Adaptiv farthållare, har du provat ?

Permalänk
Medlem

Båda mina bilar har det, en V60 och en Passat. Guld när man kör långt och mycket vilket jag gör året runt. Har själv aldrig haft problem att sätta mig i en annan bil utan diverse system som fler här verkar vara oroliga över.

Och till någon tidigare i tråden som påstod att inte alla adaptiva farthållare bromsar, det påståendet är fel för då är inte farthållaren adaptiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad menar du? Skall det finnas någon sorts GPS-spärr som låser systemet när man är inom Sverige eller vadå? xD

Nissan GTR har ju funktionen att den kopplar ur fartspärren när den upptäcker att den är på en racingbana så funktionen finns men kanske i en lite dyrare prisklass.

Fråga till er som har adaptiv. Hur går det att köra längre sträckor? Tycker att jag blir okoncentrerad om jag kör någon längre sträcka med vanlig farthållare och brukar få koppla ur den med jämna mellanrum för att bli mer alert igen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Nissan GTR har ju funktionen att den kopplar ur fartspärren när den upptäcker att den är på en racingbana så funktionen finns men kanske i en lite dyrare prisklass.

Fråga till er som har adaptiv. Hur går det att köra längre sträckor? Tycker att jag blir okoncentrerad om jag kör någon längre sträcka med vanlig farthållare och brukar få koppla ur den med jämna mellanrum för att bli mer alert igen.

Jag kör till Italien tur och retur två gånger om året ungefär 100 mil i stöten, för mig är det inte ett problem. Men vi är alla olika och påverkas olika så du kommer säkert få koppla ur och in som du redan gör för att hålla dig alert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Fråga till er som har adaptiv. Hur går det att köra längre sträckor? Tycker att jag blir okoncentrerad om jag kör någon längre sträcka med vanlig farthållare och brukar få koppla ur den med jämna mellanrum för att bli mer alert igen.

Inga större problem, körde 100 mil med endast korta stopp för tankning och och toapaus och jag fick väl egentligen bara svårt att koncentrera mig mot slutet, det berodde ju dock mer på att jag vart på vägen i 11+ timmar då utan riktig paus. Jäkla vägarbeten i Tyskland som sinkade så mycket.

Nu med "autopilot" så är det lättare att tappa koncentrationen men inte så värst farligt, det handlar mest om att övervaka körningen och kolla var riskmomenten finns och när man behöver koncentrera sig mer. Passerar man bilar skall man vara redo att bromsa som vanligt osv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att adaptiv farthållare är riktigt skönt att köra med.

Nackdelen är att de jag provat också bromsar för hinder, och som jag fått uppleva, t.ex tomma säckar som blåser över vägen. Eller en bil som genar lite väl sent över vägen du kör på. Rent livsfarligt. Tur att det var sommarväglag, nattetid och inte i en kurva.
Jag vill bestämma när det är dags att bromsa.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Testade det när jag provkörde en Golf och det var faktiskt rätt coolt och fungerade rätt så bra. Tyvärr blev det en annan bil som inte har adaptiv farthållare men nästa gång?

Skrivet av jOnÄTÄn:

I många bilar är ju handsfree usel speciellt mikrofonen. Jag upplever även att det är fördröjt ljud när jag ringt folk som pratar med bilens handsfree. Kanske är anledningen till att många inte kör med det.
Eller så har de stått över blåtand kopplingen. Vissa halvnya bilar med handsfree har ex enbart samtal över blåtand men musik osv får gå över aux då skiter nog många i blåtand.

Min gamla Skoda hade som du säger en usel mic till den punkt att folk bad mig använda trådad handsfree, ringa sen eller rentav köra högtalartelefon på mobilen men min Audi har såpass bra mic att folk inte ens hör att jag sitter i bilen när jag pratar i telefon. Känner heller ingen fördröjning eller något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kör så mkt adaptiv farthållare att jag blir förbannad dom gånger den inte går att använda:P

Håller dock med @nauie , det är fan kaos i Sthlms trafiken med avståndet, även på minsta inställningen så tränger sig folk in så tajt före att den bromsar. Det är iofs mer ett problem med idioter till förare som kör på för små marginaler än tekniken i sig.

