Nvidia Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 prestandatestas i Final Fantasy XV

Permalänk
Medlem

ibland blir det fart hinder på vägen då man måste sakta ner "dvs lägre prestanda ökning" men efter dem hindrena så äre bara å gasa hårt, så förhoppningsvis kommer vi återgå till liknande prestanda ökning som 1000 serien var jämfört med 900 med nästa "2100/3000 serien. detta vill jag som sagt tro på men samtidigt så kan man inte låta bli att få känslan att dem försöker mjölka ur en alla pengar så snabbt som möjligt innan intel och amd kommer ikapp " intel dvs år2020" med raytracing.

dock så ser det ut som att plånboken sneglar efter info ang RTX 2070 med stora förhoppningar.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd

@SCORPIUS:
Japp tyvärr är verkligheten så numera.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@Viochee:
Lutar starkt mot ett 2080 utan ti för mig.
Min nuvarande vram är 1 bromskloss.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Katastrofsiffror om de visar sig vara sanna/representativa.

Det innebär att man får betala mer för samma prestanda som förra generationen. Kan tänka mig att det blir en rusning efter 1080Ti vilket passar Nvidia som handen i handsken.

Jag hoppas på goda nyheter imorgon, annars kan Nvidia behålla sina kort.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur värt dessa svagare kärnor med Ray teknologi kommer vara värda, alltså jag undrar om att när Ray tracing verkligen kommer på allvar i spel så är kraften i dessa för gammal, det beror väll på vad AMD gör med PS5 oçh nästa Xbox och vad Intel släpper 2020,

Det kanske bara är jag men.. det känns som att de inte utvecklats som spelkort alls, utan som serverkort vilket inte är fel i sig, men kärnorna är för svaga, jag tycker de tar alldeles öl es för mycket för något. Som känns som en halv uppgradering från 1000 serien,

Det känns som att de inte vill släppa taget om maxwell än så den kommer ju finnas kvar för ungefär samma pris som tidigare, och sen nu släpper de RTX 2000 som innan Ray Tracing börjar användas och kanske till och med det har grymt osexiga priser som det ser ut nu, men de var ju inte släppts än, Men jag är besviken hittills,

Permalänk

Ser ut som 2080 och ett överklockat 1080 ti kommer ligga väldigt jämt om dessa stämmer. Hoppas

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Kika gärna här för prestandasiffror med mera.

Skrivet av zather:

Alla läckor verkar visa ungefär liknande procentuella skillnader så börjar kännas som de stämmer nu.
Verkar vara bra kort vilket nog alla kan vara överens om men för mig så är dom fortfarande för dyra vilket jag och många andra älskar att gnälla på. Sen kommer ju också recensionerna väldigt snart med så vi får se hur det ligger till.

"Läckor" NVIDIA släppte officiella siffror för flera veckor sedan, så vi har redan vetat vad för prestanda vi kommer få.

Sen tvingar ingen dig att köpa Ti, RTX 2080 är en 15% ökning från GTX 1080 Ti vilket är normalt och är korrekt prissatt. Som exempel var GTX 980 också "bara" 15% snabbare än GTX 780 Ti.

Skrivet av anon52343:

Nu kan man alltså spela 4k i 60fps.

GTX 1080 Ti klarade 4K@60 i alla spel förut, marknadsfördes för 4K@60, bara inte i alla spel med alla inställningar uppskruvade till max.

Skrivet av magma86:

Sen i ett final fantasy-spel som är ett gameworks-spel.

Helt irrelevant, GameWorks är inte magi.

Skrivet av BrottOchStraff:

Ska bli intressant att se Swecs tester. Tycker prestandahoppet är för litet för att motivera priset. Inte alls lika stort hopp som det var från 9xx serien till 1xxx.

Vi vet redan hur det presterar, två officiella släpp av NVIDIA och flera läckor. Det är lika stort hopp som det var från 900 till 1000 serien. RTX 2080 är även korrekt prissatt, det är Ti som har galet pris, just på grund av att RTX 2080 har korrekt pris, då måste Ti kosta mer.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Redan 2015/2016 körde jag 4k 60fps med ganska okej grafikinställningar. Men är du en sådan som måste ha alla inställningar på max/ultra för att må bra så kanske det är nytt att kunna köra 4k och 60fps med en GPU.

