Åtgärda trådlöst nätverk som är ostabilt. Asus rt-ac68u + Asus Pce-ac68

Permalänk
Medlem

Åtgärda trådlöst nätverk som är ostabilt. Asus rt-ac68u + Asus Pce-ac68

Hej.

Som rubriken lyder så är jag ute efter en lösning för att få ett stabilare nätverk, jag har inga problem med hastighet och signal för det mesta men 5ghz är väldigt ostabilt och gör då att jag tappar fart och ibland kontakt helt i några enstaka sekunder.

Routern står ca: 5-6 meter bort fågelvägen genom 2 gipsväggar och en 16mm spånplatta.

Jag hade en tanke om att byta ut antennerna på nätverkskortet mot några som är mer riktade då både datorn och routern står stilla på samma ställe och inte behöver runtstrålande antenner, anledningen att jag vill byta på nätverkskortet är för att routern behöver vara runtstrålande då det finns andra enheter som vill ha wi-fi också.
Har även provat köra 2.4ghz men då får jag väldigt tråkiga hastigheter istället och det är jag inte intresserad av.

Så skulle detta kunna lösa mitt problem eller är jag helt ute och cyklar i min tankegång?

Finns det andra sätt att lösa detta problem?
Kanske byta ut bara 5ghz antennen på routern till en riktad då dom andra enheterna inte använder 5ghz.
Nätverkskabel är verkligen sista utvägen då jag inte kommer att kunna göra en snygg dragning på något sätt alls.

Så hur tänker den samlade expertisen här på sweclockers?

Router: Asus RT-AC68U
Nätverkskort: Asus PCE-68
Kan också tillägga att jag idag har antennerna monterade på den medföljande externa basen som står ovanpå datorn, dom sitter alltså inte iskruvade bak på datorn.

Mvh Dennis

Permalänk
Vila i frid

Läs lite vad min f.d. kollega på Ericsson skrev i ämnet så kanske det klarnar lite.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-batt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Hej.

Som rubriken lyder så är jag ute efter en lösning för att få ett stabilare nätverk, jag har inga problem med hastighet och signal för det mesta men 5ghz är väldigt ostabilt och gör då att jag tappar fart och ibland kontakt helt i några enstaka sekunder.

Routern står ca: 5-6 meter bort fågelvägen genom 2 gipsväggar och en 16mm spånplatta.

Jag hade en tanke om att byta ut antennerna på nätverkskortet mot några som är mer riktade då både datorn och routern står stilla på samma ställe och inte behöver runtstrålande antenner, anledningen att jag vill byta på nätverkskortet är för att routern behöver vara runtstrålande då det finns andra enheter som vill ha wi-fi också.
Har även provat köra 2.4ghz men då får jag väldigt tråkiga hastigheter istället och det är jag inte intresserad av.

Så skulle detta kunna lösa mitt problem eller är jag helt ute och cyklar i min tankegång?

Finns det andra sätt att lösa detta problem?
Kanske byta ut bara 5ghz antennen på routern till en riktad då dom andra enheterna inte använder 5ghz.
Nätverkskabel är verkligen sista utvägen då jag inte kommer att kunna göra en snygg dragning på något sätt alls.

Så hur tänker den samlade expertisen här på sweclockers?

Router: Asus RT-AC68U
Nätverkskort: Asus PCE-68
Kan också tillägga att jag idag har antennerna monterade på den medföljande externa basen som står ovanpå datorn, dom sitter alltså inte iskruvade bak på datorn.

Mvh Dennis

Det är väl dualbandsantenner på denna router, vad jag vet i alla fall, jag har två, jag har beställt vad som på pappret ska vara antenner med högre förstärkning, har inte fått dessa ännu, det innebär i praktiken att de fokuserar strålningen i horisontalplanet om antennen monteras vertikalt. De jag beställde sägs vara på 10dBi vid 2,4Ghz men ingen uppgift på 5Ghz, kan vara samma, och jag kan tänka mig att de medföljande är på 3-4dBi.

Du kan ju testa att byta antenner på routern till att börja med.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Det är väl dualbandsantenner på denna router, vad jag vet i alla fall, jag har två, jag har beställt vad som på pappret ska vara antenner med högre förstärkning, har inte fått dessa ännu, det innebär i praktiken att de fokuserar strålningen i horisontalplanet om antennen monteras vertikalt. De jag beställde sägs vara på 10dBi vid 2,4Ghz men ingen uppgift på 5Ghz, kan vara samma, och jag kan tänka mig att de medföljande är på 3-4dBi.

Du kan ju testa att byta antenner på routern till att börja med.

Kollade runt lite på olika antenn alternativ igår men hittade allt för många trådar på SNB som sa att det inte ger någon märkbar förbättring, så egentligen så är hela min frågeställning i tråden utesluten...

Mitt nya förslag är att köpa en repeater/brygga och köra trådlöst mellan router och repeater och sedan trådat till datorn, repeatern/bryggan kan jag placera med nästan fri sikt mot routern och göra en bra kabeldragning därifrån.
Är detta ett bättre alternativ tro?
Om ja, vilket märke och modell är det som gäller?

Permalänk
Medlem

Nej, är signalen dålig redan så blir den inte bättre av att ha en annan mottagare.

Antingen drar du tråd hela vägen eller så köper du en ordentlig AP. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Nej, är signalen dålig redan så blir den inte bättre av att ha en annan mottagare.

Antingen drar du tråd hela vägen eller så köper du en ordentlig AP. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Osäker på vad du svarar på, antennfrågan eller bryggfrågan?
Jag tänker att signalen från routern är bättre där jag nästan har fri sikt än vad jag har längst in i rummet där datorn står. Kan skissa upp en planlösning imorgon är jag är hemma igen.

Förstår inte riktigt hur du menar jag ska göra med APn du skicka länk på? Ska jag dra kabel till den kan jag ju lika gärna dra kabel hela vägen fram, eller menar du den ska sitta intill routern och jag ansluter datorn till den istället för routern?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en till AC68U och välja att köra aimesh trådlöst eller sätta den som repeater och eventuellt få kabel ur den eller som en accesspunkt i klientläge (kabel till din dator), tror de kallar det mediabridge i routern.
Med en sådan får du fler valmöjligheter än en vanlig accesspunkt i klientläge.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Har samma nätverkskort och det är riktigt dåligt. Har du asus senasre drivers så ger det bluescreen när du använder torrents.

Testa stänga av windows wifi autoconfig och se hur din ping förbättras.

Skickades från m.sweclockers.com