Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera min gamla häck

Har varit supernöjd med min FX8350 och Ryzen verkar överlag få bra betyg. Men vilken djungel att välja ny cpu,mb och ram!

Därför är det fint med experter här på sweclockers

Mina förusättningar: Spel t.ex Battlefield V, Red Dead Redemption 2, skärm: 1080P 27". Det får aldrig falla under 60fps på high.

Har ett R9 280X, men jag bytar det lite senare för att hålla nere kostnaden

Jag klockar ingenting.

Tänkte mig 16GB ram, det borde väl räcka tills vidare?

RAM: Har försökt läsa mig till lite och kommit fram till att Ryzen tydligen mår bra av Samsung B-Die CL14? Måste man ha så dyra minnen?

CPU: Vad är skillnaden mellan 2600 och 2600X? Alla modellnummer verkar finnas med och utan X?

Skall man satsa på ett Ryzen 7 med lägre frekvens eller Ryzen 5 med högre frekvens, det blir ungefär samma pris?

MB: Hur viktigt tycker ni MB är när man inte överklockar? Själv tycker jag det känns bra med ordentliga kylplåtar men frågar inte efter specialfunktioner för överklockning. Vilken kretstyp bör jag välja?

Vilken kylare tror ni på till cpu:n?, Jag har ett rymligt Define R5.

Ös på med era tankar,ideer och förslag. Jag läser och begrundar alla förslag.

Ps. Jag bytar inte saker jätteofta, så det är bra om det är någorlunda framtidssäkrat.

Trevlig helg!

Emil H

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Tänkte mig 16GB ram, det borde väl räcka tills vidare?

RAM: Har försökt läsa mig till lite och kommit fram till att Ryzen tydligen mår bra av Samsung B-Die CL14? Måste man ha så dyra minnen?

16GB är rekommenderat ja, och Ryzen gillar speciellt 3200MHz(+) så kör på det, och helst CL15 eller lägre. DDR4-minnen är generellt väldigt dyra tyvärr så finns inget man kan göra åt det.

Skrivet av EmilH:

CPU: Vad är skillnaden mellan 2600 och 2600X? Alla modellnummer verkar finnas med och utan X?

Skall man satsa på ett Ryzen 7 med lägre frekvens eller Ryzen 5 med högre frekvens, det blir ungefär samma pris?

Skillnaden, så vitt jag vet, är bara hastigheten (några hundra MHz) så om budgeten tillåter det, och eftersom du inte ska överklocka, så kör på den med högst frekvens. Ryzen 7 2700X om du har råd och som är lite mer framtidssäker, eller 2600X om det ska vara mer prisvärt. Båda klara >60 fps i spel.

Skrivet av EmilH:

MB: Hur viktigt tycker ni MB är när man inte överklockar? Själv tycker jag det känns bra med ordentliga kylplåtar men frågar inte efter specialfunktioner för överklockning. Vilken kretstyp bör jag välja?

Spelar inte så stor roll eftersom du inte ska överklocka, kolla bara så det stödjer snabbare minnen.

Ett annan alternativ är att köra Intel om du bara hade tänkt spela på datorn, speciellt i höga bildrutor, men jag antar att du kör 60Hz? Då duger Ryzen också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Supertack för svar, nej min skärm kör bara 60hz.
Skillnaden mellan Ryzen 5 och 7 är väl 6 respektive 8 kärnor. Frågan är hur bra spel utnyttjar 8 kärnor? Jag har ingen koll på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Supertack för svar, nej min skärm kör bara 60hz. Skillnaden mellan Ryzen 5 och 7 är väl 6 respektive 8 kärnor. Frågan är hur bra spel utnyttjar 8 kärnor? Jag har ingen koll på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Dåligt, men bättras nog i takt med att fler kärnor blir vanligare nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1068502/datorutrustning/pc-ko...

Corsair H60 ingår i köpet!

kanske värt en titt, inga minnen dock.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Avstängd

Man brukar säga att ryzen mår bra av snabba minnen men är för många inte så hysteriskt viktigt då det oftast handlar om liten prestanda vinst i övre regionen av topp modellerna av grafikkort eller en vinst i tunga applikationer men man vill ha helst 3000 men ligger 3200 nära i pris är dom bättre

Ser man ram och spel så kan det skilja 30fps med slöa 2133 ram mot 3466 men man kan oftast nå 150-160fps med 2133 minnen där når 3200 ca 180fps och går man mental med 3733 ökar det kanske 5 fps till "hitta på exempel som är ganska rätt" vilket är skillnaden vilket förutsätter man har ett grafikkort som orkar med sånna fps som ett gtx 1080 tex men jag hade siktat på 3000 eller mer