Minns jag körde Watch Dogs våren 2014 på release i 4K@60 med alla inställningar på högsta förutom texturer som krävde mer än 3GB VRAM, på 3st GTX 780. Så ja får många är 4K@60 inget nytt, riktigt härligt att kunna göra det på ett kort nu, då nästan inga spel/spelmotorer stödjer SLI längre.

Skrivet av inquam:

Priserna helt uppåt väggen.

Nej, bara Ti är högre prissatt. RTX 2080 har korrekt prestandaökning och pris. Allt beror på att NVIDIA inte släppte RTX 2080 i våras, utan delayed tills nu, och dom var då tvugna att släppa Ti samtidigt för att hålla sig till release schedule, förvänta er RTX 3080 nästa år för $699 MSRP med högre prestanda än RTX 2080 Ti.

Skrivet av inquam:

Partiell ray-tracing är nytt, inget många spel har, något som det kommer dröja innna gemena man har och något som är gen 1 i dessa kort och förmodlige kommer förbättras avsevärt innan detta blir någon form av allemansgrej. Man kommer sedan kunna njuta av lite ray-tracing effekter i viis utvalda spel men i en prestanda som kommer hinna fördubblas eller mer innan detta är ett vanligt inslag i alla spel.

Jo, listan är på över 20-30 spel redan, DLSS är även något som kommer användas om du har ett RTX kort, så RTX kommer absolut komma till stor användning nästa år, så det du säger stämmer inte alls.

Skrivet av inquam:

Folk som köper ett 2080ti idag kommer få betala ett kraftigt överpris för förhållandevis lite extra prestanda i spel som inte skrivs specifikt för kortet. 30- eller 40-serien är förmodligen när detta är ett argument.

Ja och nej, kortet kostar 50% mer än ett GTX 1080 Ti och presterar 50% mer, du får precis vad du betalar för. Jämfört med tidigare släpp och prestandaökningar så är det överpris ja, men det gäller bara Ti. Angående ray-tracing så ja, som det ser ut nu kommer specifikt Metro inte gå att köra i 4K med det påslaget, gissar nog på RTX 3080 Ti som tidigaste kortet som kanske klarar av det i den upplösningen.

Skrivet av dagas:

1070 var snäppet bättre än 980ti. Nu är det 2080 som är snäppet bättre än 1080ti. Inte alls samma hopp i prestanda i icke RT spel

Jo, Ti har ännu högre hopp än sist men icke-Ti lite under, 15% istället för 30%. Så slänger man ihop båda som en "gen" så är det mycket likt.

Skrivet av scara:

Prestanda överlag tror jag bli väldigt blandat, precis som Titan V. Kan variera från så lite som +15% till +50%. De fina siffrorna lär vi se i DX12/"ASYNC"/'AMD-titlar'. Final fantasy tillhör ju inte denna grupp så förhoppningsvis är denna resultat bland det lägre i skalan.

Men i genomsnitt kan man räkna med +30% från 1080Ti till 2080Ti vilket är redan en ganska måttlig lyft (inte sämre än Kepler/Maxwell övergången förvisso).

Nej, du kan inte titta på spel som är begränsade av processor och minne, RTX 2080 Ti är 50% snabbare än GTX 1080 Ti, det kommer vi se överallt så länge resten av system inte begränsar kortet. Siffrorna är även redan ute så det finns inget att räkna med, det är fakta i dagsläget.

Skrivet av superegg:

Ser framemot tester med NVLINK och hoppas få över 100 FPS i 4k då är det bara att vänta på någon bra 4k skärm.

Synd bara att nästan inga spel idag stödjer SLI längre, det är så gott som dött.

