Fraktkostnad vid ångerrätt, vad gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Blomman90:

När en konsument går in på en webbshop och köper en produkt, så köper man just en produkt och inte en tjänst. Om du som näringsidkare godtyckligt kan räkna ihop alla tjänster som de facto ingår för att kunna sälja och leverera en produkt, så finns det ju ingen vits att överhuvudtaget ha ångerrätt alls.

Du säger till exempel att säljaren har kostnader för frakten, vilket såklart är sant. Utöver det så har han också kostnader för att skeppa produkten till Sverige. Han betalar hyra och lön till personal som arbetar på lagret med att plocka, packa och skicka. De har kostnader för de system de använder, affärssystem, webbshop, lagersystem, transportsystem, tullsystem, etc. etc. Listan kan göras oändlig på tjänster som behövs för att ens kunna leverera en produkt. Men konsumenten köper som sagt den färdiga produkten och det som är lagstadgat är att man har rätt att ta ut kostnaden för returfrakten, inte för några av de andra tjänsterna. Detta har blivit förtydligat av Konsumentverket, ARN och Riksdagen (se inlägget från @PeCe)

Du köper produkten men frakten finns med där även om den är så 0:- så inkluderas de i köpet.

Du behöver inte ta mitt ord för de du kan ringa konsumentverket själv och fråga om du har rätt till få igen kostnaden för frakten, vid ångerrätt när frakten redan har påbörjas. Om de är så att företaget du köper ifrån har meddelat klart och tydligt att frakten inte återbetalas.

Även https://swedenmobile.se/ tar ut 100:- vid ångerrätt för att täcka fraktkostnaden, de framstår klart och tydligt, och då ingår du också detta och accepterar de när du köper det och ger då swedenmobile klart och tydligt rätt och göra det om du ångrar köpet.

Sedan är de ju upp till dig om du vill köpa från stället eller ej.
Även om du betalar bara 29:- i frakt så tar de 100:- även om du betalar 0:- i frakt så tar de 100:- vid ångerrätt.

Så här står i avtalet och det är fullt lagligt och göra det.

Retur och ångerrätt
Du som konsument har alltid trettio (30) dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp behöver du kontakta vår kundtjänst eller skapa ett returärende.

När vi har mottagit och godkänt din returanmälan skickar vi en returfraktsedel till den e-postadress som angavs vid beställningstillfället. Efter att du har mottagit returfraktsedeln behöver du skriva ut retursedeln, klistra det på ett paket eller vadderat kuvert och lämna sedan in paketet till närmaste postombud.

Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick! Ångerrätt för hygienartiklar gäller endast vid ej använd vara. Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transport. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och bruksanvisning skickas med. Det är viktigt att ett ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Swedenmobile eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Swedenmobile har givit, kan varan returneras.

För att möjliggöra en eventuell retur, ångerrätt eller reklamation behöver du påvisa köpet. Vi rekommenderar att du skickar med en kopia på inköpskvittot eller fakturan du fått tillsammans med varan. Om du förlorat detta underlag kan du alltid ringa in till vår kundtjänst och be om att få en digital kopia skickad till din e-postadress.

Vid ångerrätt eller felbeställning tillkommer returfrakt på 100kr inklusive moms.

Returer skickas till:

Enda gången företaget inte har rätt och ta betalt för frakt vid ångerrätten är om de inte framstår i köpvillkoren då ska hela kostnaden betalas tillbaka inklusive vad man har betalt för frakten ovansett belopp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Detta: "Vid ångerrätt eller felbeställning tillkommer returfrakt på 100kr inklusive moms." Är inte lagligt. För övrigt har folk redan postat lagtexten som ångerrätten bygger på så varför fortsätta posta felaktigheter?

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av UMJ:

Du köper produkten men frakten finns med där även om den är så 0:- så inkluderas de i köpet.

Du behöver inte ta mitt ord för de du kan ringa konsumentverket själv och fråga om du har rätt till få igen kostnaden för frakten, vid ångerrätt när frakten redan har påbörjas. Om de är så att företaget du köper ifrån har meddelat klart och tydligt att frakten inte återbetalas.

Även https://swedenmobile.se/ tar ut 100:- vid ångerrätt för att täcka fraktkostnaden, de framstår klart och tydligt, och då ingår du också detta och accepterar de när du köper det och ger då swedenmobile klart och tydligt rätt och göra det om du ångrar köpet.

