Råd ang ny lagringsdisk

Permalänk

Råd ang ny lagringsdisk

Så sitter idag med 5st mekaniska SATA diskar i varierande storlek. Men det känns bökigt och trångt så vill göra mig av med dom, använda en till att ha som spel disk där jag installerar spelen jag spelar och sedan köpa 1 större för lagring.

Jag tänker mig en ny 4tb mekanisk sata disk men jag blir osäker på om jag ska nöja mig med 5400rpm eller om jag bör köpa en som snurrar i 7200.

Jag redigerar mycket i premiere pro så det det är mycket video klipp som jag kommer spara och redigeras och jag tänker om det väger in i valet, vad säger ni som kan det här ?

Sedan detta med cache, det är länge sedan jag handlade ny hårddisk så ser att det finns mängder av olika cache. Hur pass viktig är den i det arbete jag gör?

Det är nog dom frågor jag hade på huvudet just nu.
Tack i förväg!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem

Kan en SSD vara ett alternativ? Det skulle ju snabba upp laddningstider, och även att läsa in videoklippen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Videolagring och om man ska jobba mot disken med redigering skulle jag nog inte valt en slö 5400varvare.

Ska man bara ha den som ren lagring kanske 5400varv funkar men för video vill man helst ha marginal så det inte hackar, i synnerhet om det är 4k som ska redigeras.

SSD är bra men blir nog lite dyrt för TS om han ska ha 4Tb lagring.

Permalänk
Medlem

7200 RPM ligger på dryga 200 MB/s idag på stordiskarna - 4TB Toshiba jag köpte hade också relativt snabb genomsnittlig söktid på typ 11 ms medans diskar i allmänhet ligger på 15 - 19 ms (speciellt 5400 RPM-diskar) - skall man använda disk för redigering där man laddar och skriver tillbaka saker så bör man ha diskar med låg söktid medans de med högre passar bättre för ren lagring.

lägre söktider ger ingen märkbar snabbhet om filerna är stora och inte fragmenterade, men med NTFS så blir filerna gärna fragmenterade efter en tid vid bearbetning och låga söktider får allt större betydelse för upplevda totala prestandan och en defragmentering är inte alltid 100% - att i somliga fall kan vara bättre att tömma disken helt på data - ta bort den gamla filsystemet och formatera en ny och sedan lägga tillbaka filerna igen - då förstaskrivningen lägger filerna hyffsat linjärt i filsystemet.

Även om snurrdisken är bit över 200 MB/s vid läsning i ytterkant så är läshastighet på de flesta snurrdiskarna ganska exakt halverad när den läser inner-cirkeln på disken - dvs. en 220 MB/s disk på ytterkant ligger runt 100-110 MB/s när den läser innerst.

Permalänk
Medlem

7200rpm låter dock en del.

Du har inte möjlighet att ha en hyffsat stor SSD för spel och pågående projekt, sen har du en 4TB 5400rpm disk för lagring av projekt och misc?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Nja, skulle säga inte mycket mer än en 5400 rpm-disk - dock den Toshiba jag fick var sällsynt välbalanserad att det knappt gick att avgöra om den snurrade av vibrationer att döma utan först när man vickade den och kände gyrokrafterna - men visst ett litet sus hördes det om man hade örat nära.

Däremot hörs knackljuden när de söker klart mer uttalat och med mer diskant i knacken än dess motsvarande diskar med långsammare sökningar med dovare knackljud.

Den WD-black 7200 RPM jag provade med innan var rent hemskt i ljudväg, mest för att skivorna var rätt obalanserade och fick hela chassiet att låta.

Permalänk
Avstängd

I de här fallet skulle jag säga en Barracuda Pro eller en WD Black.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Jag kör enbart med 1TB WD Black Serie mest beroende på att det är den av de "större" diskarna som fått mest positiva omdömen hos NEWEGG.COM dvs det är den disk som kraschar minst. WD1001FALS är min favorit. Alt WD10EADS Green Serie. Sedan ska man också ha i åtanken att om man enbart ska ha (mekaniska) disken som lagringsdisk så är det ju mindre risk att 10 stycken 1TB diskar kraschar än att EN 10TB disk kraschar. Tycker personligen att SSD-diskarna inte har kommit ner i så lågt pris att en investering på totalt 10TB SSD är värt sitt pris. Så från min sida är det mycket en ekonomisk fråga. Molnlagring är inte aktuellt från min sida som bor på landet och sitter på en 10Mbit ADSL uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

....Alt WD10EADS Green Serie.

