Permalänk
Medlem

FreeNAS

Tänkte sätta upp en nas då jag har lite prylar liggande!
Har kört FreeNAS förut men då haft tomma diskar till det.
Nu undrar jag, måste jag formatera diskarna i FreeNAS eller kan jag slänga in och dela hur jag vill? Då jag inte har några tomma längre (eller inte plats och flytta runt flera TB)
Vill bara höra om det går och kanske lite bra tips..
ELLER andra bra NAS tips...

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Om filsystemet på diskarna är ZFS går det bra att bara flytta över dom till FreeNAS. Är det något annat filsystem ryker datat när du installerar diskarna då dom blir formaterade till ZFS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det va det jag va rädd för!
Tack för svaret...
Fortsatt trevlig fredakväll..

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att köra FreeNAS. Jag har kört FreeNAS sedan 2013 och har aldrig gillat det. Jag är bara för lat för att byta till FreeBSD eller Ubuntu Server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ja va jag förstår så går det att mounta ntfs i FreeBSD och i Ubuntu server!
Jag är skitdålig på det här, är det samba fortfarande som gäller vid nätverksdelning av filer ?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Du kan montera men inte skriva till dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det är inte värt att köra FreeNAS. Jag har kört FreeNAS sedan 2013 och har aldrig gillat det. Jag är bara för lat för att byta till FreeBSD eller Ubuntu Server.

Skickades från m.sweclockers.com

Min FreeNAS server har tagit ca 40 timmar att sätta upp med alla servrar jag har där. Om en boot disk går sönder vill jag inte spendera en helg bygga allt igen. Med FreeNAS behöver jag bara läsa tillbaka konfigfilen så är jag igång igen, mao tar det typ 5 minuter att återställa en trasig server. Funderade oxå på att gå tillbaka till FreeBSD efter Corral fiaskot, men det är helt klart inte värt besväret när man börjar tänka igenom backup/recovery strategin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det är inte värt att köra FreeNAS. Jag har kört FreeNAS sedan 2013 och har aldrig gillat det. Jag är bara för lat för att byta till FreeBSD eller Ubuntu Server.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Kan du vara mer konkret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Tänkte sätta upp en nas då jag har lite prylar liggande!
Har kört FreeNAS förut men då haft tomma diskar till det.
Nu undrar jag, måste jag formatera diskarna i FreeNAS eller kan jag slänga in och dela hur jag vill? Då jag inte har några tomma längre (eller inte plats och flytta runt flera TB)
Vill bara höra om det går och kanske lite bra tips..
ELLER andra bra NAS tips...

Det låter nog tyvärr inte inte som att FreeNAS med ZFS är vad du behöver då det kräver att du bygger din ZFS pool med tomma diskar och även planerar vilka vdevs du ska ha i den nu och vid eventuell utbyggnad för att inte måla in dig i ett hörn i framtiden eller råka få till en pool som inte har redundans t.ex. så all data försvinner om en disk går sönder.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17563410" userid="177888" name="b1ghen"]
Det låter nog tyvärr inte inte som att FreeNAS med ZFS är vad du behöver då det kräver att du bygger din ZFS pool med tomma diskar och även planerar vilka vdevs du ska ha i den nu och vid eventuell utbyggnad för att inte måla in dig i ett hörn i framtiden eller råka få till en pool som inte har redundans t.ex. så all data försvinner om en disk går sönder.
[/quo

Du har helt rätt, det är egentligen inte vad jag behöver.
Det jag är ute efter är att dela ut diskar till nätverket, Med alla versioner av windows både xp 7 och 10. Men med alla revisionsnummer på dom olika distarna så är dom typ bara bakåtkompatibla, och jag finner problem med att dela i ett nätverk som både har wifi och trådat.
Alltså har jag tex märkt att win 7 är bakåtkompatibelt i revisioner va det gäller att inte ha lösen och användare.
Och jag vill INTE ha lösen eller användare i delningen, alla ska ha skriv och läs utan att gå med i nån hemgrupp eller liknande
Att dela från en XP maskin funkar hur bra som helst, då resten kör 7-10 och android.
Nu är det ju lite problem o köra XP på lite nyare hårdvara
Och för att det inte ska spekuleras vidare så har (servern) inte tillgång till internet.

Kom gärna med skitbra enkla förslag....
Ha en great söndag

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Min FreeNAS server har tagit ca 40 timmar att sätta upp med alla servrar jag har där. Om en boot disk går sönder vill jag inte spendera en helg bygga allt igen. Med FreeNAS behöver jag bara läsa tillbaka konfigfilen så är jag igång igen, mao tar det typ 5 minuter att återställa en trasig server. Funderade oxå på att gå tillbaka till FreeBSD efter Corral fiaskot, men det är helt klart inte värt besväret när man börjar tänka igenom backup/recovery strategin.

