Smarta lampor - Av och på-problem

Permalänk
Medlem

Smarta lampor - Av och på-problem

Tjenare,
ett tag sedan började jag intressera mig för smarta hem och blev fundersam. Jag har tidigare använt Sonoff för att styra taklampor (gick ganska smärtfritt att dölja i höljet som sitter mot taket) och började fundera på eventuella problem som följer med detta:

Om någon stänger av lampan med av-/på-knappen på väggen så dör skölden som kommunicerar via WiFi.

Detta gör att jag blir frustrerad (duh) eftersom den via eWeLink har ett inställt schema för av och på. Det jag funderar på är följande:
Finns alternativ som möjliggör att styra den via av-/på-knappen men inte stänger av skölden?

För till min förståelse, även lösningar som Hue och Trådfri (m.fl) så styrs ju lampan av ett relä som går att kommunicera med via antingen RF eller WiFi (beroende på lösning). Men om man stänger av den med appen så håller sig skölden "live", iom att den enbart stänger av reläet.

Jag hade önskat att det fanns en lösning som tillät att:
Stänga av lampan med av-/på-knappen på väggen
Starta den med appen efteråt (eller med schemat)

UTAN att jag måste igen slå på strömmen på väggen. Jag förstår att lösningen är simpel, slå inte av med knappen på väggen. MEN det hade funkat i en perfekt värld (inte jag som gör det).

Kravet för en sån lösning känns som om man aldrig faktiskt slår av strömmen med väggknappen isåfall, utan måste ha något som "stänger" av lampan, typ en sköld innuti som skickar en signal via RF eller WiFi till taklampan att göra en åtgärd (typ som en app).

TLDR;
Finns det en lösning för att stänga av och slå på en lampa i taket utan att jag måste oroa mig för i vilket läge av-/på-knappen är på väggen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Ja, tex med en zwave-puck från Fibaro eller Qubino. De kopplas mellan fasledning och tändtråd istället för strömbrytaren så att pucken alltid är spänningssatt. Strömbrytaren ansluts till en egen ingång på pucken så att den inte bryter strömmen till lampan utan ger en signal till pucken istället. Pucken kan också styras från en basenhet, antingen för att styras på schema eller från mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Finns även system likt Plejd och ett lite nyare system (men mycket större bolag bakom sig) från Eltako.

Jag har själv installerat Eltako-system i lägenheten så jag har alla lampknappar kopplade till olika grupper av mina spotlights/taklampsuttag och kan sen styra antingen via mobil eller knapparna.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |