Hur är det med ljud på AIO nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljud på AIO nu för tiden?

Hej,

Frågan är som titeln lyder.

Förut gick ju aio bort om man ville bygga en tyst dator på grund av ljudet från pumpen.

Har det blivit bättre med åren eller kan man bygga en tyst dator idag med aio?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det går att bygga en tyst dator med AiO. Under låg belastning är det enkelt. Har du en större radiator behöver du inte höra mer än ett lågt surrande från pumpen - fläktarna kan stå närmast stilla. Vid högre belastning kommer det givetvis låta mer.

Problemet med AiO-kylarna är inte högljudda pumpar (i varje fall inte Aseteks senaste) utan de medföljande fläktarna samt för små radiatorer. Det gör att fläktarna får gå på onödigt höga varv och vattnet värms upp direkt när du ökar belastningen.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen ut min Noctua D15 mot en NZXT Kraken x62 och tycker inte den låter speciellt mycket mer faktiskt. Visst kan man höra pumpen om man sätter örat nära och drar upp den till max men den klarar sig på silent utan problem.

Permalänk
Medlem

En tyst dator är ju förstås en väldigt subjektiv grej där var och en har sin egen måttstock.

Den datorn som jag har nu som står beskriven under mina inlägg har rullat som htpc och är så pass tyst att jag inte hör datorn, istället har jag fått irritera mig mera på surret från Ikeas lågenergilampor.

Har börjat kolla lite smått på att bygga en speldator i ett Lian Li O11 air chassi, baserat på grejerna i beskrivningen och ett 1070 grafikkort. Så svart som möjligt men med en nzxt kraken 72 för att få lite färg.

Jag kanske tänker helt fel men många fläktar borde kunna ge ett ordentligt luftflöde även på låga varv, då kravet är ett så tyst system som möjligt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB