Nvidia förbjuder fabriksöverklockning av billigare RTX-grafikkort

Permalänk
Medlem

I alla tider har olika tillverkare spärrat överklocknings möjligheter. Bara vi som blivit kräsna med k modeller och auto överklock mm. Går att komma runt. Amd brände tex hål i sina cpuer för att förhindra att folk målade silver över kontakt punkter men med lite tålamod och finger färdighet gick även det att kringå.minns de gamla 7900 korten från gröna laget där silver färgen kom till pass igen.
Ska bli kul att se hur detta problem löses förhoppningsvis med lödkolv och kablar. Lite utmaning ska det vara, det är ju halva nöjet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar vettigt, man bör ändå inte riskera så dyra pjäser, genom klumpig överklockning.

Du kan inte skada en GPU med överklockning så länge du inte rör volten och det har Nvidia fixat genom att låsa den.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det står ju dock att ena kretsen är tillåten för fabriksöverklockning och andra inte. Frågan är dock vad som är skillnaden på dessa kretsar, samt hur de ska förhindra att pertnertillverkare bara puttar in ett annat bios i den billigare kretsen precis som de alltid gjort. Det finns ingen tydlig hårdvarubegränsning om jag förstod det rätt.

Skillnaden är bara binning. Dvs dom är testade för att klara högre frekvenser.

Dom billigare är otestade men det kan vara lika överklocka vänliga bara att Nvidia inte garanterar det.

Blir som Ryzen gen1. De flesta köpte en 1700 och överklockade den till en 1700x/1800x

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

I alla tider har olika tillverkare spärrat överklocknings möjligheter. Bara vi som blivit kräsna med k modeller och auto överklock mm. Går att komma runt. Amd brände tex hål i sina cpuer för att förhindra att folk målade silver över kontakt punkter men med lite tålamod och finger färdighet gick även det att kringå.minns de gamla 7900 korten från gröna laget där silver färgen kom till pass igen.
Ska bli kul att se hur detta problem löses förhoppningsvis med lödkolv och kablar. Lite utmaning ska det vara, det är ju halva nöjet

Skickades från m.sweclockers.com

Blyertspenna kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Implor:

Du kan inte skada en GPU med överklockning så länge du inte rör volten och det har Nvidia fixat genom att låsa den.

Vet inte om det är omöjligt, finns säkert någon klant som fixar även det, men nog är risken mycket mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Är ju absolut inget dåligt bygge på något sätt... folk tar ju verkligen kritiken till nya nivåer.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så samma sak som 1000 serien inga konstigheter.

Bättre GPU Boost 4.0 för ljudnivå drops.

Slänga på mer volt utan att kunna öka power target över 120% så är det ju meninglöst endå. GPU Boost 3.0 älskade bra kylning, speciellt vattenkylning.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nu anser jag det lite komiskt att Nvidia ägare börjat inse "sin miss" när de ser vad de får med kort-tids tänk och girighet... de får mer girighet tillbaka. AMD tex borde stå med beräkningskort i handen och bara skatta åt er. För om de gör ett high-end kort, är det ändå inte bra nog, så varför ska de bry sig? Ni har haft iaf 2 chanser att välja något AMD alternativ, och inte gjort det. Så de släpper till den marknaden som är vettig, och köper deras produkter istället.

Skrivet av Vangen:

Detta är varför Intel behövs på GPU marknaden, om AMD Inte kan svara och ge NVIDIA pisk i stjärten.

Intel har dock bara annonserat budget och mainstream kort, och först 2020, så vad de än utvecklar lär inte ge några entusiast kort på fan än. Kort sagt... "som man bäddar, får man ligga".

EDIT: Korrigerat ordspråk av en "Hjälpsam person"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blyertspenna kanske?

Testade det först men det fungerade inte så bra, silverfärgen gjorde susen. Kan vara för blyerts inte leder ström så bra. Därav kan man ha det som motstånd vilket funkar ypperligt man får tänka på värmen bara. Men idag är nog stepdown att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Från Techpower up
Så om Nvidia säljer de bättre kretsarna dyrare till partnertillverkarna så begränsar de troligtvis överklockningsmöjlighet p.g.a. att de inte vill att partnertillverkarna ska strunta i de dyrare kretsarna och bara köpa de billigare och överklocka själva. Anledningen är alltså att tjäna mer pengar. Så klart.

Om jag ska vara lite snällare mot Nvidia så kan vi hoppas på att de dyrare kretsarna faktiskt är märkbart bättre och att Nvidia då ser till att de användare som betalar mer för premiumkorten är garanterade en premiumkrets.

EDIT:
Det lär sprida sig rätt snabbt om en tillverkare strider mot detta och då är det överhängande hotet att Nvidia slutar sälja kretsar till dem alternativt att de kommer att bli nedprioriterade i framtiden likt villkoren för GPP.

Låter ju dock relativt lovande för oss överklockare. Är väl bara att slänga in ett bios som är taget från ett annat kort och köra på :). Vill minnas att det var lite liknande med Maxwell där vissa bios inte tillät voltökningar? (minns inte hur det var nu)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Är hyfsat säker på att jag sett folk som låst upp till iaf 1.200mv (1.093 std) genom custom bios.

Fräckt, du vet inte om det var endast till dessa monsterkort, eller dessa bios fanns även för de billigare Pascal?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu anser jag det lite komiskt att Nvidia ägare börjat inse "sin miss" när de ser vad de får med kort-tids tänk och girighet... de får mer girighet tillbaka. AMD tex borde stå med beräkningskort i handen och bara skatta åt er. För om de gör ett high-end kort, är det ändå inte bra nog, så varför ska de bry sig? Ni har haft iaf 2 chanser att välja något AMD alternativ, och inte gjort det. Så de släpper till den marknaden som är vettig, och köper deras produkter istället.

Intel har dock bara annonserat budget och mainstream kort, och först 2020, så vad de än utvecklar lär inte ge några entusiast kort på fan än. Kort sagt... "som man sår, får man ligga".

Fast tillgängligheten på AMD's kort har ju tyvärr varit obefintlig, och de har tabbat sig rejält med väldigt försneade kort från partnertillverkare m.m. 3xx serien är väl senaste som haft bra tillgänglighet. Vi har mining att skylla på också. Det kanske kommer ikapp lite nu när priserna börjat gå ner igen. Bara senaste månaderna har det hänt mycket. Skulle själv kunna tänka mig ett nytt AMD-kort bara för att få freesync.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4422032

Men det finns en anledning till att inte ett enda AMD-kort är med på toplistan på steam:
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

EDIT: Verkar som 580 börjat trilla ner under 3k nu också, så kanske är ett bra alternativ till 1060, om man inte bryr sig om strömförbrukningen så mycket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Paddanx:

Nu anser jag det lite komiskt att Nvidia ägare börjat inse "sin miss" när de ser vad de får med kort-tids tänk och girighet... de får mer girighet tillbaka. AMD tex borde stå med beräkningskort i handen och bara skatta åt er. För om de gör ett high-end kort, är det ändå inte bra nog, så varför ska de bry sig? Ni har haft iaf 2 chanser att välja något AMD alternativ, och inte gjort det. Så de släpper till den marknaden som är vettig, och köper deras produkter istället.

Man vill säkert köpa ett vega 64 som är lika bra som ~2.5år gamla 1080 (icke ti). AMD försöker sälja ~2.5 år gammal prestanda för 5 490kr (Sapphire RX Vega 64 8GB) eller om man inte vill ha en kylare som låter som en hårtork 8 490kr (ASUS RX Vega64 STRIX Gaming).

Skit bra AMD är, bara rusa ut och köpa ett av de här korten!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast tillgängligheten på AMD's kort har ju tyvärr varit obefintlig, och de har tabbat sig rejält med väldigt försneade kort från partnertillverkare m.m. 3xx serien är väl senaste som haft bra tillgänglighet. Vi har mining att skylla på också. Det kanske kommer ikapp lite nu när priserna börjat gå ner igen. Bara senaste månaderna har det hänt mycket. Skulle själv kunna tänka mig ett nytt AMD-kort bara för att få freesync.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4422032

Men det finns en anledning till att inte ett enda AMD-kort är med på toplistan på steam:
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Jo jag vet känslan. Men en kombo av HBM tillverkningsproblem, med mining boom som tog varenda kort som ens närmade sig vettigt pris (pga den enorma mining pot kortet har) gjorde ju att allt hopp till vettigt pris/tillgång bara... poff-väck. Har velat ha ett Vega 56 i snart 1 år, men vad ska man göra.

