Rörelse/transportsjuka är när tex. synintrycken inte stämmer med vad tex. kroppen och inneröra signalerar. och stämmer inte rörelserna med av hjärnan tidigare katalogiserad och sedan intränade 'rörelsemallar', så tycke reptilhjärnan, som har överlevnad som allra första prio, att situationen är obehaglig och man borde dra sig ur och signalerar på det sättet som inte kan missförstås - att bli illamående, räcker inte det för att minska inflödet av intrycken, att tömma magen, man blir gråblek och tom. grönton, kallsvettas - skydds och flyktbeteende kort sagt...
Som lök på laxen för att minska den här konflikten i hjärnan som upplevs så minskar vakenhetsnivå i att försöka minska inflödet av konfliktskapande intryck, balanssinnet blir sämre och reaktionstiden ökar. Vid svår sjösjuka kan det gå så långt i nedstängningen för att dämpa inflödet att hjärnan stänger nästan ned sig helt - personen blir helt apatisk och det går inte att prata intelligent med eller få dem att göra något vettigt utan bara står som fån bokstavligen - ungefär 50% i en uppsättning ej sjövana människor kan man inte räkna med som behjälpliga över huvudtaget efter 20 minuter i hård sjö och några kan tom ha tömt magen, vilket i sig är smittande på de övriga...
Detta har inget med intelligensnivå att göra eller hur 'hård' man är i övrigt. och pratas väldigt lite om när stora starka karlar blir som små ömkliga kryp som behöver skötare i princip och allmänt en eländig syn med spyor, spylukt och slask runt - inget att stoltsera med på ljugarbänken efteråt precis...
Detta går att träna bort för det flesta (men ca 5% av befolkningen kan ha väldigt svårt för det) och vid rörelsesjuka så bör det mesta vara borta efter 3 dygn intensivt spelande, räcker inte det så hör man till den delen av befolkningen som aldrig kan lära sig det riktigt...
Att man klarar sig utmärkt i vissa spel men blir påtagligt dålig i andra spel är av samma orsak att om man har 'sjöben' för Östesjön eller för Atlanten, så har man ingen nytta av det i västindindien då rörelserna är en smula annorlunda (och det behöver inte avvika mycket alls för att man skall börja kännas igen) och en ny 'rörelseschema i hjärnan' måste ritas med ~ 3 dagars illamående, som om man aldrig har satt sin fot på ett fartyg innan.
Med olika spelmekanik och kameraföljning mellan olika spel så ger det samma effekter - och är också därför spelutvecklare och betatestare inte märke det eftersom de sitter med det under så långa tider från tidig start...