Man man kan ha vilka minnen man vill och finns dom som är mer optimala men handlar mest om hastighet och latency där man helst vill ha kombon hög hastighet med låg latency men för spel med klen gpu spelar det ingen roll då den är problemet

skillnaden mellan 2600 och 2600x är att trots det är samma cpu kan x modellen gå i högre mhz i orginal utförande och tror det är runt 300mhz extra som är ganska liten vinst i verkligheten medans 2600 tuffar på lite lugnare och är lite lättare att kyla "2600x är lätt kyld den med" men skillnaden för spel är några få fps och skulle gissa 3-5 fps

Jag tycker 2600/2600x är optimala köpet på ryzen serien för man får många kärnor samtidigt rätt bra singeltråds prestanda och man tjänar inte på att gå ner eller gå upp för gaming så dom 12 trådade är riktigt vettiga köp men 8 trådade skulle även dom klarar jobbet men är ingen vettig sån ute om man inte ska köra apu som 2400g men då hade jag valt 2600 om man inte ska köra på integrerade grafiken i 2400g

Sen är det en fråga på hur man ser på köpet för om man i ditt fall sitter med ett 280x kan även en ryzen 1200 dra runt det fullt ut i alla titlar samma som dom kan dra runt ett 1060 ganska bra men börjar komma spel där quads får det lite svettigare så cpu valet går ju alltid att vrida på efter behov men 1200an skulle inte vara speciellt framtidsäker

Moderkort så nått jag tycker är viktigt är att vrm har någon form av kylning som är kylning till strömmatningen för cpu då moderkort utan vrm kylning ofta kan gå ganska varm som kan ställa till trassel och är extra viktigt vid t.e.x överklockning men skulle inte köpa ett utan "dom flesta har kylning" en liten kyl fläns som sitter upp till vänster på moderkortet

Sen skulle jag titta på minnes slots så det finns platser i moderkort att kunna peta i 2 st minnen till ifall man önskar uppgradera i framtiden så man har 4st slots i övrigt skulle jag inte bry mig om resterande funktioner på moderkorten men skulle absolut köpa ett med b450 chipset

Ser man till märke så kan alla jävlas eller fungera bra men mina erfarenheter är att msi har haft minst krångel och har kört asus, gigabyte, asrock och div märken men msi jag ägt har haft minst krångel genom åren för mig men moderkort som fyller alla dom kriterierna kan man få runt tusenlappen ge och ta nån hundring beroende på modell

Kylare så hade jag tittat på billiga tornkylare med låg DB som är tyst och tagit den som var på rea den dagen

Så mitt val hade varit 2600 "x är inte värd 500kr extra" med msi b450 som har 4 minnes slots och vrm kylning sen 3000mhz minnen eller snabbare om det finns för typ samma pris och någon billig tyst tornkylare för runt en trehundring eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Super, tackar. Det kommer givetvis bara vara en kort period med R9 280x. GPU:n är trots allt viktigast i slutändan. Men jag vill uppgradera i rätt ordning. Någon speciell orsak till krets B450?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/1068502/datorutrustning/pc-ko...

Corsair H60 ingår i köpet!

kanske värt en titt, inga minnen dock.

Inte dumt alls 👍 Dock har jag aldrig pillat m vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Inte dumt alls 👍 Dock har jag aldrig pillat m vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa All-in-one är ganska så rätt på.. man kan inte göra fel när man monterar dessa, du behöver inte alls engagera dig som man behöver göra i ett riktigt egenbyggd vattenloop.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17562752" userid="284291" name="VadSaDu"]

Nä, jag misstänkte det, känns lite otäckt med vatten i datorn bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Super, tackar. Det kommer givetvis bara vara en kort period med R9 280x. GPU:n är trots allt viktigast i slutändan. Men jag vill uppgradera i rätt ordning. Någon speciell orsak till krets B450?

Skickades från m.sweclockers.com

Man vill helst ha 450 serien för att b350 har inte alltid stöd för moderna ryzen och det kan bli trassel att man måste ha en processor som är äldre ryzen modell för att uppgradera moderkortets bios så det får stöd för nya modeller som tex 2600an innan kan användas med en 2600 vilket inte är något problem med 450 serien sen är det lite optimeringar mot minne med 450 serien

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: Ville bara göra en instickare, det går att använda 350 mobos för att spara lite pengar men man behöver välja ett moderkort som har kommit med en bios uppdatering för att stödja ryzen 2. Inte alla tillverkare har skickat ut den bios uppdateringen till deras kort.

