Permalänk
Medlem

dator för 10k

hej jag ska bygga en dator för första gången och är ute efter nåt i prisklassen mellan 10000-11000kr
skulle uppskattas med lite tips eller nån lista ni gjort datorn ska vara mest för gaming och lite streaming.
spel som spelas:Fortnite,csgo,gta osv
Med vänlig hälsning awex

Permalänk
Medlem

Först och främst lite formaliteter: Jag förutsätter att budgeten bara gäller själva datorn, och inte inkluderar skärm, tangentbord, mus och andra prylar. Vi behöver vara överens om att smak och estetik spelar ganska stor roll, och är väldigt individuell. I den mån jag nämner produkter med ett särskilt utseende/färgschema eller features som RGB-LED, så går det alldeles utmärkt att byta ut mot likvärdiga produkter som passar din smak. Detta gäller särskilt för chassin.

Ok, då kör vi!

... (ungefär här, när jag skriver inlägget körde jag igång Komponentkoll.se för att välja delar, men valde att på skoj ta första bästa sparade bygge de hade i listan. Lite antiklimax, men detta är i princip vad jag hade rekommenderat fast med ett chassi från Fractal Design istället)

Men jag ska inte vara lat. Vi kör ett alternativ till där en AMD-processor och något billigare moderkort gav svängrum för att gå upp en storlek på grafikkortet. Det slår i taket på budgeten visserligen, men med lite prissvängningar så tror jag på detta bygget.

Kom ihåg att detta är ett första förslag som går alldeles utmärkt att vrida och vända på, och känner du dig tveksam till några komponenter så fråga gärna!

Lycka till!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

här har du en liknande dator som @kirayatail andra alternativ, men med en större ssd och ett fullmodulärt nätaggregat. Du lär märka att jag ej har listat något grafikkort, då jag personligen tycker du borde sikta på att köpa ett begagnat GTX1070. Du bör kunna få ett till riktigt bra pris eftersom många kommer uppgradera till 20-serien.

Mvh

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

här har du en liknande dator som @kirayatail andra alternativ, men med en större ssd och ett fullmodulärt nätaggregat. Du lär märka att jag ej har listat något grafikkort, då jag personligen tycker du borde sikta på att köpa ett begagnat GTX1070. Du bör kunna få ett till riktigt bra pris eftersom många kommer uppgradera till 20-serien.

https://komponentkoll.se/bild/OEkYl.png

Mvh

Ingen dum idé, håller med om att grafikkorten fortfarande är för dyra och Nvidia gjorde inte saken bättre med RTX-släppet direkt.

Trevligt nätaggregat också, det råkar sitta exakt ett sånt i min personliga maskin. Där klarar det att driva två stycken Radeon RX Vega-kort, så jag hade nöjt mig med en klenare modell för detta bygget och lagt kulorna på lagring och grafikkort istället (visst, det rör sig om typ 200 kr, så nu är vi verkligen inne på finlir).

@Larsson96 anser du att Cooler Master Hyper412R är 300 kr bättre än Wraith-kylaren som följer med processorn?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

Ingen dum idé, håller med om att grafikkorten fortfarande är för dyra och Nvidia gjorde inte saken bättre med RTX-släppet direkt.

Trevligt nätaggregat också, det råkar sitta exakt ett sånt i min personliga maskin. Där klarar det att driva två stycken Radeon RX Vega-kort, så jag hade nöjt mig med en klenare modell för detta bygget och lagt kulorna på lagring och grafikkort istället (visst, det rör sig om typ 200 kr, så nu är vi verkligen inne på finlir).

@Larsson96 anser du att Cooler Master Hyper412R är 300 kr bättre än Wraith-kylaren som följer med processorn?

Hehe kan säga att jag glömde av att det medföljer kylare till ryzen processorerna... Men vad jag har hört så är wraith-stealth kylarna sisådär medans wraith-spire är helt okej kylare. I detta fallet så medföljer en stealth och därför skulle jag personligen lägga de 300kr extra för att få lite mer överklockningmöjligheter.

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

Hehe kan säga att jag glömde av att det medföljer kylare till ryzen processorerna... Men vad jag har hört så är wraith-stealth kylarna sisådär medans wraith-spire är helt okej kylare. I detta fallet så medföljer en stealth och därför skulle jag personligen lägga de 300kr extra för att få lite mer överklockningmöjligheter.

ah, det var en Stealth, den ser rätt klen ut jämfört med Spire. Right, värt 300 kr.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.