Sedan är de ju upp till dig om du vill köpa från stället eller ej.
Även om du betalar bara 29:- i frakt så tar de 100:- även om du betalar 0:- i frakt så tar de 100:- vid ångerrätt.

Så här står i avtalet och det är fullt lagligt och göra det.

Retur och ångerrätt
Du som konsument har alltid trettio (30) dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp behöver du kontakta vår kundtjänst eller skapa ett returärende.

När vi har mottagit och godkänt din returanmälan skickar vi en returfraktsedel till den e-postadress som angavs vid beställningstillfället. Efter att du har mottagit returfraktsedeln behöver du skriva ut retursedeln, klistra det på ett paket eller vadderat kuvert och lämna sedan in paketet till närmaste postombud.

Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick! Ångerrätt för hygienartiklar gäller endast vid ej använd vara. Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transport. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och bruksanvisning skickas med. Det är viktigt att ett ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Swedenmobile eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Swedenmobile har givit, kan varan returneras.

För att möjliggöra en eventuell retur, ångerrätt eller reklamation behöver du påvisa köpet. Vi rekommenderar att du skickar med en kopia på inköpskvittot eller fakturan du fått tillsammans med varan. Om du förlorat detta underlag kan du alltid ringa in till vår kundtjänst och be om att få en digital kopia skickad till din e-postadress.

Vid ångerrätt eller felbeställning tillkommer returfrakt på 100kr inklusive moms.

Returer skickas till:

Enda gången företaget inte har rätt och ta betalt för frakt vid ångerrätten är om de inte framstår i köpvillkoren då ska hela kostnaden betalas tillbaka inklusive vad man har betalt för frakten ovansett belopp.

Vart finns ogilla-knappen när den behövs. Att du fortsätter tjafsa fast du blivit överbevisad flera gånger i tråden.
Du är tyvärr ute och cyklar, även om det står på hemsidan du beställer ifrån, att dom inte återbetalar frakten så stämmer inte det, och dom bryter mot lagen och skulle förlora i en eventuell rättegång.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av muSashi:

Vart finns ogilla-knappen när den behövs. Att du fortsätter tjafsa fast du blivit överbevisad flera gånger i tråden.
Du är tyvärr ute och cyklar, även om det står på hemsidan du beställer ifrån, att dom inte återbetalar frakten så stämmer inte det, och dom bryter mot lagen och skulle förlora i en eventuell rättegång.

Så här säger lagen
https://www.lawline.se/answers/ansvar-for-fraktkostnader

Citat
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som konsument köper en vara av ett företag tillämpas bl.a. konsumentköplagens bestämmelser. Vad gäller kostnader för frakt finns det en regel i 7 § som anger att det är säljaren som ska så för sådana kostnader, om inte annat följer av avtalet, dvs. försäljningsvillkoren som du godkände när du beställde skorna. Detta innebär att säljaren kan ställa upp som villkor att köparen, konsumenten, ska stå för fraktkostnaderna i sin helhet. Det är vanligt att sådana villkor tillämpas när säljaren måste anlita en transportör för att leverera varan till konsumenten. Om det följer av försäljningsvillkoren att konsumenten ska stå för fraktkostnaderna behöver företaget som du köpte skorna av inte betala tillbaka de 49 kr som du tyvärr fick betala i onödan, eftersom du godkänt att du skulle stå för denna kostnad. Om något sådant villkor inte fanns, är det däremot företaget som ska stå för fraktkostnaderna och i så fall bör du få tillbaka pengarna.

Vad jag har försökt framhäva är att företag har rätt och ta avgift om de framgår i försäljningsvillkor finns i 7 § paragrafen, företagen behöver inte betala tillbaka fraktkostnaden om de står tydligt i köpevillkoren, om de inte gör de så ska företagen betala.

Har sagt det hela tiden, företagen skulle inte alls förlora det om det står tydligt vad som händer då du ingår ett avtal som gäller det.

Du kan sitta här och försöka hitta på dina egna lagar men de kommer inte ändra paragrafen 7 ur lagen mening.

Finns också EU lagar gällande distansköpen inom EU som har också sådan villkor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av UMJ:

Så här säger lagen
https://www.lawline.se/answers/ansvar-for-fraktkostnader

Citat
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som konsument köper en vara av ett företag tillämpas bl.a. konsumentköplagens bestämmelser. Vad gäller kostnader för frakt finns det en regel i 7 § som anger att det är säljaren som ska så för sådana kostnader, om inte annat följer av avtalet, dvs. försäljningsvillkoren som du godkände när du beställde skorna. Detta innebär att säljaren kan ställa upp som villkor att köparen, konsumenten, ska stå för fraktkostnaderna i sin helhet. Det är vanligt att sådana villkor tillämpas när säljaren måste anlita en transportör för att leverera varan till konsumenten. Om det följer av försäljningsvillkoren att konsumenten ska stå för fraktkostnaderna behöver företaget som du köpte skorna av inte betala tillbaka de 49 kr som du tyvärr fick betala i onödan, eftersom du godkänt att du skulle stå för denna kostnad. Om något sådant villkor inte fanns, är det däremot företaget som ska stå för fraktkostnaderna och i så fall bör du få tillbaka pengarna.

Vad jag har försökt framhäva är att företag har rätt och ta avgift om de framgår i försäljningsvillkor finns i 7 § paragrafen, företagen behöver inte betala tillbaka fraktkostnaden om de står tydligt i köpevillkoren, om de inte gör de så ska företagen betala.

Har sagt det hela tiden, företagen skulle inte alls förlora det om det står tydligt vad som händer då du ingår ett avtal som gäller det.

Du kan sitta här och försöka hitta på dina egna lagar men de kommer inte ändra paragrafen 7 ur lagen mening.

Finns också EU lagar gällande distansköpen inom EU som har också sådan villkor.

Ja, nu hänvisar du till 7 § konsumentköplagen som gäller om du t ex skulle beställa något på plats i butik. Nu är det dock ett distansköp det rör sig om. Då finns ytterligare regler att ta hänsyn till, nämligen distansavtalslagen, som andra redan länkat till ovan. I distansavtalslagens 4 § står följande:

"Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."

Detta innebär i praktiken att de villkor du länkat till inte är hållbara gentemot konsumenten eftersom de är sämre än vad som anges i lagtexten. I lagtexten står nämligen även följande:

"14 §  Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren."

/Seriously

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Seriously:

Ja, nu hänvisar du till 7 § konsumentköplagen som gäller om du t ex skulle beställa något på plats i butik. Nu är det dock ett distansköp det rör sig om. Då finns ytterligare regler att ta hänsyn till, nämligen distansavtalslagen, som andra redan länkat till ovan. I distansavtalslagens 4 § står följande:

"Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."

Detta innebär i praktiken att de villkor du länkat till inte är hållbara gentemot konsumenten eftersom de är sämre än vad som anges i lagtexten. I lagtexten står nämligen även följande:

"14 §  Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren."

Det är inte jag som hänvisar utan advokatfirman som drivs online. Kopiera ju bara deras egen text från följande länk.
Alla avtal är bindande, det är ju du som får sedan avgöra om du ska ingå i avtal eller inte står klart och tydligt om du läser från advokat.

Sedan om du läser lagen

Kostnaderna för varan
7 § Om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Alla avtal du ingår är bindande ovansett vart avtalet genomförs och 7 § öppnar upp för butiker att ta betalt vid ångerrätt, om de framgår tydligt i avtalen du ingår i när du ingår dessa, orka inte föra detta vidare med någon som inte vet hur lagar och avtal funkar.

Har dock länka slutligen till riksdagen tydliga besked sedan får du i fortsättningen sitta hitta på vad du vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

För det första så rör det ärendet en reklamation och inte utnyttjande av ångerrätten (som regleras av distansavtalslagen och inte konsumentköplagen), och för det andra så erkänner personen som skrev svaret, i kommentarerna, att han hade missuppfattat frågan och därmed givit ett felaktigt svar.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av PeCe:

För det första så rör det ärendet en reklamation och inte utnyttjande av ångerrätten, och för det andra så erkänner personen som skrev svaret, i kommentarerna, att han hade missuppfattat frågan och därmed givit ett felaktigt svar.

Vid reklamation så ska alla omkostnader betalas av företaget om det är så att reklamationen beviljas, och alla övriga skador.
Men skulle företagen inte bevilja dessa upp till 6 månader så är det ju företaget som har ansvaret efter 6 månader måste man själv kunna bevisa att felet var ursprungligen, och kan man inte göra det och nekas reklamationen ja då kan man också få betala frakten.

Men beviljas den så ska ju företaget betala frakten och alla skador köper du diskmaskin den går sönder får vattenskador så ska ju företaget även betala för reparationen för vattenskadorna och alla övriga omkostnader.

Men läser du rubriken så står de ju tydligt ångerrätt och vad som gäller vid frakten på det.