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sameclick:

@lord_vasagos: Ville bara göra en instickare, det går att använda 350 mobos för att spara lite pengar men man behöver välja ett moderkort som har kommit med en bios uppdatering för att stödja ryzen 2. Inte alla tillverkare har skickat ut den bios uppdateringen till deras kort.

Handlar oftast inte om många kr men det som är jobbigast med b350 och ryzen 2 är att man kan inte få fram info om moderkorten är uppdaterade till senaste version eller inte om man inte köper i affär då ska det finnas ett klistermärke att dom stödjer nya ryzen men är svårt på nätet

Och datorn startar inte alls med b350 bräda med äldre bios så är lite jobbigt problem men annars är det inget fel på b350 och väl uppdaterad är det inget problem med tex en 2600 men jag tycker det är värt några kr extra för b450 så slipper man krångla

Man kan tom låna cpu från amd för att uppdatera bios men är inget jag skulle orka vänta på 😋

I vilket fall ligger cpu och moderkort i bra prisnivå och är själv sugen på en 2600 men det som tar mot är priset på minne och grafikkort som är skit dyra istället så får se när det kommer nått spel jag behöver vassare dator till men som set är nu kostar en gammal gpu som 1060 åt helvete för mycket för min smak 😋

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

CPU: Vad är skillnaden mellan 2600 och 2600X? Alla modellnummer verkar finnas med och utan X?

Skall man satsa på ett Ryzen 7 med lägre frekvens eller Ryzen 5 med högre frekvens, det blir ungefär samma pris?

Vilken kylare tror ni på till cpu:n?, Jag har ett rymligt Define R5.

"X" modellerna har möjligheter att klocka betydligt högre via XFR än icke-X modellerna.
Så om du har bra kylning och kör program som inte kräver alla kärnor (t.ex. spel)så är "X" versionerna betydligt bättre.

Du verkar ju använda system så länge det bara går, och då vore en 2700X ett bättre val i längden.

Och kör på en bra luftkylare.
Noctua är lyxmärket och presterar i topp.
Men det finns billigare märken och modeller som nosar dom i hälarna.
Vad som gör just Noctua så bra är inte så mycket designen på själva kylaren (även om även den är bra) utan deras fantastiska fläktar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

"X" modellerna har möjligheter att klocka betydligt högre via XFR än icke-X modellerna.
Så om du har bra kylning och kör program som inte kräver alla kärnor (t.ex. spel)så är "X" versionerna betydligt bättre.

Du verkar ju använda system så länge det bara går, och då vore en 2700X ett bättre val i längden.

Och kör på en bra luftkylare.
Noctua är lyxmärket och presterar i topp.
Men det finns billigare märken och modeller som nosar dom i hälarna.
Vad som gör just Noctua så bra är inte så mycket designen på själva kylaren (även om även den är bra) utan deras fantastiska fläktar.

Skillnaden är 300 mhz i turbo läge och 200mhz i bas över alla kärnor vilket i gaming i 1080p resulterar i en skillnad på ca 3-5fps i dom flesta scenarior men man kanske kan hitta större gap i något extremt singeltrådat men vi talar ändå om en fps i 130-150fps regionen med gtx 1080 så 2600 är mer prisvärd och jag tycker inte X är värd 500kr extra

Noctua är bra kylare men ganska värdelös för en 2600/2600x då det är en 800-1000kr kylare och man för 2600x + noctua pengar når nästan samma pris som en 2700 sen tycker jag inte dom klockar bra nog för 1000kr kylning utan billig tornkylare är vettigare

Sen om valet står mellan 2600/2700 serien så för spel kommer datorn lätt klara spel oavsett val och fler kärnor kommer inte ge mer fps när den är gammal och där kan X modeller vinna några fps p.g.a bättre singeltråds prestanda men kommer vara så marginellt att det inte spelar någon roll men håller man på med rendering eller tyngre redigering är 2700 serien mer attraktiv

Fördel med 2600 jag ser är 500kr billigare dom tar ca 30w mindre under load vilket gör sig bra med en billig tyst tornkylare och prestanda skillnaden är i verkligheten inte märkbar och känner man att shit jag behöver verkligen 3-5 fps extra kan man klocka 2600an till x hastighet för det är samma cpu så är ingen verklig förlust på något sätt att köra 2600an

Ser man på det ur rent singeltråds maniskt perspektiv är i5 8400an ett vettigt val som bör ligga runt 2600x singeltråds prestanda men 2600an ligger även där och med ca 40% mer kraft över alla trådar så tycker jag båda amd är mer attraktiva där med även om man kan vinna nån fps med 8400an

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag får inte ihop prisbilden riktigt Ryzen 5 2600 är över 1000:- kr billigare än 2600X
Ryzen 7 2700 är 300:- DYRARE än 2700X https://www.komplett.se/wishlist/shared/d9a1dcec-56bc-4303-af...
Då borde 2600X vara betydligt bättre än 2600. Men på Ryzen 7 är 2700 pyttelite bättre än 2700X? Jag blir helt förvirrad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Jag får inte ihop prisbilden riktigt Ryzen 5 2600 är över 1000:- kr billigare än 2600X
Ryzen 7 2700 är 300:- DYRARE än 2700X https://www.komplett.se/wishlist/shared/d9a1dcec-56bc-4303-af...
Då borde 2600X vara betydligt bättre än 2600. Men på Ryzen 7 är 2700 pyttelite bättre än 2700X? Jag blir helt förvirrad.

Kollar man prisjakt blir det lite annorlunda och är nog bara komplett som har lite mysko priser men på prisjakt skiljer det ca 500-600kr mellan 2600 och x modellen som är samma cpu och är samma princip med 2700 och 2700x enda skillnaden är att x modellen är klockad lite högre och att det är så litet gap i pris på 2700 och x mot 26xx serien handlar nog mest om att intels i7 8700 ligger i den prisnivån och 2700/2700x slåss mot den i pris och i prestanda är i7 snabbare per kärna men amd är starkare över alla kärnor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Hittade en intressant artikel där han tycker precis som dig, 2600 är betydligt mer för pengarna, dessutom kan man klocka den lite och ganska enkelt komma upp nära 2600X om man dessutom kör bra minnen. Forbes

Känns som om en 2600 med lite dyrare minnen typ Gskill är det bästa valet, pris/prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Hittade en intressant artikel där han tycker precis som dig, 2600 är betydligt mer för pengarna, dessutom kan man klocka den lite och ganska enkelt komma upp nära 2600X om man dessutom kör bra minnen. Forbes

Känns som om en 2600 med lite dyrare minnen typ Gskill är det bästa valet, pris/prestanda.

I många tester tycler jag man blir så fixerad vid prestanda att man inte ser helheten vad man får för pengarna och hakar upp sig på minimal prestanda ökning och är lite samma med minne och där hade jag siktat på 3000 minnen eller 3200 eftrn pris sen kollat kompabilitets lista på minnen till moderkort jag valt

Sen beror det på vilket grafikkort man ska köra och för att man ska för att få skillnad i fps med 2600x och 3600 minnen krävs oftast 1080/1080ti eller bättre grafikkort mot en 2600 med 2666 minnen och även där är skillnaden liten och majoriteten köper inte så snabbt grafikkort och även om man gör det skulle skillnaden inte märkas

Så jag tycker 2600an är vettigare med n äe som sagt inte jag som köper cpu så valet är upp till dig och minne skulle jag sikta på helst 3000 i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Egentligen är jag inte så fixerad vid hastigheten på minnet, det var bara det att jag hittat tester och även andra här på swec som menar på att minnena bör ha B-Die från Samsung för att vara helt kompatibla med Ryzen. Men hur viktigt det är vet jag egentligen ingenting om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Egentligen är jag inte så fixerad vid hastigheten på minnet, det var bara det att jag hittat tester och även andra här på swec som menar på att minnena bör ha B-Die från Samsung för att vara helt kompatibla med Ryzen. Men hur viktigt det är vet jag egentligen ingenting om.

Problemet är väl att det var känsligare i början på b350 med minne så dom rekommenderades av stabilitets själ och kör man lite minnes oc är nog samsung att föredra men systemet ska annars vara stabilt även om man har micron eller hynix eller samsung men ska man köra oc är dom stabilare

Är oc inte prio 1 hade jag tagit och kollar kompatibelt på moderkortet med minne och utgått från det och letat upp nått som passar till bra pris med bra mhz och vettig latency och sett samsung som plus i kanten men andra chip hade inte varit någon deal breaker

Så enklaste är att kolla ut moderkort och kolla tillverkarens hemsida där hittar du lista på vilka minnen som är testade med moderkortet och ska fungera så finns det lite alternativ och tycker det är nått man alltid ska göra oavsett vilken dator man bygger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hjälpsam

@lord_vasagos: håller helt med dig.
En sak jag tycker TS kan testa är att köra med den kylare som följer med CPU:n, tyvärr har AMD snålat lite mer nu med den, men det är ju enkelt att byta om den skulle väsnas för mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@lord_vasagos: håller helt med dig.
En sak jag tycker TS kan testa är att köra med den kylare som följer med CPU:n, tyvärr har AMD snålat lite mer nu med den, men det är ju enkelt att byta om den skulle väsnas för mycket.