Jag funderade allvarligt på att leta efter ett vega kort beg, och inser att mining kort lär vara mest troligt. Men problemet är inte att jag tror de är slutkörda i kortet, utan fläkten/kylaren. Så ska man titta på sånt är det viktigt att hitta med bra nog marginal för att ev behöva köpa annan kylare.

Problemet är ju ändå att AMD lärde sig nog en värdefull läxa med Vega. Nämligen att konsumenter inte är de mest vettiga marknaden. Bara korten är bäst på något, är det vad man kan sälja på. Och Nvidia har sedan iaf 600/AMD 7000 serien aldrig haft det mest kraftigaste kortet, sett till hårdvara. Istället har de lättat vikten på vad som behövs, snålat på både minnesmängder, minnesbussar och rå-kraft och kompenserat med en sjuhelvetes optimering.

Tittar man på tex 700 serien så ser man att de kort som idag än kan användas vettigt att spela, ofta har AMD fördelar, då de har mer VRAM, större buss och nu bättre optimering. Och idag är det långtids tänk på mycket. Lite därför är 20-serien både intressant, och även lite risk. Intressant för när RTX blir bra i framtiden, och används, kan dessa kort vara väldigt bra. Men... precis som 7970 och DX12, kan detta både dröja och "hur" det görs kanske inte är optimalt för dessa kort.

Och just miners, levde ju på denna hårdvara från AMD väldigt länge. (Varierar ju självklart mellan vad du minar) Men AMD tjänar mer på att släppa beräkningskort + mainstream/budget GPUer, än att försöka utveckla nytt "vega för konsumenter" som bara gnäller på 5 fps färre med en 5Ghz 12-trådig CPU när de själva sitter på någon i5a med 4 trådar. De få av oss som vill rösta på annat med plånboken är inte många nog för att fixa problemet.

Spelar ingen roll ens om du faktiskt gjort ett bättre AMD kort, för de gnäller då på att G-sync är bättre, så de tar NVidia ändå. Då får dessa personer punga ut 20kkr för sina kort snart för några % till över förra gen. Så AMD kan inte vinna denna kamp... tills folk faktiskt börjar betala hutlösa priser för 2-5%, så att säga. Och jag tror ärligt att dagens 10-serie/900-serie, Vega/290X osv är lite som 2600 Sandy. Den är bra nog att använda i många år, och vinsten med nytt tar enormt många generationer innan det är värt att hoppa vidare.

Även Intel har ju insett detta, och satsar inte (än iaf) heller på något mer än mainstream.
Så vad NVidia gör nu är samma som Intel gjorde när de fått marknaden med Core2Duo/Quad... de låste ner det, så du var tvungen att köpa dyraste chippet av dem, för att kunna överklocka. Det du ser i artikeln är början till Nvidias version av Intels "X" CPU. Du är inte enormt hindrad att överklocka, än, men frågan är hur länge.

Permalänk

@Ragnarok:
Exakt, när jag köper graffe är det oftast fyra faktorer som är viktiga. Prestanda, överklockningspotential, effektivitet och att kylaren ska vara TYST. Nu råkar Nvidia vinna det varje gång jag köpt nytt graffe. När AMDs kort är lika bra eller bättre på dessa punkter till samma pris så kommer jag överväga att byta.

Dessutom är tillgängligheten en viktig faktor som tyvärr AMD var dålig med när det vankades nyköp för min del..

Permalänk
Medlem

De förbjuder sina partners att skilja sig från konkurrensen för att tjäna pengar. Är det ens lagligt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Själv hoppar jag denna serie och väntar in antingen svar från AMD eller nästa 3xxx serien från Nvidia och hoppas på att AMD har något bra som pressar ner priserna igen.För 15 000 för ett grafikkort kommer jag nog aldrig betala.