Permalänk
Medlem

Fantastisk uppfinning! Trodde först det var ett onödigt lyx eftersom det man egentligen vill åt ju är att slippa hålla foten på gaspedalen och hålla koll på hastigheten, och det funkar väl skapligt när man kör på inlandsvägarna i norrland och väldigt sällan hamnar bland trafik.

Det räckte dock med en tur på en någorlunda vältrafikerad väg med adaptiv farthållare för att inse hur ofantligt irriterande det är när man måste justera hastigheten upp och ner nån km hit och dit (särskilt om det är en sån farthållare som ökar/sänker farten snarare än att man väljer exakt hur många km/h den ska hålla) för att matcha bilen framför, särskilt om det är nån som kör på gaspedal så farten ständigt varierar. Adaptiv farthållare är numera något jag aldrig skulle kunna leva utan när jag byter bil nästa gång.

Permalänk
Medlem

Kört en Golf Alltrack i snart ett år nu. Adaptiv farthållare är helt underbart! Enda jobbiga är att inte alla andra använder det.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan tråd får mig att undra hur många som provat bilar med adaptiv farthållare och andra moderna funktioner.

Underbar funktion, egentligen, samma gäller ju styrhjälpen. Har "erfarenhet" av en S90 T5 från 2018.
Bromshjälpen under 45km/h (eller är det 55?) har räddat mig en gång vid en rondell, helt mitt fel, men det fungerade då.
Jävligt obehagligt faktiskt.

Nackdelen, som sagt, måste jag nog dock erkänna är att man blir mer ofokuserad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Nissan GTR har ju funktionen att den kopplar ur fartspärren när den upptäcker att den är på en racingbana så funktionen finns men kanske i en lite dyrare prisklass.

Fråga till er som har adaptiv. Hur går det att köra längre sträckor? Tycker att jag blir okoncentrerad om jag kör någon längre sträcka med vanlig farthållare och brukar få koppla ur den med jämna mellanrum för att bli mer alert igen.

Cool, men tycker ändå inte man borde ha någon begränsning på bilarna.

Ska kärringen föda och förblöder i baksätet så skiter jag nog i att hålla 100 på motorvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad menar du? Skall det finnas någon sorts GPS-spärr som låser systemet när man är inom Sverige eller vadå? xD

Nej att de ska finnas en inprogrammerad spärr för den där farthållaren så man inte kan gasa med den högre än 120 km/h

Skrivet av Json_81:

Och varför ska inte de få köra i rätt hastighet utomlands tycker du?
Och när vi ändå är igång, varför inte bara ha en spärr så bilen inte kan köras över 120 alls?

Om hastigheten är högre utomlands så kan man gått använda pedalen isåfall

Men föratt svara på din andra fråga så kan jag bara säga att jag inte tänkt på de riktigt. Men förmodligen gör man inte så då olika länder har olika hastigheter så tillverkarna skiter i de och förmodligen samma anledning. Men min egna åsikt säger att de är dumt att att farthållaren har högre hastighet än vad som är tillåtet i respektive land länder.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu säljs ju inte bilarna bara i sverige och även de som säljs här åker ju utomlands ibland.

Syftade såklart på de bilar som säljs här i Sverige.

Man får väl helt enkelt göra det möjligt att ändra spärren inför en eventuell resa. Precis som när man vintertid ska åka till t.ex. Tyskland, där det är dubbdäcksförbud. Då får man byta till dubbfria däck om man inte redan använder det.

Permalänk
Medlem

Det skall såklart inte finnas några begränsningar. tänk er hur Mad Max hade varit. Inga häftiga biljakter, utan ett mer kontrollerat bilande med hyttande av nävar till varandra.

*edit*
Detta verkade mycket mycket roligare igår då jag skrev det. Åkte på feber 38,9 så där har vi boven!

Förklaring till varför det var så tusan kul med inlägget.
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeffan97:

Nej att de ska finnas en inprogrammerad spärr för den där farthållaren så man inte kan gasa med den högre än 120 km/h

Om hastigheten är högre utomlands så kan man gått använda pedalen isåfall

Men föratt svara på din andra fråga så kan jag bara säga att jag inte tänkt på de riktigt. Men förmodligen gör man inte så då olika länder har olika hastigheter så tillverkarna skiter i de och förmodligen samma anledning. Men min egna åsikt säger att de är dumt att att farthållaren har högre hastighet än vad som är tillåtet i respektive land länder.

Snarare gör man inte så för att det hade varit en stor nackdel för ett bilföretag att ha denna typ av begränsning om inte alla hade det. Många gillar inte att ens bil liksom moraliserar över ens beteende: Jag vet exempelvis att 140 är över tillåten hastighet på motorväg men ibland bedömer jag att trafiken är gles nog, underlaget bra nog eller liknande så att jag vill kunna köra så fort. Om en bil då inte tillåter mig att använda farthållaren då, eller ännu värre inte låter mig köra så fort, så är det en stor nackdel när jag väljer bil.

Det har visserligen fungerat ok i vissa liknande fall tidigare, som när Volvo satte in bältespåminnare som standard, men nyttan där är väl mer direkt antar jag. Sen gjorde de inte det på alla marknader och fortfarande (i alla fall för typ tio år sedan då jag jobbade där) så har Volvo stora skillnader i hur denna påminnelse fungerar beroende på marknad. Här är vi vana vid att lyda överheten på ett annat sätt än på många andra ställen så här kan sådana system vara mer aggressiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det skall såklart inte finnas några begränsningar. tänk er hur Mad Max hade varit. Inga häftiga biljakter, utan ett mer kontrollerat bilande med hyttande av nävar till varandra.

Mad Max: Svensson edition.
Som den sanna svensk han är, hytter han med näven och kör vidare muttrande för sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Nyfiken vad för bil var det som hade det redan 03?

Skickades från m.sweclockers.com

Merca såklart
Tror att dom hade det redan på 90-talet, men inte hundra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Merca såklart
Tror att dom hade det redan på 90-talet, men inte hundra där.

Fanns på Mercedes S klass(w220) 1999 iaf.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Adaptiv farthållare är ju trevligt, man ställer in en hastighet och sen håller den distansen själv. Bromsar de framför så bromsar den. Efter jag testat det skulle jag inte vilja vara utan det.

Nu har jag gått ett steg längre i och med Teslans autopilot och det är ännu trevligare, nu handlar det mer om att övervaka vägen. Samma sak här, efter jag testat det skulle jag inte vilja vara utan någon typ av filhållningssystem.

Det luriga med Autopiloten i Teslan tycker jag är att man blir lite för avslappnad vilket jag föreställer mig kan påverka reaktionsförmågan negativt om det väl skulle behövas. Samt att det gäller att komma ihåg att bromsa själv vid rödljus osv om det inte är bilar framför. Sen vet jag aldrig riktigt var jag ska göra av armar, händre och fötter, känns lite fånigt sitta och "låtsasstyra" när man egentligen inte gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Snarare så att avancerade funktioner som "underlättar" körningen borde förbjudas enligt mig. OBS pratar inte om säkerhetssystem nu.

Fantastiskt med "dödavinkel-varnare" i backspeglar osv... Tills folk blir vana vid det och slutar titta i döda vinkeln. Sen byter dom bil och och/eller funktionen går sönder och de kolliderar för att de helt enkelt slutat titta.

Nu är jag kanske väldigt kritisk men jag gillar verkligen att köra bil och vill ha all kontroll själv.
Väldigt många kan ju inte köra bil, de vinglar fram och tillbaka, gasar-bromsar-gasar-bromsar osv. Hålla avstånd till bilen framför går ju per automatik då blicken ligger längre fram. Sitter man och stirrar i bakluckan på bilen framför så är det ju katastrof om man börjar förlita sig på dessa funktioner när man egentligen ska öva på sina färdigheter.

Det jag personligen stör mig mest på med dessa system är att det är betydligt sämre på att planera körningen än vad man själv är. Det är ju bara logiskt då datorn inte vet vad jag har för avsikt eller vad jag ser längre fram.

Men som sagt jag gillar verkligen att köra bil så detta förtar en stor del av glädjen.
Att det sen finns säkerhetssystem som hoppar in när något går åt helsike har jag inga protester emot. Men de andra funktionerna är ju som att spela FPS med aimbot... Vissa gillar det men jag tycker det förtar hela poängen.

Får mig osökt att tänka på otal undersökningar där en majoritet av manliga bilförare anser sig vara bättre än genomsnittet på att köra bil. Jag är själv inget undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nackdelen med att ha en bil som närmast kör sig själv, är den dagen du sätter dig i en bil utan dessa funktioner.
Jag tog frugans bil en dag, den har inte adaptiv farthållare, vilket jag glömde........ det var jäkligt nära att det small.
samma sak när det låg personer på omkörning, man glömmer lätt att kolla noga om du normalt inte behöver göra det.

Detta är skälet att jag inte har "regenerativ broms" påsatt i Teslan (tänk typ automatisk broms så fort man släpper gasen). Jag är rädd för att jag skulle köra rakt ut i en korsning eller liknande om jag kör en annan bil och bara lyfter på gasen i tron att jag ska stanna. I bästa fall hinner man väl märka det och bromsa själv, men vill helst inte ta reda på det...

(Kör dessutom så lite att det är sällan jag behöver ha det påslaget av det skälet)

Permalänk
Medlem

Har det i min Kia Optima SW, väldgt skönt på långa sträckor då hjärnan inte känns lika trött när man är framme. Ha det som krav vet jag dock inte... Inte ens "vanligt" farthållare finns ju på alla bilar så lite svårt att kräva detta då. Det driver ju upp kostnaden och billiga småbilar hade det varit en ansenlig summa adderat på.

Jag har aldrig upplevt problem att hoppa mellan bilar med olika funktioner dock som en del nämner här. Jag kan förstå att det kasnke är ett issue för en del, men det är nog högst individuellt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Har det i min Kia Optima SW, väldgt skönt på långa sträckor då hjärnan inte känns lika trött när man är framme. Ha det som krav vet jag dock inte... Inte ens "vanligt" farthållare finns ju på alla bilar så lite svårt att kräva detta då. Det driver ju upp kostnaden och billiga småbilar hade det varit en ansenlig summa adderat på.

Jag har aldrig upplevt problem att hoppa mellan bilar med olika funktioner dock som en del nämner här. Jag kan förstå att det kasnke är ett issue för en del, men det är nog högst individuellt.

De flesta har nog inte upplevt en allvarlig krock heller men det betyder ju inte att sådana inte förekommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det luriga med Autopiloten i Teslan tycker jag är att man blir lite för avslappnad vilket jag föreställer mig kan påverka reaktionsförmågan negativt om det väl skulle behövas. Samt att det gäller att komma ihåg att bromsa själv vid rödljus osv om det inte är bilar framför. Sen vet jag aldrig riktigt var jag ska göra av armar, händre och fötter, känns lite fånigt sitta och "låtsasstyra" när man egentligen inte gör det

Nu använder jag inte autopiloten utanför motorvägar så det finns inga rödljus men jag märkte att det är lätt att tappa fokus när jag fört började använde det. Men jag analyserade mönstret som gör att jag hamnar där och slutade med det. I grund och botten sitter jag där och låtsasstyr mer eller mindre, har minst en hand på ratten med tillräckligt bra grepp för att hålla emot om den får för sig något felaktigt. Sen är det som att köra med farthållare att man får övervaka extra mycket när man kör om osv.