Skrivet av mrpijey:

Mycket gnäll men fortfarande så fattar folk inte att bara vänta och bestämma sig när de riktiga testerna är ute. Vänta på de _officiella och oberoende_ prestandatesterna

Riktiga tester är ute. Sen ljuger inte NVIDIA siffrorna, bara för att de inte är oberoende betyder inte automatiskt att de inte stämmer.

Skrivet av mrpijey:

Och passar inte plånboken efter prestandan så köp det inte. Så enkelt är det.

Ja, RTX 2080 borde ha släppts i våras för $699 MSRP, sen RTX 2080 Ti idag för kanske $749. Så har det varit förut men inte denna gång på grund av att de släpper båda korten samtidigt. Om man inte vill spendera över tio tusen så är det bara att köpa ett RTX 2080, 15% prestandaökning från GTX 1080 Ti, var även 15% från 780 Ti till 980 så det är inget nytt, vi har sett det förut.

Skrivet av mrpijey:

Om tillräckligt många inte köper den och Nvidia tycker kortet har misslyckats med att nå säljmålen så kommer de ändra på priser.

Nej, så fungerar det inte. Verkar även som att de kanske skippar Titan (gaming) kort på Turing, då vi inte hört ett knyst om det. Ti ligger ju i den prisklassen och har redan väldigt många CUDA Cores (50% ökning från RTX 2080 vilket är rekord).

Skrivet av Mange43:

Det är det ju absolut inte värt!!!! Blir det köp för min del,så blir det Msi RTX 2080. Nån gräns på galenskapen får man ju dra.

Det är värt, du betalar 50% mer och får 50% mer prestanda när du köper ett RTX 2080 Ti, jämfört med GTX 1080 Ti.

Skrivet av anon114264:

Jag har försökt hålla mig borta från dessa leaks. Sweclockers kommer alltid vara referens när det kommer till prestandaresultat.

Nvidia har desperat flyttat fram datumet för lanseringen av GTX 2xxx-serien då de vill sälja slut på lagren av 1050 och 1060 som folk nu ändå inte kommer köpa vid det här laget, förutom OEM-marknaden.

Det finns som tidigare nämnt redan officiella och flera äkta leaks, och att ha SweClockers som referens är mycket bra, men du ska aldrig titta på bara en, de finns flera hårdvarusidor där ute som i många tester gjort ett bättre jobb än SweClockers.

Varför NVIDIA sköt fram RTX 2080 release från våren kan man bara spekulera på, ingen förutom NVIDIA själva vet varför. Det som är intressant är att det tagit nästan lika många veckor mellan Ti till Ti release, så Ti är släppt inom korrekt tidsram, men inte icke-Ti. Som sagt, varför? Det lär vi aldrig få veta.

Skrivet av wargreymon:

Tror nog redan nu att 2080Ti sålt bättre än Nvidia förväntat sig. Problemet är att kretsen är sjukt stor. Hade den varit för billig hade de aldrig kunnat möta efterfrågan. Marknaden verkligen skriker efter nya grafikkort och visst, de hade säkert kunnat klara en $800-900 MSRP, men mängden som köpt kortet hade de aldrig kunnat klara.

Skillnaden på 9 och 13 tusen är inte så stor, Titan Xp sålde även bra för att vara ett så dyrt kort. Att kretsen är stor spelar ingen roll, GTX 980 Ti är 601mm² och kostade knappt mer än vanligt, jämfört med GTX 1080 som var 314mm².

Skrivet av Vangen:

Själva 2080 borde ha varit 2080Ti, ser den minsta prestanda ökningen sen 780 Ti till 980 tiden.

Nej, 2080 borde ha släppts i våras, och Ti idag. Ökningen mellan GTX 1080 Ti och RTX 2080 är lägre än de senaste tre korten ja, men samtidigt är Ti lite högre än vanligt.

Skrivet av anon159643:

Lösningen för de som vill slippa höra prisklagandet på 2080Ti så är det bara att vänta.

RTX 2080 blev framskjutet från våren, men Ti följer tidigare schema. De som inte gillar priset borde alltså stå över RTX 20-serien och vänta till hösten 2019 då det är mycket sannolikt att RTX 3080 släpps med högre prestanda än RTX 2080 Ti fast för RTX 2080 pris. Alltså som vanligt (som de varit senaste 5 åren).

