EU:s upphovsrättsdirektiv med Artikel 11 och Artikel 13 – det här händer nu

Permalänk
Melding Plague

EU:s upphovsrättsdirektiv med Artikel 11 och Artikel 13 – det här händer nu

Nyligen godkändes ett nytt upphovsrättsdirektiv av Europaparlamentet. Än har det dock en bit kvar att gå innan det resulterar i ny lagstiftning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Så man måste handrita sina memes i paint framöver, det är vad jag hörde.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Internet är kört då.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om google typ: screw you guys! *klipper linan över atlanten* you're on your own now!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Januari är ett ypperligt tillfälle för att påminna alla parlamentariker om att det är EU-val i maj, och att det är många förstagångsväljare som är uppvuxna med internet som kommer att rösta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordrana:

Internet är kört då.

nah tror jag inte. Vad som kommer hända är bara att internet delas upp. 1 för USA och 1 för EU typ.

Jag skulle vilja se alla stora internet sidor så som Google, Facebook, Reddit osv bara stänga av EU från deras sidor. Undra hur länge det hade tagit för folk och gå ut och protostera mot EU osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara påminna om SweClockers policy angående politiskt innehåll. Det går utmärkt att diskutera förslagen som artikeln handlar om, så länge diskussionen hålls på en trevlig nivå.

Diskussioner om Sveriges vara eller icke vara som medlem i EU hör inte hit och undanbedes.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog inte att det inte är en helt dum idé i grunden, och det som presenteras här är faktiskt inte så illa som alla gillar att skrika. Ser inte vad man får luft till "Internet går under, google kommer klippa linan" osv. Läs istället för att kränga ut "bort me eu #swexit13337777"

Det måste helt klart utarbetas noga, men resultatet kan nog vara positivt för många producenter av innehåll (och precis som artikeln nämner inte påverka privatpersoner eller hyperlänkar)

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Januari är ett ypperligt tillfälle för att påminna alla parlamentariker om att det är EU-val i maj, och att det är många förstagångsväljare som är uppvuxna med internet som kommer att rösta.

Ja, make PP great again!

Ehm, förkastligt... Är det bötfällning som gäller vid övertramp när förslagen börjat gälla?

Permalänk
Avstängd

''Artikel 13 fokuserar på plattformar som lagrar stora mängder innehåll som laddas upp av användarna. Direktivet innebär att plattformarna måste ha någon form av system som förhindrar att upphovsrättsskyddat innehåll publiceras, och den mest uppenbara lösningen anses vara automatiska avläsning av det som laddas upp. Webbplatser såsom Wikipedia och och Github är dock undantagna från detta.''

Monopolgrejer detta..varför ska dessa få fritt fram medans vi som pröjsar till de ej får ha fri tillgång?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Kommer t.ex flashback och forum där länkar kan va viktiga för själva forumets funktion gå runt detta om de är utanför EU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Kommer t.ex flashback och forum där länkar kan va viktiga för själva forumets funktion gå runt detta om de är utanför EU?

Enligt min förståelse av förslagen så borde de inte påverkas även om de är inom EU. Det handlar om vanliga personer som skickar länkar, så det borde inte vara några problem.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Bwahahaha! Här har nog lobbyismen ångat på rejält.
Det skall till ett gäng stenåldersmänniskor med gigantiskt egenintresse för att undgå att vilja förstå att distribution och osämja sinsemellan är precis vad som drivit medialobbyn ner i sin eget träsk.
Nu försöker man, i vanlig ordning, lösa det på konsumenternas bekostnad.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hur blir detta med alla streamers ute i europa??
Måste dom betala en avgift för att streama ett visst spel eller blir det Amazon som får betala??

Och om jag som tittare ser på en streamers från USA tex ,kommer dom bli spärrade ??

Hörde att om man är på till exempel F1 och filmar så kommer man ej få lägga upp det på facebook ??
Vilket strul detta verkar vara!!

Lär ju bli döden för alla streamers

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Så som jag tolkar artikel 11 och 13 med alla nya tillägg (från Voss):

Artikel 11: URL'er, fakta och "enskilda ord" (titeln? brödtext?) ska inte räknas in som artikeln, så om ursprungsartikeln gör en intervjuv borde man vara OK att citera frågor/svar eftersom att det är ren fakta (detta är då hur jag tolkar det).

Artikel 13: Alla företag med 50+ anställda eller som tjänar mer än €10 miljoner per år kommer måsta implementera copyright skydd, systemet ska vara en tvåvägsgata (till skillnad för vad youtube har) där användare anonymt ska kunna strida mot en "copystrike" och ärendet ska då hanteras av en människa för att avgöra om det följer det egna landets lagar om satir/parodi/"fair use".

Sedan skulle det finnas en massa andra tillägg från andra som inte var bra, men jag har inte kommit så långt än.

edit:

Skrivet av fermia:

Hur blir detta med alla streamers ute i europa??
Måste dom betala en avgift för att streama ett visst spel eller blir det Amazon som får betala??

Och om jag som tittare ser på en streamers från USA tex ,kommer dom bli spärrade ??

Hörde att om man är på till exempel F1 och filmar så kommer man ej få lägga upp det på facebook ??
Vilket strul detta verkar vara!!

