DX11 feature level 10.0 is required to run engine

Permalänk

DX11 feature level 10.0 is required to run engine

Min son har laddat ner något till Fortnite och får därefter ovanstående felmeddelande.
Jag har googlat mig till att det sannolikt har något med grafikkortet att göra, men längre än så kommer jag inte.
Finns det någon som kan hjälpa mig att få frid i huset igen?

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter har datorn?
Provat uppdatera grafikdrivrutinen?

I teorin innebär DX11 feature level 10.0 att det krävs ett DX10-kort, vilket är typ allt sedan 2006.

Permalänk

@dunis90: Han har en Asus ROG G20CI-NR015T med grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1080. Jag har uppdaterat grafikdrivrutinen via www.geforce.co.uk/drivers (och startat om datorn) men får fortfarande samma felmeddelande. I samband med detta fel har även skärmen blivit "randig" till och från. Hänger det ihop tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datainspektionen:

@dunis90: Han har en Asus ROG G20CI-NR015T med grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1080. Jag har uppdaterat grafikdrivrutinen via www.geforce.co.uk/drivers (och startat om datorn) men får fortfarande samma felmeddelande. I samband med detta fel har även skärmen blivit "randig" till och från. Hänger det ihop tror du?

Är det allra senaste drivern från Nvidia? Hade samma problem med ränder på min skärm när jag installerade nyaste, avinstallerade och drog hem en äldre och då försvann problemet!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Avstängd

Jag fick också samma (försökte starta PUBG) efter jag hade försökt installera senaste driv från NVIDIA. Dock misslyckades installationen.. De måste fuckat upp något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

@joppe: Ja, det är den senaste uppdateringen. Provade igen och så fort jag startat om datorn kommer ränderna tillbaka. Jag vore verkligen tacksam om du kan hjälpa mig med en beskrivning på hur jag ska gå tillväga för att ladda ner en äldre variant istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datainspektionen:

@joppe: Ja, det är den senaste uppdateringen. Provade igen och så fort jag startat om datorn kommer ränderna tillbaka. Jag vore verkligen tacksam om du kan hjälpa mig med en beskrivning på hur jag ska gå tillväga för att ladda ner en äldre variant istället.

https://www.geforce.com/drivers

Du kan välja att ladda hem drivrutinerna direkt från Nvidia istället. Bara välja kort och OS i listan så ser du de senaste drivrutinerna.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

@Ceogar: Tack för tipset! Jag är minst sagt okunnig på detta område och fastnar direkt på andra frågeställningen uppifrån. Vilken serie ska jag välja? Lika bra att fråga vad jag ska välja för alternativ på frågeställningen efter också.

Permalänk

@Ceogar: Tror att jag lyckades lista ut det nu?

Permalänk

Jag har provat att installera äldre versioner men får samma fel om och om igen. Dels så flimrar skärmen efter varje uppdatering och dels får jag samma felmeddelande som i rubriken när jag försöker att starta Fortnite…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datainspektionen:

Jag har provat att installera äldre versioner men får samma fel om och om igen. Dels så flimrar skärmen efter varje uppdatering och dels får jag samma felmeddelande som i rubriken när jag försöker att starta Fortnite…

Vad händer om ni tar väck det han laddade ner då? Fungerar det så är det ju fel på modden snarare än grafiken. Saker gjorda av tredje part kan vara av minst sagt tveksam kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Men det borde väl inte ha med flimret att göra? Det verkar ju vara ett problem som flera har haft när dom uppdaterat senaste grafikdrivrutinen. Så fort jag försöker ladda ner en ny grafikdrivrutin (ej den senaste) får jag tillbaka flimret. Sedan får jag starta om datorn 1-2 gånger och därefter är bilden ok igen.

Permalänk

När han sa att han "laddat ner saker till Fortnite" tror jag nu att han egentligen menade att han uppdaterade drivrutinerna, så jag tror mig kunna ringa in att problemet endast är kopplat till det.
För att göra en lång historia kort fick jag göra en Systemåterställning där allt återställdes från 2018-09-16 då problemen uppstod. Även denna gång blev det flimmer på skärmen, men efter ytterligare en omstart försvann det. Nu får jag följande felinfo när jag via Enhetshanteraren går till grafikkortet: "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)". Vad är nu detta?
En annan märklig sak är att när jag tittar på "Appar och funktioner" finns det 5st varianter av NVIDIA drivrutiner, mot 6st på brorsans dator. Den som saknas heter "NVIDIA 3D Vision drivrutin 388.71". Detta måste väl också ha något med saken att göra?
Någon som har en aning om vad jag ska göra för att komma vidare?

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag i det här läget skulle ha laddat ner DDU, Display Driver Uninstaller. Packa upp och kör programmet. Allra helst i Safe boot, men annars bara i Windows som vanligt.

Välj GPU som device type till höger och sedan Nvidia. Välj Clean and restart. Låt den göra sitt jobb och installera sedan nya drivrutiner efter omstarten.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

@macmann1: Tack för tipset, men jag får det inte att fungera tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datainspektionen:

@macmann1: Tack för tipset, men jag får det inte att fungera tyvärr.

Du ska inte behöva ladda ner DDU för att få det och fungera. Gå in här: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx
Dra ner 399.07 och kör en clean install.

På länken väljer du "beta and older drivers" sedan Geforce och 10-serien och sedan 1080 i rutan nedanför.

Citat:

I samband med detta fel har även skärmen blivit "randig" till och från. Hänger det ihop tror du?

Har du testat en annan kabel till skärmen? Kablar som börjar ge upp kan ge dom symptomen.

edit

Citat:

Nu får jag följande felinfo när jag via Enhetshanteraren går till grafikkortet: "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)". Vad är nu detta?

Läste det här först nu, borde läst igenom tråden helt innan jag svarade. Gå dit du köpte datorn och se om du kan få den utbytt om inte en ny drivrutin löser det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.