Permalänk
Medlem

Rx580 som ej boostar?

Så jag har sålt ett kort till en medlem här på SweC men han uppger att kortet inte boostar eller körs i korrekt hastighet.
Är det någon som vet vad felet kan vara?. känns ju pissigt att kortet strular för honom så tänkte någon här kanske kan hjälpa honom för jag har inte en aning vad som spökar.

Han uppger att han kopplat in all ström sladdar samt dubbel kollat med olika program frekvensen Bla Wattman, gpuZ..

@Krauserman

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Köparen kanske har för höga förväntningar på boost?

1. Kan testa att undervolta och/eller öka strömbudget för öka marginalen innan strömbudget slår i taket.

2. Sänk gpu temp med högre luftflöde/fläkthastighet.

I tester som t.ex Furmark ska man nog inte räkna med konstant boost med stockinställningar. I lättare load bör man dock se boost under längre perioder.

Har för övrigt själv ett Rx580.

Permalänk
Medlem

Mitt misstag, glömde nämna vad den boostar till. 1075, nästan 400mhz för lite??
http://gpuz.techpowerup.com/18/09/19/np4.png

den boostade till 1450~ när jag hade gpu'n...

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Har köparen rensat tidigare drivrutiner med t.ex DDU och ominstallerat? Vilken psu används? Chassi, etc...? Kan inte medlemmen skapa en egen tråd och på så sätt få mer hjälp?

Permalänk
Medlem

Jag har både taggat och berättat för honom i pm att jag skapat tråden men han värkar inte ha något intresse om att få hjälp.

Han skriver till mig nu att jag blåst honom och att bios är bytt på kortet och att garanti ej gäller längre.
Till min förståelse så är det orginal bios på kortet och jag hade inga som helst problem med kortet, jag köpte det själv i andra hand men hade inga som helst problem som nämns och eftersom personen i fråga inte värkar vilja ha det löst så börjar man ju fundera...

Visa signatur

ok

Permalänk
Inaktiv

Till att börja med, vilket RX 580 rör det sig om??
Om det kommer med en BIOS-switch så kan det vara värt att kolla hur andra läget fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Jag har både taggat och berättat för honom i pm att jag skapat tråden men han värkar inte ha något intresse om att få hjälp.

Han skriver till mig nu att jag blåst honom och att bios är bytt på kortet och att garanti ej gäller längre.
Till min förståelse så är det orginal bios på kortet och jag hade inga som helst problem med kortet, jag köpte det själv i andra hand men hade inga som helst problem som nämns och eftersom personen i fråga inte värkar vilja ha det löst så börjar man ju fundera...

Och rätt var det är så vill han pengarna tillbaka och skickar tillbaka sitt trasiga grafikkort som är identiskt med det du sålde.
Han borde väl kunna ställa in klockfrekvenserna själv och se så kortet snurrar i den sagda hastigheten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Det är jag som köpte kortet. Det är ett Sapphire kort men oavsett vilket läge switchen är i så är det samma hastighet. Det är inte jag själv som hittat på att bios är flashat utan det är Sapphire som säger det efter de bad att få kolla på det när jag kontaktade dem angående problemet. https://imgur.com/m1N2PVu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauserman:

Det är jag som köpte kortet. Det är ett Sapphire kort men oavsett vilket läge switchen är i så är det samma hastighet. Det är inte jag själv som hittat på att bios är flashat utan det är Sapphire som säger det efter de bad att få kolla på det när jag kontaktade dem angående problemet. https://imgur.com/m1N2PVu

Testa flasha originalbios?
Lär väl inte vara brickat?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

@FZL: Garantin försvinner väl när man flashar bios?

"GPU Warranty Guide 2016" från reddit.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

@FreddanQ: Garantin försvinner väl när man flashar bios?

"GPU Warranty Guide 2016" från reddit.

Ja men om det inte är något fel på kortet i övrigt så gör det ju inte så mycket? Garantin är ju redan bruten isåfall så han kan likaväl testa att flasha tillbaka till original och se om det löser problemet.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hur har du testat? I spel? Program? K-boost?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauserman:

Det är jag som köpte kortet. Det är ett Sapphire kort men oavsett vilket läge switchen är i så är det samma hastighet. Det är inte jag själv som hittat på att bios är flashat utan det är Sapphire som säger det efter de bad att få kolla på det när jag kontaktade dem angående problemet. https://imgur.com/m1N2PVu

Jag tolkade det som att dom drog slutsatsen att bioset är flashat pga av hastigheten..
Jag har inte flashat bios på kortet och det kördes i korrekt hastighet när jag hade kortet och jag har inte ens någon ide om hur mining fungerar..

Jag tror det är något på din ende som strular.. för kortet är det inga fel på!

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

ok

Permalänk
Skrivet av Frankoz:

Jag tolkade det som att dom drog slutsatsen att bioset är flashat pga av hastigheten..
Jag har inte flashat bios på kortet och det kördes i korrekt hastighet när jag hade kortet och jag har inte ens någon ide om hur mining fungerar..

Jag tror det är något på din ende som strular.. för kortet är det inga fel på!

Vad har du för nätaggregat?

Fast jag bifogade det bios som är på kortet och de säger ju uttryckligen att det bios som är på kortet inte är ett officiellt bios från dem. Tror inte de drar den slutsatsen utifrån hastigheten bara. Varför skulle de ens fråga om bios för referens och sedan inte utgå från det i frågan om kortet är flashat eller ej?

Men jag har ett evga supernova g2 650w och det ska ju utan problem klara av ett rx 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Mitt misstag, glömde nämna vad den boostar till. 1075, nästan 400mhz för lite??
http://gpuz.techpowerup.com/18/09/19/np4.png

den boostade till 1450~ när jag hade gpu'n...

Sapphire nitro+ rx 580 limited edition boostar till 1450.
Sapphire nitro+ rx 580 4G och 8G boostar till 1411.

Hur fick du 1450 MHz ur den? OC?

Permalänk
Medlem

@Wcx: Hur är det relevant?.. jag minns inte exakt på en tal vad den boostade till.. i vilket fall inte 1000mhz som köpare påstår.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

@Krauserman: Du fick den kommentaren innan du bifogade bios filen till dom därför tolkade jag det så.

Visa signatur

ok

Permalänk
Skrivet av Frankoz:

@Krauserman: Du fick den kommentaren innan du bifogade bios filen till dom därför tolkade jag det så.

Det högst upp är det senaste jag fick av dem. Det står förövrigt också datum när medlande skickats och tagits emot. Den 20:e skickade jag bios till dem, den 21:a säger det att det inte är ett officiellt bios.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Inte bara core-hastigheten är fel, utan även minneshastigheten bör vara 1750MHz på 4GB modellen och inte 1900MHz.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz