Permalänk
Medlem

Uppgradera PC

Hej allihopa, har nyligen blivit medlem och är inte jätteskarp inom detta så skulle behöva lite hjälp med hur jag kan uppgradera min PC.

Just nu har jag:

Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Processor
Gigabyte GA-Z97P-D3 Moderkort
Samsung SSD EVO 850-Series 250G Minne
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II O Grafikkort
Corsair CX 500W 80+ Bronze
Ram är 2x4Gb
Win 10.

Känner att när jag spelar kan det vid vissa tillfällen lagga till om det blir för mycket alt. delay osv men vet ej vad det beror på, har inte mycket spel alls och kör aldrig 100 tals chromeflikar uppe som det talats om. Körde med 2 skärmar ett tag men upplevde att när jag tog bort ena att det blev aningen bättre iaf, vill kunna använda 2 och göra fler saker samtidigt tex spela och kolla streams samtidigt. Nån som kan se på rak hand vart problemet kan ligga?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog uppgraderat allt utom grafikkortet

8gb ram tycker jag är på gränsen när man lirar i win 10 och vill göra något annat. Lägg till en gammal processor på det så blir det lätt lite trögt. Hade kollat på att uppgradera moderkort+processor+nya ram-moduler och kanske nätagget. Du behöver inte köra high end-grejer, bara modernare saker.

Det är min åsikt i alla fall, få se vad de andra säger.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

Jag håller med, processorn har några år på nacken och ramet är i det minsta laget.
Min rekommendation är att leta efter ett upgraderingspaket med moderkort, cpu och ram.
Grafikkortet är också lite gammalt, så om det efter ett upgraderingspaket fortfarande känns som att du har lite dåligt flyt i spel, så kan det vara värt att skaffa nytt även där.
Jag skulle också rekommendera nytt nätagg som du ska upgradera resten, 500W är lite i underkant. Runt 650W är en bra minimumnivå att satsa på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stollen9:

Hej allihopa, har nyligen blivit medlem och är inte jätteskarp inom detta så skulle behöva lite hjälp med hur jag kan uppgradera min PC.

Just nu har jag:

Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Processor
Gigabyte GA-Z97P-D3 Moderkort
Samsung SSD EVO 850-Series 250G Minne
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II O Grafikkort
Corsair CX 500W 80+ Bronze
Ram är 2x4Gb
Win 10.

Känner att när jag spelar kan det vid vissa tillfällen lagga till om det blir för mycket alt. delay osv men vet ej vad det beror på, har inte mycket spel alls och kör aldrig 100 tals chromeflikar uppe som det talats om. Körde med 2 skärmar ett tag men upplevde att när jag tog bort ena att det blev aningen bättre iaf, vill kunna använda 2 och göra fler saker samtidigt tex spela och kolla streams samtidigt. Nån som kan se på rak hand vart problemet kan ligga?

Windows update och uppdatera drivrutiner överlag typ grafikkortsrutiner kan ju vara något att börja med att prova eftersom det inte kostar något.
Vilka spel spelar du och i vilken upplösning/inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd ett program likt openhardwaremonitor eller hardware monitor pro från cpuid för att kolla tempraturen på cpu och gpu.

Kan ju vara så att det behövs ny kylpasta omdet blir för varmt.

Vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Här är ett ganska prisvärt uppgraderingapaket: https://www.komplett.se/product/986620/datorutrustning/pc-kom...

Garanterar att det finns liknande ryzen-paket som kanske är ännu mer prisvärda, men jag ka inte ryzen, så någon annan får tipsa där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Använd ett program likt openhardwaremonitor eller hardware monitor pro från cpuid för att kolla tempraturen på cpu och gpu.

Kan ju vara så att det behövs ny kylpasta omdet blir för varmt.

Vilken upplösning spelar du i?