Kolla Riksdagens dokument för lagen 7 paragrafen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av UMJ:

Vid reklamation så ska alla omkostnader betalas av företaget om det är så att reklamationen beviljas, och alla övriga skador.
Men skulle företagen inte bevilja dessa upp till 6 månader så är det ju företaget som har ansvaret efter 6 månader måste man själv kunna bevisa att felet var ursprungligen, och kan man inte göra det och nekas reklamationen ja då kan man också få betala frakten.

Men beviljas den så ska ju företaget betala frakten och alla skador köper du diskmaskin den går sönder får vattenskador så ska ju företaget även betala för reparationen för vattenskadorna och alla övriga omkostnader.

Men läser du rubriken så står de ju tydligt ångerrätt och vad som gäller vid frakten på det.

Kolla Riksdagens dokument för lagen 7 paragrafen.

Rubriken är "Ansvar för fraktkostnader", ordet "ångerrätt" förekommer inte öht på den sidan.

Ärendet som behandlas på den sidan rör en reklamation, inte ångerrätten. Att sedan svaret ursprungligen var felaktigt, vilket personen som svarade själv erkänner, ändrar inte på den saken.

Att konsumenten får stå för fraktkostnader vid en icke godkänd reklamation, och att säljaren skall stå för dem vid en godkänd sådan, är inget som ifrågasatts, och heller inget som rör ångerrätten. Det är alltså helt utanför diskussionen om vem som skall stå för ursprungsfrakten (ej returfrakten) vid nyttjande av ångerrätten.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av UMJ:

Det är inte jag som hänvisar utan advokatfirman som drivs online. Kopiera ju bara deras egen text från följande länk.
Alla avtal är bindande, det är ju du som får sedan avgöra om du ska ingå i avtal eller inte står klart och tydligt om du läser från advokat.

Sedan om du läser lagen

Kostnaderna för varan
7 § Om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Alla avtal du ingår är bindande ovansett vart avtalet genomförs och 7 § öppnar upp för butiker att ta betalt vid ångerrätt, om de framgår tydligt i avtalen du ingår i när du ingår dessa, orka inte föra detta vidare med någon som inte vet hur lagar och avtal funkar.

Har dock länka slutligen till riksdagen tydliga besked sedan får du i fortsättningen sitta hitta på vad du vill.

Avtal är inte bindande vid distansköp om villkoren är sämre än distansavtalslagen.

Du citerar från konsumentköplagen som inte att applicerbar i detta fall, det är distansavtalslagen som gäller när man handlar på distans. Om du läser hela lagen verkar 7 § dessutom bara innebära att man vid köp ska stå för eventuell fraktkostnad som uppstår innan avlämning, det står inget om att man inte sedan får tillbaka den kostnaden vid ångerrätt. (Då ångerrätt inte finns i konsumentköplagen.)

Relevanta lagen för distansköp är 2005:59 länkad nedan. Frågan är om 11 § kan tolkas som att företaget kan kräva ersättning för frakten. Det känns inte troligt med tanke på att TS inte specifikt beställt en tjänst, och hans avtal dessutom har 0kr satt som kostnaden för frakt. (Om nu frakten var gratis)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skrivet av 2005:59:

10 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren, med avräkning för vad näringsidkaren får kräva enligt 11 §. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträds.

11 § Näringsidkaren har rätt till ersättning för den tjänst som har tillhandahållits enligt avtalet innan ångerrätten utövades. Ersättningen får inte överstiga ett belopp som står i proportion till omfattningen av den tillhandahållna tjänsten, jämförd med den fullständiga tjänsten enligt avtalet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av UMJ:

Du köper produkten men frakten finns med där även om den är så 0:- så inkluderas de i köpet.

Du behöver inte ta mitt ord för de du kan ringa konsumentverket själv och fråga om du har rätt till få igen kostnaden för frakten, vid ångerrätt när frakten redan har påbörjas. Om de är så att företaget du köper ifrån har meddelat klart och tydligt att frakten inte återbetalas.

Även https://swedenmobile.se/ tar ut 100:- vid ångerrätt för att täcka fraktkostnaden, de framstår klart och tydligt, och då ingår du också detta och accepterar de när du köper det och ger då swedenmobile klart och tydligt rätt och göra det om du ångrar köpet.

Sedan är de ju upp till dig om du vill köpa från stället eller ej.
Även om du betalar bara 29:- i frakt så tar de 100:- även om du betalar 0:- i frakt så tar de 100:- vid ångerrätt.

Så här står i avtalet och det är fullt lagligt och göra det.

