Varför får jag sån yrsel av senaste Wolfenstein?

Permalänk
Avstängd

Varför får jag sån yrsel av senaste Wolfenstein?

Hej! Jag är känslig för yrsel fps spel.
Jag lärde mig att spela Battlefield med handkontroll först på långt avstånd från skärmen.
Allt eftersom närma jag mig skärmen och kunde använda tangentbordet istället.
Nu har jag spelat minst 2000 timmar multiplayer på dom olika BF spelen utan proplem.
Drar jag sen igång senaste Wolfenstein får jag yrsel.Vad är detta?
Tacksam för svar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Hej! Jag är känslig för yrsel fps spel.
Jag lärde mig att spela Battlefield med handkontroll först på långt avstånd från skärmen.
Allt eftersom närma jag mig skärmen och kunde använda tangentbordet istället.
Nu har jag spelat minst 2000 timmar multiplayer på dom olika BF spelen utan proplem.
Drar jag sen igång senaste Wolfenstein får jag yrsel.Vad är detta?
Tacksam för svar.

Field of view kanske är inställt galet?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Hej! Jag är känslig för yrsel fps spel.
Jag lärde mig att spela Battlefield med handkontroll först på långt avstånd från skärmen.
Allt eftersom närma jag mig skärmen och kunde använda tangentbordet istället.
Nu har jag spelat minst 2000 timmar multiplayer på dom olika BF spelen utan proplem.
Drar jag sen igång senaste Wolfenstein får jag yrsel.Vad är detta?
Tacksam för svar.

För att det gungar så mycket när man går/springer i det spelet. Jag hade samma problem fast jag normalt inte är känslig för sånt.

Permalänk
Medlem

Olika spel påverkar en olika mycket; så enkelt är det.

Som redan påpekat kan det hjälpa att öka Field of View samt stänga av head bobbing (beskrivs här https://steamcommunity.com/app/612880/discussions/0/147985643...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Rörelse/transportsjuka är när tex. synintrycken inte stämmer med vad tex. kroppen och inneröra signalerar. och stämmer inte rörelserna med av hjärnan tidigare katalogiserad och sedan intränade 'rörelsemallar', så tycke reptilhjärnan, som har överlevnad som allra första prio, att situationen är obehaglig och man borde dra sig ur och signalerar på det sättet som inte kan missförstås - att bli illamående, räcker inte det för att minska inflödet av intrycken, att tömma magen, man blir gråblek och tom. grönton, kallsvettas - skydds och flyktbeteende kort sagt...

Som lök på laxen för att minska den här konflikten i hjärnan som upplevs så minskar vakenhetsnivå i att försöka minska inflödet av konfliktskapande intryck, balanssinnet blir sämre och reaktionstiden ökar. Vid svår sjösjuka kan det gå så långt i nedstängningen för att dämpa inflödet att hjärnan stänger nästan ned sig helt - personen blir helt apatisk och det går inte att prata intelligent med eller få dem att göra något vettigt utan bara står som fån bokstavligen - ungefär 50% i en uppsättning ej sjövana människor kan man inte räkna med som behjälpliga över huvudtaget efter 20 minuter i hård sjö och några kan tom ha tömt magen, vilket i sig är smittande på de övriga...

Detta har inget med intelligensnivå att göra eller hur 'hård' man är i övrigt. och pratas väldigt lite om när stora starka karlar blir som små ömkliga kryp som behöver skötare i princip och allmänt en eländig syn med spyor, spylukt och slask runt - inget att stoltsera med på ljugarbänken efteråt precis...

Detta går att träna bort för det flesta (men ca 5% av befolkningen kan ha väldigt svårt för det) och vid rörelsesjuka så bör det mesta vara borta efter 3 dygn intensivt spelande, räcker inte det så hör man till den delen av befolkningen som aldrig kan lära sig det riktigt...

Att man klarar sig utmärkt i vissa spel men blir påtagligt dålig i andra spel är av samma orsak att om man har 'sjöben' för Östesjön eller för Atlanten, så har man ingen nytta av det i västindindien då rörelserna är en smula annorlunda (och det behöver inte avvika mycket alls för att man skall börja kännas igen) och en ny 'rörelseschema i hjärnan' måste ritas med ~ 3 dagars illamående, som om man aldrig har satt sin fot på ett fartyg innan.

Med olika spelmekanik och kameraföljning mellan olika spel så ger det samma effekter - och är också därför spelutvecklare och betatestare inte märke det eftersom de sitter med det under så långa tider från tidig start...

Permalänk
Medlem

@Mange43

Gammal tråd men detta kanske fortfarande funkar?

https://steamcommunity.com/app/612880/discussions/0/147985643...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Går det dåligt när man spelar och samtidigt har rörelsesjuka så hänger det ihop, tänker man bli bra så är det bara att bita ihop och köra så mycket man kan under 3-4 dygn, tills illamåendet är borta - först då är reaktionstider och reflex-mekanik på topp igen...

Permalänk
Avstängd

Tackar för bra svar,ska testa dom.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.