Uppgraderingspaket eller bara ny GPU tills vidare?

Permalänk

Uppgraderingspaket eller bara ny GPU tills vidare?

Hej grabbar.

Jag smider ränker inför framtiden. Jag sitter atm på en stationär som är mitt första bygge, så tyvärr visste jag inte fullt ut vart jag skulle titta efter tips, vad jag specifikt skulle titta efter när det kom till alla delar och deras egenskaper etc när jag köpte allt.

Så vad jag har är en dator som fungerar bra, kunde vara bättre och som inte går att uppgradera styckvis riktigt.

mina specs är:

-Asrock 970 extreme 4 (AM3+)
-Samsung SSD 500GB
-Seagate Baracuda 2TB
-4 st 8gb HyperX Fury DDR3 (32GB)
-AMD FX 8350
-GTX 950

Jag vill skaffa detta uppgraderingspaket:

https://www.inet.se/produkt/v100780/uppgraderingspaket-intel-...

Vilket även innebär att jag måste köpa nytt RAM då DDR3 inte passar. Ett GTX 1070 vore bra det med.

Men eftersom jag lätt skulle komma över 10K i ett enda utlägg om jag skulle uppgradera i princip hela datorn på en gång har jag två alternativ och jag vill veta om det är legitimt:

Antingen köper jag uppgraderingspaketet + RAM och, för min plånboks skull, väntar med att köpa ett nytt GPU (GTX 1070).

Eller så köper jag GTX 1070 först och väntar med uppgraderingspaketet.

Vad tror ni?

Allt gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

Hej grabbar.

Jag smider ränker inför framtiden. Jag sitter atm på en stationär som är mitt första bygge, så tyvärr visste jag inte fullt ut vart jag skulle titta efter tips, vad jag specifikt skulle titta efter när det kom till alla delar och deras egenskaper etc när jag köpte allt.

Så vad jag har är en dator som fungerar bra, kunde vara bättre och som inte går att uppgradera styckvis riktigt.

mina specs är:

-Asrock 970 extreme 4 (AM3+)
-Samsung SSD 500GB
-Seagate Baracuda 2TB
-4 st 8gb HyperX Fury DDR3 (32GB)
-AMD FX 8350
-GTX 950

Jag vill skaffa detta uppgraderingspaket:

https://www.inet.se/produkt/v100780/uppgraderingspaket-intel-...

Vilket även innebär att jag måste köpa nytt RAM då DDR3 inte passar. Ett GTX 1070 vore bra det med.

Men eftersom jag lätt skulle komma över 10K i ett enda utlägg om jag skulle uppgradera i princip hela datorn på en gång har jag två alternativ och jag vill veta om det är legitimt:

Antingen köper jag uppgraderingspaketet + RAM och, för min plånboks skull, väntar med att köpa ett nytt GPU (GTX 1070).

Eller så köper jag GTX 1070 först och väntar med uppgraderingspaketet.

Vad tror ni?

Allt gott

Något särskilt spel du lirar?

GTX 1070 är förövrigt alldeles för dyrt för att det skulle vara ett vettigt alternativ. GTX 1070Ti kostar bara 3-400kr mer och är mycket bättre. Däremot tycker jag att man bör vänta någon månad - särskilt om man har en budget att hålla - då priserna troligtvis kommer att gå ned på äldre generationer och kanske även nya RTX 20XX-serien.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: Inget särskilt spel, nej. Det kan vara allt från tetris på chrome eller Fallout 3/4 eller total war warhammer.

Bra tips. Då blir det ett 1070Ti istället (Y).

Men tror du att det vore värt att skaffa ett nytt kort och sedan uppgradera resten, eller uppgradera allt och sedan kortet? Både uppgraderingen och kortet kommer kosta ungefär samma att genomföra, så det är inte en fråga om billigaste först egentligen. Funderar mer på om mitt nuvarande system kommer flaskhalsa kortet på något vänster.

Permalänk
Medlem

@MotherlovingOidipus: Beror lite på vad du har för skärm

Permalänk