Ej solblekt fläck på instrumentbrädan i bilen pga mobilhållare Går det att lösa? :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Ej solblekt fläck på instrumentbrädan i bilen pga mobilhållare Går det att lösa? :/

Hej!

(verkar tydligen omöjligt att få den roterad rätt)

Någon som har tips på hur man får den ej solblekta "fläcken" lika solblekt som resten av instrumentpanelen? Är det möjligt att få utan sol utan med hjälp av någonting annat? I så fall kan jag täcka för resten av instrumentpanelen med någonting. Alternativt ha bilen parkerad på en yta där solen lyser in där. (var tidigare ägaren som orsakade detta).

Den är jättestörande dessvärre.

Tusen tack för svar!

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@lossah:
Det finns produkter som "återfärgar" solblekt vinyl/plast/gummi, så prova något sådant.
Det blir säkerligen inte 100% men eftersom resten av instrumentpanelen är mer blekt än den lilla biten, så kommer den säkerligen att bli mindre synlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Belzader:

@lossah:
Det finns produkter som "återfärgar" solblekt vinyl/plast/gummi, så prova något sådant.
Det blir säkerligen inte 100% men eftersom resten av instrumentpanelen är mer blekt än den lilla biten, så kommer den säkerligen att bli mindre synlig.

Tack för svar!

Yes! Kollat lite smått på sånt tidigare, ska bara hitta ett medel som inte luktar eller kladdar. Vet inte om dessa medel gör det iofs, absolut helst vill jag ju bli av med fläcken permanent dock!

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Är det dumt att köra med värmepistol tro? Lite lätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Vad skulle en värmepistole göra för skillnad?
Den fläcken får du nog lära dig att leva med är jag rädd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Hör med någon bilrekondfirma om inte annat, de brukar ha alla möjliga medel och behandlingar för allt möjligt.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Defcon:

Vad skulle en värmepistole göra för skillnad?
Den fläcken får du nog lära dig att leva med är jag rädd.

Köra med värmepistol på hela instrumentbrädan, så att den blir lika svart som fläcken? Folk använder det för att få solblekt plast exteriört svart, kanske fungerar för det materialet också tänkte jag.

Skrivet av backfeed:

Hör med någon bilrekondfirma om inte annat, de brukar ha alla möjliga medel och behandlingar för allt möjligt.

Jag får nog göra det! Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Jag tror inte det har med solen att göra. Jag tror det är mjukgörare från ev. sugpropp eller annan mjuk plast som påverkat instrumentbrädan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

Hitta en ny på bilskrot.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av lossah:

Köra med värmepistol på hela instrumentbrädan, så att den blir lika svart som fläcken? Folk använder det för att få solblekt plast exteriört svart, kanske fungerar för det materialet också tänkte jag.

Aldrig hört faktiskt. Alltid lär man sig nått nytt... Men det låter svårt att få till en jämn kulör över hela instrumentbrädan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Defcon:

Aldrig hört faktiskt. Alltid lär man sig nått nytt... Men det låter svårt att få till en jämn kulör över hela instrumentbrädan.

Det är det jag misstänker med, och därför vågar jag inte. Får hitta på något annat, vänta till nästa sommar och parkera på ett bra ställe.