Retur och ångerrätt
Du som konsument har alltid trettio (30) dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp behöver du kontakta vår kundtjänst eller skapa ett returärende.

När vi har mottagit och godkänt din returanmälan skickar vi en returfraktsedel till den e-postadress som angavs vid beställningstillfället. Efter att du har mottagit returfraktsedeln behöver du skriva ut retursedeln, klistra det på ett paket eller vadderat kuvert och lämna sedan in paketet till närmaste postombud.

Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick! Ångerrätt för hygienartiklar gäller endast vid ej använd vara. Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transport. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och bruksanvisning skickas med. Det är viktigt att ett ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Swedenmobile eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Swedenmobile har givit, kan varan returneras.

För att möjliggöra en eventuell retur, ångerrätt eller reklamation behöver du påvisa köpet. Vi rekommenderar att du skickar med en kopia på inköpskvittot eller fakturan du fått tillsammans med varan. Om du förlorat detta underlag kan du alltid ringa in till vår kundtjänst och be om att få en digital kopia skickad till din e-postadress.

Vid ångerrätt eller felbeställning tillkommer returfrakt på 100kr inklusive moms.

Returer skickas till:

Enda gången företaget inte har rätt och ta betalt för frakt vid ångerrätten är om de inte framstår i köpvillkoren då ska hela kostnaden betalas tillbaka inklusive vad man har betalt för frakten ovansett belopp.

Nej!
Du kan inte avtala bort rättigheter som konsumenten erhåller genom KonsumentKöpLagen och Distansavtalslagen. Dessa lagar är inte dispositiva. Det spelar ingen roll om konsumenten läst och godkänt avtalet, om det inte är förenligt med ovan lagar så är de punkter inte giltiga.

Detta har nu skrivits till dig typ 100 gånger, men länkar till den faktiska lagen. Lägg bara ner!

I så fall vore det ju även helt tillåtet att avtala bort ångerrätten, reklamationsrätten, etc. Eller som jag påpekade i mitt tidigare inlägg, då kan man även ta ut avgifter för lageromkostnader och andra administrationsavgifter. Varan måste ju även tas emot, undersökas så att den är okej, etc. Så man skulle ju lika gärna kunna säga att man tar ut en 100% avgift för att täcka upp för sina extra omkostnader och allt är helt lagligt, så länge man skriver det i sitt avtal???

Det är dessutom lite lustigt att det avtal du nu länkar till, rör kostnaden för returfrakt, vilket vi alltså alla här varit rörande överens om är fullt tillåtet att ta ut. Man får alltså en returfraktsedel av säljaren och för den får man betala 100 kronor. Frågeställningen i denna tråd rör dock inte returfrakt, utan den ursprungliga frakten!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Lagen är vad den är. Bredriver man distanshandel får man helt enkelt ta med i kalkylen att en viss % ånger kommer ske, bara gilla läget.

Jag har börjat handla så mycket jag kan mot faktura, just för det är så praktiskt vid ånger (eller andra problem såsom att dom skickar fel produkt, trasig produkt, etc).
Eftersom det med 14 dagar betalvillkor inte har lämnat mig några pengar så handlar en ånger/retur bara om att få fakturan makulerad.

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Jag fick mina pengar tillbaka idag iallafall. Tack för alla svaren, det har varit jätteintresant att läsa!

Main: i7 8700k@stock -- 16GB@3066MHz -- KFA2 GTX1070Ti -- AW3418DW@120hz
S1: i5 3470 -- 16GB -- Windows Server 2016
S2: 2x E5620 -- 84GB -- Under konstruktion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Blomman90:

Nej!
Du kan inte avtala bort rättigheter som konsumenten erhåller genom KonsumentKöpLagen och Distansavtalslagen. Dessa lagar är inte dispositiva. Det spelar ingen roll om konsumenten läst och godkänt avtalet, om det inte är förenligt med ovan lagar så är de punkter inte giltiga.

Detta har nu skrivits till dig typ 100 gånger, men länkar till den faktiska lagen. Lägg bara ner!

I så fall vore det ju även helt tillåtet att avtala bort ångerrätten, reklamationsrätten, etc. Eller som jag påpekade i mitt tidigare inlägg, då kan man även ta ut avgifter för lageromkostnader och andra administrationsavgifter. Varan måste ju även tas emot, undersökas så att den är okej, etc. Så man skulle ju lika gärna kunna säga att man tar ut en 100% avgift för att täcka upp för sina extra omkostnader och allt är helt lagligt, så länge man skriver det i sitt avtal???

Det är dessutom lite lustigt att det avtal du nu länkar till, rör kostnaden för returfrakt, vilket vi alltså alla här varit rörande överens om är fullt tillåtet att ta ut. Man får alltså en returfraktsedel av säljaren och för den får man betala 100 kronor. Frågeställningen i denna tråd rör dock inte returfrakt, utan den ursprungliga frakten!

Konsumentköplagen öppnar upp för andra avtal gentemot 7 paragrafen om du läser riksdagens lag

SFS nr: 2005:59
Departement/myndighet: Justitiedepartementet L2
Utfärdad: 2005-02-24
Ändrad: t.o.m. SFS 2018:1338
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

På din Riksdags 7 paragraf så öppnar de också för avtal enligt skrift

7 § Om näringsidkaren inte före avtalets ingående och på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket har gett sådan information om tillkommande kostnader som anges i 2 § första stycket 4, är konsumenten inte skyldig att betala dessa kostnader. Lag (2014:14).

Nu återgår vi till 3 paragrafen

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Första stycket gäller inte vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. Lag (2002:587).

Kollar vi nu 5 paragrafen den uppgör att gälla 2018-09-01 vilket innebär denna paragraf finns inte längre

5 §/Upphör att gälla U:2018-09-01/ I fråga om avtal utanför affärslokaler ska informationen enligt 2 § första och andra styckena ges klart och begripligt i en handling eller, om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Särskild hänsyn ska tas till behoven hos underåriga och andra särskilt utsatta personer.

När ett avtal har ingåtts ska näringsidkaren ge konsumenten en kopia av det undertecknade avtalet eller en bekräftelse på avtalet. Kopian eller bekräftelsen ska ges i en handling eller, om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Om konsumenten i enlighet med 11 § 11 har gått med på att det inte finns någon ångerrätt vid köp av digitalt innehåll, ska det framgå av kopian eller bekräftelsen. Lag (2014:14).

Nu gäller 2 paragrafen istället vilket åter igen öppnar för avtal

2 §/Träder i kraft I:2018-09-01/ Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
1. sitt namn, organisationsnummer, telefonnummer och telefaxnummer samt sin adress och e-postadress, och, om näringsidkaren agerar för någon annans räkning, dennes motsvarande uppgifter,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan anges i förväg, hur priset beräknas; om avtalet löper på obegränsad tid eller avser en prenumeration, ska även kostnaderna per faktureringsperiod och per månad anges,
4. kostnader för leverans eller porto och andra tillkommande kostnader,
5. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar för leveransen,
7. handpenning eller andra ekonomiska garantier som konsumenten ska lämna och de villkor som gäller för detta,
8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål,
9. huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det,
10. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,
11. huruvida konsumenten är skyldig att ersätta näringsidkaren enligt 15 § 3 eller 4,
12. garantier eller liknande utfästelser samt den assistans och service som gäller efter försäljningen,
13. uppförandekoder som gäller för näringsidkaren och hur konsumenten kan ta del av dem,
14. avtalets löptid,
15. kortaste giltighetstid för konsumentens skyldigheter enligt avtalet,
16. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller förnyas automatiskt,
17. funktionen hos digitalt innehåll, inbegripet tekniska skyddsåtgärder, och vilken maskin- och programvara som krävs för att använda det digitala innehållet, och
18. vilka möjligheter som finns att få en tvist med näringsidkaren prövad utanför domstol.

Vid en auktion får informationen enligt första stycket 1 ersättas med motsvarande uppgifter om auktionsförrättaren, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation. Under samma förutsättning får information enligt första stycket 8 om gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål avse auktionsförrättarens verksamhetsställe. Lag (2018:1321).

/Rubriken upphör att gälla U:2018-09-01/

4 punkten kan de nu skriva in vad de kommer ta betalt för vid ångerrätt och de avtalet ska kunden bli informerad om för kunna ta ut det.

[b]Återigen så skrivs de in avtal i lagen syfte och här öppnar de åter upp igen för vilka avtal du ingår vid köpet.

Om inte företaget har ett avtal färdigt så gäller annat, men har företaget ett avtal innan du ingår köpet så kommer de reglerna också gälla.

Vad som gäller kommer bereo på vilka avtal som finns där på plats innan avtalet och vad kunden kommer då godta vid ingående av avtalet.

