Lägsta specs som behövs för att spela upp 1080p.blueray.x264 med 100% flyt.

Permalänk
Medlem

Lägsta specs som behövs för att spela upp 1080p.blueray.x264 med 100% flyt.

Jag undrar om tex en i5-8250U med 620 intel graphics är tillräckligt för att spela upp "krävande" HD videos. Eller behövs det dedikerat grafikkort?

Vill köpa en billig laptop för film/surf. Det får aboslut inte förekomma lagg vid upspelning.

Permalänk
Avstängd

Tveksamt att det inte skulle gå.

Permalänk
Medlem

Det här görs väl utan problem med HW-accell i form av DXVA? Ex min gamla AMD E350 med två kärnor klarar detta än idag. Behöver dock bytas ut för 4k inom kort..

Sålänge du använder ex. VLC, MPC-HC, Kodi eller liknande med rätt inställningar så ska det inte vara några som helst problem..

Jag vet inte men lagget du beskriver kan ju härstamma från att du inte kör i samma uppdateringsfrekvens på skärmen som filmen är skapad med. Ofta ligger detta på 24Hz vilket de flesta tv-apparater har stöd för, vet att det för 5 - 8 år sen var struligt i intels drivers men det har de sannolikt löst till nu.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Pojk, du kan köra SVP med den.

Permalänk
Medlem

Tom. en lite rpi klarar det med väldigt lite ryck, i somliga fall bättre än tex cromecast

men skall du ha garanterat icke ryck/lagg så är det dessvärre bara en tjock-TV och VHS-bandare eller eventuell DVD-film (enkellagers).

Man kan lägga nästa hur mycket pengar som helst på uppspelning men ändå inte garanterat ryckfritt i någon del i uppspelningen med digitala system... - det är bara minneslösa system som tex analog-TV och VHS-band (analog utsändning) som kan ordna det av just anledningen att det finns inget i systemet som kan komma ihåg något och därmed heller inte kan stalla eller rycka - förr i tiden innan digitalisering så var att fördröja, även minsta lilla - något som var jättedyrt att åstadkomma och därför hade gamla analoga system alltid realtid och utan ryckighet.