3080Ti kommer kosta 18 549kr, omegalul!

Nä men på riktigt... Det börjar bli väldigt dyrt vara datorentusiast. Var nog dyrt innan.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Man vill säkert köpa ett vega 64 som är lika bra som ~2.5år gamla 1080 (icke ti). AMD försöker sälja ~2.5 år gammal prestanda för 5 490kr (Sapphire RX Vega 64 8GB) eller om man inte vill ha en kylare som låter som en hårtork 8 490kr (ASUS RX Vega64 STRIX Gaming).

Skit bra AMD är, bara rusa ut och köpa ett av de här korten!

För det första... Skulle aldrig i mitt liv igen köpa ASUS AMD kort. Nästan vartenda av dem har gått sönder (4 av5)... VRM kylning? nee varför det? Vettig tempnivå? Nee varför det? Vi överklockar den extra, tvingar ner fläktkurvan och tittat på när kortet kokar sig själv istället. Men den är tyst iaf... typ.

För det andra, jag HAR ett Sapphire RX Vega 64 och dens kylare är allt annat än en hårtork, även i benchmarks, iaf som kortet kom. Har inte maxat OC eller något än.

För det tredje, Nvidia har först nu med 2000 serien lagt av sin hårtork, där det just är 3:e part som räddat dessa kort tidigare. Man kan ju hoppas AMD lärt sig samma läxa, men de också har ju förlitat sig på 3:e part tidigare.

För det fjärde, om 5500kr-8500kr till AMD kan ge dig en chans att faktiskt få något annat än 20kkr Nvidia kort nästa gen igen, är det faktiskt jävligt prisvärt. För de priserna du ser på 20 korten idag, är pga du tänkt precis som du gör. De vet att du köper... oavsett.

Och jag tror rätt många idag dessutom klarar sig fint på allt mellan 2,5år gamla 1080 till 5 år gamla 970, så varför är "Vega" äldre, när det trots allt släpptes 2017? Är inte ett 1060 äldre då också, eftersom 980/fury slår det? Och Nvidia släpper ju inget nytt till det förrän 2019... oh gud, 4 år gammalt kort som ny prestanda, hur ska du överleva.

Du kan vänja dig vid att köpa gammalt. För Nvidia kommer dra ut varje generation... du lär inte se 30-serien på minst 2-3 år till, kanske längre. För varför skulle de?

Quadro Touring har varit släppt i typ 1 månad redan, och som du sett kommer inte 2060 förrän nästa år. Så gammal hårdvara är vad som sker när man inte har konkurrens not att mätta en marknad. Som sagt... en del av er har insett missen ni skapat. Andra är lite mer tröga än, men det går nog ner när du väljer mellan att köpa bilen, Mobilen eller GPUn... och andra köper en komplett speldator/konsol med dussintals spel, mobil och bil för samma pris som ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

De förbjuder sina partners att skilja sig från konkurrensen för att tjäna pengar. Är det ens lagligt?

Jag gissar på att du som väldigt många andra inte läste artikeln och definitivt inte källan till den. Det handlar om lägre binnade chip som tillverkaren får köpa billigare, således för att hålla priset nere till slutkunden så förbjuder de överklocking ifrån fabrik. Vill tillverkaren skapa egna kretskort och feta kylare så får de. Men Nvidia vill nog att dessa ska användas till billigare kort som möter MSRP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinceAkStyle:

De förbjuder sina partners att skilja sig från konkurrensen för att tjäna pengar. Är det ens lagligt?

Jag ser inga problem med det juridiska här.

Precis som att volvo kan be olika underleverantörer att tillverka delar enligt volvos specifikationer (oavsett vad dessa nu må vara) så får nvidia säga till sina underleverantörer/partners att tillverka nvidias grafikkort enligt nvidias önskningar/specifikationer. Nvidia kan förbjuda tillverkarna att sätta egen logga på korten, att ta fram egna kyllösningar och de kan givetvis även förbjuda sina kontraktstillverkare att bygga kort som tillåter överklockning. Det är nvidias produkt och nvidia bestämmer över hur de vill utforma sin produkt. Passar inte tillverkningskontraktet så behöver man inte tacka ja till det. Det där handlar bara om upphandling kring tillverkningsrestriktioner och det är upp till beställaren hur man vill ha det helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

bahaha.
överpriser och egna villkor.
Ska bli sköt o slippa nvidia sen när amd kommer ikapp.
Likadant när det gäller Intel.

