HDMI kabel 2.0 som kan spacklas i väggen.

Permalänk
Medlem

HDMI kabel 2.0 som kan spacklas i väggen.

Halloj SweCs.
Jag hittade förut en platt HDMI kabel som kunde spacklas och målas över i väggen. Och jag undrar nu;
1. Var finns de?
2. Finns dem i HDMI 2.0?
3. Kan ni länka tack?

Jag är lite less på kabel dragningen så jag tänkte måla hemma och få HDMI uttag vid strategiska hörn och väggar.

Tack på förhand
Lennart G
Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Är det sånt du menar?? Skulle dock inte rekommendera att spackla direkt över den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Är det sånt du menar?? Skulle dock inte rekommendera att spackla direkt över den.

Skickades från m.sweclockers.com

länken är lite knasig...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

länken är lite knasig...

https://www.webhallen.com/se/product/149060-Deltaco-Premium-H...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@babgjyshi:
Näe inte den... den var plattare och bredare. Och såg ut som tejp.
Varför sparar man inte länkar nu förtiden?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Hör med Hembiobutiken är mitt förslag.

Permalänk
Medlem

Finns ju många varianter, går ju att köra HDMI över kat-6/7 med aktiva adaptrar/förlängare exempelvis och finns platta kat-6/7-kablar. Optiska HDMI-kablar är även ganska små i dimensionen.

Vill du dra fram till lite olika ställen på enklaste möjliga sätt får du lov att hitta en passande HDMI-kabel i lite olika längder, den kan du sen terminera i enkla keystone-moduler för HDMI, och några keystone-uttag/lådor då. Papperstunna kablar som klarar 600 MHz HDMI kommer du däremot inte hitta. En hybridkabel med koppar/optisk kommer vara cirka 3,4-5 mm i diameter. Kanske är enklare att gömma 1,5 mm tjocka platta nätverkskablar, men vem har råd med de aktiva adaptrarna om du ska ha 4Kp60? Räkna med 8-10k för ett kitt av dessa. Platta premium-hdmi-kablar finns givetvis också, på runt 3 mm tjocka. Vad består väggarna av? Är det bara reglade väggar med gipsskivor så är det väl ändå enklast att dra i väggen.

Varianten som kan klistras upp som du tänker på är säkert Taperwire. De säljs inte längre och klarar garanterat inte mer än 1080p.

Permalänk
Medlem

Vad är det för vägg? Är det en gipsvägg kanske det är lättast att ta ett litet stämjärn och göra en skåra dit du vill ha kabdlen och sen spackla igen

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga hdmi 2.0 kablar.
Bortsett från det så gör Supra kablar som går att dra i rör fastän de är färdigkontakterade

men det är ju skillnad på spackla in och att göra en vettig installation med rör eller på annat sätt ha kablarna i väggen.
http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-10011009...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Lengab: du är säker på att väggen inte är ihålig eller har en luftspalt med isolering? Då gör du bara ett mini hål på vardera ställe. och släpper ned sladdarna, snyggast får du det om du sätter faceplate med borst i väggen färg. ett annat sätt är att använda faceplates med keystone uttag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

[quote postid="17560895" userid="130967" name="mrqaffe"]
Det finns inga hdmi 2.0 kablar.
Bortsett från det så gör Supra kablar som går att dra i rör fastän de är färdigkontakterade

En som är ute och och cyklar igen.
Det finns vinnst HDMI 2 Kablar, bara för att det benäms som en standard så säger många att det inte finns.

Men det finns faktiskt., Lika väl som det finns usb 2 och usb 3.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lordzehn:

[quote postid="17560895" userid="130967" name="mrqaffe"]
Det finns inga hdmi 2.0 kablar.
Bortsett från det så gör Supra kablar som går att dra i rör fastän de är färdigkontakterade

En som är ute och och cyklar igen.
Det finns vinnst HDMI 2 Kablar, bara för att det benäms som en standard så säger många att det inte finns.

Men det finns faktiskt., Lika väl som det finns usb 2 och usb 3.

