Vilken ny processor ska jag köpa och Är mitt moderkort kapabelt med en ny processor?

Permalänk
Medlem

Vilken ny processor ska jag köpa och Är mitt moderkort kapabelt med en ny processor?

Hej, jag funderar på att köpa en ny processor....en Ryzen 5. just nu har jag en Ryzen 3 1300x och gtx 1060, men det känns som att min processor är lite för svag för mitt grafikkort. Har testat alla mina spel med MSI afterburner, och alla spel är rätt så okej men min CPU usage är runt 60-100% när jag spelar ex BF1, DOOM, GTA V, etc etc. just nu fick jag 3500kr på min födelsedag och tänkte mig köpa en ny processor men vet inte vilken isåfall, Mitt moderkort är ett gigabyte GA-AX370 GAMING K3 som har bara en AMD socket. Vet dock inte om man kan köra en Ryzen 5 eller 7a på moderkortet, eller om det går för alla AMD, och Ryzen processorer...förutom Threadripper då. Jag har kollat på Ryzen 5 2600x och ryzen 5 2600, men vet inte vilken jag ska köpa. Vill liksom inte ta alla mina pengar på en Ryzen 7 som kostar ca 3700kr. Tack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jakjan:

Hej, jag funderar på att köpa en ny processor....en Ryzen 5. just nu har jag en Ryzen 3 1300x och gtx 1060, men det känns som att min processor är lite för svag för mitt grafikkort. Har testat alla mina spel med MSI afterburner, och alla spel är rätt så okej men min CPU usage är runt 60-100% när jag spelar ex BF1, DOOM, GTA V, etc etc. just nu fick jag 3500kr på min födelsedag och tänkte mig köpa en ny processor men vet inte vilken isåfall, Mitt moderkort är ett gigabyte GA-AX370 GAMING K3 som har bara en AMD socket. Vet dock inte om man kan köra en Ryzen 5 eller 7a på moderkortet, eller om det går för alla AMD, och Ryzen processorer...förutom Threadripper då. Jag har kollat på Ryzen 5 2600x och ryzen 5 2600, men vet inte vilken jag ska köpa. Vill liksom inte ta alla mina pengar på en Ryzen 7 som kostar ca 3700kr. Tack

Du har sockel AM 4 och inte TR 4 så threadripper passar inte ens fysiskt.
Du får kolla vilka cpuer som stöds i vilken biosversion och vid behov uppdatera bios så ska det nog bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

2600 kostar ju 1599kr nu så den känns ju som en bra deal. Uppdatera bios innan bytet bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: ett problem är att jag inte vet hur man updaterar mina BIOS? Ska jag bara kolla upp på youtube eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

@Jimemy: ett problem är att jag inte vet hur man updaterar mina BIOS? Ska jag bara kolla upp på youtube eller?

Jag tror inte jag har uppdaterat bios någon gång. Men jag gissar att det finns på moderkortstillverkarens hemsida, sen kan du ju googla hur man går tillväga för att uppdatera. Jag gissar på att man lägger in filen på ett usb minne först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Men vad händer om man inte updaterar. Kommer datorn inte boota upp alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

@Jimemy: Men vad händer om man inte updaterar. Kommer datorn inte boota upp alls?

Har man otur så får man ingen bild på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: men finns det en chans att det kommer funka om man inte uppdaterar eller kommer det som du säger bli en svart bild på skärmen?

Permalänk
Medlem

@Jakjan: Det kommer inte fungera utan en uppdatering.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Men vad händer om man inte updaterar. Kommer datorn inte boota upp alls?

Korrekt. Du måste ha minst BIOS F20, annars kommer datorn sannolikt inte boota alls med en Ryzen ur 2000-serien.

Men det är bara att ladda ner senaste BIOS, packa upp filerna och lägga dem på ett USB-minne, och sen gå in i Q-Flash genom att trycka på End när datorn bootar.

Permalänk
Medlem

@Jakjan: Precis... den bootar inte med gammalt bios och Ryzen 5 2000-serien. Ryzen 5 2600 för 1599:- är en bra deal.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Har precis laddat ner dom. Det var skit enkelt när man väl visste vad man gjorde, jag tog min usb och la in filen i usb och restarta datorn och klickade på end så mina BIOS kommer upp och sen tog jag bara den filen och laddade ner, skit enkelt. Det boosta upp mig lite från gaming som innan var på 68% som nu är på 70% och desktop som innan var på 70% är på 82% och workstation som var på 46% är nu 56% så nu borde jag bara kunna köpa en ny CPU och installera eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

så nu borde jag bara kunna köpa en ny CPU och installera eller hur?

Ja, har du lagt in senaste BIOS så är det bara att köra på. Du kan kolla på den här listan för vilka processorer moderkortet har stöd för, men det är i praktiken alla Ryzen 3/5/7 som finns.