Permalänk
Medlem

Geforce 2080 FE högljutt

Någon som lyckats testa sitt Geforce 2080 Founders Edition än? Varit väldigt högljutt även när kortet är idle och lyckats få en bluescreen redan. Känner mig nästan sugen att skicka mitt tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hade skickat tillbaka kortet. Frågan är om det är bäst att göra en fuling och ångra köpet istället för att ta garanti. Det kan ju ta oförskämt lång tid med garantiärenden ibland... Taskigt mot nästa köpare men...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Storage Jar:

Hade skickat tillbaka kortet. Frågan är om det är bäst att göra en fuling och ångra köpet istället för att ta garanti. Det kan ju ta oförskämt lång tid med garantiärenden ibland... Taskigt mot nästa köpare men...

Nej ingen fuling, för guds skull.
Det är som sagt taskigt mot nästa köpare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Någon som lyckats testa sitt Geforce 2080 Founders Edition än? Varit väldigt högljutt även när kortet är idle och lyckats få en bluescreen redan. Känner mig nästan sugen att skicka mitt tillbaka.

Inte så Otippat, JayTwoCent ger en ganska bra förklaring till ditt problem men förhoppningsvis är det bara ett fabrikationsfel då du har problem redan när det idlar.

Startar vid 7:51

80 grader under test i en öppen rigg, då kan man bara tänka sig vilka temps det kan bli i med luftkylning i en sluten låda

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Provade nyss mitt 2080 founders edition och ja ljudnivån vid idle är oacceptabel, riktigt jobbigt "tjutande och skrapande". Kommer absolut skicka tillbaka mitt och införskaffa ett MSI DUKE eller Gaming X.

Vet du om man måste pröjsa returfrakt ända till irland eller om det räcker till stället i sthlm som skickade kortet till oss? Kan ju bli rätt dyrt pga vikten, storleken och avståndet med spårning??
De verkar ju inte ha någon "förbeställd" retursedel som inet och komplett har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Provade nyss mitt 2080 founders edition och ja ljudnivån vid idle är oacceptabel, riktigt jobbigt "tjutande och skrapande". Kommer absolut skicka tillbaka mitt och införskaffa ett MSI DUKE eller Gaming X.

Vet du om man måste pröjsa returfrakt ända till irland eller om det räcker till stället i sthlm som skickade kortet till oss? Kan ju bli rätt dyrt pga vikten, storleken och avståndet med spårning??
De verkar ju inte ha någon "förbeställd" retursedel som inet och komplett har...

No offense men hur fasiken ska vi kunna veta vad "dom" har för retur policy när du inte skriver var du köpt kortet?
Dom flesta ställen har olika policy när det gäller returer så utan att veta var du köpt kortet är det omöjligt att veta

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

80 grader under test i en öppen rigg, då kan man bara tänka sig vilka temps det kan bli i med luftkylning i en sluten låda

Korten har ett temperaturmål runt 80°C, se Sweclockers recension. Så temperaturen i en sluten låda kommer sannolikt ligga på precis samma nivå, men fläktarna kanske får jobba lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

No offense men hur fasiken ska vi kunna veta vad "dom" har för retur policy när du inte skriver var du köpt kortet?
Dom flesta ställen har olika policy när det gäller returer så utan att veta var du köpt kortet är det omöjligt att veta

Du kan bara beställa Founders Edition direkt från Nvidia, trodde det var rätt självklart ...
De anlitar i sin tur "Digital River Ireland".

Permalänk
Medlem

Vetefan vad som hände nu, men kortet går konstant på 100% FAN, även om temperaturen bara är på 36C. nVidia kontroll panelen låter mig inte ändra fan speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Korten har ett temperaturmål runt 80°C, se Sweclockers recension. Så temperaturen i en sluten låda kommer sannolikt ligga på precis samma nivå, men fläktarna kanske får jobba lite mer.