Och finns ingen paragraf av hela dokumentet som förbjuder dem och göra sådan avtal, sedan är de ju upp till kunden läsa köpvillkoren vad som gäller för dig som konsument och vilka kostnader du kan ådra dig utifrån vissa principer, sedan är de upp till dig om du vill köpa från den butiken eller om du vill köpa produkten från en annan butik som ger dig bättre villkor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av UMJ:

Konsumentköplagen öppnar upp för andra avtal gentemot 7 paragrafen om du läser riksdagens lag

SFS nr: 2005:59
Departement/myndighet: Justitiedepartementet L2
Utfärdad: 2005-02-24
Ändrad: t.o.m. SFS 2018:1338
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

På din Riksdags 7 paragraf så öppnar de också för avtal enligt skrift

7 § Om näringsidkaren inte före avtalets ingående och på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket har gett sådan information om tillkommande kostnader som anges i 2 § första stycket 4, är konsumenten inte skyldig att betala dessa kostnader. Lag (2014:14).

Nu blandar konsumentköplagen och distansavtalslagen hejvilt...

Skrivet av UMJ:

Nu återgår vi till 3 paragrafen

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Första stycket gäller inte vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. Lag (2002:587).

Den där 3 § är inte från samma kapitel, eller ens samma lag som 7 §...

Skrivet av UMJ:

Kollar vi nu 5 paragrafen den uppgör att gälla 2018-09-01 vilket innebär denna paragraf finns inte längre

Nja, du missade kanske texten under som började med "5 §/Träder i kraft..."?

Skrivet av UMJ:

Nu gäller 2 paragrafen istället vilket åter igen öppnar för avtal

Istället? Var står det? Eh, nej. Fasen, jag ger upp nu. Läs om, läs rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av UMJ:

Konsumentköplagen öppnar upp för andra avtal gentemot 7 paragrafen om du läser riksdagens lag

SFS nr: 2005:59
Departement/myndighet: Justitiedepartementet L2
Utfärdad: 2005-02-24
Ändrad: t.o.m. SFS 2018:1338
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

På din Riksdags 7 paragraf så öppnar de också för avtal enligt skrift

7 § Om näringsidkaren inte före avtalets ingående och på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket har gett sådan information om tillkommande kostnader som anges i 2 § första stycket 4, är konsumenten inte skyldig att betala dessa kostnader. Lag (2014:14).

Tips 1: När du citerar långa texter som du alltså själv inte skrivit, till exempel lagtexter, så använd "citat"-funktionen, så att det blir tydligt vad som är dina tolkningar/åsikter och vad som är den faktiska lagtexten. Just nu är allt i löpande text och det är oerhört rörigt och knappt läsbart.

Tips 2: Blanda inte mellan massa olika lagkapitel utan ange vilken paragraf som tillhör vad.
Din 7§ kommer från "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler". När du sen säger:

Skrivet av UMJ:

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Första stycket gäller inte vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. Lag (2002:587).

Så har du hux flux hoppat till "Konsumentköplag (1990:932)". Distansavtalslagen pekar alltså på sin egen 3§, inte på KKL's dito.

Skrivet av UMJ:

Kollar vi nu 5 paragrafen den uppgör att gälla 2018-09-01 vilket innebär denna paragraf finns inte längre

Ja, den paragrafen upphör att gälla, men ersätts med:

Citat:

/Träder i kraft I: 2018-09-09/

5 § I fråga om avtal utanför affärslokaler ska informationen enligt 2 § ges klart och begripligt i en handling eller, om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Särskild hänsyn ska tas till behoven hos underåriga och andra särskilt utsatta personer.

När ett avtal har ingåtts ska näringsidkaren ge konsumenten en kopia av det undertecknade avtalet eller en bekräftelse på avtalet. Kopian eller bekräftelsen ska ges i en handling eller, om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Om konsumenten i enlighet med 11 § 11 har gått med på att det inte finns någon ångerrätt vid köp av digitalt innehåll, ska det framgå av kopian eller bekräftelsen. Lag (2018:1321).

(om jag inte missminner mig så beror denna uppdatering på att man stramat åt reglerna kring tecknande av avtal över telefon, som numer behöver vara skriftliga)

Skrivet av UMJ:

Nu gäller 2 paragrafen istället vilket åter igen öppnar för avtal

Ingenting gäller "istället"! Både 2§ och 5§ gäller (och alla andra paragrafer i lagtexten för den delen, så länge inte det uttryckligen står något annat), annars hade man ju kunnat avtala bort ångerrätten helt och hållet.

Men oaktat vilket, så berör den 2§ vilken information som ska ges innan ett avtal ingås. Till exempel som du säger, kostnader för leverans och transport. 5§ behandlar hur informationen ska delges. Ingen av dessa behandlar dock detaljerna kring ångerrätten, den behandlas i senare paragrafer. Närmare bestämt från 10§ till 16§! Så givetvis får inte den information som ges i enlighet med 2§ strida mot de lagstadgade kraven på ångerrätt som nämns i 10§-16§.

Skrivet av UMJ:

4 punkten kan de nu skriva in vad de kommer ta betalt för vid ångerrätt och de avtalet ska kunden bli informerad om för kunna ta ut det.

[b]Återigen så skrivs de in avtal i lagen syfte och här öppnar de åter upp igen för vilka avtal du ingår vid köpet.

Om inte företaget har ett avtal färdigt så gäller annat, men har företaget ett avtal innan du ingår köpet så kommer de reglerna också gälla.

Vad som gäller kommer bereo på vilka avtal som finns där på plats innan avtalet och vad kunden kommer då godta vid ingående av avtalet.

Och finns ingen paragraf av hela dokumentet som förbjuder dem och göra sådan avtal, sedan är de ju upp till kunden läsa köpvillkoren vad som gäller för dig som konsument och vilka kostnader du kan ådra dig utifrån vissa principer, sedan är de upp till dig om du vill köpa från den butiken eller om du vill köpa produkten från en annan butik som ger dig bättre villkor.

Vid ångerrätt gäller följande

Citat:

13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om näringsidkaren har gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan eller inte har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, ska kostnaden bäras av näringsidkaren.

Vi kan vara överens om att det tydligt framgår av avtalet att näringsidkaren inte bekostar återsändningen. Det är alltså konsumenten som står för returfrakten.

Citat:

14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren.

Här specificerar alltså lagen inte att näringsidkaren kan göra godtyckliga avdrag för kostnader han tycker sig ha haft, utan att näringsidkaren ska betala tillbaka vad konsumenten har betalat.

Citat:

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för

  1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,

  2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,

Konsumenten har i detta fall själv levererad varan tillbaka till säljarne, det finns därmed inga leveranskostnader att begära ersättning för. Om konsumenten vidare inte hanterat varan i större omfattning än vad lagen föreskriver, så kan man heller inte göra avdrag för värdeminskning.

Alltså, Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger inte utrymme för att ta ut några godtyckliga extra avgifter vid ångerrätt. Du verkar tro att dessa sista paragrafer inte gäller, bara för att näringsidkaren skrivit annat i sitt köpeavtal. Men dessa paragrafer går inte att friskriva sig från!

Som Pece tidigare länkat, så finns det ytterligare förtydliganden i den proposition

Citat:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/lag-om-konsumentskydd-vid-distansavtal-och_GN0389/html
Av denna artikel framgår också att den enda kostnad som får läggas på
konsumenten på grund av att han eller hon utövar sin ångerrätt är den
direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan
. Det är alltså inte möjligt
att begränsa näringsidkarens återbetalningsskyldighet till att endast gälla
köpeskillingen. Näringsidkaren skall således även lämna tillbaka vad
konsumenten kan ha betalat till näringsidkaren i form av t.ex. leverans-
kostnader.
"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Utöver vad som står i svensk lag, gäller samma princip enligt EU:s direktiv (2011/83/EU) för distanshandel inom hela EU:

Citat:

Artikel 13

Näringsidkarens skyldigheter vid frånträde av avtal

1. Näringsidkaren ska, utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då näringsidkaren underrättats om konsumentens beslut att i enlighet med artikel 11 frånträda avtalet, betala tillbaka alla belopp som konsumenten har betalat, inklusive, där så är tillämpligt, leveranskostnaderna.

Näringsidkaren ska verkställa ersättningen enligt första stycket med samma betalningsmedel som konsumenten använt vid den inledande transaktionen, om inte konsumenten uttryckligen accepterat ett annat betalningsmedel och under förutsättning att konsumenten inte får vidkännas några kostnader till följd av ersättningen.

2. Utan hinder av punkt 1 ska näringsidkaren inte vara skyldig att ersätta förhöjda leveranskostnader om konsumenten uttryckligen valt leverans av annat slag än den minst kostsamma standardleverans som erbjuds av näringsidkaren.

I enklare ordalag (från Garanti, reklamation och ångerrätt - Ditt Europa):

Citat:

Du ska också få tillbaka eventuella fraktkostnader som du fick betala vid köpet. Säljaren kan dock ta ut leveranskostnader om du uttryckligen begärt expressleverans.