5.1 surround med Logitech Z-906 och PS4

Permalänk

5.1 surround med Logitech Z-906 och PS4

Tjena! Har försökt få till 5.1 med mitt Z-906 och PS4:at ett bra tag nu, men får det inte att fungera...

Alla högtalare funkar prima, logitech har ett inbyggt test som kan bevisa det. Men kör jag igång ex. en youtube video som ska testa 5.1 spelar de bakre satelliterna upp allt ljud (ni vet när den går igenom högtalare för högtalare) samt när jag spelar är ljudet ofta väldigt skumt kort sagt...

Kopplat PS4 med HDMI till tvn och optisk/RCA kabel via "stereon" in i tvn, får det inte att funka. Kopplat ihop PS4 med "stereon" via optisk sen HDMI ut via PS4. Kopplar jag ihop ps4:at och stereon via optisk och väljer optisk utgång på ps4 kan jag få till 2.1, men det är ju inget roligt.

Nån som vet hur man lyckas? Jag antog att optisk skulle göra det enklare än RCA, men får fortfarande inte till det. Luddigt skrivet pga. ingen sömn men hoppas ni förstår lite! Alla tips uppskattas

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Optiskt/rca stereo? Kör du stereo är det inte så konstigt då de är 2.0 och inte 5.1... Och optisk/rca fins inte. Då optisk är digitalt och RCA är analågt, och för att det ska fungera behövs en omvandlare som går på ström mellan.

Låter som du har kronlat till det mycket mer än nödvändigt för dig

Så här kör jag: HDMI från ps4 till tv och optisk/toslink https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... från tv till ingång 3/4 (välj en då båda är samma) på minna Logitech z-906.

Kolla med så att inställningarna i konsollen, tv och högtalarna är rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Vad jag vet så kan väl youtube in spela upp 5.1-ljud, så testa även att ladda ner något 5.1-klipp från någon annan sajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Tjena! Har försökt få till 5.1 med mitt Z-906 och PS4:at ett bra tag nu, men får det inte att fungera...

Alla högtalare funkar prima, logitech har ett inbyggt test som kan bevisa det. Men kör jag igång ex. en youtube video som ska testa 5.1 spelar de bakre satelliterna upp allt ljud (ni vet när den går igenom högtalare för högtalare) samt när jag spelar är ljudet ofta väldigt skumt kort sagt...

Kopplat PS4 med HDMI till tvn och optisk/RCA kabel via "stereon" in i tvn, får det inte att funka. Kopplat ihop PS4 med "stereon" via optisk sen HDMI ut via PS4. Kopplar jag ihop ps4:at och stereon via optisk och väljer optisk utgång på ps4 kan jag få till 2.1, men det är ju inget roligt.

Nån som vet hur man lyckas? Jag antog att optisk skulle göra det enklare än RCA, men får fortfarande inte till det. Luddigt skrivet pga. ingen sömn men hoppas ni förstår lite! Alla tips uppskattas

Hur går det? Får du det att fungera som du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.