Misstförstå mig inte. Det är supersmidigt att sätta upp och komma igång med FreeNAS. Särskilt om man har liiiiite förståelse för *nix-system och har basala kunskaper i att använda en sökmotor. Problemet är att underhålla skiten. Jag har kanske bara haft otur, men jag har haft ett antal 'breaking upgrades' där jag fått reverta till en föregående installation. Jag har haft USB-minnen (boot disk) som blivit korrupt. Jag har haft jätteproblem med jails och att uppgradera såväl dem som applikationerna innuti dem. För att inte tala om övergången till iocage.

Just nu befinner sig mitt system i någon form av no-mans-land där jag inte kan uppgradera mina jails (för pkg har inte stöd för kerneln som används i jailen) men jag har inte heller lyckats migrera mina befintliga jails till iocage (för att inte tala om det nya ui:t, det är så vansinnigt buggigt att jag bara provat det en gång och sen återvänt till det gamla).

FreeNAS är nybörjarvänligt, men jag skulle säga att det inte finns någon anledning att installera det. Antingen är man nybörjare utan ambition att lära sig systemet, då bör man köpa en Synology-NAS. Är man, å andra sidan, en nybörjare som vill lära sig, så installera Ubuntu Server och lär dig hur man ska göra istället för att låta FreeNAS diktera allt.

Skrivet av Hubertus:

Varför? Kan du vara mer konkret?

TL;DR: Jag tycker att FreeNAS är för svårt för den som inte orkar bry sig det minsta om hur man använder/underhållereller en servermiljö, men det är för basic (och hämmande) för någon som vill lära sig eller göra mer avancerade saker. Se även det jag skrev ovanför.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Synology är Inte ett alternativ till FreeNAS eftersom dom inte använder ZFS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att bygga avancerade tjänster med FreeNAS, men det är en NAS infördes hand.. alltså backend/lagring för tjänster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Synology är Inte ett alternativ till FreeNAS eftersom dom inte använder ZFS

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på det, verkar va för krångligt för mig att installera..
Va hundra år sen jag labba i sådana miljöer

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Godkväll grabbar!

Jag sitter med min HP Microserver gen8 och fått i mina hårddiskar, FreeNAS är installerat redan på en ssd. Men jag blir lite konfunderad om jag ska ställa in raid i hps setup eller låta FreeNAS göra på sitt vis med diskarna. Någon som har svar på detta vad jag bör göra?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Du ställer in BIOS till AHCI och låter ZFS sköta resten. Men snälla, läs manualen innan ni börjar med FreeNAS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Du ställer in BIOS till AHCI och låter ZFS sköta resten. Men snälla, läs manualen innan ni börjar med FreeNAS

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Jag har läst lite i den innan jag började, men fick problem med ssdn när de 4 andra hårddiskarna satt i så jag blev inte klok på vad som var rätt.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk

@zodden: Jag tycker att du ska prova xpenology istället för FreeNAS. FreeNAS är väldigt kompetent, men har betydligt högre lärokurva för att få ut så mycket som möjligt.

xpenology (synology) är dock väldigt enkelt. Ladda ner filerna - "bränn" till usb med programmet Rufus- sätt bios till default - plugga in usb i servern och surfa sedan till find.synology.com för att installera...

Du kan köra virtuella maskiner via virtual machine manager, synka cloud-tjänster och mycket mer.
Det är den perfekta lösningen för nybörjaren eller den late

Permalänk
Medlem

Med Openmediavault kan du montera befintliga filsystem.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moby_Dick:

@zodden: Jag tycker att du ska prova xpenology istället för FreeNAS. FreeNAS är väldigt kompetent, men har betydligt högre lärokurva för att få ut så mycket som möjligt.

xpenology (synology) är dock väldigt enkelt. Ladda ner filerna - "bränn" till usb med programmet Rufus- sätt bios till default - plugga in usb i servern och surfa sedan till find.synology.com för att installera...

Du kan köra virtuella maskiner via virtual machine manager, synka cloud-tjänster och mycket mer.
Det är den perfekta lösningen för nybörjaren eller den late

Tack, det såg ut som ett alternativ, trots att freenas är komplicerat osv betyder nödvändigtvis inte att man ska lägga ner det, hur lär man sig då något nytt och intressant?

Men absolut såg det intressant ut, det säger jag ingenting om. Jag säger bara tack för tipset.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Med Openmediavault kan du montera befintliga filsystem.

Okej, har hört något litet om Open men inte satt mig in på mycket i det.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden: Lite mer lättvikt än FreeNAS, vad jag vet. Enkelt att installera och hantera. Debian-baserat, så det finns gott om dokumentation.

Kan inte svara för hur "bra" det är i jämförelse med annat, men jag tyckte det funkade bra att komma in i när jag började.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@zodden: Lite mer lättvikt än FreeNAS, vad jag vet. Enkelt att installera och hantera. Debian-baserat, så det finns gott om dokumentation.

Kan inte svara för hur "bra" det är i jämförelse med annat, men jag tyckte det funkade bra att komma in i när jag började.

Tack, men jag har börjat få det att lira bra med Xpenoloy nu, både med diskar, vpn med faktiskt, så det börjar ta sig, funkar bra detta och det är jag glad över.

/zodde

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB