Permalänk
Medlem

Hjälp med inköp ny processor

Hej sweclockers!

Som rubriken lyder har jag tänkt att köpa ny processor då min inte levererar som jag vill. Sitter atm på

ASUS H110M-PLUS, Socket-1151
Corsair VS550, 550W PSU
Cooler Master Elite 311 Svart/Silver
HyperX FURY DDR4 2133MHz 8GB
Intel Core i5-6500 Skylake Processor
MSI GeForce GTX 1060 6GB Dual Fan

Problemet är att min processo suger riktigt hårt och jag tänkte byta ut den. Ligger till och från under 144 fps på cs vilket gör det väldigt irriterande. Blev tipsad av poolarna att köpa en i5 8600k. Tyvärr passar inte den med mitt moderkort. Verkar inte som att någon av de nya coffee lake cpu'na gör det. Så till den stora frågan, Vad ska jag köpa? nytt moderkort + processor eller bara ny processon från tex 7-serien. i5 eller i7? är det värt att vänta två månader till black friday?

mitt mål är att ständigt ligga över 250 fps på mid settings, på cs såklart. Men ändå komma undan så billigt som möjligt

MVH ADAM

Permalänk
Medlem

Konstigt att den inte orkar mer fps i CS:GO. Har du kollat upp så du inte har v-sync på eller begränsat fps? Är du säker på att det är processorn? Vad är temperaturen, och hur mycket belastas den?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Låter som sagt konstigt att du får dålig FPS med den datorn.
Som sagt, kolla vad du har för temperaturer och liknande. Även V-sync, som sagt.

Du har inte funderat på Ryzen om du ändå ska byta system?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11804932/

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Konstigt att den inte orkar mer fps i CS:GO. Har du kollat upp så du inte har v-sync på eller begränsat fps? Är du säker på att det är processorn? Vad är temperaturen, och hur mycket belastas den?

Jag har gjort mängder av research bla med kompletts kundsupport redan när jag köpte datorn på hösten 2016. Redan då gav den ut riktigt dåligt med fps.

Temperaturen ska inte vara något problem:( kan kolla hur mycket den belastas. Hur mycket ska den belastas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Låter som sagt konstigt att du får dålig FPS med den datorn.
Som sagt, kolla vad du har för temperaturer och liknande. Även V-sync, som sagt.

Du har inte funderat på Ryzen om du ändå ska byta system?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11804932/

//C

Lite mycket pengar:( är desutom ett troget intel fan

@Juus1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

Temperaturen ska inte vara något problem:( kan kolla hur mycket den belastas. Hur mycket ska den belastas?

Om den belastas upp emot 100% så orkar den inte mer fps.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Vad har du för processorkylare?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Intels som följer med

Permalänk
Medlem

@Decster: kan det vara att moderkortet inte orkar mer?

Permalänk
Medlem

Du borde få mer FPS med din setup, vad kör du för upplösning? Installera om datorn, uppgradera drivrutiner?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Avstängd

Du har HDMI-kabeln i grafikkortet och ej i moderkortet?

8600k för CS:GO är otroligt ''overkill''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Kör DVI i grafikkortet

@Fisken Kör 4:3, 1280x1024(?) Allting på low. Har ominstallerat datorn ett antal gånger. Låst upp alla kärnor. ändrat alla inställningar och installerat alla drivrutiner. Har som sagt testat allt

Permalänk
Avstängd

Kanske inte har med något att göra men testa.

Ändra kompatibilitet till Windows XP service pack 2?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:

Ok! Borde jag testa att köpa nytt moderkort. Kan det vara det som är problemet?

Permalänk
Medlem

Jag är ju långt från en expert, men det är inte så att processorn klockar ned sig pga värme? Originalkylaren är väl inte den bästa på marknaden direkt. Detta borde väl gå att kolla i cinebench eller liknande?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av AdamWick:

@Näbbdjuret: Intels som följer med

Well theres your problem.

Intels lilla micro turbin är inget att hänga i julgranen troligen så trottlar din cpu.

brukar lagom orka hålla en cpu strax under 90°c vid last när den är nymonterad och med lite damm och grejjor nån månad senare brukar det hamna närmre 95-100°c och extrem throttling.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Well theres your problem.

Intels lilla micro turbin är inget att hänga i julgranen troligen så trottlar din cpu.

brukar lagom orka hålla en cpu strax under 90°c vid last när den är nymonterad och med lite damm och grejjor nån månad senare brukar det hamna närmre 95-100°c och extrem throttling.

Körde en i7 6700 (som bör alstra mer värme) med deras originalkylare i ett M itx chassi. Visst det lät mycket om den men fick inga problem med värmethrottling. Däremot är det ganska vanligt att de blir dåligt monterade så något hörn kan ju ha släppt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: ligger atm på 100fps i cs:go och cpun e på 47 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@Rouge of Darkness: ligger atm på 100fps i cs:go och cpun e på 47 grader

öppna aktivitetshanteraren, där ser du hur mycket processor/ram/HDD/gpu arbetar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase:
cpun ligger på ca 85%, temperaturen är inte över 50 grader

RAM ligger på ca 60% (vilket de ska vad jag vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@moonblase:
cpun ligger på ca 85%, temperaturen är inte över 50 grader

RAM ligger på ca 60% (vilket de ska vad jag vet)

Du kan ju prova att tanka hem MSI Afterburner och kolla när du spelar hur mycket CPU,GPU,Minnen jobbar,Samt temps med mera.
Låter lite konstigt att du har så låg fps.

Edit
Denna video visar personen hur i5 6500 med ett 3GB 1060
Likvärdiga Delar du har så du borde ha högre fps än 100
High settings 1920x1080 FPS:140-290 Recorded with GeForce Share
https://www.youtube.com/watch?v=FhX5bY66yww

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@moonblase:
cpun ligger på ca 85%, temperaturen är inte över 50 grader

RAM ligger på ca 60% (vilket de ska vad jag vet)

Vad ligger gpu på?

Under processer ser du vilka program som använder hur mycket kraft specifikt, drar cs 85% cpu där också?

Jag ligger runt 70% cpu när jag spelar cs med min 3570k @ 4.5ghz och fps ligger cappat runt 270 med ett gtx1060

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@ExcZist: har haft det innan. benchmarkade både processorn och grafikkortet och det var inget som såg konstigt ut. Min teori är att moderkortet inte pallar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@ExcZist: har haft det innan. benchmarkade både processorn och grafikkortet och det var inget som såg konstigt ut. Min teori är att moderkortet inte pallar

om du kan få tag i ett moderkort billigt så kan du köpa ett nytt/Fyndvara / begagnat i fall du tror att det är felet.
Jag hade ju köpt Nytt moderkort och Cpu och sålt det gamla.
Men jag vet inte hur ett moderkort kan sabba FPSn på det viset då jag aldrig varit med om det

https://www.webhallen.com/se/product/224498-ASUS-Maximus-VIII...
Där har du ett billigt och bra moderkort om du vill ska skaffa ett nytt moderkort XD, har ett sådant och en 6700k

Permalänk
Avstängd

@AdamWick: Din dator skall klarar de du vill i CS ha utan att få hicka. De jag tänker på spontant är att de fattas nån drivrutin för något. Du kanske rent av också kör med Microsofts egna drivrutiner. Jag hade iaf provat att installera dom senaste drivrutinerna för samtlig hårdvara till datorn.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att kolla så att cpu och ram har vettiga inställningar i BIOS (har haft ett Z87 som bytt timings på minne helt själv, troligen efter man fått dra strömmen, men ändå).

Som nån sa, kolla drivrutiner och eventuellt installera om windows är ju aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Be någon som kan datorer kolla på den innan du börjar uppgradera komponenter. Låter inte som det är ett hårdvaruproblem...

Permalänk
Medlem

Är "Föredra max prestanda" valt bland strömsparlägena i Nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Ok! Jag har haft prestandaproblem enda sen jag köpte datorn 2016 och jag har nästintill testat allt. I förrgår och igår så verkade det som att datorn gav upp helt då jag låg på 70 fps alldeles för ofta. Jag har som sagt benchmarkat allting och det var inget som såg konstigt ut.

@tuomi Yes alla inställningar är på prestanda. Hjälper inte:(

@Meero74 Har haft kontakt med bla komplett då jag tyckte att det var någonting som inte stämde när jag köpte datorn. Benchmarkade somsagt datorn då och enligt dom så va det ingenting som var avvikande om man jämför med hur mina komponenter borde prestera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdamWick:

@HC-8315: Ok! Jag har haft prestandaproblem enda sen jag köpte datorn 2016 och jag har nästintill testat allt. I förrgår och igår så verkade det som att datorn gav upp helt då jag låg på 70 fps alldeles för ofta. Jag har som sagt benchmarkat allting och det var inget som såg konstigt ut.

@tuomi Yes alla inställningar är på prestanda. Hjälper inte:(

@Meero74 Har haft kontakt med bla komplett då jag tyckte att det var någonting som inte stämde när jag köpte datorn. Benchmarkade somsagt datorn då och enligt dom så va det ingenting som var avvikande om man jämför med hur mina komponenter borde prestera.

Har du testat med nya fräscha drivrutiner till datorn nu?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.