Skrivet av anon12433:

Katastrofsiffror om de visar sig vara sanna/representativa.

Det innebär att man får betala mer för samma prestanda som förra generationen.

Jag hoppas på goda nyheter imorgon, annars kan Nvidia behålla sina kort.

Riktiga siffror, och det är inget fel på dom alls, helt förväntade. Det som är åt skogen är priset på Ti kortet, allt annat är normalt.

Inga goda nyheter för dig imorgon alltså, sen kommer dessa kort sälja som smör, priset lär vara ett litet hinder för NVIDIA men samtidigt så lockar RTX så de lär garanterat få sålt precis så många de vill.

Skrivet av toboraton:

Ser ut som 2080 och ett överklockat 1080 ti kommer ligga väldigt jämt om dessa stämmer. Hoppas

Det stämmer bra ja, det vi inte vet idag som vi kommer få veta imorgon är överklockningen, allt annat är redan ute. Enligt rykten så är det inte bra, men vad som klassas som bra och dåligt idag är svårt att veta, 1000-serien hade usel överklockning.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1070 var snäppet bättre än 980ti. Nu är det 2080 som är snäppet bättre än 1080ti. Inte alls samma hopp i prestanda i icke RT spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt som förväntat och som jag sagt hela tiden.

Kan jag få en kaka nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack för att du spoilerar prestandan helt och hållet. Jag har försökt hålla mig borta från dessa leaks. Sweclockers kommer alltid vara referens när det kommer till prestandaresultat.

Låt mig gissa. Du är en av dessa som loggar in på facebook och letar upp "The freshes of memes" dagen efter en seriefinal av den där serien du och halva världen gillar? Sedan vet jag att det är ett faktum att du inte talar sanning alt. driver med personen ifråga eftersom du varit inne om kommenterat i tidigare artiklar som handlar om RTX 2XXX serien och kommenterat just "läckor".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Kika gärna här för prestandasiffror med mera.

Skillnaden på 9 och 13 tusen är inte så stor, Titan Xp sålde även bra för att vara ett så dyrt kort. Att kretsen är stor spelar ingen roll, GTX 980 Ti är 601mm² och kostade knappt mer än vanligt, jämfört med GTX 1080 som var 314mm².

Om du läste Sweclockers artikel här förut så stod det att normalt är 600 mm2 taket innan det blir för svårt. Så jo 754 mm2 är då sjukt stort och antagligen väldigt svårt att tillverka med bra yield. Fast det kanske hänt något inom tillverkning som folk verkar veta om eftersom alla säger att det inte alls är dyrt att tillverka stora kretsar.

Permalänk
Medlem

Visst är korten lite väl dyra med tanke på vad man får dock så behöver jag något nytt då 1070 inte riktigt presterar det jag vill i 1440 p . Smakar det så kostar det brukar ha ett grafikkort i runt 2 år så visst blir det mycket per månad . vi får se men lutar åt ett 2080 .Vill dock se testerna då den är prishöjd med 50 % ca mot 1080 när den släpptes

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Kika gärna här för prestandasiffror med mera.

Nej, du kan inte titta på spel som är begränsade av processor och minne, RTX 2080 Ti är 50% snabbare än GTX 1080 Ti, det kommer vi se överallt så länge resten av system inte begränsar kortet. Siffrorna är även redan ute så det finns inget att räkna med, det är fakta i dagsläget.

Finns inga oberoende tester vad jag kan se och tvivlar starkt på att vi får se +50% "överallt". Ser mer ut att vara ~+25-35%, eventuellt kraftigt avvikande beroende på recensent och system som den körs på.

Permalänk
Medlem

Det är skrämmande vad grafikkorten kostar...

Hur länge ska det hålla på såhär? Med dessa priser kommer i alla fall jag inte ha råd att bygga dator snart. Jag antar att de kommer hålla på såhär så länge de får sina kort sålda och så länge det inte finns någon konkurrens...

Tänk om trenden fortsätter? Där budgetkorten börjar kosta vad 1080ti kostade som nytt. Antar att man i värsta fall kommer få sluta köpa grafikkort och därmed sluta bygga dator och istället köpa konsoler för att få spela spel...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Tvivlar starkt på att vi får se +50% "överallt". Ser mer ut att vara ~+25-35%, eventuellt kraftigt avvikande beroende på recensent och system som den körs på.

Ditt resonemang är extremt bristfälligt. Du kan se 50% överallt, så länge resten av komponenterna inte begränsar grafikkortet, eller du kör i högre upplösning, med NVIDIA DSR kan du ha en 1920x1080 bildskärm och spela i 7680x4320 (8K), då är RTX 2080 Ti 50% snabbare oavsett titel eller resterande hårdvara.

Varför ska vi bry oss om vad du har för dator? Om du får ut 10% ökad prestanda för du endast kör 1080p@60Hz så köp inte kortet, jag och många andra här är entusiaster och spelar nästan enbart med mycket hög refresh rate eller 4K upplösning, där RTX 2080 Ti ändå inte räcker till med 50% ökningen. Det vi bryr oss om är hur mycket snabbare RTX 2080 Ti är jämfört med GTX 1080 Ti, inte hur mycket snabbare ett GTX 1080 Ti med Core i9-9900K och DDR4 är i Fortnite än ett RTX 2080 Ti med Core i5-2500K och DDR3.

Allt utom grafikkortet är irrelevant, för att få fram dom siffrorna så testar man i högre upplösning, då man blir säker att resten av system inte begränsar grafikkortet.

Frågan: Hur mycket snabbare är RTX 2080 Ti än GTX 1080 Ti? Svaret: 50%

Svaret är inte: 15% i Minecraft, 25% i Fortnite. Det var inte frågan.

Sen så ska man börja passa sig för 4K resultat, idag är det inte längre en "framtida" upplösning, den har varit här i flera år redan, i många titlar klarar ett GTX 1080 Ti av det i långt över 60 FPS, samtidigt som många titlar är kraftigt beroende av processor och minne som sätter stopp redan vid 60-90 FPS, alltså finns det flera titlar där ute nu som testas i 4K och RTX 2080 Ti blir begränsat av processor och minne. Titta alltid på den högsta siffran, testas 10 speltitlar och en av dom visar över 50%, resten under 50%, då är det resultatet med över 50% som är mest sannolikt att vara korrekt.

Snart (redan nu enligt mig) dags att även börja testa i 5120x2880.

1920 x 1080 - 2.073.600 pixlar
2560 x 1440 - 3.686.400 (1.8x) Nästan dubbelt
3840 x 2160 - 8.294.400 (2.2x) Mer än dubbelt, RTX 2080 Ti når 100 FPS i många titlar
5120 x 2880 - 14.745.600 (1.8x) Nästan dubbelt, RTX 2080 Ti når 50 FPS i många titlar

Det är här syntetiska tester kommer in, där det nästan bara är grafikkortet som blir belastat, håll extra koll på dom imorgon, då det finns risk att flera 4K tester är missvisande när det kommer till just grafikkortsprestanda.

Exempel, GTX 1080 Ti @ 2100MHz med Core i3-8350K 4C/4T i 4000MHz med 16GB DDR4 i 3000MHz CL15

Processor/Minne sätter stopp vid (2560 x 1440 och högsta inställningar);
75 FPS i ArmA 3 (RTX 2080 Ti når över 150 FPS)
76 FPS i Fallout 4 (RTX 2080 Ti når över 150 FPS)
91 FPS i Grand Theft Auto V (RTX 2080 Ti når över 150 FPS)
78 FPS i Witcher 3 (RTX 2080 Ti når över 150 FPS)
71 FPS i World of Warcraft (RTX 2080 Ti når 200 FPS)

Ett RTX 2080 Ti har exakt samma FPS med ovanstående processor och minneshastighet.

Givetvis intressant för många att se 1440p resultat i spel med RTX 2080 Ti (för de som spelar i endast 1440p) men det är ganska meningslöst då grafikkortet är på tok för snabbt för den låga upplösningen.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Det är skrämmande vad grafikkorten kostar...