Min erfarenhet är att medföljande kylare är katastrof, på min FX8350 kör jag en Cooler Master 212, värt varenda krona :). Så jag kommer nog köpa en kylare direkt. Håller man sig borta från värstingkylarna så är det inte så mycket pengar i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Så enklaste är att kolla ut moderkort och kolla tillverkarens hemsida där hittar du lista på vilka minnen som är testade med moderkortet och ska fungera så finns det lite alternativ och tycker det är nått man alltid ska göra oavsett vilken dator man bygger

Då gör jag så

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av EmilH:

Min erfarenhet är att medföljande kylare är katastrof, på min FX8350 kör jag en Cooler Master 212, värt varenda krona :). Så jag kommer nog köpa en kylare direkt. Håller man sig borta från värstingkylarna så är det inte så mycket pengar i det stora hela.

För Ryzen 1 var kylarna riktigt bra, för Ryzen 2 sänkte de tyvärr kraven ett snäpp.
Själv har jag en 1700 och kör med dess originalkylare, trots att jag har en passande Noctua i förrådet.

Jag har en Wraith Spire, 2600 skickas med en Wraith Stealth, den är sämre men fullt duglig utan överklock.
Läs testet, du kommer antagligen bli lite förvånad.
https://www.techspot.com/review/1635-amd-wraith-coolers-compa...

Men som sagt, en tredjepartkylare kostar inte mycket, så det kan ändå vara värt pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite. Hoppas det är ok. Ska man satsa på ett x470 mb eller det lite äldre b450. Ge gärna tips på något som är bra. Crosshair VII har ju bra renommé men man kanske kan komma undan billigare? Det ska alltså kunna klockas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Hijackar tråden lite. Hoppas det är ok. Ska man satsa på ett x470 mb eller det lite äldre b450. Ge gärna tips på något som är bra. Crosshair VII har ju bra renommé men man kanske kan komma undan billigare? Det ska alltså kunna klockas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara bra med lite hijacking, så håller vi tråden vid liv :). Din fråga är relevant för mig med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Homie:

Hijackar tråden lite. Hoppas det är ok. Ska man satsa på ett x470 mb eller det lite äldre b450. Ge gärna tips på något som är bra. Crosshair VII har ju bra renommé men man kanske kan komma undan billigare? Det ska alltså kunna klockas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av EmilH:

Det är bara bra med lite hijacking, så håller vi tråden vid liv :). Din fråga är relevant för mig med.

B450 är inte äldre, det har lite färre portar och liknande.
Bläddra ned i sidan för att komma till en tabell som listar finesserna.
https://www.amd.com/en/products/chipsets-am4

De flesta klarar sig utmärkt med ett B450 kort.
X470 kan vara bra om du behöver många USB portar eller SATA portar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Homie:

Hijackar tråden lite. Hoppas det är ok. Ska man satsa på ett x470 mb eller det lite äldre b450. Ge gärna tips på något som är bra. Crosshair VII har ju bra renommé men man kanske kan komma undan billigare? Det ska alltså kunna klockas.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du letar efter ett lite billigare kort men som har alla leksaker på det, kolla mitt kort, ASUS ROG Strix X470-F gaming. Har 2st m.2 platser och 6st sata platser. Jag älskar det, sen om du gillar RGB så har den ett flertal pinnar för det, plus att de går att sätta fler pins adaptrar på dem.

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Avstängd

Om du inte skall överklock så hade jag valt någon av modellerna med X i slutet som 2700x eller 2600x eftersom att dem använder XFR fullt ut och lägger sig på maxgränsen för vad CPUerna klarar av när det behövs. För folk som ändå tänker överklocka så är modellerna utan X dvs 2600 eller 2700 det mest prisvärda man kan köpa.

Bästa ram minnena man kan köpa till Ryzen är samsung B-die och specifikt G.skill Flare X 3200mhz CL14, där du utan allt för mycket pill bara kan ställa in ramminnet på 3200 utan att behöva trixa med Timings.

När det kommer till val av moderkort så B450 dem mest prisvärd om du inte får en bra deal på ett X470. men X470 är för dem som behöver mer Sata portar/USB och annat fluff eller ett moderkort som kan överklocka CPUn fullt ut.

1st Generationen Ryzen kan även vara intressant jag har sett 1600x runt 1600kr på webhallen och 1700/X för runt 2200kr. Men den nya förbättrade XFR i 2000 serien kanske är mer värt för dig som spelar och inte överklockar. samt vill pilla mindre med ram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.