OK? med demoversion av AMD Ryzen 2700X + ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi)

Permalänk
Medlem

OK? med demoversion av AMD Ryzen 2700X + ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi)

Komplett har just nu demoversioner av AMD Ryzen 2700X + ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) till bra priser

3.105 kr för AMD Ryzen 2700X
2.995 kr för ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi)

Vågar man köpa demoversioner?
Vad skulle det kunna bli för problem med att göra det, tror ni?

Grammatikfel
Permalänk
Medlem

Varför?
2700x kostar 3289kr ny
Crosshair VII hero (wifi) kostar 2999kr ny.

Spara 188kr för att köpa demovara? Knappst värt det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Varför?
2700x kostar 3289kr ny
Crosshair VII hero (wifi) kostar 2999kr ny.

Spara 188kr för att köpa demovara? Knappst värt det.

Skulle aldrig köpa på proshop, dessutom nice att spara in på frakten med att köpa från en och samma butik. Etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Skulle aldrig köpa på proshop, dessutom nice att spara in på frakten med att köpa från en och samma butik. Etc.

Vilka bra argument du kommer med.
13379 omdömen håller ej med dig, återkom med något konstruktivt istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Skulle aldrig köpa på proshop, dessutom nice att spara in på frakten med att köpa från en och samma butik. Etc.

Har du köpt därifrån själv? Har köpt en del där och de är faktiskt snabba på ev byten. Så skriv inte något om du har "lite" på fötterna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Proshop är inga problem.
Handlat för många tusen genom åren utan anmärkning.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Har du köpt därifrån själv? Har köpt en del där och de är faktiskt snabba på ev byten. Så skriv inte något om du har "lite" på fötterna.

Att han själv inte vill handla där är väl upp till honom? Sen att det är ett totalt felgrundat beslut eller beror på någon personlig vendetta är en annan sak.

Personligen så kan jag rekommendera Proshop, bra butik att ha att göra med.

Permalänk
Medlem

Proshop är säkert jättebra nuförtiden. Folk får handla var de vill. Jag skrev bara hur jag själv skulle tänka eftersom personen jag citerade tyckte det var dumt att spara 200 spänn, och undrade varför nån skulle vilja göra det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Du har samma garanti som nya produkter så på den fronten så om det strular får du nya.

Däremot tar det veckor ibland för den processen.

Processorer brukar det inte vara fel på men moderkortet kan ha trasigt ljudkort eller annat fel som bara uppstår ibland.
Upp till dig om det är värt dessa slantar för dig för risken att behöva skicka saker fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Phiplex:

Köper nästan bara demovaror och nästan aldrig haft något problem
Om det inte står att det saknas någonting så som Satakablar osv så är det i princip oöppnade saker.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

När komplett säljer CPU's som "demoprodukt" så får jag en känsla utav att någon har sprättat och letat efter den mest klockvänliga. Sedan säljs det som inte håller måttet ut med en rabatt på 100kr.

Ren spekulation och paranoiditet från min sida dock

Fördelen är jue att produkten är testad redan, så den borde rimligtvis fungera.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Persikan:

När komplett säljer CPU's som "demoprodukt" så får jag en känsla utav att någon har sprättat och letat efter den mest klockvänliga. Sedan säljs det som inte håller måttet ut med en rabatt på 100kr.

Ren spekulation och paranoiditet från min sida dock

Fördelen är jue att produkten är testad redan, så den borde rimligtvis fungera.

En här på forumet sa att det var så han gjorde för att hitta en i7 7700k som klockade bra.
Bytte och bytte, till dess att han var nöjd.
Kommer faktiskt inte ihåg vem.

Värre är de som inte ids lämna in en RMA för garantin, utan använder ångerrätten i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag - gjorde jag rätt?

Det var ju en överväldigande majoritet som ansåg att det var ok att köpa demoprylar.

Men som @Elghinnarisa hittade kostade ett farbriksnytt ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) bara 4 kr mer, varför jag inte köpte demoversionen av moderkortet.

Däremot köpte jag demoversionen av AMD Ryzen 2700X. Den har nu kommit och så klart var den använd och på den medföljande cpu-kylaren fanns det dessutom kvar en massa gammal intorkad kylpasta som ni ser på bilden nedan.

Tycker ni detta är ok för en demoversion?
Kan jag fortfarande använda kylaren utan problem och måste man i så fall göra ren den innan? Hur gör man då det bäst?

Eller skall jag lämna tillbaka alltsammans (jag har 60 dagars öppet köp) och bita i det sura äpplet och köpa en fabriksny?

Permalänk
Medlem

@Phiplex: Du har köpt en demoversion, du får ju förvänta dig att den är använd. Den kan ju rent av ha gått i en demoburk. Lite dåligt att den inte är rengjord såklart.

Men ja, givet måste du göra rent den. Jag brukar torka bort det mesta med ett kaffefilter och sedan rengöra med isopropanol om det inte går att få bort nog bra. Ser inga problem att använda den.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Hedersmedlem

Demo ska väl vara i princip som ny? Tycker inte det där ser okej ut alls.
Det bör dock inte vara några problem att fixa. Är det inte stenhårt, så skrapa bort det värsta med hushållspapper, sedan hushållspapper + ren alkohol eller liknande för att få bort resten.

Är det för hårt så skulle jag testa att börja med hårdplast eller liknande -- något som inte kommer repa koppar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Tycker ni detta är ok för en demoversion?
Kan jag fortfarande använda kylaren utan problem och måste man i så fall göra ren den innan? Hur gör man då det bäst?

Eller skall jag lämna tillbaka alltsammans (jag har 60 dagars öppet köp) och bita i det sura äpplet och köpa en fabriksny?

Det är inte speciellt svårt att återställa den till bra skick eftersom den inte verkar skadad (rengöring och lite ny kylpasta räcker sannolikt), så jag hade personligen inte krånglat med en retur. Däremot hade jag kontaktat Komplett och påpekat att de gjort en miss, så de kan vara mer noggranna i framtiden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phiplex:

Det var ju en överväldigande majoritet som ansåg att det var ok att köpa demoprylar.

Men som @Elghinnarisa hittade kostade ett farbriksnytt ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) bara 4 kr mer, varför jag inte köpte demoversionen av moderkortet.

Däremot köpte jag demoversionen av AMD Ryzen 2700X. Den har nu kommit och så klart var den använd och på den medföljande cpu-kylaren fanns det dessutom kvar en massa gammal intorkad kylpasta som ni ser på bilden nedan.

Tycker ni detta är ok för en demoversion?
Kan jag fortfarande använda kylaren utan problem och måste man i så fall göra ren den innan? Hur gör man då det bäst?

Eller skall jag lämna tillbaka alltsammans (jag har 60 dagars öppet köp) och bita i det sura äpplet och köpa en fabriksny?

http://forumbilder.se/H84RF/kylare.jpeg

Ser inte vad problemet är. Rengör med T-röd och hushållspapper, på med ny, färsk kylpasta och montera som man alltid gör.
Skulle dock inte rekommendera att använda originalkylaren då den är ganska högljudd och dålig. Har man dessutom köpt ett så tokdyrt moderkort så finner i alla fall jag det väldigt märkligt om man kör med originalkylaren istället för en high-end kylare.
Långt mer intressant är om det är ett bra exemplar av CPUn. D.v.s om temperaturerna är låga och jämna samt att den boostar bra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

Ser inte vad problemet är. Rengör med T-röd och hushållspapper, på med ny, färsk kylpasta och montera som man alltid gör.
Skulle dock inte rekommendera att använda originalkylaren då den är ganska högljudd och dålig. Har man dessutom köpt ett så tokdyrt moderkort så finner i alla fall jag det väldigt märkligt om man kör med originalkylaren istället för en high-end kylare.
Långt mer intressant är om det är ett bra exemplar av CPUn. D.v.s om temperaturerna är låga och jämna samt att den boostar bra.

Kylarna är helt Ok.
https://www.techspot.com/review/1635-amd-wraith-coolers-compa...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Man använder inte en "ok" kylare till ett 3000-kronors moderkort. En Noctua NH-D15 är mycket svalare och tystare än Wraith Prism vilket i sin tur leder till högre klocks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Man använder inte en "ok" kylare till ett 3000-kronors moderkort. En Noctua NH-D15 är mycket svalare och tystare än Wraith Prism vilket i sin tur leder till högre klocks.

Jag måste erkänna att jag var egentligen inte oroad över att denna medföljande och med kylpasta nedkletade kylaren skulle ställa till problem för mig. Skälet till det är, precis som @anon12433 tycker, att jag inte tänker använda den, utan jag ska istället ha en något tystare variant Be Quiet Dark Rock PRO 4.

Orsaken till att jag frågade var för att höra vad ni tyckte och främst för att få reda på hur jag skulle få den ren. Som framgår av bilden längst ned tycker jag att jag nu lyckats rätt bra med att få den ren. Den ser helt oanvänd ut, tycker jag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

Man använder inte en "ok" kylare till ett 3000-kronors moderkort. En Noctua NH-D15 är mycket svalare och tystare än Wraith Prism vilket i sin tur leder till högre klocks.

Min dator kostade ca 20 000 kr i inköp, tänkte testa originalkylaren, jag blev så nöjd så den fick stanna kvar.
Nu har jag en Noctua SE12 som samlar damm.
Kylaren är som sagt Ok, tror inte att jag varit över 60 grader.

edit TS original är bättre än min är, han har en Prism jag har Sphire.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §9*

Observera att all handel hör hemma i marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Skulle jag köpa demovara skulle cpu inte vara nåt jag skulle bry mig alls om det är en demo vara och skulle möjligen vara en som klockar lite sämre eller så...moderkort är jag mer skeptisk mot för det kan vara reparerade/måndags ex o.s.v och har själv råkat på kort förut där dom helt enkelt inte funkat helt ok

Men förutsättningara för ett köp är reducerat pris och det ganska rejält med kanske 20% under marknads pris då skulle det kunna vara intressant att köpa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w