Hur länge ska det hålla på såhär? Med dessa priser kommer i alla fall jag inte ha råd att bygga dator snart. Jag antar att de kommer hålla på såhär så länge de får sina kort sålda och så länge det inte finns någon konkurrens...

Tänk om trenden fortsätter? Där budgetkorten börjar kosta vad 1080ti kostade som nytt. Antar att man i värsta fall kommer få sluta köpa grafikkort och därmed sluta bygga dator och istället köpa konsoler för att få spela spel...

Folk måste börja ta det lungt, GTX 1080 Ti kostade 8000:- vid release och det är normalt för värstingkort, ett Palit RTX 2080 kostar 8690:- i skrivande stund, lite högre än sist, Gigabyte GTX 980 Ti kostade 7500:- vid release, alltså har vi gått upp 1000:- på 2,5 år, det är inte "skrämmande".

Förhoppningsvis släpper NVIDIA nytt kort nästa höst, om ett år, RTX 3080 med $699 MSRP som landar på omkring 8000:-, med 15-30% prestandahöjning igen, alltså inget Ti med MSRP på $999, det om något vore skrämmande, att de inte går tillbaka till hur det var utan tar Titan pris för Ti från och med nu.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

THIS
Bästa jag läst på länge

Du tycker att Asus ROG skärmar är för dyra? De är knappast de dyraste och det finns gott med alternativ som är dyrare.

Permalänk

Jag får bara känslan av att ge upp att spela spel på datorn. Köpa en konsoll och lägga mig i soffan och spela lite. Jag börjar ge upp nu. Priserna är inget som är mainstream någonstans. Och ja, 2070 och 2060 kommer ju nästa år. Men priserna redan på ett 1070 är ju absurda. Jag tycker detta är att döda pc spelande för vanligt folk. Allt har gått överstyr, jag kan inte längre säga till en polare att han borde satsa på en pc för spelande. Förr i tiden, låt säga när 8800 släpptes, då kunde alla ha råd med att bygga en dator för spel. Men så är det fan inte idag.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

@Vangen: Frågan är hur mycket boost DLSS ger....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du tycker att Asus ROG skärmar är för dyra? De är knappast de dyraste och det finns gott med alternativ som är dyrare.

Jag håller med i det han skriver att kvalitet kostar och att priset inte är nånting man bör klaga på innan officiella tester kommit. Sen tror jag han har lite ironi i just den meningen inlagt, eller så misstolkar jag han.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av zhrooms:

Folk måste börja ta det lungt, GTX 1080 Ti kostade 8000:- vid release och det är normalt för värstingkort, ett Palit RTX 2080 kostar 8690:- i skrivande stund, lite högre än sist, Gigabyte GTX 980 Ti kostade 7500:- vid release, alltså har vi gått upp 1000:- på 2,5 år, det är inte "skrämmande".

Förhoppningsvis släpper NVIDIA nytt kort nästa höst, om ett år, RTX 3080 med $699 MSRP som landar på omkring 8000:-, med 15-30% prestandahöjning igen, alltså inget Ti med MSRP på $999, det om något vore skrämmande, att de inte går tillbaka till hur det var utan tar Titan pris för Ti från och med nu.

Du jämför 1080 Ti och 980 Ti med 2080 icke Ti.

Svårt att jämföra modeller men så här ser det ut;

Palit GeForce GTX 1080 Ti GameRock Premium = 7 899:-
Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro = 13 290:- (168%)

Palit GeForce GTX 1080 GameRock Premium = 5 990:-
Palit GeForce RTX 2080 GamingPro = 8 690:- (145%)

Jag tycker det är klädsamt att jämföra äpplen med äpplen och gör man det så har priset sannerligen gått upp, det är fakta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag får bara känslan av att ge upp att spela spel på datorn. Köpa en konsoll och lägga mig i soffan och spela lite. Jag börjar ge upp nu. Priserna är inget som är mainstream någonstans. Och ja, 2070 och 2060 kommer ju nästa år. Men priserna redan på ett 1070 är ju absurda. Jag tycker detta är att döda pc spelande för vanligt folk. Allt har gått överstyr, jag kan inte längre säga till en polare att han borde satsa på en pc för spelande. Förr i tiden, låt säga när 8800 släpptes, då kunde alla ha råd med att bygga en dator för spel. Men så är det fan inte idag.

