Permalänk

Telenor IPTV, Asus Aimesh-nätverk

Hej!

Har tidigare kört nätverkskabel från min Asus RT-AC68U direkt in i min IPTV-box (från Telenor) vilket har fungerat perfekt med följande inställningar under "IPTV" i interfacet på Asusen:

ISP-profil: Ingen
IPTV STB-port: Ingen
DHCP-vägar: Microsoft
IGMP Proxy: Aktivera
IGMP Snooping: Aktivera
UDP-proxy: 0

Nu har jag skaffat mig en Asus RT-AC66U för att bygga ut mitt nätverk via Aimesh funktionen som Asus har. Detta pgr av dålig teckning på mitt trådlösa i vardagsrummet. Observera att IPTV-boxen har nätverkskabel till sig både i min gamla och nya setup.

Dock får jag nu inte längre IPTV'n att fungera och då fortsatt med ovanstående inställningar. Från TVn får jag "TV ström saknas" som meddelande. Min setup är nu kopplad så här:

Asus skriver att IPTV-stöd ska finnas i Aimesh. Någon som har ide varför det inte fungerar och vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Om du kopplar en dator på LAN-porten på noden, fungerar internet då?
Jag vet inte om LAN-portarna har någon funktion i aimesh-läge på noderna, har inte testat det själv ännu.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Om du kopplar en dator på LAN-porten på noden, fungerar internet då?
Jag vet inte om LAN-portarna har någon funktion i aimesh-läge på noderna, har inte testat det själv ännu.

Yes, det fungerar.

Permalänk
Medlem

IPTV-boxar brukar köra BOOTP för att vid varje omstart ladda hem en färsk bootimage. Kan mycket väl vara så att DHCP-anropet inte går fram med den confen du har.
Vet du vad "DHCP-vägar: Microsoft" innebär?

Permalänk
Medlem

Lyckades du lösa detta? Sitter med samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zypzone:

Lyckades du lösa detta? Sitter med samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner inte till detaljerna i den kombinationen men iptv kräver ofta multicast och de flesta trådlösa prylar har det avstängt som förval (om de stödjer det).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon lösning funnen?

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Är det någon som löst detta än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredriks321:

Hej!

Har tidigare kört nätverkskabel från min Asus RT-AC68U direkt in i min IPTV-box (från Telenor) vilket har fungerat perfekt med följande inställningar under "IPTV" i interfacet på Asusen:

ISP-profil: Ingen
IPTV STB-port: Ingen
DHCP-vägar: Microsoft
IGMP Proxy: Aktivera
IGMP Snooping: Aktivera
UDP-proxy: 0

Nu har jag skaffat mig en Asus RT-AC66U för att bygga ut mitt nätverk via Aimesh funktionen som Asus har. Detta pgr av dålig teckning på mitt trådlösa i vardagsrummet. Observera att IPTV-boxen har nätverkskabel till sig både i min gamla och nya setup.

Dock får jag nu inte längre IPTV'n att fungera och då fortsatt med ovanstående inställningar. Från TVn får jag "TV ström saknas" som meddelande. Min setup är nu kopplad så här:
https://i.imgur.com/CfnQLz0.png

Asus skriver att IPTV-stöd ska finnas i Aimesh. Någon som har ide varför det inte fungerar och vad jag ska göra?

Skrivet av Zypzone:

Lyckades du lösa detta? Sitter med samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Spennis:

Någon lösning funnen?

Skrivet av itgurun:

Är det någon som löst detta än?

Hej,
Jag sitter med en ac68 som primär router och tänkt ha en ac66 B1 som sekundär (mesh-nod) och koppla in iptv från Telia på noden.
Fick det inte heller att fungera men efter lite testande så fick jag det till slut att fungera.
Innan jag gör den sekundära till nod så kopplar jag en lan-kabel in i den och väljer Router-läge webbgränssnittet.
Väljer LAN fliken till vänster och får upp så jag kan välja IPTV fliken och gör i mitt fall manuell inställning i droplisten och på port 4 VID skriver jag: 845.
Sedan kopplar jag in datorn till den primära routern och söker efter tillgängliga Noder och lägger således till i mitt fall AC66:an som nod.
Är inte säker på om detta behövdes också men jag lade även till längre ner på samma flik Microsoft som "Använda DHCP vägar" och Aktiverade Multicast-routing, sen funkade det för mig.

Hoppas det löser sig för er andra också.

Permalänk

IGMP Snooping är en soppa
Hursomhelst - hittade denna post på Internet:
https://www.snbforums.com/threads/igmp-snooping-in-aimesh-nod...

OM jag tolkar rätt så löstes problemet när hen kopplade uplinken från main-routern till en LAN-port på aimesh-enheten (trots att dokumentationen säger att man skall koppla i wan-porten... (?)
(jag antar att AC66U beter sig liknande som AC88U i aimesh-läge...)

Citat från tråden:
I plugged the ethernet from the main router to ETH Port #8 in the AiMesh node, instead of WAN, it works this way!!!

So, it seems that the AC88U can't do IGMP Snooping from WAN to LAN, at least in AiMesh Node mode!!??!! (or maybe a config issue which requires a full reset) Of course, AC86U worked without issues using the WAN connector all the time for connecting upstream.