The Verge "how to build a custom 2000$ gaming PC" meme heaven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sorgligt hur "internet" reagerar på sånt här.
Alla verkar omedelbart göra en video om vilken idiot killen är och hur värdelöst allt som "The Verge" gör plötsligt är.

Och inte förrän den första stormen av hat har mojnat lite så kommer de lite mer sansade svaren som istället vill vara lite konstruktiva och försöker hjälpa killen att göra lite bättre nästa gång.
Men vid det laget så har ju trollstormen redan dragit vidare till nästa offer.

Rekommenderar varmt alla att ta bort kanaler som mest spenderar sin tid på att klaga på andra istället för att producera eget.
Lovar att din dag blir lite bättre utan deras gapande !

nu är det väl inte bara stefan etienne som gjort videon utan minst 5-10pers som haft nånting att göra med produktionen,
att så många kan göra nånting utan att ens reagera över trådlösa ESD-armband till kortslutning av "datorn" om chassit vidrör nätagget. till smeta ut kylarpasta seriöst?

hjälpa? jag tror nog alla där behöver gå en grundkurs i bygga datorer.
vad är nästa rensa bort datorvirus med kristaller och levande ljus ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Påminner mig om när MSI försökte lära oss hur man applicerar kylpasta. De tog iallafall bort filmen när de insåg att de gjort bort sig.

https://www.youtube.com/watch?v=kSCVahyh3Dk

Lol, wtf. Hur fan gick det igenom, The Verge film kan man faktiskt till en viss del missa skogen för alla träden men inte i det här..

Skrivet av Svensktiger:

Sorgligt hur "internet" reagerar på sånt här.
Alla verkar omedelbart göra en video om vilken idiot killen är och hur värdelöst allt som "The Verge" gör plötsligt är.

Och inte förrän den första stormen av hat har mojnat lite så kommer de lite mer sansade svaren som istället vill vara lite konstruktiva och försöker hjälpa killen att göra lite bättre nästa gång.
Men vid det laget så har ju trollstormen redan dragit vidare till nästa offer.

Rekommenderar varmt alla att ta bort kanaler som mest spenderar sin tid på att klaga på andra istället för att producera eget.
Lovar att din dag blir lite bättre utan deras gapande !

Lol,. party pooper, finns en orsak folk älskar att gotta sig i kändisskvaller och speciellt i alla deras misslyckande, känns livet lite mindre misslyckat för den stora massan, men vi är nördar så det här är guld.

Hade det här inte varit The Verge hade personen ifråga förmodligen plockat ner videon inom en timme och ingen hade orkat bry sig om nån NubeTub med några tusen följare. Han hade kanske tom dragit några skämt om det på sin egna bekostnad och fått några tusen följare på.köpet.
På The Verge finns det betydligt större förväntningar och pga att filmen är "köp/sponsrad" av nåt kreditbolag kan de inte heller plocka ner den hur som helst.
Så stackarn får nog leva med den resten av sin Youtube karriär, lol...
Samtidigt var det ett antal personer som var involverade och som måste ha godkänt filmen, ibland kanske man ska bjuda in en datanörd istället.

Permalänk
Medlem

Killen är typ 15 år... och vad fan är the verge?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Killen är typ 15 år... och vad fan är the verge?

Tänk dig Feber.se men de finns på Youtube också.
Allmänt inkompetenta klickbait journalister, men vill framhålla sig som lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, wtf. Hur fan gick det igenom, The Verge film kan man faktiskt till en viss del missa skogen för alla träden men inte i det här..

Lol,. party pooper, finns en orsak folk älskar att gotta sig i kändisskvaller och speciellt i alla deras misslyckande, känns livet lite mindre misslyckat för den stora massan, men vi är nördar så det här guld.
Hade det här inte varit The Verge hade personen ifråga förmodligen plockat ner videon inom en timme och ingen hade orkat bry sig om nån NubeTub med några tusen följare. Han hade kanske tom dragit några skämt om det på sin egna bekostnad och fått några tusen följarel på.köpet.
På The Verge finns det betydligt större förväntningar och pga att filmen är "köp/sponsrad" av nåt kreditbolag kan de inte heller plocka ner den hur som helst.
Så stackarn får nog leva med den resten av sin Youtube karriär, lol...

känns lite som att Sweclockers skulle öppna veterinärmottagning där alla är glada amatörer.
vad jag inte förstår är vem som kom på den smarta iden göra en Att göra video om det inte finns nån som har en susning vaf-n dom håller på med ?