Jo jag såg det men jag kan ändå inte låta bli och minnas tillbaka till Fermi's GTX480 och GTX580 när det kommer till de tempsen, inga temps man vill ha i sitt chassi direkt. :/

Mest optimalt är nog för de som vill köra 2080/2080Ti är att köra med hybridlösning alt. köra vattenkylt..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Vetefan vad som hände nu, men kortet går konstant på 100% FAN, även om temperaturen bara är på 36C. nVidia kontroll panelen låter mig inte ändra fan speed.

Testat afterburner?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Testat afterburner?

Testade nu, men märke att bara en av fläktarna går att kontrollera, den andra går alltid i 100%. Låter som en dammsugare.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid göra som mig. Skaffa en ARCTIC Accelero Xtreme 3/4 eller varför inte en Raijintek Morpheus GPU Cooler?
Då har du alltid bra kylning oavsett hur din originalkylare är.

Du ska inte behöva göra detta såklart. Min poäng är att det är fint att ha en kylare som alltid är bättre än FE som går i arv till nästa grafikkort.

Morpheus

Btw.. jag ska snart sätta två 120 fläktar på min ARCTIC Accelero Xtreme 3
Återkommer med bild.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Snowy86: Fläktarna ska kunna styras individuellt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Provade nyss mitt 2080 founders edition och ja ljudnivån vid idle är oacceptabel, riktigt jobbigt "tjutande och skrapande". Kommer absolut skicka tillbaka mitt och införskaffa ett MSI DUKE eller Gaming X.

Vet du om man måste pröjsa returfrakt ända till irland eller om det räcker till stället i sthlm som skickade kortet till oss? Kan ju bli rätt dyrt pga vikten, storleken och avståndet med spårning??
De verkar ju inte ha någon "förbeställd" retursedel som inet och komplett har...

Vid reklamation skall du väl inte behöva betala returfrakten.

Permalänk

@SCORPIUS:

Just när det kommer till sådana här lösningar kommer ju frågan varför inte vattenkylning övervägs. Ett tunt block i stället för en 2 kg tung tegelsten som tar upp 15 PCI platser nedåt

OCH till TS: Skicka tillbaka kortet och skaffa en annan modell. Som någon annan tidigare visade så är det inte mycket luft som kan passera genom nvidias egna lösning = värme. Är nog inget fel på kortet i sig, utan kyllösningen är kass helt enkelt med tanke på hur mycket värme korten spyr ut.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Låter som en favorit i repris. Gamla Geforce FX 5800 fick en del kritik.

https://www.youtube.com/watch?v=H-BUvTomA7M

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem

Blev RMA men har tur som inte bor för långt från deras RMA central.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vid reklamation skall du väl inte behöva betala returfrakten.

Det handlar ju inte om en reklamation, det är ju inget fel på kortet utan bara jag som är väldigt kräsen och ljudkänslig. Så det kommer ju isåfall att skickas tillbaka på ångerrätten

Permalänk
Hjälpsam

Har länge sagt att blowerkylaren inte är lika dålig som sitt rykte, men detta låtar konstigt.
Korten fick ju ingen anmärkning i sweclockers test.

Med facit i hand kanske det varit bättre om Nvidia skruvat på blowerkylaren? tex bättre fläkt och luftflöde? då hade man också vetat vad man får vid beställning.

Kan tänka mig att en del kan åtgärdas via en drivrutin eller BIOS uppdatering, där de väljer ett varvtal vid tomgång, som stör mindre.

edit så här skriver Sweclockers.
"Med det sagt landar nykomlingarna mätbart högre vid vila, något som kan förklaras av förhållandevis höga 1 500 RPM för fläktarna även utan belastning. Det innebär en decibel upp ställt mot till exempel Geforce GTX 1080 Ti."
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Borde räcka med att sänka till 1000 från 1500 rpm för att få det tyst i vila.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Någon som lyckats testa sitt Geforce 2080 Founders Edition än? Varit väldigt högljutt även när kortet är idle och lyckats få en bluescreen redan. Känner mig nästan sugen att skicka mitt tillbaka.