Man behöver ju inte köpa det värsta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag får bara känslan av att ge upp att spela spel på datorn. Köpa en konsoll och lägga mig i soffan och spela lite. Jag börjar ge upp nu. Priserna är inget som är mainstream någonstans. Och ja, 2070 och 2060 kommer ju nästa år. Men priserna redan på ett 1070 är ju absurda. Jag tycker detta är att döda pc spelande för vanligt folk. Allt har gått överstyr, jag kan inte längre säga till en polare att han borde satsa på en pc för spelande. Förr i tiden, låt säga när 8800 släpptes, då kunde alla ha råd med att bygga en dator för spel. Men så är det fan inte idag.

Känner lite det samma, Har ett 1080ti men skulle aldrig lägga 13000kr + på ett 2080Ti.
Dröjer nog inte många år innan nästa xxxxTi kort kostar 20 000kr med tanke på hur priserna ökar hehe
Men tycker folk det är värt att lägga så mycket pengar på ett Grafikkort så får dem göra det inget som hindrar är ju vad man prioriterar som är viktigast eller om plånboken till låter dem

Permalänk
Medlem

Nu har man själv använt sig av 780 Ti lite väl länge så känns lagom att byta upp sig till 2080 Ti så kan jag ha ett kort några år igen. Priset, en spott i havet för en som jobbar o bor i en mancave.

Edit: Köper inte kortet pga RTX utan hoppas den håller ett antal år helt enkelt så man slipper byta snart igen.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag får bara känslan av att ge upp att spela spel på datorn. Köpa en konsoll och lägga mig i soffan och spela lite. Jag börjar ge upp nu. Priserna är inget som är mainstream någonstans. Och ja, 2070 och 2060 kommer ju nästa år. Men priserna redan på ett 1070 är ju absurda. Jag tycker detta är att döda pc spelande för vanligt folk. Allt har gått överstyr, jag kan inte längre säga till en polare att han borde satsa på en pc för spelande. Förr i tiden, låt säga när 8800 släpptes, då kunde alla ha råd med att bygga en dator för spel. Men så är det fan inte idag.

Köpte mitt 1070 för två år sedan (nästan exakt) för ~4200 och det varar ännu för både 1080 och 1440. Att det inte tappat så mycket i värde är bara positivt för dom som redan har ett kort. En månadskostnad på runt 180kr. En ok dator för enbart spelande kan man väl ha i 3-4 år idag? Total cirka 5-600 kr/mån alltså.

Blir det så mycket värre idag om man räknar på det?

Nå, för mig låter det som en billig hobby som dessutom kan användas till praktiska saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eftersom du inte nämner spel eller inställningar så svarar jag att det har gått i några år. Redan 2015/2016 körde jag 4k 60fps med ganska okej grafikinställningar med GTX 970 och senare r9 fury som sedan blev två r9 fury i crossfire när jag ville kunna köra High istället för medium. Men är du en sådan som måste ha alla inställningar på max/ultra för att må bra så kanske det är nytt att kunna köra 4k och 60fps med en GPU.

Precis!!!.
Det går faktiskt att dra ner shadows från ultra till high utan att se någon visuellt försämrad skillnad är ett exempel. Dock en enorm förbättring i fps Gäller faktiskt generellt alla spel

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Helt irrelevant, GameWorks är inte magi.

På vilket sätt är det irrelevant?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av hårdnackad:

Jag får bara känslan av att ge upp att spela spel på datorn. Köpa en konsoll och lägga mig i soffan och spela lite. Jag börjar ge upp nu. Priserna är inget som är mainstream någonstans. Och ja, 2070 och 2060 kommer ju nästa år. Men priserna redan på ett 1070 är ju absurda. Jag tycker detta är att döda pc spelande för vanligt folk. Allt har gått överstyr, jag kan inte längre säga till en polare att han borde satsa på en pc för spelande. Förr i tiden, låt säga när 8800 släpptes, då kunde alla ha råd med att bygga en dator för spel. Men så är det fan inte idag.

