Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2001

Problem med Ubiquiti unifi ap ac

Funderar lite på hur jag ska börja felsöka...

Problemet jag har är att när jag spelar låtar (spotify) på mina trådlösa högtalare (B&O) så kan ljudet ibland klippa, "krasa till" samt att det tar ca 5-6 sekunder om man byter låt. Det tar alltid 5-6 sekunder innan ny låt spelas.

Inga problem om jag kör spotify connect till den ena högtalaren utan det träder fram när man kör båda högtalarna ihop via chromecasts multirum.

Hårdvaran jag kör är en hederlig asus n66 med merlin firmware (trådlöst avstängt) och till detta två ubiquiti unifi ap ac lite och upplever inte täckningen som något problem i övrigt. Har också fiber 200mbit så inget problem utåt heller.

Kan det vara någon inställning i AP: som spökar eller är det helt enkelt risigt att köra flera högtalre m chromecast?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005

Hade nog labbat lite med TX Power i UniFi-programvaran. Jag hade problem med att telefoner sporadiskt tappade anslutningen till nätet och det blev bättre efter jag ställde ner denna inställning till Low / Medium. Påverkar såklart räckvidden men kan vara värt i felsökningssyfte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2001

Ska prova det. Tackarrrrr!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2001

Provade ställa ner men ingen skillnad. Några fler tips att felsöka med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

@bluetrain:

Vilken firmware kör du med? Är du uppkopplad via 5Ghz?

Asus P8P67 | i7 2600k | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Intel 520 240GB

Macbook Pro Retina 15'' 2.6Ghz | 16GB | 512GB Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Har du kollat om kanalen du kör på är fylld av en massa andra nätverk?

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | QNIX QX2710