Permalänk

Fungerar pekskärm i Linux?

Hej

Min polare har en bärbara som hade Windows 8 i den och sedan gjorde han en uppdatering till Windows 10 och han frågade om jag skulle installera Linux i hans bärbara efter jag hade sagt att Linux har många fördelar.
Hans bekymmer är att dator har pekskärm och han älskar det och vi vet inte om det fungerar på Linux. kanske en konstig fråga men vet ni om hans pekskärm ska fungera på Linux?

Valda Linux är Mint.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det ska fungera efter en snabb googling. Ni kan ju alltid prova. Funkar det inte så kör in Windows igen.

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=264597

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Testa? Det finns möjlighet att köra de allra flesta distros live av en anledning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reborn.swe:

Hej

Min polare har en bärbara som hade Windows 8 i den och sedan gjorde han en uppdatering till Windows 10 och han frågade om jag skulle installera Linux i hans bärbara efter jag hade sagt att Linux har många fördelar.
Hans bekymmer är att dator har pekskärm och han älskar det och vi vet inte om det fungerar på Linux. kanske en konstig fråga men vet ni om hans pekskärm ska fungera på Linux?

Valda Linux är Mint.

Kan bekräfta att det fungerar i Ubuntu iaf.
Inte tweakat det något, så det är inte helt smooth med att visa/gömma skärmtangentbordet, med det går ju alltid att hoppa in någonstans och pilla på tills man är nöjd.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Funkade Out of the box för mig på min Sony vaio pro 13 med ubuntu.

Permalänk
Medlem

Det brukar fungera utan problem. Sedan är det ju alltid en fråga om hur väl anpassade mjukvaror är för pekskärm, och där finns det nog en del att önska kan jag tänka mig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Tack Brothers!

Jag ska kolla när han har tid så vi kan köra igång och sedan hör jag av mig här.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Vad de menar med att köra live är att när du startar upp för att installera från USB kan du istället välja att testa först, OS läses in i RAM och du kan testa hur det kommer att bete sig när det är nyinstallerat.

Vissa drivrutiner kan det dock krävas installation av för att det ska fungera, vilket en också kan göra men får göras om när en väl bestämt sig för att installera. (Om en inte ska krångla till det dvs)

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag hade en Dell 9360 med touchskärm där det fungerade riktigt bra "out of the box". Jag testade både med KDE och med Gnome (arch och kubuntu). Det bör inte bara några problem med Linux Mint vad jag kan se.

Permalänk

YO!

Som jag lovade här är jag igen för att höra av mig om hur det gick.
Jag körde Linux Mint och allt fungera som ska, pekskärmen fungerade perfekt, det som blev lite för mycket var det att musen var väldigt känslig, jag måste sen kolla hur jag kan minska känsligheten på den.

Tack alla Sweclockers som tog sin tid att läs och skriva här!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!