@Chris_Kadaver: nja vad ja kan se är han troligen 21år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Påminner mig om när MSI försökte lära oss hur man applicerar kylpasta. De tog iallafall bort filmen när de insåg att de gjort bort sig.

https://www.youtube.com/watch?v=kSCVahyh3Dk

GALET! Hoppas dom ej gjort så på mitt msi 1080

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

GALET! Hoppas dom ej gjort så på mitt msi 1080

Ehhh, inte långt ifrån hur mitt 980Ti såg ut när jag plockade isär det för rengöring och pasta byte några veckor sedan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ehhh, inte långt ifrån hur mitt 980Ti såg ut när jag plockade isär det för rengöring och pasta byte några veckor sedan.

Varför är folk så rädda för mycket kylpasta? Har man för lite pasta en gpu som inte har heatspreader kan man få riktiga problem, men har man lite för mycket så blir det bara lite kladdigt och fult men funktionen är bra. (förutsatt att det är av en typ som inte är elektriskt ledande, men det brukar det inte vara från fabrik och jag skulle aldrig köpa sådan kylpasta.)
Jag säger inte att det ska se ut som på videon men folk verkar tro det ska bli negativ effekt av lite för mycket kylpasta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför är folk så rädda för mycket kylpasta? Har man för lite pasta en gpu som inte har heatspreader kan man få riktiga problem, men har man lite för mycket så blir det bara lite kladdigt och fult men funktionen är bra. (förutsatt att det är av en typ som inte är elektriskt ledande, men det brukar det inte vara från fabrik och jag skulle aldrig köpa sådan kylpasta.)
Jag säger inte att det ska se ut som på videon men folk verkar tro det ska bli negativ effekt av lite för mycket kylpasta.

Indeed.
Man vill ju kladda så lite som möjligt iofs.
Men för mycket är ju inte så illa, för lite däremot (framförallt på en GPU) kan ju skada saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tittade en gång till och fläktarna är fel vända till CPU-kylaren, suger in varmluft i chassit lol.

Det behöver absolut inte vara något problem. Jag vet inte om det är optimalt på ett så litet chassi men jag har monterat det precis så på min egen burk - fungerar utmärkt.

I övrigt får man väl hoppas att det är kvalificerat trollande från The Verge.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en som hakar på gnäll tåget:

Han har exakt samma chassi i bakgrunden och kan garanterat skaka fram liknande komponenter i övrigt.
Gör en hjälpsam video ffs

Jag säger inte att videon inte förtjänar kritiken, för det gör den.
Men det är ju ett sånt uppenbart tittarfiske bakom alla som påpekar hur fel någon annan har.

Permalänk

Hittar inte videon längre, verkar vara nertagen. Även om det är en förbannat dålig video med tanke på kanalen bakom, är det lite synd att han får så mycket skit för det. Att kalla någon för idiot för att han läser ett manus känns inte riktigt schysst Man får ju hoppas att han inte tappar sugen, utan lär av sina misstag och gör rätt nästa gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det behöver absolut inte vara något problem. Jag vet inte om det är optimalt på ett så litet chassi men jag har monterat det precis så på min egen burk - fungerar utmärkt.

I övrigt får man väl hoppas att det är kvalificerat trollande från The Verge.

Nej

  1. För alla hans fläktar trycker in luft i chassit vilket är lika med noll luftflöde, förutom den luften som läcker ut i springor av övertycket

  2. Ska aldrig suga luft genom en radiator, trycka är alltid effektivare (mindre problem)

  3. Varmluft stiger, optimalt är att trycka ut den varma luften uppåt.

Dumpa varmluft i chassit är inte helt optimalt men är ingen ko på isen. Men har du radiatorn takmonterad Känns jävligt onödigt och ganska baklänges, but why?
Största problemet är att han har noll luftflöde, när alla fläktar trycker in luft i chassit.

Permalänk
Medlem

Hehe pinsamt. The Verge förtjänar all skit för det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Indeed.
Man vill ju kladda så lite som möjligt iofs.
Men för mycket är ju inte så illa, för lite däremot (framförallt på en GPU) kan ju skada saker.

https://youtu.be/EUWVVTY63hc

Tackar för den videon, alltid får man lära sig något nytt.
En annan sak som inte brukar komma upp för sent när man pratar om kylare och pastor är tyngre kylare, typ som NH-D14 och NH-D15.

Jag har en D14 och min dator får ligga ner då jag ändå har den på en av mina PA-högtalare.
Men hur stor är risken att moderkortet antingen knäcks eller "böjer sig" med tiden om datorn står upp och en sådan pjäs sitter monterad?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tackar för den videon, alltid får man lära sig något nytt.
En annan sak som inte brukar komma upp för sent när man pratar om kylare och pastor är tyngre kylare, typ som NH-D14 och NH-D15.

Jag har en D14 och min dator får ligga ner då jag ändå har den på en av mina PA-högtalare.
Men hur stor är risken att moderkortet antingen knäcks eller "böjer sig" med tiden om datorn står upp och en sådan pjäs sitter monterad?

/Lifooz

Ingen fara så länge datorn inte fraktas eller kastas runt med en tung kylare monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ingen fara så länge datorn inte fraktas eller kastas runt med en tung kylare monterad.

Tack så mycket, då kommer jag kunna montera en NH-D15 på polarens kommande dator utan att den behöver ligga ner.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ramlösa:

Hitta 5 fel är en klassiker, men håll skämskudden nära.
Hans magiska trådlösa antistatband måste jag bara köpa och snåla inte på kylpastan grabbar.

https://youtu.be/pHu-3w3H1XE

Visste inte under vilken tråd jag skulle lägga den, men efter den här videon behöver du definitivt "support"

Här har vi videon igen då the verge plockade ner sin. https://youtu.be/a1Wn1bA4NuI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jag säger inte att videon inte förtjänar kritiken, för det gör den.
Men det är ju ett sånt uppenbart tittarfiske bakom alla som påpekar hur fel någon annan har.

Jag ser inget fel i att alla techtubers hoppar på detta som fiskmåsar över tappade pommes. The Verge har över två miljoner prenumeranter och säkert minst lika många läsare, om inte fler. Att inte kritisera deras video är att låta dom fritt sprida sin okunnighet. Dom har säkert många duktiga journalister men PC-byggande har dom uppenbarligen inte en susning om och då ska man faktiskt inte låtsas att man gör det i en video heller. Det ger följarna ett felaktigt budskap.

Dom enda som sprider näthatet är de encelliga minoriteterna i kommentarfälten under klippen, inte kanaler som Bitwit, Science studio eller Gamers nexus som lite diskret slängde en "burn" åt Verges håll i en av deras videor. Vanligt folk skrattar bara åt det, för det ÄR roligt att se.

Verge-killen borde ha gjort mer research och bemött utmaningen som en nybörjare som en professionell journalist skulle ha gjort.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Entusiast

Vill gärna se när Steve Urkel kliver in på toan och använder kattstrypare för att ta bort näshår eller försöka förebygga unibrow...

Permalänk
Medlem

Såatte, har The Verge tagit bort sin video nu? ^^ xD osvosv

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Mycket underhållande video i alla fall

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Den här alternativa reaktionsvideon ger lite nya perspektiv som man kanske inte tänka på när man tittade på originalet. Han t.ex. placerar CPU i skyddet som sitter i sockeln och ska montera in den också. På nästa filmsekvens ovanifrån så har han tagit bort skyddet och kommit på att han klantade sig.

Tack för ett välbehövligt Tisdagsskratt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej

  1. För alla hans fläktar trycker in luft i chassit vilket är lika med noll luftflöde, förutom den luften som läcker ut i springor av övertycket

  2. Ska aldrig suga luft genom en radiator, trycka är alltid effektivare (mindre problem)

  3. Varmluft stiger, optimalt är att trycka ut den varma luften uppåt.

Dumpa varmluft i chassit är inte helt optimalt men är ingen ko på isen. Men har du radiatorn takmonterad Känns jävligt onödigt och ganska baklänges, but why?
Största problemet är att han har noll luftflöde, när alla fläktar trycker in luft i chassit.

1. Inga problem, luften blir knappast statisk i chassit. Dessutom har du fördelen att det samlas väldigt lite damm. Det är inte särskilt svårt för fläktarna att trycka ut luften eftersom det finns gott om vägar för luften att ta.

2. Nonsens. Se bara till att fläktarna sitter ordentligt mot radiatorn så de inte drar in luft genom sidorna. Skillnaderna mellan att suga eller trycka luften genom radiatorn ligger inom felmarginal.

3. Detta måste vara den mest frekvent upprepade myten när det gäller kylning. Jag menar då förstås inte att det är en myt att varmluft stiger. Vad som är en myt är att det skulle ha någon betydelse vid datorbygge.

Att dra in luft genom radiatorn är utmärkt om du vill slippa balansera det relativt höga luftflödet med extra chassifläktar - gör du inte det kommer du dra in damm genom varje liten springa. Det ger också minimal påverkan mellan grafikkort och CPU. Radiatorn får in luft utifrån och har du en större radiator med bra luftflöde är den lite högre temperaturen på flödet lätt att hantera, och du flyttar värmen från de varma komponenterna.
Toppmontering fungerar utmärkt och hjälper även flytta värme från VRM. Att alla fläktar trycker in luft fungerar också utmärkt så länge det inte finns några större restriktioner på att få ut luften. Jag har gjort precis så och det är bara känna med handen bakpå chassit för att konstatera att det fläktar på och att varmluften kommer ut. Mina temperaturer är tillräckligt bra för att hantera ett överklockat 1080Ti, eller ställa in det på en snällare fläktkurva för att få ned ljudnivån. Största felet är en 200mm fläkt i fronten som borde bytas mot två 140mm, samt att fronten kunde moddas för att göra luftintaget bättre.

Jag vet att detta går emot konventionell visdom men som vanligt med konventionell visdom så är den fel.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite gulligt att dem inte ens hade tid att skrangla fram 2 dollar för att köpa en standard skruvmejsel xD stackarn, man får ju lite halvt ångest på videon, men som sagt, folk kunde gett han feedback istället för hat. som flera andra sagt, han har ju rätt attityd, och vi alla har ju varit nybörjare någon gång?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Tycker det är lite gulligt att dem inte ens hade tid att skrangla fram 2 dollar för att köpa en standard skruvmejsel xD stackarn, man får ju lite halvt ångest på videon, men som sagt, folk kunde gett han feedback istället för hat. som flera andra sagt, han har ju rätt attityd, och vi alla har ju varit nybörjare någon gång?

Alla har varit nybörjare, men alla har inte försökt lära andra hur man gör innan man själv vet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag tycker att problemet är inte att han byggde datorn rätt dåligt, det kan lösas lätt, utan att han presenterar sig själv som en "expert", och visar till andra hur man (inte) borde gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Tycker det är lite gulligt att dem inte ens hade tid att skrangla fram 2 dollar för att köpa en standard skruvmejsel xD stackarn, man får ju lite halvt ångest på videon, men som sagt, folk kunde gett han feedback istället för hat. som flera andra sagt, han har ju rätt attityd, och vi alla har ju varit nybörjare någon gång?

Kom igen, feedback? Det här är en techsite med tiotals miljoner besökare som gjort en guide med en "expert" som ska visa hur man bygger en custom pc för 20000kr. Det borde vara snudd på olagligt att lägga upp såna videos av en jätte som The Verge. Dom ska vara glada att videon fick så mycket skit så den plockades bort snabbt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lifooz:

Tackar för den videon, alltid får man lära sig något nytt.
En annan sak som inte brukar komma upp för sent när man pratar om kylare och pastor är tyngre kylare, typ som NH-D14 och NH-D15.

Jag har en D14 och min dator får ligga ner då jag ändå har den på en av mina PA-högtalare.
Men hur stor är risken att moderkortet antingen knäcks eller "böjer sig" med tiden om datorn står upp och en sådan pjäs sitter monterad?

/Lifooz

Ta ett gammalt trasigt moderkort och försöka att knäcka det med händerna, tror du får ta i betydligt mer än du räknat med
Moderkort består av flera laminerade glasfiber-lager och är väldigt starka. Utöver det så sticker en kylare bara ut nån decimeter högst så kylaren ger en väldigt liten hävstångseffekt, brytkraften blir rätt liten och är dessutom utspridd över en ganska stor yta (kylarfästet).

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]