WD10EADS och WD10EARS (2010-års diskar) är sega som sirap i frysen och med näppe håller sig över 100 MB/s som bäst och med söktid som att skicka efter på postorder (avg 20 ms) - en modern 4TB M300 från Toshiba disk idag är dubbelt så snabb med 210 MB/s och söktid på avg. 11.76 ms - och jag lovar, det märks om man i jämförelse körs en wd-green innan.

en gammal WD black (WD2002FAEX) också med 11.6 ms avg i söktid och max 151 MB/s i läsfart - den var också den mest ljudliga disken pga obalans i skivorna...

wd-green finns heller inte att köpa idag och om någon frågar mig så tycker jag inte de var några bra diskar, även sett till hållbarhet. - men det är en annan historia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

WD10EADS och WD10EARS (2010-års diskar) är sega som sirap i frysen och med näppe håller sig över 100 MB/s som bäst och med söktid som att skicka efter på postorder (avg 20 ms) - en modern 4TB M300 från Toshiba disk idag är dubbelt så snabb med 210 MB/s och söktid på avg. 11.76 ms - och jag lovar, det märks om man i jämförelse körs en wd-green innan.

en gammal WD black (WD2002FAEX) också med 11.6 ms avg i söktid och max 151 MB/s i läsfart - den var också den mest ljudliga disken pga obalans i skivorna...

wd-green finns heller inte att köpa idag och om någon frågar mig så tycker jag inte de var några bra diskar, även sett till hållbarhet. - men det är en annan historia.

NEWEGG har ett betygsystem (omdömessystem) där köparen kan ge hdd från 1 till 5 stjärnor. 5 stjärnor ger de hdd om den fungerar klockrent och 1 stjärna ger de hdd om den kraschat. Om tusentals med användare har avgett en specifik hdd ett högt omdöme så kan man dra slutsatsen att det är en bra hdd som inte kraschar och på samma sätt har hdd fått 1 stjärna så kan man dra slutsatsen att det är en urusel hdd som kraschat.

De hdd jag tipsade har båda fått runt 10% 1 stjärna dvs runt 10% av hdd har kraschat medans många nyare större snabbare hdd har uppåt 50% av hdd kraschat. Så det är väl ett val man får ta... en äldre långsam hdd men som snurrar på år efter år ELLER en nyare supersnabb hdd men som med stor sannolikhet lär krascha inom närmaste tiden. Jag väljer hellre än äldre långsam trygg hdd som jag kan lita på.

Båda diskarna... WD1001FALS och WD10EADS finns fortfarande att köpa nya. Den som söker lär finna.

Vill TS köpa en 4TB supersnabb disk så ska han naturligtvis köpa en Samsung 970 Evo. Vet inte om de finns i 4TB version så då får det väl bli 2 * 2TB á 7.990 kronor styck.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur stora filerna är så kan du ju alltid använda din SSD som mellanlagring - eller köp dubbla SSD för samma upplägg.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Efter att själv ha bytt till SSD för OS/bruk ganska nyligen så kan jag aldrig gå tillbaka. Jag har inte testat videoredigering, men med tanke på att till och med Photoshop går ändlöst mycket snabbare med SSD (för att inte tala om spelen) så skulle jag absolut välja SSD för redigering, så länge filerna inte är enorma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylsamlaren:

NEWEGG har ett betygsystem (omdömessystem) där köparen kan ge hdd från 1 till 5 stjärnor. 5 stjärnor ger de hdd om den fungerar klockrent och 1 stjärna ger de hdd om den kraschat. Om tusentals med användare har avgett en specifik hdd ett högt omdöme så kan man dra slutsatsen att det är en bra hdd som inte kraschar och på samma sätt har hdd fått 1 stjärna så kan man dra slutsatsen att det är en urusel hdd som kraschat.

De hdd jag tipsade har båda fått runt 10% 1 stjärna dvs runt 10% av hdd har kraschat medans många nyare större snabbare hdd har uppåt 50% av hdd kraschat. Så det är väl ett val man får ta... en äldre långsam hdd men som snurrar på år efter år ELLER en nyare supersnabb hdd men som med stor sannolikhet lär krascha inom närmaste tiden. Jag väljer hellre än äldre långsam trygg hdd som jag kan lita på.

Båda diskarna... WD1001FALS och WD10EADS finns fortfarande att köpa nya. Den som söker lär finna.

Vill TS köpa en 4TB supersnabb disk så ska han naturligtvis köpa en Samsung 970 Evo. Vet inte om de finns i 4TB version så då får det väl bli 2 * 2TB á 7.990 kronor styck.

Sannolikheten för en HDD krasch är inte så hög i vilket fall som. Men jag skulle inte rekommendera något som i princip är snudd på 9 år gammalt. Jag skulle verkligen se de som en chansning att köpa något som är tillverkat 2010 och legat orörd sen dess och dessutom lite blint på en sån enhet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Har man lagring där det blir konsekvenser med oersättligt förlorade filer om en lagringsenhet går sönder så bör man tänka om sin strategi. idag måste man tänka i banorna att lagring kan gå sönder och det är idag flera tusen GB som försvinner på en gång då - tanken är snarare idag hur snabbt kan man åter vara i samma situation som precis innan enheten gick sönder... och då förutsätter att det finns fungerande backupper eller filspegling hela tiden.

---

kuriosa - gjorde en backup på en bortglömd labbdator nyligen - 78000 timmar på snurr-disken och still going strong... och det var en Seagate barracuda av typisk kontorstyp och definitivt ingen serverdisk för 24/7-drift, klinisk rent på SMART förutom att dess 'age' hade gått ned till lågt värde...

snurrtid har idag ingen större betydelse - utan receptet för lång gångtid är stabil driftsituation - inte nödvändigtvis välkylt utan snarare jämn temp utan stora temperaturväxlingar och det håller bra även om det är lite halvvarmt.