NeJ, kablarna har inga versionsnummer även om vissa än felaktigt ger dem det
Den "bästa" hdmikabeln är i dagsläget Ultra High Speed HDMI Cable, den klara 48 Gbit/s
Den kan alltså överföra det som hdmi 2.1 standarden innebär men kabeln heter inte hdmi 2.1 kabel för det.
https://www.hdmi.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mrqaffe ute och cyklar? Dagens bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

mrqaffe ute och cyklar? Dagens bästa

Tappra försök görs då och då mot bättre vetande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok, tack allihop... jag sätter inte upp några 1.4 kablar med dosor dock. Jag fortsätter att leta...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Svantesson666:
Nope inte dem... det ser ut som tejp... jätte tunn som kräver typ ett spackel tag. Och kan målas över. Jag såg den i en mässa om "smarta hem"

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Svantesson666:
Nope inte dem... det ser ut som tejp... jätte tunn som kräver typ ett spackel tag. Och kan målas över. Jag såg den i en mässa om "smarta hem"

den här kanske... https://www.philips.ie/c-p/SWV3433SF_10/ultra-flat-hdmi-cable ? Har dock utgått.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lengab:

Ok, tack allihop... jag sätter inte upp några 1.4 kablar med dosor dock. Jag fortsätter att leta...

Neutrik har en hdmihona för panelmontage som du kan ansluta med en kontakterad kabel, en sån hona går att sätta i en utanpåliggande dosa eller i locket på en vanlig eldosa om man vill ha väggfasta hdmi. Det går att göra egna kontaktpaneler för hembioinstallatinoer men det går ju att bara säte en ensam i en mindre dosa också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Tackar

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:

Det är faktiskt så att det är version på kablar också. Har en bror som jobbar med tillverkning av olika kablar. Både data och el kablar.
Tar du En kabel märkt HDMI V1.4 klarar du inte av att köra det som krävs för HDMI 2.0 så därför Märks även kablar med version nr.

Sen hur man väljer att tolka det är en sak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lordzehn:

@mrqaffe:

Det är faktiskt så att det är version på kablar också. Har en bror som jobbar med tillverkning av olika kablar. Både data och el kablar.
Tar du En kabel märkt HDMI V1.4 klarar du inte av att köra det som krävs för HDMI 2.0 så därför Märks även kablar med version nr.

Sen hur man väljer att tolka det är en sak.

Det finns väl inget hinder att märka en kabel fel men kabelns ska enligt HDMI.ORG inte märkas på det sättet och seriösa tillverkare följer den styrande organisationens riktlinjer, kabeln som avses är nog egentligen en High Speed with Ethernet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lordzehn:

Det är faktiskt så att det är version på kablar också. Har en bror som jobbar med tillverkning av olika kablar. Både data och el kablar.
Tar du En kabel märkt HDMI V1.4 klarar du inte av att köra det som krävs för HDMI 2.0 så därför Märks även kablar med version nr.

Det är exakt så det inte fungerar på så många olika sätt. Har skrivit om det i flera artiklar men denna är väl mest aktuell:
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

HDMI-versionen syftar på specifikationen. Inte på kabeln. HDMI-kablars kapacitet beskrivs på annat sätt. Den idag starkaste certifieringen är Premium High Speed och den är säkrad för bandbreddskravet på 18 Gbit/s, störningssäkrad och märkt med hologram och QR-kod för att undvika förfalskningar. Denna certifieringsprocess blev nyligen uppdaterad för att omfatta även aktiva kablar.

https://www.hdmi.org/news_events/index.aspx#PremHdmiVs11

På väg är då certifiering för Ultra High Speed och 48 Gbit/s-kablar. Oklart när var och hur, men tidigast under 2019 skulle jag gissa. Finns ju knappast några prylar som använder tekniken ännu.

Citat:

Sen hur man väljer att tolka det är en sak.

Där föreslår jag att man tolkar det på rätt sätt. Det finns inte versionsnummer på HDMI-kablar utan det finns kablar som är certifierade för viss bandbredd, samt numera också störningssäkring. Tolkar man det som att en "HDMI 2.0-kabel räcker" så riskerar man att gå på pumpen då vem som helst kan kalla en kabel för "HDMI 2.0" vilket inte garanterar det minsta om den kabelns förmåga. Vilket en hel del forumanvändare också märker av.

Permalänk
Medlem

Finns denna som HDMI, månntro?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag kan dock ha viss förståelse för att genomsnittskonsumenten går bort sig lite här, i synnerhet som marknadsföringen ibland tenderar att lämna lite övrigt att önska.

Något som också kan vara värt att tänka på här är kabellängder. Så fort man börjar dra kablar i väggar och liknande blir det lätt längre kabellängder, och då är inte 4K 4:4:4 HDR Megaultramax längre någon självklarhet. Kan vara extra trist att inse sånt när man väl har kablarna inbyggda i väggen. Lösningen är väl där vad jag vet HDMI kablar som använder fiberoptik, dessa är dessutom klart mindre i omfång vilket borde göra det lite lättare spackla in i vägg osv. Men smakar det så kostar det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Får ju tom Supras kablar att framtå som snygga Kanske inget för Stålmannen dock.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Kablar med fiberoptik har också sina problem, likt att de är gjorde för en viss bandbredd. En riktigt bra traditionell kabel skulle kunna fungera "över" sin spec/cert och har en praktisk bandbredd som är högre än vad kravet är. Som exempel var min gamla 10-meterskabel fullt tillräckligt för ca 375 MHz/ca 11 gbit trots att den var från tiden långt innan kablar certifierades. Så jag fick i 4K/60 Hz och 10-bitar att fungera med 4:2:0-subsampling men inte med 4:2:2-subsampling. Inte illa pinka för en kabel från 2007.

Hade jag haft en optisk/aktiv kabel som är tillverkad för att klara exempelvis 300 MHz/9 gbit hade den högst troligt satt stopp från första början eftersom bandbredden översteg vad dess elektronik är konstruerad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Kablar med fiberoptik har också sina problem, likt att de är gjorde för en viss bandbredd. En riktigt bra traditionell kabel skulle kunna fungera "över" sin spec/cert och har en praktisk bandbredd som är högre än vad kravet är. Som exempel var min gamla 10-meterskabel fullt tillräckligt för ca 375 MHz/ca 11 gbit trots att den var från tiden långt innan kablar certifierades. Så jag fick i 4K/60 Hz och 10-bitar att fungera med 4:2:0-subsampling men inte med 4:2:2-subsampling. Inte illa pinka för en kabel från 2007.

Hade jag haft en optisk/aktiv kabel som är tillverkad för att klara exempelvis 300 MHz/9 gbit hade den högst troligt satt stopp från första början eftersom bandbredden översteg vad dess elektronik är konstruerad för.

Fast poängen här var väl främst kabellängderna samt att de optiska kablarna väl har klart mindre diameter normalt än vanliga HDMI kablar. Optiska HDMI kablar (med tillhörande elektronik) har väl generellt sett bättre verkningsgrad över längre avstånd än de elektriska motsvarigheterna?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Det är väldigt produktbaserat hur kabeln ser ut och beter sig.

Väl värt att tänka på är att även om optisk överföring är mer robust för långa längder (därav att man väljer optiskt till att börja med) så måste det fortfarande gå ström i kabeln för att driva omvandlingen optisk-elektrisk samt också för hot plug detect, HPD samt EDID. Därför kan en optisk kabel som helt går på strömmen hos HDMI-anslutningen misslyckas ifall det är för klen ström i source. Det sker aldrig en HPD och source ser aldrig sink i andra änden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Fast poängen här var väl främst kabellängderna samt att de optiska kablarna väl har klart mindre diameter normalt än vanliga HDMI kablar. Optiska HDMI kablar (med tillhörande elektronik) har väl generellt sett bättre verkningsgrad över längre avstånd än de elektriska motsvarigheterna?

De seriösa tillverkarna testar och certifierar kabel i de längder de säljs och de brukar inte heller gömma de uppgifterna, däremot de som marknadsför nån simplare kabel med stora spridningar i tillverkningskvalitet brukar flumma på med konstiga saker som versionsnummer på kabeln snarare än att ange verkliga egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.