[ESXI 5.5 & Vcenter] migrate vm (misstänkt database problem)

Permalänk
Avstängd

[ESXI 5.5 & Vcenter] migrate vm (misstänkt database problem)

Tjo,

Var svårt att beskriva på rubriken utan att den skulle vara för lång.

Jag har två ESXI server och ett SAN.

ESXI01

ESXI02

Så om jag kör migrate vm så är frågan vad som kommer hända med datastore då dom ligger på samma SAN om den flyttars över hur ska den byta vilken datastore den ska använda sig av?

Ett oväder är på väg in så jag måste börja fixa lite säkerheten samt fixa UPS som allt stängs av om strömmen dör.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Båda vmware-hostarna har väll tillgång till nfs-shares? När en host går ned så kommer den att flyttas till den andra servern om du har high availability igång på klustret.
Att ha en HA på lagringssidan är däremot dyrt licensmässigt.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Vad säger loggarna om larmen på dina datastores (varför står det database?)? Har du några problem idag om du provflyttar en av dina VM'ar till något av dina NFS-volymer?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Antar att det är store2 som du har dina VMs på och som är ansluten på båda? Ta och migrera någon maskin och om den gnäller på något kommer den inte göra flytten. Ta någon mindre viktig maskin om du är rädd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Båda vmware-hostarna har väll tillgång till nfs-shares? När en host går ned så kommer den att flyttas till den andra servern om du har high availability igång på klustret.
Att ha en HA på lagringssidan är däremot dyrt licensmässigt.

Kör inte med något kluster. Ja både ESXI har tillgång till samma NFS fast olika namn på dom.

Skrivet av Delarium.:

Vad säger loggarna om larmen på dina datastores (varför står det database?)? Har du några problem idag om du provflyttar en av dina VM'ar till något av dina NFS-volymer?

Har inte orkat kolla logen om database dock så visas den bara i vcenter och inte i ESXI.

Har inte vågat flytta över än då jag tänkte jag kanske få problem då dom heter olika så tänkte höra med er först.

Skrivet av jocke92:

Antar att det är store2 som du har dina VMs på och som är ansluten på båda? Ta och migrera någon maskin och om den gnäller på något kommer den inte göra flytten. Ta någon mindre viktig maskin om du är rädd.

Ja det stämmer store2 på den ena och den andra store. Ja båda är ansluten till samma NFS.

Jag får skapa eller hitta någon vm som jag kan testa att migrera men som sagt så ville jag först kolla med er först.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kör inte med något kluster. Ja både ESXI har tillgång till samma NFS fast olika namn på dom.

Har inte orkat kolla logen om database dock så visas den bara i vcenter och inte i ESXI.

Har inte vågat flytta över än då jag tänkte jag kanske få problem då dom heter olika så tänkte höra med er först.

Ja det stämmer store2 på den ena och den andra store. Ja båda är ansluten till samma NFS.

Jag får skapa eller hitta någon vm som jag kan testa att migrera men som sagt så ville jag först kolla med er först.

Om du nu är så orolig att det blir problem så skulle jag iaf lösa att varningar innan jag fortsatte. Med andra ord ta reda på varför du får varning på dem.

Om du har samma share på båda så ska det inte vara några problem. Namnet du ser är ett alias (om jag inte minns fel). Vmware använder annat id för att identifiera själva sharen i bakgrunden.
Man kan byta namn på en lokal share utan att det blir problem. Testade precis. Så det bör ju vara samma koncept på remote-shares. Har inte kopplat in min iscsi enhet så jag kan inte testa. Jag kör dock esxi 6, men ska vara samma på 5.5 vad gäller det iaf

Så det ska inte vara några problem att migrera förutsatt att varningen inte har något med saken att göra. Kom ihåg dock om du migrerar mellan 2 olika lagringar så flyttas alla filerna också, självklart =), så det kan ta väldigt lång tid. Filhanteringen i vmware är väldigt slö. Vi pratar halvtimmar/timmar iaf på det jag testat.
MEn är du ändå osäker så kör hängslen och livrem, dvs backup först på allt. Sedan installera en linuxburk och testa med eller nått,

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att den varnar på de datastoren för att utrymmet är mindre än 15% ledigt.

Om du har dem i ett kluster och med HA får du redundans. Men det kräver också en dyrare licens än vad du troligen har idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Om du nu är så orolig att det blir problem så skulle jag iaf lösa att varningar innan jag fortsatte. Med andra ord ta reda på varför du får varning på dem.

Om du har samma share på båda så ska det inte vara några problem. Namnet du ser är ett alias (om jag inte minns fel). Vmware använder annat id för att identifiera själva sharen i bakgrunden.
Man kan byta namn på en lokal share utan att det blir problem. Testade precis. Så det bör ju vara samma koncept på remote-shares. Har inte kopplat in min iscsi enhet så jag kan inte testa. Jag kör dock esxi 6, men ska vara samma på 5.5 vad gäller det iaf

Så det ska inte vara några problem att migrera förutsatt att varningen inte har något med saken att göra. Kom ihåg dock om du migrerar mellan 2 olika lagringar så flyttas alla filerna också, självklart =), så det kan ta väldigt lång tid. Filhanteringen i vmware är väldigt slö. Vi pratar halvtimmar/timmar iaf på det jag testat.
MEn är du ändå osäker så kör hängslen och livrem, dvs backup först på allt. Sedan installera en linuxburk och testa med eller nått,

Men den ska inte ens migrerar mellan 2 olika lagringar då dom använder sig av samma NFS, eller tänkte du på "DataStore1"?

Ska göra lite tester under fredag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666