden om man istället tar ett nätagg på 600-750W? hur snabba minnen är det på dem som finns i denna listan?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Får du in en i7:a inom ramen för vad du vill spendera så gör det, men inte på bekostnad av ett sämre grafikkort.
Sen vet jag inte vad din polare menar med snabbare minne, över 3000MHz behöver du inte gå om priset sticker iväg, gör ingen större skillnad.

det var nått som han personligen hade valt, inget måste eller krav eller så, men jag har ingen aning, säger du att det inte gör någon skillnad så gör det väl inte det då:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Lego Master

Jag vill bara slänga ut en tanke som varken TS eller någon av kundvagnarna tagit upp, Windows-licens? Har du en sådan? Annars ändrar det ju prisbilden en aning...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

det har jag faktiskt inte. för win 7 64 bits har jag, men skulle vilja ha win 10. hur mycket kostar ett sådant?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Lego Master

@mangemani:
Well, en riktig Windows 10 Home retail-licens kostar runt 1300kr, du kan komma undan med 1200 om du låter tex. Inet montera datorn åt dig (OEM-licens isf, knuten till datorn i fråga).

En gråzon (som jag inte vet mycket om) är att köpa tex. från Kinguin och andra ställen som säljer keys till mjukvara. Jag har själv köpt en del spel därifrån, men aldrig OS. Verkar ligga på runt 250-300kr för en OEM-licens. Men detta är alltså en gråzon, där nyckeln kan sluta funka lite när som helst beroende på varifrån den faktiskt kommer.

EDIT:
Det är möjligt att det fortfarande går att uppgradera tidigare versioner av Windows till 10 för en mindre peng. Jag skickade själv upp ett antal licenser från 8 till 10 för runt 300kr/styck, och uppgraderingen från 7 till 8 var gratis under vissa omständigheter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag tror jag kör på denna. hur stor blir prisskillnaden om man istället tar ett nätagg på 600-750W? hur snabba minnen är det på dem som finns i denna listan?

Räkna runt tusenlappen för ett sådant nätagg.
Minnena i den konfigen är 2666MHz

Skrivet av mangemani:

det var nått som han personligen hade valt, inget måste eller krav eller så, men jag har ingen aning, säger du att det inte gör någon skillnad så gör det väl inte det då:)

Jo men han har delvis rätt och lite skillnad kan det bli, upp till 3000MHz bör man nog gå men därefter menar jag att priset får avgöra lite och om man går högre

Skrivet av mangemani:

det har jag faktiskt inte. för win 7 64 bits har jag, men skulle vilja ha win 10. hur mycket kostar ett sådant?

Beror lite på vilken version och var du köper licensen, via t.ex. Inet ligger det på mellan 1200 - 2500 kr.
Sen kan man ju köpa en licens via t.ex. Ali Express för ett par hundralappar, oftast funkar dom men man vet aldrig hur länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

EDIT:
Det är möjligt att det fortfarande går att uppgradera tidigare versioner av Windows till 10 för en mindre peng. Jag skickade själv upp ett antal licenser från 8 till 10 för runt 300kr/styck, och uppgraderingen från 7 till 8 var gratis under vissa omständigheter.

Det går utmärkt ännu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det går utmärkt ännu.

Du får gärna dela med dig hur i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du får gärna dela med dig hur i så fall.

Precis som förut, finns guider över hela nätet inkl Microsoft själva.
Ladda ner windows 10 media på en sticka, installera som vanligt och välj motsvarande version av win10. När den ber om nyckel så mata in din Win7 nyckel...

Done.

Edit: Detta är gratis, och har funkat sedan Threshold, provade detta senast förra veckan och är inofficiellt bekräftat från Microsofts håll.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Precis som förut, finns guider över hela nätet inkl Microsoft själva.
Ladda ner windows 10 media på en sticka, installera som vanligt och välj motsvarande version av win10. När den ber om nyckel så mata in din Win7 nyckel...

Done.

Edit: Detta är gratis, och har funkat sedan Threshold, provade detta senast förra veckan och är inofficiellt bekräftat från Microsofts håll.
Skickades från m.sweclockers.com

Hur man gör/gjort vet jag men trodde dom spärrat detta, har inte behövt uppdatera någon dator på ett tag nu och därför inte testat.