Asus tillkännager ROG Swift PG35VQ – ultrabred spelskärm med G-Sync och HDR

Permalänk
Medlem

@Evanswachtz: Bara en vild gissning.. men kan vara så att han tänkte på vad som skrevs i artikeln
"Ännu finns inga uppgifter tillgängliga gällande pris och lansering, men det förstnämnda väntas bli av det högre slaget, runt 20-25 000 kronor."

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Kanske dum fråga men är det stor skillnad visuellt på denna upplösningen mot om samma panel hade varit 4K?

35" WQHD (3440*1440), dvs denna Asus skärm, blir "retina" (dvs gränsen där den med normalgod syn i teorin inte kan se pixlarna) på 81 cm
35" WQHD+* (3840*1600) blir "retina" på 74 cm
35" Wide5K** (5120*2160) blir "retina" på 56 cm

*) Denna upplösning kallas ibland Wide4K och även om den horisontella upplösningen "är 4K" (eller mer exakt, 4K UHD, dvs 3840 punkter) så kan det snarare ses som en wide-variant av 1600p, inte en wide variant av 4K UHD. Finns faktiskt skärmar med denna udda upplösning.

**) Denna upplösning brukar kallas Wide5K men personligen tycker jag det är fel, det är en wide (~21:9) variant av 4K UHD (3840*2160), så "Wide 4K UHD" vore det mer korrekta namnet.

Alla dessa begrepp är en korkad röra egentligen, det hade räckt om de angett "aspect ratio/vertikal upplösning", vet man upplösningen och hur bred den är. Asus skärmen är alltså "2.39/1600" och t.ex. 4K UHD är då "1.78/2160".

Permalänk

Några nyheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men då låter det mer som att det är den större skärmen som gjort skillnad snarare än just Ultra Wide. Hade du haft en 16:9 skärm med samma bredd hade den ju varit ännu större

Missförstå mig rätt här, jag påstår inte att UW inte skulle vara bra, utan försöker mer få en uppfattning om hur bra det är. "Problemet" är att många som gått till UW skärmar verkar ha gjort det från klart mindre skärmar och då är det svårt veta vad som egentligen ger vad. Ung som när folk byter ut en trött gammal 40" LCD i vardagsrummet mot en 65" kurvad top of the line TV och talar sig varma för fördelarna med en kurvad TV när dom förmodligen skulle varit lika nöjda om samma TV varit platt.

Sen kan jag personligen, som sitter med en 16:9 40" monitor framför mig när jag skriver detta, vara inne på att dom faktiskt ibland känns för höga vilket även med en VA panel ger lite andra nackdelar (det gör väl iof bredd också men överlag verkar man priorterat problemen med vinklar i sidled på VA paneler av naturliga skäl). Utifrån det, och för att det finns få om ens någon 16:9 monitor över 35" som har mer än 60 hz och 4K, så är jag själv lite sugen på en UW skärm.

Jag äger en curved ultrawide datorskärm - vilken jag tycker är hur bra som helst.
Har kört med de flesta format och olika antal på skärmar under mitt datorliv. Jag skulle aldrig köpa en curved tv tex. av den enda anledningen att det gör sig inte fint på väggen och när man ser på tv är man flera, vilket skulle bli konstigt (enligt mig).
Vid datorskärmen sitter endast jag.

Tycker den här skärmen låter riktigt intressant, men om något dyr

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag äger en curved ultrawide datorskärm - vilken jag tycker är hur bra som helst.
Har kört med de flesta format och olika antal på skärmar under mitt datorliv. Jag skulle aldrig köpa en curved tv tex. av den enda anledningen att det gör sig inte fint på väggen och när man ser på tv är man flera, vilket skulle bli konstigt (enligt mig).
Vid datorskärmen sitter endast jag.

Tycker den här skärmen låter riktigt intressant, men om något dyr

Och det är inte så att din nuvarande skärm helt enkelt är större än dina tidigare? Som jag skrev i inlägget för snart ett år sen så verkar det som om många egentligen jämför en större UW med en mindre 16:9 och då kanske eg inte jämför bara just bildaspekten. Om det sen är så att folk ändå föredrar UW skärmar så är det fine by me