AMD har en stor utmaning att hinna ikapp nu och jag tvivlar starkt på att de gör det med nästa generation, men man kan alltid hoppas. Det gör jag, men 2000-serien verkar ganska stark, rent prestandamässigt och featuremässigt. Jag tror dock att de gjort ett stort misstag och tagit med Tensor Cores på sina kort. De skulle släppt korten utan tensor cores, till ett lägre pris.

AMD kan potentiellt ösa på kärnor på sina kort nu och släppa dem för samma peng, fast med ren och brutal prestanda i stället för RT och Tensor Cores.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Paddanx:

För det första... Skulle aldrig i mitt liv igen köpa ASUS AMD kort. Nästan vartenda av dem har gått sönder (4 av5)... VRM kylning? nee varför det? Vettig tempnivå? Nee varför det? Vi överklockar den extra, tvingar ner fläktkurvan och tittat på när kortet kokar sig själv istället. Men den är tyst iaf... typ.

För det andra, jag HAR ett Sapphire RX Vega 64 och dens kylare är allt annat än en hårtork, även i benchmarks, iaf som kortet kom. Har inte maxat OC eller något än.

För det tredje, Nvidia har först nu med 2000 serien lagt av sin hårtork, där det just är 3:e part som räddat dessa kort tidigare. Man kan ju hoppas AMD lärt sig samma läxa, men de också har ju förlitat sig på 3:e part tidigare.

För det fjärde, om 5500kr-8500kr till AMD kan ge dig en chans att faktiskt få något annat än 20kkr Nvidia kort nästa gen igen, är det faktiskt jävligt prisvärt. För de priserna du ser på 20 korten idag, är pga du tänkt precis som du gör. De vet att du köper... oavsett.

Och jag tror rätt många idag dessutom klarar sig fint på allt mellan 2,5år gamla 1080 till 5 år gamla 970, så varför är "Vega" äldre, när det trots allt släpptes 2017? Är inte ett 1060 äldre då också, eftersom 980/fury slår det? Och Nvidia släpper ju inget nytt till det förrän 2019... oh gud, 4 år gammalt kort som ny prestanda, hur ska du överleva.

Du kan vänja dig vid att köpa gammalt. För Nvidia kommer dra ut varje generation... du lär inte se 30-serien på minst 2-3 år till, kanske längre. För varför skulle de?

Quadro Touring har varit släppt i typ 1 månad redan, och som du sett kommer inte 2060 förrän nästa år. Så gammal hårdvara är vad som sker när man inte har konkurrens not att mätta en marknad. Som sagt... en del av er har insett missen ni skapat. Andra är lite mer tröga än, men det går nog ner när du väljer mellan att köpa bilen, Mobilen eller GPUn... och andra köper en komplett speldator/konsol med dussintals spel, mobil och bil för samma pris som ett grafikkort.

För det första: DU kan köpa precis vad du vill, det kan även JAG och alla andra. JAG skulle tex aldrig köpa nått av AMD sunk grafikkort som presterar ~lika med ett 2-5år gammalt 1080.

För det andra DU tycker inte det låter som en hårtork, JAG kanske gör det ?

För det tredje JAG kör vattenkylt så kylare spelar ingen roll för mig.

För det fjärde JAG vill inte betala mellan 5 490kr - 8 490kr för ett grafikkort som igen presterar ungefär likadant som ett 1080 som kom ut våren 2016. Det är helt okej om du vill det.

