DX11 feature level 10.0 is required to run engine

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

DX11 feature level 10.0 is required to run engine

Min son har laddat ner något till Fortnite och får därefter ovanstående felmeddelande.
Jag har googlat mig till att det sannolikt har något med grafikkortet att göra, men längre än så kommer jag inte.
Finns det någon som kan hjälpa mig att få frid i huset igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Vilka komponenter har datorn?
Provat uppdatera grafikdrivrutinen?

I teorin innebär DX11 feature level 10.0 att det krävs ett DX10-kort, vilket är typ allt sedan 2006.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

@dunis90: Han har en Asus ROG G20CI-NR015T med grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1080. Jag har uppdaterat grafikdrivrutinen via www.geforce.co.uk/drivers (och startat om datorn) men får fortfarande samma felmeddelande. I samband med detta fel har även skärmen blivit "randig" till och från. Hänger det ihop tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2017
Skrivet av Datainspektionen:

@dunis90: Han har en Asus ROG G20CI-NR015T med grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1080. Jag har uppdaterat grafikdrivrutinen via www.geforce.co.uk/drivers (och startat om datorn) men får fortfarande samma felmeddelande. I samband med detta fel har även skärmen blivit "randig" till och från. Hänger det ihop tror du?

Är det allra senaste drivern från Nvidia? Hade samma problem med ränder på min skärm när jag installerade nyaste, avinstallerade och drog hem en äldre och då försvann problemet!

Intel i7-7700K Corsair V 16 GB ASUS GTX 1070 OC Zowie XL2546 240hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Corsair Harpoon • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag fick också samma (försökte starta PUBG) efter jag hade försökt installera senaste driv från NVIDIA. Dock misslyckades installationen.. De måste fuckat upp något.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

@joppe: Ja, det är den senaste uppdateringen. Provade igen och så fort jag startat om datorn kommer ränderna tillbaka. Jag vore verkligen tacksam om du kan hjälpa mig med en beskrivning på hur jag ska gå tillväga för att ladda ner en äldre variant istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Datainspektionen:

@joppe: Ja, det är den senaste uppdateringen. Provade igen och så fort jag startat om datorn kommer ränderna tillbaka. Jag vore verkligen tacksam om du kan hjälpa mig med en beskrivning på hur jag ska gå tillväga för att ladda ner en äldre variant istället.

https://www.geforce.com/drivers

Du kan välja att ladda hem drivrutinerna direkt från Nvidia istället. Bara välja kort och OS i listan så ser du de senaste drivrutinerna.

Hoppas det hjälper.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

@Ceogar: Tack för tipset! Jag är minst sagt okunnig på detta område och fastnar direkt på andra frågeställningen uppifrån. Vilken serie ska jag välja? Lika bra att fråga vad jag ska välja för alternativ på frågeställningen efter också.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

@Ceogar: Tror att jag lyckades lista ut det nu?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

Jag har provat att installera äldre versioner men får samma fel om och om igen. Dels så flimrar skärmen efter varje uppdatering och dels får jag samma felmeddelande som i rubriken när jag försöker att starta Fortnite…

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Datainspektionen:

Jag har provat att installera äldre versioner men får samma fel om och om igen. Dels så flimrar skärmen efter varje uppdatering och dels får jag samma felmeddelande som i rubriken när jag försöker att starta Fortnite…

Vad händer om ni tar väck det han laddade ner då? Fungerar det så är det ju fel på modden snarare än grafiken. Saker gjorda av tredje part kan vara av minst sagt tveksam kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

@Andreaz1: Men det borde väl inte ha med flimret att göra? Det verkar ju vara ett problem som flera har haft när dom uppdaterat senaste grafikdrivrutinen. Så fort jag försöker ladda ner en ny grafikdrivrutin (ej den senaste) får jag tillbaka flimret. Sedan får jag starta om datorn 1-2 gånger och därefter är bilden ok igen.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

När han sa att han "laddat ner saker till Fortnite" tror jag nu att han egentligen menade att han uppdaterade drivrutinerna, så jag tror mig kunna ringa in att problemet endast är kopplat till det.
För att göra en lång historia kort fick jag göra en Systemåterställning där allt återställdes från 2018-09-16 då problemen uppstod. Även denna gång blev det flimmer på skärmen, men efter ytterligare en omstart försvann det. Nu får jag följande felinfo när jag via Enhetshanteraren går till grafikkortet: "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)". Vad är nu detta?
En annan märklig sak är att när jag tittar på "Appar och funktioner" finns det 5st varianter av NVIDIA drivrutiner, mot 6st på brorsans dator. Den som saknas heter "NVIDIA 3D Vision drivrutin 388.71". Detta måste väl också ha något med saken att göra?
Någon som har en aning om vad jag ska göra för att komma vidare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Jag tror att jag i det här läget skulle ha laddat ner DDU, Display Driver Uninstaller. Packa upp och kör programmet. Allra helst i Safe boot, men annars bara i Windows som vanligt.

Välj GPU som device type till höger och sedan Nvidia. Välj Clean and restart. Låt den göra sitt jobb och installera sedan nya drivrutiner efter omstarten.

Main: i7 8700k@stock -- 16GB@3066MHz -- KFA2 GTX1070Ti -- AW3418DW@120hz
S1: i5 3470 -- 16GB -- Windows Server 2016
S2: 2x E5620 -- 84GB -- Under konstruktion

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2018

@macmann1: Tack för tipset, men jag får det inte att fungera tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Datainspektionen:

@macmann1: Tack för tipset, men jag får det inte att fungera tyvärr.

Du ska inte behöva ladda ner DDU för att få det och fungera. Gå in här: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx
Dra ner 399.07 och kör en clean install.

På länken väljer du "beta and older drivers" sedan Geforce och 10-serien och sedan 1080 i rutan nedanför.

Citat:

I samband med detta fel har även skärmen blivit "randig" till och från. Hänger det ihop tror du?

Har du testat en annan kabel till skärmen? Kablar som börjar ge upp kan ge dom symptomen.

edit

Citat:

Nu får jag följande felinfo när jag via Enhetshanteraren går till grafikkortet: "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)". Vad är nu detta?

Läste det här först nu, borde läst igenom tråden helt innan jag svarade. Gå dit du köpte datorn och se om du kan få den utbytt om inte en ny drivrutin löser det.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.