En SSD och två HDDs 7200rpm döda samtidigt

Permalänk
Medlem

En SSD och två HDDs 7200rpm döda samtidigt

Hej! Håller på och hjälper en bekant med sitt barn som fått upp ögonen för datorbygge, Han hade en fungerande dator men ville "bygga" och skruvade in allt i ett nytt mindre chassi, efter nån timme så slutar alla hårddiskar fungera, en helt ny 850 evo 500gb, två 500gb gammeldiskar med ca 500 gb var.

Han la in en usb led strip inuti chassit kan den ha skapat kortslutning på alla eller vad kan ha hänt ? har testat diskarna i två andra datorer och dom hittas inte ens i bios på någon dator, dock stoppar man en av mina fungerande diskar till den "trasiga" datorn så hittas den så felet ligger ju i hans hårddiskar.

Hur vanligt är det att 3 diskar bara dör, måste vara någon slags kortslutning?

Permalänk

Låter otroligt...säkert att ni inte hittar dem i bios?
Om de finns i bios...finns de i diskhanteraren?
När man installera har jag alltid bara en disk i...ssd.
Då är det lättare med installationen.
Har ni lyckats installera windows på ssd?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Drog ur alla andra hds och testade med ssdn om den hittas, hittas ej i bios på 3 datorer, kollade med en jag själv använder den hittas direkt.

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget som är på gränsen för vad det klarar av/nära att dö och skickar ut skadlig volt/rippel/strömspikar/etc.
Det är det enda jag kan komma på som dödar 3st hd/ssd samtidigt.

Det enda usb ledstrip kan ha med saken att göra är om det är kortis heller annat fel i den som gör att den drar mer ström och i sin tur gör att nätagget skickar ut skadlig volt/etc.
Möjligen om usb ledstripen har en separat strömförsörjning så kan det kanske gå in för hög volt i datorn genom usb/molex/sataström bakvägen och då döda hd/ssd (mer troligt att moderkort ryker först dock).

Om ledstripen kortsluter nåt annat tex genom att den ligger på nåt o kortsluter så bör det inte göra nåt så länge det är tex ström kabeln till hd/ssd (det som kan hända är att disken förlorar ström och kan därmed få filsystems problem dvs som när en dator dör av strömavbrott/etc).
I övrigt så bör det inte göra nåt annat om det inte händer extremt många gånger MEN det hade man deffinitivt märkt av.
Om stripen däremot ligger o kortsluter hd/ssd kretskortet så kan ju giivetvis allt hända MEN då dom flesta ssd ej har synligt kretskort så är min gissning nope å dom för hd däremot så är dom ju oftas synliga MEN dom sitter ju oftas monterade med det neråt så extremt ovanligt att detta händer.

Så nätagget är vad som är kvar.
Förutom blixtnedslag heller liknande men då är det ju oftas moderkort/nätverks korten som tar stryk först.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Vad för nättagg? Ni hade inte egenskapad strömkabell till ssd + hdd?
Ni höll ej på att växla mellan 5v och 12v på något som ledbelysningen? Jag tänkte om växlaren satt före hdd + sdd.

Strömspik/transienter från nätdelen skulle kunna vara en orsak, men det känns mindre troligt om din polare har ett bra nätdel.

Permalänk
Medlem

nätagget är ett corsair hx620 och det är kablarna som följde med som använts, Usb strippen är inkopplad i usb uttaget bakom sen har han dragit in den och iallafall änden på kabeln ligger lös o skramlar med synliga kopparkontakter, skulle det ge kortis är det väl bara 5v men det kanske räcker?

Permalänk
Medlem

Hej

Allt detta låter konstigt/långsökt och jag skulle kolla ännu en gång, men ...

Det kan vara så att 12 volten har kortslutits till 5 volten. Både SSD:n och HDD:n har styrelektronik som drivs av 5 volten. Om denna styrelektronik har fått 12 volt, så kan den blivit förstörd av denna höga spänning och då skulle de inte fungera längre. Men om detta skulle ha hänt, så är det sannolikt att annat också kan vara skadat på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tycker också det verkar konstigt med 3 hdds som går sönder samtidigt, men hur skulle man få in 12v till dem, enda kontakten som passar på två av dem är ju en tunn bred strömkontakt och sen sata kontakten, sen den tredje har även den större 4 pin strömkontakten förutom dom andra två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kampis:

Tycker också det verkar konstigt med 3 hdds som går sönder samtidigt, men hur skulle man få in 12v till dem, enda kontakten som passar på två av dem är ju en tunn bred strömkontakt och sen sata kontakten, sen den tredje har även den större 4 pin strömkontakten förutom dom andra två.

Jag tänker som de två ovanför skrev. Vad händer om 5v och 12v kontakten kommer ihop? Det kan då bli en spänningsspik på 5v linan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Tycker också det verkar konstigt med 3 hdds som går sönder samtidigt, men hur skulle man få in 12v till dem, enda kontakten som passar på två av dem är ju en tunn bred strömkontakt och sen sata kontakten, sen den tredje har även den större 4 pin strömkontakten förutom dom andra två.

Kan räcka med kortis av matning till chassi. Har varit med om en dator på jobbet som efter att ha flyttats stängde av sig när man stötte till chassit. Misstänkte förstås glappkontakt. Två hårddiskar gick åt skogen innan jag hittade att det var en skruv mellan moderkort och chassi som gjorde kortis när man stötte till chassit. Inga skador på moderkortet men två döda HDD:s.

Permalänk
Medlem

Har 12V kommit på 5 Volt så, är det kört - även om det bara är under 1 ms under lite blixtrande...

kolla att köra diskarna separat i disk-docka på annan dator/laptop och se om de startar upp och är accessbara - om inte så är de förstörda, om det fungerar där så kanske skadorna 'bara' gäller moderkortet.

om 12 V kommit åt en eller flera PCIe-ledare så kan dom 'lanen' vara körda och kanske ända in i processorn alternativt till hjälp-krets på moderkortet.

i bästa fall moderkortsbyte, i sämre fall modekort och CPU-byte och i ännu sämre fall att även grafikkortet gått sönder pga. 12V på sina data ledare...

sådana saker är 1.8 eller 3.3 Volts logik och tål väldigt lite 12 Volt på sina ledare...