Bra kameror jättebilliga på Ebay - too good to be true?

Permalänk
Medlem

Bra kameror jättebilliga på Ebay - too good to be true?

Hej. Jag är på jakt efter en ny kamera. Har i nuläget en DSLR men är sugen på mirrorless (har specifikt kollat på sonys a7r ii).

Men eftersom de kostar skjortan så har jag kollat på att eventuellt köpa begagnat, och såg då att folk & företag på Ebay säljer dessa sjukt billigt. En del är till och med nya och kostar 10.000kr mindre än på t.ex Scandinavianphoto. Självklart blir man ju intresserad men det känns ju spontant som att detta är för bra för att vara sant.

Hur kan dom sälja dessa kameror för en så pass billig peng? Eller är det bara skitsnack?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Det är gråimport från Asien. Vill minnas att användaren du länkar (kachashop) är samma personer som bakom e-butiken E-Infinity. Finns en del skräckhistorier om du söker men konsensus är väl att det är billigt tills dess att problem uppstår och då är du körd.

Permalänk
Medlem

@ducedo: Det förklarar ju det låga priset, till viss del. Borde det dock inte ändå vara en svensk momssats på köpet? Om man räknar på 25% importskatt in till EU och sedan 25% moms så blir det ju att lira ganska bra med priset hos svenska återförsäljare.

Men jag har svårt att hitta något om dessa skräckhistorier du nämner. Är det problem med garantier eller dylikt du menar?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Såvida han inte skickar den från Asien utan Irland får du Irland moms iom att det ligger i EU som troligen redan är pålagd på priset.

Sen är det ju att tänka på att du troligen tappar all garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reflect:

Hej. Jag är på jakt efter en ny kamera. Har i nuläget en DSLR men är sugen på mirrorless (har specifikt kollat på sonys a7r ii).

Men eftersom de kostar skjortan så har jag kollat på att eventuellt köpa begagnat, och såg då att folk & företag på Ebay säljer dessa sjukt billigt. En del är till och med nya och kostar 10.000kr mindre än på t.ex Scandinavianphoto. Självklart blir man ju intresserad men det känns ju spontant som att detta är för bra för att vara sant.

Hur kan dom sälja dessa kameror för en så pass billig peng? Eller är det bara skitsnack?

Så länge du inte betalar i förskott behöver du inte oroa dig kom ihåg den enkla tumregeln.
Endast skojare kräver förskottsbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Så länge du inte betalar i förskott behöver du inte oroa dig kom ihåg den enkla tumregeln.
Endast skojare kräver förskottsbetalning.

Det är ju bara att betala genom Paypal. De brukar vara väldigt behjälpliga vid problem med de man köpt ifrån.

Och samtidigt är de säljarna väldigt måna om sina betyg så de brukar också vara rätt duktiga på att vilja hjälpa för att slippa en riktigt dålig review.

Permalänk
Medlem

Kolla vilka tillverkare som har global garanti. Då kan det vara möjligt att du fortfarande har bra garanti på en gråimport.

Jämför med typ amazon.de istället för scandinavianphoto så får du lite bättre ide om det är helt bluff eller inte. (scandinavianphoto är ju nödvändigtvis inte det billigaste alternaivet )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Så länge du inte betalar i förskott behöver du inte oroa dig kom ihåg den enkla tumregeln.
Endast skojare kräver förskottsbetalning.

Vilken säljare på ebay kräver inte förskottsbetalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Så länge du inte betalar i förskott behöver du inte oroa dig kom ihåg den enkla tumregeln.
Endast skojare kräver förskottsbetalning.

Så hela Ebay, Aliexpress osv är skojare då menar du?
Har du aldrig handlat på ebay, aliexpress osv ? lol

Permalänk
Inaktiv

@reflect Som @ducedo har skrivit är det gråimport.. Gissar att säljaren inte lägger på någon moms heller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Så hela Ebay, Aliexpress osv är skojare då menar du?
Har du aldrig handlat på ebay, aliexpress osv ? lol

Handlar regelbundet men skulle aldrig välja en handlare som enbart accepterar förskottsbetalning.
Tycker det är en väldigt bra tumregel.
Kräver en säljare förskottsbetalning så tänk efter själv, varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

Vilken säljare på ebay kräver inte förskottsbetalning?

Finns det NÅGON seriös säljare som kräver det?
När jag handlar från företag använder jag nästan uteslutande faktura och om det är från privatpersoner så är Paypal det självklara valet.

Permalänk
Medlem

Handlar man utomlands så är det väl alltid förskottsbetalning som gäller? Jag har då aldrig sett något annat alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Finns det NÅGON seriös säljare som kräver det?
När jag handlar från företag använder jag nästan uteslutande faktura och om det är från privatpersoner så är Paypal det självklara valet.

Fortfarande.. Det finns ju ingen säljare på eBay som skickar en vara innan dom fått betalt via tex PayPal..Alla på eBay kräver det.. Är ju standardflödet på eBay..

Samma sak när man betalar på tex tradera..

Handlar man från företag i Sverige så fungerar faktura, och eventuellt ett fåtal företag utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Finns det NÅGON seriös säljare som kräver det?
När jag handlar från företag använder jag nästan uteslutande faktura och om det är från privatpersoner så är Paypal det självklara valet.

Paypal = Förskottsbetalning

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Handlar regelbundet men skulle aldrig välja en handlare som enbart accepterar förskottsbetalning.
Tycker det är en väldigt bra tumregel.
Kräver en säljare förskottsbetalning så tänk efter själv, varför?

För det är så ebay fungerar lol?
Samma med aliexpress osv.

Inte sett en enda säljare av hundratals orders ifrån ebay,aliexpress som erbjudit något annat än förskottsbetalning.
Aldrig blivit lurad heller för det är så ebay, aliexpress osv fungerar. Ingen skickar vara innan betalning är gjord.

Det är standard vid nästan alla utlandsbeställningar vet du.
Och Paypal är förskottsbetalning.

Iaf ditt påstående att bara skojare kräver förskottsbetalning stämmer inte på något sätt eller vis.

Permalänk
Medlem

Känns inte värt det oavsett pris om man går miste om garantin.
En produkt för över 10k utan garanti är som att gå på lina, trillar man av gör det ont, riktigt ont.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Finns det NÅGON seriös säljare som kräver det?
När jag handlar från företag använder jag nästan uteslutande faktura och om det är från privatpersoner så är Paypal det självklara valet.

PayPal är ju dock också en form av förskottsbetalning, sen är det ju så typ 99% eller nåt sånt som hela eBay använder sig av.
Ser man till att endast handla av säljare med många positiva omdömen och med bra credit history så ser jag inget fel med den betalningsmetoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

@Nivity: Sorry men du är ju seriöst lite seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@Nivity: Sorry men du är ju seriöst lite seg.

Du som verkar extremt seg om du inte förstår att paypal är förskottsbetalning.
Och att Ebay, aliexpress osv fungerar så att man betalar i förskott innan dom skickar vara, så har det alltid varit.
Sorry, men du verkar lite bakom flötet.

Permalänk

Garantin på hus (i varje fall Nikon) )är bunden till det landet kameran köps från. Objektiv är WW. (Som jag minns de/t)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Finns det NÅGON seriös säljare som kräver det?
När jag handlar från företag använder jag nästan uteslutande faktura och om det är från privatpersoner så är Paypal det självklara valet.

Du har rätt i det du säger fast på ebay, Amazon, aliexpress etc så betalar man alltid först.
Där har du istället säkerhet ifrån sajten själva. Skulle det vara något så har du tex Ebay buyer protection