Tvivlar på att du har ångerrätt på ett FE, de säljes väl inte i Sverige?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackie:

Jo jag såg det men jag kan ändå inte låta bli och minnas tillbaka till Fermi's GTX480 och GTX580 när det kommer till de tempsen, inga temps man vill ha i sitt chassi direkt. :/

https://images.anandtech.com/graphs/graph4008/33856.png

Mest optimalt är nog för de som vill köra 2080/2080Ti är att köra med hybridlösning alt. köra vattenkylt..

Bäst optimalt är väl ändå att köpa en Accelero Xtreme eller Morpheuskylning till dessa kort, billigare, tystare och kyler likt en 140mm radiator.

Vattenkylning eller hybrider är så dyra och svårt att få till det med dessa slangar..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Så mycket för Nvidias skryt om att korten skulle vara 5x tystare än tidigare generationer (GTX 1080 användes som referens)... Tysta som en viskning även vid load, max 29 dB sa de på sitt lanseringsevent... Bra jobbat Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tvivlar på att du har ångerrätt på ett FE, de säljes väl inte i Sverige?

Dom kommer inte undan bara för att dom skickar sakerna från ett annat land. Då skulle tex komplett.se kunna strunta i ångerrätten. Det avgörande är väl vilket land företaget riktar sig till har jag för mig. Nu är nvidias butik på svenska och säljer i svenska kronor.

Men annars verkar dom hålla till och skicka varor från Irland här i Europa och måste lyda under EU-lag. Så ångerrätt där också.

https://store.nvidia.com/DRHM/store?Action=DisplayRightOfWith...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ett tipps innan man köper andra kylare kan vara så som jag gjort på alla mina senaste grafikkort. Det finns två saken man lätt och billigt kan göra för lägre ljudnivå med bibehållen garanti.

Det första är att plocka bort själva ramen på kortet, med ram men ar jag alltså plastskalet som är runt fläktar och ofta går ner på sidorna och hindrar luftflöde. Att bara plocka bort denna sänker ett antal grader. Denna gör tre saker. Skyddar fläktarna, tillför design och försämrar prestandan.

Det andra som gör den stora skildnaden är att skruva bort orginalfläktarna och ersätta med typ två gummiband och två 120mm fläktar.

Det tredje är att byta ut kylpastan. Men det vill man kanske inte göra på ett nytt kort då garantin troligen är körd och med dagen priser så vetefan om ens jag som är ganska våghalsig av mig hade gjort det.

Jag kör idag ett 1080 Strix som jag har gjort dessa tre åtgärder på. Och kortet är väldigt tyst, går på 67-70 grader på max OC som kortet klarar. Skillnaden mot original är enormt stor. Fläktarna behöver inte går mer än 900RPM på MAX. Givetvis är lådans luftflöde väldigt viktigt som i alla scenarion utom vid vattenkylning (eller inte lika viktigt i alla fall). Jag styr 120mm fläktarna med mjukvaran Speedfan och dom är anslutna till en PWM port på moderkortet. Så inga kontakter (fläkt och RGB) är längre anslutna i kortet. Det är bara slita bort. Inget händer.

För övrigt är det helt ofattbart hur dåliga Nvidia är just nu. Men när man ser benchmarks och att FE korten är OC så fröstår man varför. Nåt har gått snett här och dom har fått göra nödlösningar. Dom insåg antagligen för sent att korten var för långsamma i dagen spel. Valde att klocka högre och anpassade inte kyllösningen utefter det. När man ser kylaren och har lite erfarenhet, ser vad kortet har för TDP så inser man att det där kan inte blir bra. och det blev det inte heller.

Permalänk
Medlem

Är ångerrätten en EU lag? Alltså, gäller den i hela EU?

