Permalänk
Medlem

Ominstallation

Vet inte om jag lägger denna tråden rätt, men provar.
Min dator gav upp för ett tag sedan, visade sig vara ssd:n som var paj.
Fick låna en ssd disk av en kompis i väntan på att den jag beställde skulle komma.

Så nu börjar det vara dags att skifta om dessa. Men hur gör jag för att rensa hans ssd disk på enklast sätt?
Måste jag göra en ny installation på den nya ssd disken och sen på nå vis formatera hans disk. Eller kan jag formatera den innan jag monterar in den nya?

Jag har inget kvar på den som jag behöver flytta över, utan formatering funkar.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Installera windows 10 på en usb sticka, boota den från bios o välj advancerad installation så kan du ta bort/formatera disken!

Om du har disken kopplad till en dator som redan har windows installerat och ditt enda mål är att "tömma" den så kan du formatera den i windows; https://www.easeus.com/partition-master/format-hard-drive-in-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Installera windows 10 på en usb sticka, boota den från bios o välj advancerad installation så kan du ta bort/formatera disken!

Om du har disken kopplad till en dator som redan har windows installerat och ditt enda mål är att "tömma" den så kan du formatera den i windows; https://www.easeus.com/partition-master/format-hard-drive-in-...

På "lånedisken" finns windows och den disken sitter i nu.
Men skall in med en ny ssd och köra en installation på den. Tänkte mest när i flödet det är enklast att formatera den jag skall återställa.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Skrivet av LinusG:

På "lånedisken" finns windows och den disken sitter i nu.
Men skall in med en ny ssd och köra en installation på den. Tänkte mest när i flödet det är enklast att formatera den jag skall återställa.

Installera Windows på din nya SSD och sen formatera den genom stegen där uppe! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Installera Windows på din nya SSD och sen formatera den genom stegen där uppe! Lycka till!

Det går inte formatera denna disk före alltså?
Har lite för lite SATA kablar för att ha bägge diskarna i samtidigt

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju klona den fungerande som du har nu till den nya, så slipper du ominstallation av allt.
Sen är det bara att formatera den lånade efteråt.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@LinusG: Om du har Windows 10 installationsmedia på ett USB minne så kan du ta bort allt som finns på SSD genom att boota USB minnet och ta bort alla partitioner.

När du har tagit bort alla partitioner och klickat på uppdatera så kan du avsluta windows installationen genom att klicka på X uppe till höger och välja avsluta, se 3 min in i denna video https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@LinusG: Om du har Windows 10 installationsmedia på ett USB minne så kan du ta bort allt som finns på SSD genom att boota USB minnet och ta bort alla partitioner.

När du har tagit bort alla partitioner och klickat på uppdatera så kan du avsluta windows installationen genom att klicka på X uppe till höger och välja avsluta, se 3 min in i denna video https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Perfekt. Det låter som den smidigaste lösningen så får det bli

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Perfekt. Det låter som den smidigaste lösningen så får det bli

Man kan även använda CMD>Diskpart och då trycker du på tangenterna SHIFT och F10 i början av windows installationen.

Du behöver bara skriva följande i CMD för att rensa hela SSDn, tryck på Enter efter varje rad.
diskpart
list disk
select disk # (där # är numret på din disk enligt listan)
clean
exit

Edit jag glömde att man måste skriva diskpart som första kommando i CMD (kommandotolken).

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Funkade utmärkt med att boota om med den gamla disken i och där formatera.
Plocka ut den gamla ssd disken, i med den nya och sen en vanlig installation..
Så problemet löst=)

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC