Asus: "Nvidia Geforce RTX 2060 och RTX 2050 dröjer till år 2019"

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@GuessWho:
Betalde 2600 för detta kort 1 år sedan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3814563
Då låg de korten du länkade på 3300-3600 och jag tyckte de kändes dyra för ett år gamla kort.
Se hur det har förändrats... not good

2600 hade helt klart varit ett mycket bättre pris...
Är det semipassiv kylning på det kortet?

Gillar låg ljudnivå, så kan vara trevligt om det kan stanna fläktarna vid låg belastning.
(Drar inte in lika mycket damm heller om inte fläktarna går 24/7).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

2600 hade helt klart varit ett mycket bättre pris...
Är det semipassiv kylning på det kortet?

Gillar låg ljudnivå, så kan vara trevligt om det kan stanna fläktarna vid låg belastning.
(Drar inte in lika mycket damm heller om inte fläktarna går 24/7).

Ja semipassiv. Dock är det mindre flänsar än t.ex. Gigabyte G1, Asus strix och MSIs bättre kylare. Det är en lite billigare modell men för mig så är det tyst nog, man hör den men det är ganska lågfrekvent så det stör inte så mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Vad baserar du det på? Är det nått rykte jag missat eller spekulerar du?

Det har funnits rykten om detta nån månad eller så - att nVidia's första 7nm-kort är ett lite mindre "2060" eller motsvarande - och att spelplanen under 2070 kommer att täckas in av existerande chip som GP104. Om de sedan döps om eller inte är inte klart, men 1070 Ti känns som ett ganska lagom kort att ligga där i prisschemat. Väsentligt mindre än TU104, använder vanliga GDDR5 som inte är så dyrt idag (eller åtminstone inte blir det när tillgången återgår till det normala), och snabbt nog att AMD måste använda svindyra Vega 64 för att kunna slå det. Även om AMD nu gör en uppdatering av Vega med snabbare minne så att "Vega 56X" skulle slå det, så har nVidia 1080 att ta till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja verkligen.
Tycker priser runt 4000kr för ett GTX 1060 6GB känns galet!

----
(Som jag skrev i den andra tråden)
Några exempel:

MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6GB
Webhallen - 3 890 kr
Elgiganten - 3 890 kr

ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING
Webhallen - 3 999 kr
Inet - 4 199 kr
Elgiganten - 3 990 kr

----

Om priserna ska ligga så högt 6-12 månader till för de gamla korten så är det rätt tråkigt.

Helt klart galet, 970 kostade ju runt 3500-4000kr när det om ut. Dvs det som ska motsvara 1070 nu. 1060 har ju ungefär samma prestanda som ett 970, något högre för 6gb versionen. Så det känns inte så sexigt direkt. Sen är ju kronan ganska svag nu och vi har haft problem med mining-vågen.

Skulle vara intressant att se statistik på hur mycket av kundbasen som sitter kvar på 9xx serien nu. Känns som det ska mycket till för att man ska uppgradera nu för dessa pengar, om man inte har väldigt specifika krav, typ 4k60

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Översatt: vi vill mjölka lite mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med dig för är inte annat än pris svineri som nvidia ägnat sig åt och enda man försöker göra är att mjölka absolut max utan att tänka på kund och hade amd släppt mer attraktiva kort hade gamla 10xx serien sålts till betydligt lägre pris och fasats ut för länge sedan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Håller helt med dig för är inte annat än pris svineri som nvidia ägnat sig åt och enda man försöker göra är att mjölka absolut max utan att tänka på kund och hade amd släppt mer attraktiva kort hade gamla 10xx serien sålts till betydligt lägre pris och fasats ut för länge sedan

Priserna för GTX 1080 & 1070 ligger i stort sätt i samma prisintervall som AMD Vega 64 & Vega 56. Och de är i stort prestanda mässigt likvärdiga. Vem är det som beter sig svinaktigt Nvidia eller AMD? Eller är det så att dom har en priskartell på gång?

Permalänk
Medlem

Synd... Sitter själv på ett R9 290 tri-x och det skulle vara trevligt med en uppgradering. Men, så har man inget behov av 4k, och 1060/1070 känna bara dumt i dagsläget.

Sen hade jag också tänkt mig en bärbar, men 2000-serien för bärbara lär ju dröja till julen 2019...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Många som gnäller på priser. Fan det är det enda som folk gnäller på här.

Att Nvidia skiter fullständigt i er gnäll eftersom världen är full av "pappas kreditkort löser det" kids verkar ha gått förbi er.
Vill ni ha förändringar rösta med plånboken MEN Nvidia vet att många av er är faktiskt beroende av spel och dom tar era pengar, helt okej i min värld 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är mer irriterad över att amd inte kommer med något hyfsat konkurrenskraftigt kort som faktiskt finns att köpa. Svårt att rösta med plånboken när det bara finns en kandidat att rösta på.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det är väl mer eller mindre konstaterat att det blir GTX i x60 och under, ett tag framöver. (tills lagren börjar ta slut).
Den stora frågan är ju om det blir mera 1060 modeller eller om det blir rebrandande 2060GTX modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Priserna för GTX 1080 & 1070 ligger i stort sätt i samma prisintervall som AMD Vega 64 & Vega 56. Och de är i stort prestanda mässigt likvärdiga. Vem är det som beter sig svinaktigt Nvidia eller AMD? Eller är det så att dom har en priskartell på gång?

Skillnad är väl att det finns lager fulla av GTX 1xxx kort.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag är mer irriterad över att amd inte kommer med något hyfsat konkurrenskraftigt kort som faktiskt finns att köpa. Svårt att rösta med plånboken när det bara finns en kandidat att rösta på.

Ryktades att AMD satsade fullskaligt på Ryzen och med tanke på AMDs budget så vore det inte allt för långsökt att gissa på att pengarna till GPU avdelningen sjönk pga. detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

@GuessWho:
Betalde 2600 för detta kort 1 år sedan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3814563
Då låg de korten du länkade på 3300-3600 och jag tyckte de kändes dyra för ett år gamla kort.
Se hur det har förändrats... not good

Köpte ett GTX 1050 Ti för lite mer än ett år sedan. Priset ligger idag 700kr högre än för det priset jag betalade. Från en vettig ÅF då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nu är det ju inte bara nvidia som har överprisade kort utan både nvidia och amd.
Så att rösta genom plånboken, hur gör man det rent praktiskt? Så som jag ser det blir det två alternativ,
1) skiter i att köpa kort alls
2) köper ett begagnat kort

Det är ju trots allt ett alternativ det med. Nvidia/AMD har ju fått in dessa pengar, så båda dessa gör ju mer eller mindre samma sak. För om du behåller det du har, kommer det kortet inte ut på marknaden. Och köper du beg så gynnar du inte företagen heller. Det är surt att betala så mycket för gamla delar dock, förstår det. Men detta är ju en följd av att det inte finns nog med kort på marknaden för att mätta behoven än.

Om du nu ska gynna någon, dock, är det ju bättre att gynna den "lille" med överprisat kort, då du trots allt ger dem en chans att nästa gång ta dessa pengar till att utveckla något bättre. Att bara ge det till den stora är kortsiktig vinst och långsiktig förlust, vilket visar sig med att Nvidia nu gör precis vad fan de än vill. Och jag säger detta oavsett namn. Dvs hade Nvidia varit den lilla, gynna dem.

Som det är nu kommer vi troligen ha antal år av stagnerad utveckling, precis som vi haft med Intel på CPU sidan, för de har ingen annan än dem själva att konkurrera med...

@Redzo folk måste börja säga nej, och gnälla på priserna, för att kunna få en förändring. Håller med dig att det är på tok för många som bara köper utan att tänka, men om du kan börja öppna de utan oändlig plånboks ögon, för att iaf börja skifta marknaden mot villig att köpa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skillnad är väl att det finns lager fulla av GTX 1xxx kort.

Kan nog ligga lite i det.
AMD ser så liten efterfråga att det inte känns lönt att lägga resurser på det, för de är ju "aldrig bra nog" i folks ögon, tydligen. När jag köpte mitt Vega nu så såg jag att det tog tid att få in i lager. När jag kontaktade butiken för att fråga hur många de fått in, och om de fått in det, visade det sig vara ett enda kort.

Nu var detta dock en dyr version, som kanske är lite "overkill" och inte direkt prisvärd på något sätt dock, så det bidrar ju självklart till varför inte många av dem finns i lager.

Skrivet av Xinpei:

Ryktades att AMD satsade fullskaligt på Ryzen och med tanke på AMDs budget så vore det inte allt för långsökt att gissa på att pengarna till GPU avdelningen sjönk pga. detta.

Vilket låter som en klok satsning. De har gjort ett kanonbra jobb med den och har ju rätt tydligt satt Intel på panik-nivån när de tvingas damma av lödd-maskinen igen bara för att behålla kunder.

Blir kul att se vad de kan åstadkomma med att gå från GloFo till TSMC, "12nm" till "7nm" samt äntligen får optimera deras första arkitektur på Ryzen. Det är mao gyllene tillfälle att göra mycket förbättringar.

Permalänk

Jag kommer att köpa ett EVGA 2050 ✅
Jag återkommer med bild om 9 månader ca
🤔
Men så blir det ✅😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850