Tempraturen ligger bra till när jag spelar så tror inte det är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Windows update och uppdatera drivrutiner överlag typ grafikkortsrutiner kan ju vara något att börja med att prova eftersom det inte kostar något.
Vilka spel spelar du och i vilken upplösning/inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Har program som uppdaterar rutinerna med jämna mellanrum och där jag kan se själv att det mesta är det senaste.
Spelar CS,Fortnite eller LoL mestadels beroende på vart polarna är online och brukar försöka köra allt på low för att få det att gå så smooth som möjligt, har däremot inte testat att höja på ett tag så vet inte riktigt om det klarar det eller inte men det är väl ännu värre om jag upplever delay när jag kör på low redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terasque:

Här är ett ganska prisvärt uppgraderingapaket: https://www.komplett.se/product/986620/datorutrustning/pc-kom...

Garanterar att det finns liknande ryzen-paket som kanske är ännu mer prisvärda, men jag ka inte ryzen, så någon annan får tipsa där.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, får se över lite alternativ och se om jag tycker det är värt att lägga dem pengarna på. har inte varit jätteaktiv på spelfronten på senaste tiden.. Och du tror detta paket skulle höja min prestanda märkbart mycket?

Permalänk

Vad har du för budget? Jag hade iaf börjat med att sälja cpu du har nu och uppgraderat till en i7 4790K, det blir billigast och det är en kraftfull cpu som hänger med väldigt bra i dagens spel. Blir du inte nöjd då så skulle jag letat efter ett begagnat GTX 1070 också. Det borde bli ungefär så här

Du säljer din i5 4690K för ca 650:-
Hitta en i7 4790K istället, dom brukar gå för runt 1700:- på tradera 1700-650:- = 1050:-
Sälj ditt GTX 970 för runt 1200:- hitta ett begagnat GTX 1070 för runt 2800-3200:- 3200-1200= 2000:-
Total kostnad = ca 2000+1050= 3050:- Så för ca 3050:- kan du få en riktigt kraftfull dator som klarar dagens spel galant, även i 1440p. Eventuellt skulle du behöva uppgradera så du har 16GB ram men de ska inte behövas i dagens läge om man inte har flera flikar uppe med mera

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

2x8GB RAM, en 4790K (som du överklockar lite lätt) och ett 1070 eller 1080 (allt begagnat) skulle jag säga är den mest prisvärda uppgraderingen.

Nätagget duger gott, moderkortet bör klara en lätt överklock av processorn utan problem, SSD:n är bra.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Vad har du för budget? Jag hade iaf börjat med att sälja cpu du har nu och uppgraderat till en i7 4790K, det blir billigast och det är en kraftfull cpu som hänger med väldigt bra i dagens spel. Blir du inte nöjd då så skulle jag letat efter ett begagnat GTX 1070 också. Det borde bli ungefär så här

Du säljer din i5 4690K för ca 650:-
Hitta en i7 4790K istället, dom brukar gå för runt 1700:- på tradera 1700-650:- = 1050:-
Sälj ditt GTX 970 för runt 1200:- hitta ett begagnat GTX 1070 för runt 2800-3200:- 3200-1200= 2000:-
Total kostnad = ca 2000+1050= 3050:- Så för ca 3050:- kan du få en riktigt kraftfull dator som klarar dagens spel galant, även i 1440p. Eventuellt skulle du behöva uppgradera så du har 16GB ram men de ska inte behövas i dagens läge om man inte har flera flikar uppe med mera

Tack för iden, låter som en prisvärd uppgradering. Vill väl inte lägga allt för mycket pengar så ditt alternativ här är ett perfekt exempel på hur jag skulle vilja gå tillväga! (Y) Mycket uppskattat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

2x8GB RAM, en 4790K (som du överklockar lite lätt) och ett 1070 eller 1080 (allt begagnat) skulle jag säga är den mest prisvärda uppgraderingen.

Nätagget duger gott, moderkortet bör klara en lätt överklock av processorn utan problem, SSD:n är bra.

Då vet jag vad som behöver göras! Tack för hjälpen