Förövrigt, FE generellt verkar ju vara en otroligt dålig produkt i denna serie.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är ångerrätten en EU lag? Alltså, gäller den i hela EU?

Nej, det är en svensk uppfinning.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Magnus112233:

Ett tipps innan man köper andra kylare kan vara så som jag gjort på alla mina senaste grafikkort. Det finns två saken man lätt och billigt kan göra för lägre ljudnivå med bibehållen garanti.

Det första är att plocka bort själva ramen på kortet, med ram men ar jag alltså plastskalet som är runt fläktar och ofta går ner på sidorna och hindrar luftflöde. Att bara plocka bort denna sänker ett antal grader. Denna gör tre saker. Skyddar fläktarna, tillför design och försämrar prestandan.

Det andra som gör den stora skildnaden är att skruva bort orginalfläktarna och ersätta med typ två gummiband och två 120mm fläktar.

Det tredje är att byta ut kylpastan. Men det vill man kanske inte göra på ett nytt kort då garantin troligen är körd och med dagen priser så vetefan om ens jag som är ganska våghalsig av mig hade gjort det.

Jag kör idag ett 1080 Strix som jag har gjort dessa tre åtgärder på. Och kortet är väldigt tyst, går på 67-70 grader på max OC som kortet klarar. Skillnaden mot original är enormt stor. Fläktarna behöver inte går mer än 900RPM på MAX. Givetvis är lådans luftflöde väldigt viktigt som i alla scenarion utom vid vattenkylning (eller inte lika viktigt i alla fall). Jag styr 120mm fläktarna med mjukvaran Speedfan och dom är anslutna till en PWM port på moderkortet. Så inga kontakter (fläkt och RGB) är längre anslutna i kortet. Det är bara slita bort. Inget händer.

För övrigt är det helt ofattbart hur dåliga Nvidia är just nu. Men när man ser benchmarks och att FE korten är OC så fröstår man varför. Nåt har gått snett här och dom har fått göra nödlösningar. Dom insåg antagligen för sent att korten var för långsamma i dagen spel. Valde att klocka högre och anpassade inte kyllösningen utefter det. När man ser kylaren och har lite erfarenhet, ser vad kortet har för TDP så inser man att det där kan inte blir bra. och det blev det inte heller.

Inte lätt att plocka isär refkylaren.
https://www.youtube.com/watch?v=w9FtXZGQzfM

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är ångerrätten en EU lag? Alltså, gäller den i hela EU?

Förövrigt, FE generellt verkar ju vara en otroligt dålig produkt i denna serie.

Skrivet av Magnus112233:

Nej, det är en svensk uppfinning.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/E-handel/E-han...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kan ju alltid göra som mig. Skaffa en ARCTIC Accelero Xtreme 3/4 eller varför inte en Raijintek Morpheus GPU Cooler?
Då har du alltid bra kylning oavsett hur din originalkylare är.

Du ska inte behöva göra detta såklart. Min poäng är att det är fint att ha en kylare som alltid är bättre än FE som går i arv till nästa grafikkort.

http://extreme.pcgameshardware.de/members/macmen01-albums-tests-6660-picture777619-propellerwerk.JPG

Morpheus
https://images.bit-tech.net/content_images/2014/05/raijintek-morpheus-gpu-cooler-review/morpheus-12-1280x1024.jpg

Btw.. jag ska snart sätta två 120 fläktar på min ARCTIC Accelero Xtreme 3
Återkommer med bild.

Var bara noga med att få kylning på VRM osv. Fördelen med att istället behålla orginalkylaren och bara ersätta fläktarna är att det är billigare och att orginalet har en specialanpassad kylfläns som även kyler VRM och kanske andra komponenter som behöver kyla lika mycket som GPU behöver kylning om än i mindre skala givetvis.

Nu har tydligen 2080 FE korten en extrem bra och effektiv (genererar mindre värme) strömförsörjning så det bör inte bli några problem. Gamers Nexus har en video som ingående förklarar detta.