Permalänk
Medlem

Ryckig motorgång Astra

Jag har ett problem med men bil.
En Opel Astra 01:a.

Den smårycker när man kör och det verkar mest inträffa vid krypkörning eller i registret mellan gas och motorbroms. Ingen motorlampa lyser.

Jag har haft en Opel Corsa som hade liknande problem men då lyste motorlampan och då var det enkelt att felsöka med dator (via opel-verkstad), felkoder gavs då på EGR ventil och tomgångsregulator, det var enkelt och byta och den bilen gick bra efter det.

Nu har dock motorlampan inte tänts så jag antar att inga felkoder har lagrats?
Jag har googlat lite och folk verkar i allmänhet påpeka EGR-ventil och/eller tändkassett.

Jag gör ett försök att skriva här eftersom jag vet att det finns flera Sweclockers fulla med kunskaper.

Permalänk

Kan ligga felkoder utan motorlampa så bästa är att börja med att kolla dom. Annars kan tex dåliga stift vara en anledning ska ju bytas med jämna mellanrum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Kan ligga felkoder utan motorlampa så bästa är att börja med att kolla dom. Annars kan tex dåliga stift vara en anledning ska ju bytas med jämna mellanrum

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man läsa felkoder själv eller är det verkstaden som gäller?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Kan man läsa felkoder själv eller är det verkstaden som gäller?

Om du har felkodsläsare och det är en bil med OBD2 så kan man göra det själv annars är det bara att köra till en verkstad. Biltema har någon simplare läsare annars finns det i kina billigt. Har själv tillgång till en hel verkstad så har inte testat dom billigare grejerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan läsa ut dom själv med en felkodsläsare.
Läste ut felkoder på min mercedes amg och bmw med biltemas läsare faktiskt. Om du får ut en felkod eller flera så får du t.ex. googla på dom och se vad det kan vara.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack då blir det nog en sådan här
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst...
Kostar lika mycket som att lämna in men i gengäld kan man ju använda den flera gånger, både på sina egna men även bekantas bilar.

Jag såg att de andra skulle anslutas till en telefon men jag tror jag föredrar att ha det som en separat enhet om det inte finns fördelar med att ansluta till en Android enhet?

Permalänk
Medlem

Det finns fördelar att köra med bluetooth modul och program som t.ex. Torque. Realtidsdata, mera omfattande info, billigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tack då blir det nog en sådan här
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst...
Kostar lika mycket som att lämna in men i gengäld kan man ju använda den flera gånger, både på sina egna men även bekantas bilar.

Jag såg att de andra skulle anslutas till en telefon men jag tror jag föredrar att ha det som en separat enhet om det inte finns fördelar med att ansluta till en Android enhet?

Fördelen med att ansluta till mobilen är att felkodsdatabasen kan uppdateras online med begripliga beskrivningar av felkoderna. De vettiga apparna är dock inte gratis.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom bilen är gammal, hur är servicen skött tänker mest på tänddelar, bränsle och lutffilter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Mordekai:
Apparna är inte dyra.
Jag har goda erfarenheter av Torque, den hjälpte mig hitta en avskavd kabel(jordade ibland) till lambda sond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har ett problem med men bil.
En Opel Astra 01:a.

Den smårycker när man kör och det verkar mest inträffa vid krypkörning eller i registret mellan gas och motorbroms. Ingen motorlampa lyser.

Jag har haft en Opel Corsa som hade liknande problem men då lyste motorlampan och då var det enkelt att felsöka med dator (via opel-verkstad), felkoder gavs då på EGR ventil och tomgångsregulator, det var enkelt och byta och den bilen gick bra efter det.

Nu har dock motorlampan inte tänts så jag antar att inga felkoder har lagrats?
Jag har googlat lite och folk verkar i allmänhet påpeka EGR-ventil och/eller tändkassett.

Jag gör ett försök att skriva här eftersom jag vet att det finns flera Sweclockers fulla med kunskaper.

Låter som tjyvluft nånstans.
Låt den gå på tomgång (om den klarar det) och spraya startgas på misstänkta områden.
INTE på avsassidan

Permalänk
Medlem

Tjuvluft eller dålig tändspole ? Antar stiften är utbytta efter serviceintervall .

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d