Visst tillåter jag mig att titta bort några sekunder ibland om jag behöver fixa något med navigationen eller dylikt men det är bara när det inte är andra bilar i närheten och vägen är öppen och fri, eller om det är kö på typ Essingeleden och det går i krypfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu använder jag inte autopiloten utanför motorvägar så det finns inga rödljus men jag märkte att det är lätt att tappa fokus när jag fört började använde det. Men jag analyserade mönstret som gör att jag hamnar där och slutade med det. I grund och botten sitter jag där och låtsasstyr mer eller mindre, har minst en hand på ratten med tillräckligt bra grepp för att hålla emot om den får för sig något felaktigt. Sen är det som att köra med farthållare att man får övervaka extra mycket när man kör om osv.

Visst tillåter jag mig att titta bort några sekunder ibland om jag behöver fixa något med navigationen eller dylikt men det är bara när det inte är andra bilar i närheten och vägen är öppen och fri, eller om det är kö på typ Essingeleden och det går i krypfart.

Sen uppstår ju snart den uppenbara frågan, "Jaha, om jag nu ändå sitter här, vad ska jag göra då istället för att köra när jag ändå måste sitta och hålla koll hela tiden?". Så jag delar nog din uppfattning om att det främst är på motorvägar där det är användbart och i köer, typ Stockholmstrafiken i rusning. I det senare fallet är dessutom konsekvenserna rätt små om det skulle skita sig jämfört med om man kör i 120 km/t typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, jag oroar mig för den dagen jag sätter mig i en bil med manuell handbroms igen.
Förhoppningsvis oroar jag mig tillräckligt mycket för att komma ihåg det

Nu kör jag inte bil utan, men om jag skulle göra det så skulle det bli ett problem. Är en vanemänniska. Lite som att gå mellan 5 och 6växlad och de olika placeringarna på backen. Men där händer ju ingen katastrof och man rättar hjärnan direkt. Handbromsen upptäcker man ju inte fören det är katastrof.

Skrivet av Nauie:

Jag tycker att adaptiv farthållare är riktigt skönt att köra med.

Nackdelen är att de jag provat också bromsar för hinder, och som jag fått uppleva, t.ex tomma säckar som blåser över vägen. Eller en bil som genar lite väl sent över vägen du kör på. Rent livsfarligt. Tur att det var sommarväglag, nattetid och inte i en kurva.
Jag vill bestämma när det är dags att bromsa.

Ja efter att ha läst tråden ser jag ett problem med de adaptiva att de reagerar på fel saker. Det jag vill slippa är när man kommer i fatt någon som håller upp till 10kmh lägre än mig själv. Resten av farorna ska jag ju vara alert att upptäcka själv.

Permalänk
Medlem

Har en farthållare med kombinerad speed-limit. Kan välja 2 förprogrammerade farter.
I början bara speed-limit men numer oftast farthållare men lägger den ofta en bit under då många gärna kör lite under tillåten hastighet.
Men en adaptiv skulle kunna göra att man skulle ha en farthållare som håller reda på maxfart på den väg man är på och hålla den så länge som det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har en farthållare med kombinerad speed-limit. Kan välja 2 förprogrammerade farter.
I början bara speed-limit men numer oftast farthållare men lägger den ofta en bit under då många gärna kör lite under tillåten hastighet.
Men en adaptiv skulle kunna göra att man skulle ha en farthållare som håller reda på maxfart på den väg man är på och hålla den så länge som det går.

Vart kör du nånstans om de är många som kör lite under tillåten hastighet? Jag har typ bara vart med om att folk kör över den tillåtna hastigheten.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vart kör du nånstans om de är många som kör lite under tillåten hastighet? Jag har typ bara vart med om att folk kör över den tillåtna hastigheten.

Det beror på hur tätt det är mellan fartkamerorna.
Har åkt genom Dalarna. När man var på E45 och det var tätt på kamerastolpar så körde alla strax under maxfart.
När man sen åkte av stora vägen och kom in på mindre vägar utan kameror så låg snittfarten på ca maxfart + 20.
Vill minnas att det var väg 26. Men det fanns snabbare bilar också men jag körde på ca maxfart då jag inte vet var alla kameror är.

Permalänk
Medlem

Varför ska man köra under hastighetsgränsen för att det finns kameror har jag aldrig förstått.