Lär ju bli döden för alla streamers

Detta är en av tilläggen som smög under radarn på många och lades till bara några dagar innan omröstningen, den är tänkt att stoppa online betting grejer som baseras på privata aktörer som streamar matcher etc, om det defineras bättre så folk förstår vad som gäller skulle hela situationen vara bättre.

Faktiskt så att hela artikel 11 och 13 skulle vara bättre om alla tillägg faktiskt var begripliga, jag kunde förstå större delen av Voss tillägg (förutom ett på artikel 11), men det verkar ju som att många andra tillägg är svårtolkade.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Google Drive och Dropbox har redan automatisk kontroll för upphovsrättskyddat material. De skapar hashar av dina filer som de jämför mot hashar av förbjudna filer.

Permalänk
Inaktiv

folk som inte förstår vad cencur innebär ..
memes är oerhört kraftig politisk krigsföring och eliten vill nu få kontroll över dessa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

https://youtu.be/4A4npPRywKs

folk som inte förstår vad cencur innebär ..
memes är oerhört kraftig politisk krigsföring och eliten vill nu få kontroll över dessa

Håller med dig 100%

Att det finns medlemmar här som tom skriver att detta kan bli jättebra skrämmer mig.

Alla lagar som kan leda till en sådan kraftig censur som uploadfilters är jag emot, har läst vad vissa andra här skrivit men ser inget argument som rättfärdigar sjuka uploadfiters.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att Wikipedia och github är undantagna? Github ägs ju av Microsoft, så det är inte för att det är ett litet företag som de får dispens. Är de omnämnda vid namn i förslaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mike_SWE:

Håller med dig 100%

Att det finns medlemmar här som tom skriver att detta kan bli jättebra skrämmer mig.

Alla lagar som kan leda till en sådan kraftig censur som uploadfilters är jag emot, har läst vad vissa andra här skrivit men ser inget argument som rättfärdigar sjuka uploadfiters.

En del av dessa som skriver "åh vad bra detta är" kan mycket väl vara betalda puppets. Ganska givet egentligen att det är så. Man försöker frama verkligheten till någonting positivt för befolkningen när det är motsatsen.

Permalänk
Medlem

Dock röstade vi emot artikel 11 och 13, vi får bara hoppas på att de andra länderna gör rätt för sig också.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd

Jag tycker denna lag är bra, censur finns överallt på nätet så ändå inte något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tycker denna lag är bra, censur finns överallt på nätet så ändå inte något nytt.

censur existerar så låt oss förvärra problemet x1000000.

vilket bra argument nästa hållplats, tillbaka till slaveri tiden! choo choo here goes the crap train.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Håller med dig 100%

Att det finns medlemmar här som tom skriver att detta kan bli jättebra skrämmer mig.

Alla lagar som kan leda till en sådan kraftig censur som uploadfilters är jag emot, har läst vad vissa andra här skrivit men ser inget argument som rättfärdigar sjuka uploadfiters.

Fast grejen är väl inte att folk försvarar upload filters så mycket som att det inte står någonting i lagtexten som kräver upload filters. Problemet just nu är att det inte finns några tydliga exempel på hur det ska implementeras i verkligheten. Så som jag tolkar den faktiska lagtexten så handlar det mer om att stora plattformar ska se till att licensiera det upphovsrättsskyddade material som hostas på deras sida. Förhoppningsvis så kommer det att redas ut ytterligare hur det här ska implementeras i praktiken. Att tänka på är ju att texten faktiskt skriver att automatisk blockering ska undvika.

De som driver att man måste ha upload filters är ju framförallt oppositionen, som verkar drivas hårdast av Piratpartiet, och jag vet inte om de är den bästa källan till opolariserad information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tycker denna lag är bra, censur finns överallt på nätet så ändå inte något nytt.

Skatt finns också, låt oss dubblera den när den ändå finns.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Hur kan man tjäna pengar på detta. Som privat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Jag tycker denna lag är bra, censur finns överallt på nätet så ändå inte något nytt.

http://www.freemasonry-israel.org.il/en/
Du var uppenbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Så man måste handrita sina memes i paint framöver, det är vad jag hörde.

Ärligt talat är det nog ingen som vet, då förslaget och hur det ska implementeras inte är färdigt. Syftet verkar främst vara att upphovsrättsinnehavare ska ha kontroll över vem som tjänar pengar på deras verk. Jag tror därför att memes och dylikt bör vara undantaget så länge som det inte görs för att tjäna pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Skulle vara intressant om google typ: screw you guys! *klipper linan över atlanten* you're on your own now!

Hade enligt mig inte varit någon stor förlust. Finns massor med sökmotorer som funkar hyfsat och då kanske gemene man skulle få tummen ur och testa något nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

nah tror jag inte. Vad som kommer hända är bara att internet delas upp. 1 för USA och 1 för EU typ.

Jag skulle vilja se alla stora internet sidor så som Google, Facebook, Reddit osv bara stänga av EU från deras sidor. Undra hur länge det hade tagit för folk och gå ut och protostera mot EU osv.

Äh, det skulle säkert bli lite gnäll och sedan skulle folk njuta av all tid de har över till annat

Skickades från m.sweclockers.com