Forumdelen sponsras av

sony kdl 20b4030 TV ansluta till PC via HDMI utan fjärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004

sony kdl 20b4030 TV ansluta till PC via HDMI utan fjärr

Godkväll

Så har en äldre liten TV av märke och modell "sony kdl 20b4030".

Den har en VGA + HDMI utgång som jag tidigare använt mig utav bägge men nu har jag ej någon VGA-DVI adapter så försöker med HDMI men nu är problemet att jag hittar inte fjärrkontrollen och jag tror man måste gå in och gå in på själva HDMI anslutningen via TVn för att den ska hitta bilden...

Menyn via manuella knapparna på TVn går inte att hitta dit via.

Så i desperation söker jag hjälp här, någon som har något tips hur jag ska bära mig åt?

PCn ser TVn som ansluten i Nvidia kontrollpanelen under multiple displays (dock finns enbart clone) men väljer jag det så är bilden fortfarande svart på TVn..

Tack på förhand!

CPU ∙ i5 6600K @3600MHz •
RAM ∙ 8GB DDR4 •
GPU ∙ GTX 1080 ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 5TB storage •
PSU ∙ Corsair 500W •

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Unbalanced: Ifall det inte finns en knapp eller meny för att byta anslutning (ofta finns det, men de är lurigt placerade) behöver du en ny fjärrkontroll. Du kan kontakta Sony direkt och be om råd och köpa en fjärrkontroll, alternativt försöka gå på någon form av multifjärr eller för den delen kolla blocket efter en Sony-TV-fjärr från samma tidsera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Laxpudding:

@Unbalanced: Ifall det inte finns en knapp eller meny för att byta anslutning (ofta finns det, men de är lurigt placerade) behöver du en ny fjärrkontroll. Du kan kontakta Sony direkt och be om råd och köpa en fjärrkontroll, alternativt försöka gå på någon form av multifjärr eller för den delen kolla blocket efter en Sony-TV-fjärr från samma tidsera.

Tack för ditt svar. Lurigt placerat var det allt.

Jag hade helt gett upp hoppet på att använda den här gamla monitorn/TVn (som jag faktiskt vann en julafton när datorbutiken.com hade sina jul-tävlingar för en herrans massa år sedan) iom att jag inte hittar fjärrkontrollen.

Men så idag tänkte jag, jag ger det en sista chans och går igenom precis allt i menyn med HDMI anslutet.

Och det finns en meny där man väljer mellan "TV, AV1-6 & PC" och jag hade provat alla men tydligen missat att 'AV4' ÄR HDMI porten.... så ja lurigt placerat var det verkligen. Snacka om att jag vart snopen när jag ser min dator extended när jag trycker mellan AV kanalerna på TVn.

Så tack för ditt svar som sagt. Det är nu löst och jag slipper böka runt med VGA.

CPU ∙ i5 6600K @3600MHz •
RAM ∙ 8GB DDR4 •
GPU ∙ GTX 1080 ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 5TB storage •
PSU ∙ Corsair 500W •

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Unbalanced: Ja, det tog flera år för TV-tillverkarna att inse att de kunder döpa ingångarna som AV1-6 till vad det faktiskt var, likt HDMI1, HDMI2, VGA och så vidare...