Fortsatt stort intresse för Geforce RTX 2000-serien hos svenska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Fortsatt stort intresse för Geforce RTX 2000-serien hos svenska återförsäljare

SweClockers frågar svenska återförsäljare om försäljningen av Nvidias nya grafikkortserie, och det framgår att intresset fortsatt är stort bland kunderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Att svensson blir lurad är ju inget nytt.

Permalänk
Skäggig legend

Idag är det väl redigt korkat att köpa teknik som inte används i hopp om att det blir bättre än skivat bröd?

aja... jag tänker väl inte som vissa andra... x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Jag vill absolut inte vara den som är den, men jag är skeptisk på grund av social proof: https://en.wikipedia.org/wiki/Social_proof

Att säga att förbokningarna skulle ha gått ner ger ju bara fler anledningen att avboka (särskilt när viss osäkerhet kan ha uppstått pga. vissa kritiska recensioner) så såklart säger man hellre tvärtom (särskilt om man inte ens går ut med konkreta siffror vilket de såklart inte måste dock). Om ingen kan kontrollera de exakta siffrorna så kan man inte heller påstå att de ljuger.

Det påminner om köer utanför klubbar som är långa trots att det inte är fullt ännu, bara för att göra köerna ännu längre och ju längre du står i en kö ju mer sannolikt att du står tills du kommer in annars känns tiden du stod bortkastad.

Men om det är sant att förbokningarna ökade så är det kul för ÅF men tråkig prisutveckling för kunderna på lång sikt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Well 2080 Ti är ett monster. Mycket billigare än Titan V som var det bästa du kunde köpa innan 2080 Ti och jag vet att många inte vill jämföra dom. Men det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Att svensson blir lurad är ju inget nytt.

Är du säker på att Svensson blir lurad? Svensson kanske vill ha ett snabbare grafikkort och har råd att betala? Men det är klart, du verkar ju veta bäst...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Visar bara hur gott om pengar vi Svenskar har

Vi får nu betala priset för en marknad med ingen konkurrens.

AMD har hittills tappat bollen helt, prioriterade till och med om resurser som experter på strömspar design från Radeon Group till deras Ryzen avdelning under utvecklingen av VEGA vilket gjorde VEGA en strömslukare.

Nu utvecklas NAVI och jag befarar att de inte kommer komma nära nVidia med Raytracing och AI i sina grafikkort för spelmarknaden.

nVidia ser ut att ha fritt spelrum fram till minst Q3 2020 och detta kommer kosta oss dyrt, tidigast om tre år kan vi se en betydlig nergång i pris på grafikkort igen om det blir konkurrens på marknaden igen.

Om däremot kunderna vänjer sig vid höga priser de närmaste två åren så så är det risk att både Intel och AMD matchar nVidias prestanda/pris när de släpper sina produkter för att tjäna mer pengar vilket kommer hålla priserna upp ännu längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tumvanten:

Att svensson blir lurad är ju inget nytt.

Kostar typ en halv måndadslön men du vet också att du få det bästa som finns och få tag på i hela världen. Inte som att du köper en bil som kostar 100k+ och du vet att den är LÅNGT ifrån bästa bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Visar bara hur gott om pengar vi Svenskar har

Eller hur lätt det blivit att låna...

Permalänk
Medlem

"Det ökar men vi vill inte ge några siffror".
-Försäljare slickar fingret och sticker upp det i luften.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Idag är det väl redigt korkat att köpa teknik som inte används i hopp om att det blir bättre än skivat bröd?

aja... jag tänker väl inte som vissa andra... x)

Bollen ligger nu hos spelmotorföretagen. Dom har nu en mycket intressant ny verktygslåda att arbeta med. Att stödja ny teknik genom att köpa produkterna, är väl de bästa man kan göra för snabbare utveckling? Vilka incitament finns det annars till att implementera ny teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@anon267242:

Kanske för att TITAN V inte är ett gaming kort och där av är prissatt på en helt annan nivå.

Precis som på samma sätt du inte kan jämföra 2080Ti och QUADRO 5000, typ samma chip men overkligt mycket högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Eller hur lätt det blivit att låna...

Precis. Får hela tiden erbjudande om lån. Banken hade förhandsgodkänt mig på lån på 350k utan säkerhet. Jag är låginkomsttagare hur kan jag få låna mer än min årslön utan säkerhet? Skulle kunna köpa massor med grafikkort. Men är inte dum nog att låna massa pengar till sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Känns som det saknas konkurrens på marknaden. Hoppas inte allt för många pungar ut 14k för ett kort för då kanske dem tycker att det är helt okej att pressa priserna så här högt och kanske högre.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

@Hackerpersson:

Kanske för att TITAN V inte är ett gaming kort och där av är prissatt på en helt annan nivå.

Precis som på samma sätt du inte kan jämföra 2080Ti och QUADRO 5000, typ samma chip men overkligt mycket högre pris.

Nvidia visste 100% att många gamers skulle köpa Titan V för endast spel. Dom såg att många kunde köpa för spel och jag tror det gjorde dom självsäkra på att 2080 Ti kunde kosta extra mycket utan större problem.

Så visst jag vet det så kan du inte spela med QUADRO 5000 men jag kan ha fel. Titan V kan du 100% med för den hade gaming drivers

Samma driver för alla andra GTX/RTX spel medans QUADRO 5000 har sin egen special drivrutin

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Bollen ligger nu hos spelmotorföretagen. Dom har nu en mycket intressant ny verktygslåda att arbeta med. Att stödja ny teknik genom att köpa produkterna, är väl de bästa man kan göra för snabbare utveckling? Vilka incitament finns det annars till att implementera ny teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tackar alla som gör en tapper insats och som stödjer spelmarknadens utveckling genom att köpa grafikkort för 15 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Nvidia visste 100% att många gamers skulle köpa Titan V för endast spel. Dom såg att många kunde köpa för spel och jag tror det gjorde dom självsäkra på att 2080 Ti kunde kosta extra mycket utan större problem.

Så visst jag vet det så kan du inte spela med QUADRO 5000 men jag kan ha fel. Titan V kan du 100% med för den hade gaming drivers

Samma driver för alla andra GTX/RTX spel medans QUADRO 5000 har sin egen special drivrutin

Med m6000 kan du iaf.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja alltså... de flesta av oss som har råd, har antagligen råd med anledning att vi är smarta nog att avstå den här typen av köp. Min känsla säger mig att det är lyxfällankandidater främst som gör den här typen av köp. Sen finns det klart ekonomiskt oberoende ärkeentusiaster som inte bryr sig om pengar. Men den kategorin är nog inte speciellt stor i jämförlse med SMS-låntagarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Vad man anser dyrt,beror ju mycket på vad man brinner för.
Jag har 1 kompis som är helt!!! insnöad i fiske.
Han handlar rullar,spön,mm. för tusentals kronor varje år.
Medan jag hade nöjt mig med 1 komplett fiske set från biltema typ.för kanske högst 500kr.
Likaså tycker han om mina dator komponenter jag köper,vill köpa.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag tackar alla som gör en tapper insats och som stödjer spelmarknadens utveckling genom att köpa grafikkort för 15 tusen.

Man kan ju också hoppas på att företagen lägger 10år R&D som välgörenhet till spelmarknaden.
Du lär dock bli besviken om du tror att high-end-kort kommer återgå till 7kkr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du på P6000 också även SLI jag kört på jobbet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Vad man anser dyrt,beror ju mycket på vad man brinner för.
Jag har 1 kompis som är helt!!! insnöad i fiske.
Han handlar rullar,spön,mm. för tusentals kronor varje år.
Medan jag hade nöjt mig med 1 komplett fiske set från biltema typ.för kanske högst 500kr.
Likaså tycker han om mina dator komponenter jag köper,vill köpa.

Det ligger väldigt mycket i det du skriver!

En kompis till mig köper bildelar för väldigt mycket pengar, men när det gäller datorer, så ska han ha billigaste möjliga dator på Elgiganten.

Men faktum är, att vi alla här brinner för samma intresse (det hoppas jag iallafall)

RTX är svinigt dyrt!
Så är det, och det suger.
Vill man ha det, så kan man få det om man sparar. Några sparar inte alls o köper direkt, nån sparar lite längre o s v

Men vill jag som har en helt ok lön, vill jag ha ett RTX kort?

För min del blir det ett starkt nej.

Jag kan vänta lite.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Inget konstigt att bokningarna står sig då inget nytt har hänt som borde ha större påverkan på dessa.

Inom nästan utveckling så behövs det folk som köper nya överprisade saker för att det senare ska bli billigt för oss andra. Det var inte länge sedan en 32" platt-tv 720p kostade 15 000kr och folk kallade köpare av dessa för idioter, men tack varje dessa så behöver vi andra idag inte köpa klumpiga crt tvapparater.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon162230:

@Hackerpersson:

Kanske för att TITAN V inte är ett gaming kort och där av är prissatt på en helt annan nivå.

Precis som på samma sätt du inte kan jämföra 2080Ti och QUADRO 5000, typ samma chip men overkligt mycket högre pris.

Och ändå är Titan V det näst snabbaste kortet efter 2080ti man kan spela på, på den här planeten. Det kan man inte säga om QUADRO korten.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inget konstigt att bokningarna står sig då inget nytt har hänt som borde ha större påverkan på dessa.

Inom nästan utveckling så behövs det folk som köper nya överprisade saker för att det senare ska bli billigt för oss andra. Det var inte länge sedan en 32" platt-tv 720p kostade 15 000kr och folk kallade köpare av dessa för idioter, men tack varje dessa så behöver vi andra idag inte köpa klumpiga crt tvapparater.

Då tackar jag dom köper nu, för jag är inte så storsint.

Tror dock priserna nu har liten förankring i RND och mer förankring i hur hög vinst Nvidia siktar på.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Har ett vagt minne av en artikel om att norden står för en oproportionerligt hög konsumtion av värstinghårdvara/capita.

Kan ha varit något om att Intel då allokerade en substantiell andel av någon ny ***-E processor vid lansering?

Är vi extra hårdvarutokiga här i kalla norden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det kliar ju i "villha" fingret. Men måste köpa en ny telefon före det blir nåt annat...

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Har ett vagt minne av en artikel om att norden står för en oproportionerligt hög konsumtion av värstinghårdvara/capita.

Kan ha varit något om att Intel då allokerade en substantiell andel av någon ny ***-E processor vid lansering?

Är vi extra hårdvarutokiga här i kalla norden?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi är i alla fall långt fram vad gäller IT och infrastruktur mm. Har för mig att inget annat land i världen är närmre kontantlöshet till exempel

Kanske har vi också en förhållandevis stor del av vår inkomst kvar efter alla omkostnader? Jag spekulerar friskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Nvidia visste 100% att många gamers skulle köpa Titan V för endast spel. Dom såg att många kunde köpa för spel och jag tror det gjorde dom självsäkra på att 2080 Ti kunde kosta extra mycket utan större problem.

Så visst jag vet det så kan du inte spela med QUADRO 5000 men jag kan ha fel. Titan V kan du 100% med för den hade gaming drivers

Samma driver för alla andra GTX/RTX spel medans QUADRO 5000 har sin egen special drivrutin

En gammal skröna som följt Quadro korten sedan starten.
Det går alldeles utmärkt att spela på dom.
Och i vissa fall t.o.m. bättre än sina GTX varianter då dom oftast har rejält mycket mer VRAM !.

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit, så är väl inte early adopters särskilt påverkade av priset? Är det viktigt att ha det bästa och nyaste är nog de flesta medvetna om att man gör ett oekonomiskt köp, så några fps hit eller dit och någon tusenlapp hit eller dit gör ingen större skillnad.

Personligen är jag lite av en snål jävel allt som oftast, men kan ändå förstå tjusningen. Tror jag

Skickades från m.sweclockers.com