Permalänk
Medlem

Felaktig IP-adress?

Hej! Är inte så haj på det här med datorer som du som läser detta säkerligen är.
Jag har ett problem. Har försökt felsöka själv så gott jag kan och haft viss kontakt med mitt nätbolag.
Nu i början av hösten så flyttade jag in i en studentkorridor där vi alla delar nätverk. Fick höra tidigt att Netflix inte fungerade för någon i huset - så var fallet även för mig. Efter det så började jag upptäcka andra saker som inte heller fungerade. Min PS4 kunde inte koppla upp sig och min friendslist på Steam buffrade in infinitum. Testade att kolla upp IP-adressen som visserligen ledde till Sverige, men till Stockholm. Jag bor i Skåne.

Min tanke har varit att detta skulle kunna vara en proxys fel? Vid kontakt med Bahnhof, vårt nätbolag så märkte jag rätt fort att det inte var särskilt lätt för mig. som inte ens har tillgång till routern att lösa detta själv. Tog då kontakt med min hyresvärd och fick nu ett meddelande om att routern hade blivit hackad, men nu rensad och uppdaterad. Ah skönt, tänkte jag.

Men, problemet kvarstår.

Vad kan det bero på?

PS. Förlåt om fel kategori eller annat regelfel.

Visa signatur

Men jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av Ayrthen:

Hej! Är inte så haj på det här med datorer som du som läser detta säkerligen är.
Jag har ett problem. Har försökt felsöka själv så gott jag kan och haft viss kontakt med mitt nätbolag.
Nu i början av hösten så flyttade jag in i en studentkorridor där vi alla delar nätverk. Fick höra tidigt att Netflix inte fungerade för någon i huset - så var fallet även för mig. Efter det så började jag upptäcka andra saker som inte heller fungerade. Min PS4 kunde inte koppla upp sig och min friendslist på Steam buffrade in infinitum. Testade att kolla upp IP-adressen som visserligen ledde till Sverige, men till Stockholm. Jag bor i Skåne.

Min tanke har varit att detta skulle kunna vara en proxys fel? Vid kontakt med Bahnhof, vårt nätbolag så märkte jag rätt fort att det inte var särskilt lätt för mig. som inte ens har tillgång till routern att lösa detta själv. Tog då kontakt med min hyresvärd och fick nu ett meddelande om att routern hade blivit hackad, men nu rensad och uppdaterad. Ah skönt, tänkte jag.

Men, problemet kvarstår.

Vad kan det bero på?

PS. Förlåt om fel kategori eller annat regelfel.

Att kolla upp IP-adressen ger inte din plats utan din ISP, därav Stockholm i ditt fall.

Eftersom du skriver att ni alla delar nätverk antar jag att du inte tecknar eget internet utan det ingår i hyran? Vilken router menar din hyresvärd har blivit "hackad"? Har han satt in en egen utöver stadsnätets utrustning?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ayrthen:

Hej! Är inte så haj på det här med datorer som du som läser detta säkerligen är.
Jag har ett problem. Har försökt felsöka själv så gott jag kan och haft viss kontakt med mitt nätbolag.
Nu i början av hösten så flyttade jag in i en studentkorridor där vi alla delar nätverk. Fick höra tidigt att Netflix inte fungerade för någon i huset - så var fallet även för mig. Efter det så började jag upptäcka andra saker som inte heller fungerade. Min PS4 kunde inte koppla upp sig och min friendslist på Steam buffrade in infinitum. Testade att kolla upp IP-adressen som visserligen ledde till Sverige, men till Stockholm. Jag bor i Skåne.

Min tanke har varit att detta skulle kunna vara en proxys fel? Vid kontakt med Bahnhof, vårt nätbolag så märkte jag rätt fort att det inte var särskilt lätt för mig. som inte ens har tillgång till routern att lösa detta själv. Tog då kontakt med min hyresvärd och fick nu ett meddelande om att routern hade blivit hackad, men nu rensad och uppdaterad. Ah skönt, tänkte jag.

Men, problemet kvarstår.

Vad kan det bero på?

PS. Förlåt om fel kategori eller annat regelfel.

w00t.

Aldrig hört om maken om en så epic hyresvärd.

Du felanmäler och han upptäcker omedelbart att någon hackat den? och löser problemet?

Jo, och så skiter han guld också...

Permalänk
Medlem

@Allexz: Gick några dagar där emellan

Visa signatur

Men jag vet inte.

Permalänk
Medlem

@goosblabla: Okej, så IP-adressen är inga konstigheter.

Stämmer bra, ingår.
Kan inte riktigt svara på din andra fråga. Vet inte vad som gäller vanligtvis eller i detta specifika fallet.

Visa signatur

Men jag vet inte.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för router eller switch och vad får du i så fall för ipadress på din routers waninterface, privat eller publik ? Kan du skriva ut de 2 första oktetterna av adressen skulle det vara bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrthen:

Vad kan det bero på?

Otillräcklig kapacitet i förbindelse och/eller kommunikationsutrustning samt hårt ställda brandväggsregler var för sig eller i kombination med varandra.

Att din IP pekar på STHLM fast du befinner dig i Skåne kan bero på två saker som båda bottnar i vilka uppgifter man valt att registrera eller inte registrera i IPAM eller InterNIC. ISP:er brukar inte bry sig om att definiera IP-adresser för stadsnät, speciellt inte CGN nät, där dessa faller under moderorganisationen eller dess dotterbolag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Ayrthen: Med största sannolikhet ligger anslutningen bakom CG NAT.