Det är svårt att motivera ett pris på nästan 14.000kr oavsett hur bra det presterar.
Men det är lite som varje Iphone tycks bli 3-4000kr dyrare, samma sak med nya grafikkort.
Jag tror vi har nått en smärtgräns vad gäller priset på nya grafikkort, det har blivit en överklass hobby och frågan är om gaming marknaden gillar det. Jag tror också priserna kommer skrämma iväg eventuella nya gamers till PC i framtiden.
Att köpa en One X känns mycket mer motiverat.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du jämför 1080 Ti och 980 Ti med 2080 icke Ti.

Svårt att jämföra modeller men så här ser det ut;

Palit GeForce GTX 1080 Ti GameRock Premium = 7 899:-
Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro = 13 290:- (168%)

Palit GeForce GTX 1080 GameRock Premium = 5 990:-
Palit GeForce RTX 2080 GamingPro = 8 690:- (145%)

Jag tycker det är klädsamt att jämföra äpplen med äpplen och gör man det så har priset sannerligen gått upp, det är fakta.

Det vore klädsamt ja men du jämför inte äpplen med äpplen, du jämför olika namn. Namnet i sig har ingen påverkan på priset.

BOM har som regel påverkan på priset dock och även om vi aldrig kommer få veta exakt är det väldigt rimligt att anta att BOM för 2080 ligger närmare 1080Ti än 1080 i BOM. Så håll ordning på frukten...

Permalänk
Medlem

Nvidias nya video från Metro Exodus med RTX2080Ti i 1080p.
Ibland blir man imponerad med RTX på men ibland känns det inte riktigt rätt av någon anledning.
Observera också hur bilden börjar hacka när de slår på RTX och sedan hur mycket bättre det flyter med RTX av igen. Detta alltså i 1080p och ser ut att vara 30-40fps med RTX på? Det är också en väldigt långsam kamera i videon medan spelet kommer vara mycket snabbare...

Till Nvidias försvar så är Metro spel rätt så krävande om man vill köra med höga inställningar och därför inte konstigt att spelet blir lidande med RTX på. Dessutom får vi vänta till februari nästa år och då kanske hinner man optimera RTX lite bättre i spelet och i drivrutiner men ändå så känns det som det kommer bli ospelbart i upplösningar över 1080p.

Blir iaf spännande idag kl15. Hoppas vi får se jämförelser i några spel med RTX på och av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Nvidias nya video från Metro Exodus med RTX2080Ti i 1080p.
Ibland blir man imponerad med RTX på men ibland känns det inte riktigt rätt av någon anledning.
Observera också hur bilden börjar hacka när de slår på RTX och sedan hur mycket bättre det flyter med RTX av igen. Detta alltså i 1080p och ser ut att vara 30-40fps med RTX på? Det är också en väldigt långsam kamera i videon medan spelet kommer vara mycket snabbare...

Till Nvidias försvar så är Metro spel rätt så krävande om man vill köra med höga inställningar och därför inte konstigt att spelet blir lidande med RTX på. Dessutom får vi vänta till februari nästa år och då kanske hinner man optimera RTX lite bättre i spelet och i drivrutiner men ändå så känns det som det kommer bli ospelbart i upplösningar över 1080p.

Blir iaf spännande idag kl15. Hoppas vi får se jämförelser i några spel med RTX på och av.

https://www.youtube.com/watch?v=Ms7d-3Dprio

RTX blir snyggt, men det är ju tydligt att spelmakarna behöver göra om texturer och ljussättningar för att det inte ska se överdrivet ut. Vissa ytor verkade inte sprida ljuset tillräckligt, antagligen eftersom t.ex. golvbrädorna bara ser skrovliga ut (har sådana texturer) medans 3d-modellen är platt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3