Och om den sista biten var riktad till mig så är jag absolut inte intresserad av nått 2060 kort heller.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Ja, detta visar ju bara att Nvidia inte litar på sin egen hårdvara. De vågar inte tillåta överklockning för då går skiten sönder. Så väljer jag att tolka det i alla fall.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Men man kan ju fortfarande överklocka själv, det verkar ju många ha missförstått?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

HOLY S***

https://www.youtube.com/watch?v=w9FtXZGQzfM

tycker synt om folk som har köpt founders edition redan nu. 70 skruvar och lim håller ihop kylaren. visst går den att tar av lätt, men det blir inte skoj att efter 2 eller 3 år försöka tar isär kylaren för att damma ur den. bättre att gå över till vatten då eller hoppas att det finns 3:je parts lösningar då.

Va? Jag som tänkte skaffa FE just för att kunna montera av kylaren och slänga på en Kraken AIO, nu går det inte att göra så längre, kul!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Ja, detta visar ju bara att Nvidia inte litar på sin egen hårdvara. De vågar inte tillåta överklockning för då går skiten sönder. Så väljer jag att tolka det i alla fall.

Låter mer som en kvalitetssäkring.

Köp ett fabriksöverklockat och du vet att det kommer spinna på fint inom specarna. Inget som hindrar dig från att köpa ett billigt kort och testa överklockningen hemma. Alla glada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

För det första: DU kan köpa precis vad du vill, det kan även JAG och alla andra. JAG skulle tex aldrig köpa nått av AMD sunk grafikkort som presterar ~lika med ett 2-5år gammalt 1080.

För det andra DU tycker inte det låter som en hårtork, JAG kanske gör det ?

För det tredje JAG kör vattenkylt så kylare spelar ingen roll för mig.

För det fjärde JAG vill inte betala mellan 5 490kr - 8 490kr för ett grafikkort som igen presterar ungefär likadant som ett 1080 som kom ut våren 2016. Det är helt okej om du vill det.

Och om den sista biten var riktad till mig så är jag absolut inte intresserad av nått 2060 kort heller.

För det första, JAG och många andra har dock börjar inse att priserna inte är värda vad man får, så VI tvingas köpa gamla kort oavsett, eller göra något försök att faktiskt försöka förändra marknaden för att få en utveckling, som också påverkar DIG.

För det andra och tredje, JAG tycker det är jävligt dumt att gnälla på "hårtork" om man ändå byter kylare.

För det fjärde... (och första? igen), Gör du då det, men acceptera då att ANDRA kommer har lite mer verklighetssyn på att utvecklingen står rätt stilla nu. Du kommer betala högt som fan pris för extremt lite skillnad, vilket är vad VI vill få ER att inse och vilja förändra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ragnarok:

För det första: DU kan köpa precis vad du vill, det kan även JAG och alla andra. JAG skulle tex aldrig köpa nått av AMD sunk grafikkort som presterar ~lika med ett 2-5år gammalt 1080.

För det andra DU tycker inte det låter som en hårtork, JAG kanske gör det ?

För det tredje JAG kör vattenkylt så kylare spelar ingen roll för mig.

För det fjärde JAG vill inte betala mellan 5 490kr - 8 490kr för ett grafikkort som igen presterar ungefär likadant som ett 1080 som kom ut våren 2016. Det är helt okej om du vill det.

Och om den sista biten var riktad till mig så är jag absolut inte intresserad av nått 2060 kort heller.

Om du byter till en vattenkylare, spelar det väl för dig ingen roll, hur högljud originalkylaren är.
AMD är inte sunk, det är som fint vin, bara bättre med åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ratatosk:

Om du byter till en vattenkylare, spelar det väl för dig ingen roll, hur högljud originalkylaren är.
AMD är inte sunk, det är som fint vin, bara bättre med åren.

Det är jätte bra, köp ett kort för 5400kr - 8400kr idag och om 3-4 år så är det bättre än ett gtx som släpptes två år INNAN vega kortet. Det låter helt fantastiskt, vem skulle inte vilja göra det ?

PS JAG tycker amd´s grafikkort är rena skiten atm.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ragnarok:

Det är jätte bra, köp ett kort för 5400kr - 8400kr idag och om 3-4 år så är det bättre än ett gtx som släpptes två år INNAN vega kortet. Det låter helt fantastiskt, vem skulle inte vilja göra det ?

PS JAG tycker amd´s grafikkort är rena skiten atm.

Misstänkte det.

Älskar mitt ett år gamla Vega 64.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |