Hjälp med ny speldator från Komplett ca 15K

Permalänk
Medlem

Hjälp med ny speldator från Komplett ca 15K

Hej!

Jag har hittad denna dator på komplett. https://www.komplett.se/product/11421/datorer/komplett-pc/kom...
Verkar den bra för priset? Jag kan tänka mig att öka budgeten lite men helst så vill jag inte spendera mycket mer än 15K.
Jag kommer vilja lägga till skivläsare, funkar det då med det chassit som är med? Jag har ett par hårddiskar som jag kommer vilja flytta över, antar att det finns utrymme för det?
Är det någon del som ni kanske hade bytt ut?
Jag kan inte bygga själv så därför väljer jag en färdigbyggd.

Jag kommer främst spela spel som Elder Scrolls, Fallout, Rockstars spel, Assassins Creed, PUBG, Tomb Raider. Så mycket singelplayer men lite online också. Spelen ska minst ligga på 60 fps vilket det inte gör idag för mig på de nyare spelen.

Det här är den datorn jag har nu, köpte den på black Friday 2014 https://i.imgur.com/WyFwN9N.jpg Är det nåt värde i dessa delar?

Permalänk
Medlem

Finns en till tråd här om samma datorpaket: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1530687-ny-speldator-a...

Synd att din nuvarande dator (moderkortet) inte stödjer överklockning. Annars så skulle den kunna orka med lite längre om processorn var överklockad. Om du kan vänta, så kan det vara värt att vänta på Black Friday (igen) och köpa något då istället. Din dator borde fortfarande orka >60 fps om vi snackar 1080p?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Ej upplåst CPU, budgetmoderkort, pytteliten högljudd CPU kylare och grafikkortet har MSI's Armor-kylare vilket är deras sämsta modell men kanske funkar bättre på 1070 än vad den gör på 1080. För runt 17500kr får du MSI Z370 Gaming Plus moderkort, i7 8700K, och Noctua NH-D15 vilket är en rejäl uppgradering. Skulle också lagt på ett 750W nätagg bara för att, t.ex Corsairs TX750 eller någon EVGA G3.

Om det kommer räcka till 60fps i de spelen beror helt på vilken upplösning du kör.

Tror inte det chassit har några 5-tums platser vad jag kan se så du får inte i någon dvd/bluray spelare, men det finns gott om plats för hårddiskar.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Ganska bra deal den datorn. Byggde ihop själv med liknande delar och går inte att få det billigare själv.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Finns en till tråd här om samma datorpaket: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1530687-ny-speldator-a...

Synd att din nuvarande dator (moderkortet) inte stödjer överklockning. Annars så skulle den kunna orka med lite längre om processorn var överklockad. Om du kan vänta, så kan det vara värt att vänta på Black Friday (igen) och köpa något då istället. Din dator borde fortfarande orka >60 fps om vi snackar 1080p?

Absolut, jag kan vänta. Tyckte bara denna verkar som en bra deal men det kanske den inte är då? Datorn nu klarar av det mesta i 60 fps i 1080 men jag måste dra ner på grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Ej upplåst CPU, budgetmoderkort, pytteliten högljudd CPU kylare och grafikkortet har MSI's Armor-kylare vilket är deras sämsta modell men kanske funkar bättre på 1070 än vad den gör på 1080. För runt 17500kr får du MSI Z370 Gaming Plus moderkort, i7 8700K, och Noctua NH-D15 vilket är en rejäl uppgradering. Skulle också lagt på ett 750W nätagg bara för att, t.ex Corsairs TX750 eller någon EVGA G3.

Om det kommer räcka till 60fps i de spelen beror helt på vilken upplösning du kör.

Tror inte det chassit har några 5-tums platser vad jag kan se så du får inte i någon dvd/bluray spelare, men det finns gott om plats för hårddiskar.

1080 är det jag spelar i. Det var lite mer än vad jag hade tänkt. Kanske man ska vänta då eller duger delarna som är i datorn?

Permalänk
Medlem

@kabbzter: Kör på det som Implor länkade, det var inte illa alls. Den där sidan ska jag komma ihåg.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@kabbzter: Kör på det som Implor länkade, det var inte illa alls. Den där sidan ska jag komma ihåg.

Kan ju inte bygga en dator själv. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Kan ju inte bygga en dator själv. :/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11806501/

Jag satte ihop en kundvagn till dig på Inet som är lite bättre rundad och med montering som de tar 700kr för. Jag la inte till en i7 dels för att det är svårt att passa in i din budget men också för att 8600K är lika bra som 8700K i nästan alla spel även om den inte har hyperthreading. Eftersom den är upplåst kan du också komma upp i högre frekvenser än en 8700, och moderkortet är Z370 vilket tillåter överklockning. Chassit är bra men kanske inte så flashigt, där kan du ju ändra hur du vill efter smak. Nätagget tog jag för att det har fått bra omdömen från våra egna Sweclockers och ger dig lite utrymme för uppgraderingar med 750W.

Windows 10 kan du väl flytta licensen från nuvarande dator? Brukar inte vara några bekymmer även med OEM licenser, Microsoft bryr sig inte helt enkelt. Har du inte en licens finns det på kinguin som någon tidigare nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11806501/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11806501/

Jag satte ihop en kundvagn till dig på Inet som är lite bättre rundad och med montering som de tar 700kr för. Jag la inte till en i7 dels för att det är svårt att passa in i din budget men också för att 8600K är lika bra som 8700K i nästan alla spel även om den inte har hyperthreading. Eftersom den är upplåst kan du också komma upp i högre frekvenser än en 8700, och moderkortet är Z370 vilket tillåter överklockning. Chassit är bra men kanske inte så flashigt, där kan du ju ändra hur du vill efter smak. Nätagget tog jag för att det har fått bra omdömen från våra egna Sweclockers och ger dig lite utrymme för uppgraderingar med 750W.

Windows 10 kan du väl flytta licensen från nuvarande dator? Brukar inte vara några bekymmer även med OEM licenser, Microsoft bryr sig inte helt enkelt. Har du inte en licens finns det på kinguin som någon tidigare nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Schysst! Är det kampanj på något av delarna? Är det inte det så kan jag ju egentligen vänta tills Black friday, det var mer att jag blev sugen på datorn på Komplett för jag såg att den var prissänkt väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

@kabbzter: Grafikkortet är prissänkt men det är att förvänta eftersom 20-serien kommer nu. Datorn från Komplett var prissänkt från överpris, man får nästan alltid mer för pengarna om man själv väljer komponenter även om man lägger till monteringsservice på priset. Detta för att återförsäljare förväntar sig högre marginaler på färdiga datorer gentemot enskilda komponenter så de sätter priset därefter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@kabbzter: Grafikkortet är prissänkt men det är att förvänta eftersom 20-serien kommer nu. Datorn från Komplett var prissänkt från överpris, man får nästan alltid mer för pengarna om man själv väljer komponenter även om man lägger till monteringsservice på priset. Detta för att återförsäljare förväntar sig högre marginaler på färdiga datorer gentemot enskilda komponenter så de sätter priset därefter.

Okej, då vet jag inte om jag ska slå till på denna eller vänta och så om det kommer nån bra deal till Black friday. Den jag har fungerar ju fortfarande bra.