Varför har alla spelskärmar röda accentfärger?

Permalänk
Lego Master

Jag fick för mig att det bara är de dyra skärmarna som har en massa trams?
Mina BenQ-skärmar (som förvisso är brandade mot RTS, inte FPS) är cleana, och jag är överlycklig över min ASUS VG278HE, 27" 1080p 144hz goodness. Utan en millimeter tramsdesign. En tusenlapp beg, som hittat.
<tog bort bild för att inte ta för stor plats, random produktbild bara>

EDIT:

SATAN! Mitt liv är förstört! Det syns inte där min skärm står, men det finns en röd ring runt foten! Måste köpa en ny...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Tyävr är ju allt som är prestanda orienterat färgat med ''häftiga'' och ''coola'' detaljer och blinkande RGB. Är man över 30 och vill ha något som ser neutralt ut så får man det billigaste chassit och en standard kontorsskärm. Går ju inte ens att köpa en vettig mus eller ett tangentbord utan att det ska lysa och synas ifrån rymden.

Kanske börjar bli för gammal för detta.

Av ditt användarnamn gissar jag att du kanske är rätt mkt över 30

Kan rekommendera Logitechs grejer för gaming, rätt återhållsam design och förvånansvärt bra, t.ex. deras nya Wireless mus sägs ju vara den bästa som finns. Även deras G613 tangentbord imponerar så här långt. Och båda utan sladdar dessutom.

https://www.logitechg.com/sv-se

Samsung har iaf en skärm som inte skriker gaming, dock är det väl kanske inte alla som känner sig bekväma med en 49" på skrivboret men tror det finns mindre varianter också ::)

https://www.samsung.com/us/computing/monitors/gaming/49--chg9...

Det ryktas dock om att en ny version ska komma ut när som helst, så kanske läge avvakta lite med köpknappen. Tänk om dom kunde fixa en variant med GSync också...

Jag brukar vara rätt känslig för saker designade av koranska 12-åringar men tycker faktiskt till skillnad från de flesta att Acers Predatorskärmar har rätt ok design, mkt snyggare än Asus motsvarande. Dock skulle jag inte klaga om loggan försvann och fötterna blev helt svarta.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Inget som inte lite hockeytejp kan lösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rött är häftigt, det är därför.
Precis som att en riktigt gaming-stol inte bara skall vara svart.
Och varför de också skall se ut som något från en bil.
Det är också viktigt med LED. Överallt.

Det är så man blir en riktig gamer.

Neutrala färger och en stol från Kinnarp, då är man inte en gamer.

----

Allvarligt talat.

Teori som inte bygger på någon som helst fakta, bara personliga uppfattningar.

Bildskärmstillverkare gjorde billigare skärmar för hemmabruk och för att inte företag skulle köpa dem så valde man att göra dem gräsliga (form och färger) så att bara barn och tonåringar skulle vilja ha dem. Dessa skärmar har nu också blivit mycket dyrare och exklusiva, men eftersom nu alla har vant sig att de skall se ut sådär så fortsätter tillverkarna att gör dem så...

Förstår mig inte på den här Kinnarpskulten som råder på SweClockers

Jag har haft rätt många helsvarta skärmar så de är måhända ett modernt fenomen. Min senaste har röd fot och röd logo men de matchar min cockpit. Råkar också ha röd tapet av ren slump. På tv sidan kör de mer neutralt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Med utbildning inom psykologi och Human computer interaction, så kan jag säga att det lätta svaret är att vi drar oss till röda färger då dessa är "viktiga" i naturen. Typ mogna frukter och bär brukar ha röda färger men även blod vid skada.
Någon märkte då att röda färger på produkter leder till ökad försäljning då de blir drar till sig uppmärksamhet.
Detta är dock inte alltid önskvärt om man t.ex. vill sälja ett spa kit, så vill man ha mer lugnade färger (samt mönster typ blåa cirklar), men om det ska vara något "aggressivt" eller "tufft" så ska det vara mer aggressiv layout, typ röda/gula spetsiga former som drar till sig uppmärksamhet och har en "alarmerade" påverkan på oss.
Inte för slumpen att stoppskyltar, varningstrianglar och game:ing-produkter ser ut som de gör.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Kör med denna! Den är inte snygg men den gör sitt jobb! Och den är inte röd!

https://www.komplett.se/product/973884/gaming/skarmar-tillbeh...

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

@improwise: Ja Samsung har några schyssta skärmar och även Dell. Men snygg fot. Men dom är stora, och framförallt kurviga. Grejen är att jag vill ha en skärm som fungerar både för gaming men även vanligt kontorsarbete och då vill jag inte ha böjd skärm till kontorsarbete. Så det är också en begränsning jag har. Skärmen måste va platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Nästan alla moderkort, datorstolar och spelskärmar ser ut som skit nuförtiden!
Det är designat för 12-åringar men det är vuxna män som köper prylarna eftersom 12-åringar självklart saknar kapital för att köpa ett moderkort för 3000 spänn som är fullsmetat med LED och plastdetaljer som döljer PCB.

Du vet väl att skillnaden mellan pojkar och män är priset på leksakerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

@improwise: Ja Samsung har några schyssta skärmar och även Dell. Men snygg fot. Men dom är stora, och framförallt kurviga. Grejen är att jag vill ha en skärm som fungerar både för gaming men även vanligt kontorsarbete och då vill jag inte ha böjd skärm till kontorsarbete. Så det är också en begränsning jag har. Skärmen måste va platt.

Varför måste en skärm för vanligt kontorsarbete vara platt? Kan förstå det om man jobbar typ med AutoCad eller liknande där man kan få "perspektivfel" och liknande, men annars. Med det sagt har jag själv aldrig haft en kurvad skärm till datorn, däremot motvilligt en TV som är det.

Permalänk
Medlem

röd färg gör allt snabbare

Permalänk
Skrivet av improwise:

Varför måste en skärm för vanligt kontorsarbete vara platt? Kan förstå det om man jobbar typ med AutoCad eller liknande där man kan få "perspektivfel" och liknande, men annars. Med det sagt har jag själv aldrig haft en kurvad skärm till datorn, däremot motvilligt en TV som är det.

Det måste den inte utan det handlar om att jag inte vill ha det. Jag jobbar med att bygga webbsidor och vill kunna se hur sidan ser ut rak. Ogillar böjda skärmar överlag men kan tänka mig att det är rätt nice till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Det måste den inte utan det handlar om att jag inte vill ha det. Jag jobbar med att bygga webbsidor och vill kunna se hur sidan ser ut rak. Ogillar böjda skärmar överlag men kan tänka mig att det är rätt nice till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är den att om man inte har en väldigt liten skärm så använder man sällan hela skärmen till ett program (om man nu inte spelar). Jag jobbar själv som utvecklare med en grym massa olika program som måste vara igång samtidigt och kör med en 55" TV som monitor (uppdelad på minst 4 olika virtuella skrivbord) och kör för det mesta skärmen uppdelad i 2, 3 eller 4 "virtuella" skärmar. Då påverkar inte kurvaturen så mkt som man kan tro. Det är iaf min högst personliga åsikt

Permalänk
Avstängd

varför har alla "gamerstolar"?
för att det är coolt.

is it doe...

Permalänk
Medlem

Eizo 2735?
Edit: den var visst också röd

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bara byta ut foten till en sån här https://www.komplett.se/product/894580/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

@improwise: Namnet döljer en hemlighet:) Fick Ronnie60 som förslag på steam någonstans runt 2003 (tror det var steam) Är igentligen precis 30:) Tack för tipsen:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan hemma:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082

Mig veterligen är den ända färgade delen kabelhållaren på baksidan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Det blev denna:

Dell S2417DG