Permalänk

Skicka stationär dator

Hej, jag behöver skicka en dator till mig själv till andra änden av sverige då den jag inte kan resa med den. Vem blir det billigast att skicka den hos, om jag vill ha försäkring (om det finns) och spårbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Hej, jag behöver skicka en dator till mig själv till andra änden av sverige då den jag inte kan resa med den. Vem blir det billigast att skicka den hos, om jag vill ha försäkring (om det finns) och spårbart?

med tanke på hur Postnord fungerar så blir det nog bättre om du tar det som handbagage.

Permalänk
Medlem

Ska också skicka min dator, det jag tänkt göra är att skicka datorn utan hårddiskar, då jag hade med mig hårddiskarna som handbagage och sedan skicka oförsäkrat.
Tyvärr så ska min dator inte skickas inom sverige, så kan inte hjälpa med vilket bolag som är bäst.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Svarar inte på frågan, och kanske helt irrelevant då jag inte vet vad det är för dator..men om den har stor kylare så kan det vara bra att montera av den innan frakt för att förhindra att moderkort ev knäcks.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ska också skicka min dator, det jag tänkt göra är att skicka datorn utan hårddiskar, då jag hade med mig hårddiskarna som handbagage och sedan skicka oförsäkrat.
Tyvärr så ska min dator inte skickas inom sverige, så kan inte hjälpa med vilket bolag som är bäst.

varför oförsäkrat, du förlorar ju allt om den blir stulen. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

varför oförsäkrat, du förlorar ju allt om den blir stulen. ?

¯\_(ツ)_/¯
Stöld är jag faktiskt inte oroad för, det är mer transportskador, och hur jag ska transportera hem den från leveransstället.
Har packeterat allt väl, och monterat kylaren på så vis att den inte kan röra sig åt något håll.
Vi får dock se hur grafikkorten klarar sig.. Har 4 i datorn.. Mest rädd att det ska försöra PCI-e portarna.

Jag håller tummarna helt enkelt!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

¯\_(ツ)_/¯
Stöld är jag faktiskt inte oroad för, det är mer transportskador, och hur jag ska transportera hem den från leveransstället.
Har packeterat allt väl, och monterat kylaren på så vis att den inte kan röra sig åt något håll.
Vi får dock se hur grafikkorten klarar sig.. Har 4 i datorn.. Mest rädd att det ska försöra PCI-e portarna.

Jag håller tummarna helt enkelt!

Skickade en dator med DB Schenker för ett par år sen. Det var en Dell kontorsdator så inte speciellt värdefull. Kom fram OK. I ditt fall skulle jag nog ta ut grafikkorten och processorkylaren (om det är luft) samt ev hårddiskar. Och antingen ta som handbagage eller packa med extra emballage i det stora paketet eller som separat paket ifall det blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Skickade en dator med DB Schenker för ett par år sen. Det var en Dell kontorsdator så inte speciellt värdefull. Kom fram OK. I ditt fall skulle jag nog ta ut grafikkorten och processorkylaren (om det är luft) samt ev hårddiskar. Och antingen ta som handbagage eller packa med extra emballage i det stora paketet eller som separat paket ifall det blir billigare.

Har redan åkt iväg från sverige, lite svårt nu

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Har ett Msi gtx 970 och hyper evo 212 kylare. Behöver jag ta ut dem? Slipper helst ta ut något :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Har ett Msi gtx 970 och hyper evo 212 kylare. Behöver jag ta ut dem? Slipper helst ta ut något :/

Du kanske kan säkra dom i chassit med lite buntband eller nåt så dom får mera stöd och är lite stummare i rörelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lacke7894:

Har ett Msi gtx 970 och hyper evo 212 kylare. Behöver jag ta ut dem? Slipper helst ta ut något :/

Det är ju upp till dig hur mycket du är villig att riskera. Oavsett vilket bolag du väljer lär det vara ganska hårdhänt hantering med paketet. 212 EVO är en ganska rejäl kylare och ett GTX 970 är inte fjäderlätt. Jag hade aldrig skickat något utan att plocka ur dem först. Om de lossnar eller bryter sönder något blir det dyrt eller troligtvis hejdå hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

¯\_(ツ)_/¯
Stöld är jag faktiskt inte oroad för, det är mer transportskador, och hur jag ska transportera hem den från leveransstället.
Har packeterat allt väl, och monterat kylaren på så vis att den inte kan röra sig åt något håll.
Vi får dock se hur grafikkorten klarar sig.. Har 4 i datorn.. Mest rädd att det ska försöra PCI-e portarna.

Jag håller tummarna helt enkelt!

så transportskador oroar dig men du litar på muppen inte kastar in ditt paket i lastbilen?
hur mycket skulle denna "försäkring" kosta några hundra kr ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

så transportskador oroar dig men du litar på muppen inte kastar in ditt paket i lastbilen?
hur mycket skulle denna "försäkring" kosta några hundra kr ?

Jag tror inte man gärna kastar en pall fylld med saker
Eftersom att pallen kommer skickas som ett företagspaket, från farsans jobb så finns inte samma alternativ för försäkring.
Skulle krångla till allt rejält att skicka det privat för min del.

+.. det skulle kanske ge anledning att uppgradera datorn, vilket på sitt sätt är skojj. Kanske 4x 1080ti istället för nuvarande gpuer, om de kvaddar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Har ett Msi gtx 970 och hyper evo 212 kylare. Behöver jag ta ut dem? Slipper helst ta ut något :/

Ta ur och linda in grafikkort och kylare i bubbelplast eller liknande, pula in i datorn.
Tänk på att datorn kan bli kastad eller tappad.
Och är grafikkortet monterat så ryker PCI-e platsen rätt enkelt.

Permalänk

Tack för svaren. Jag tänker ta ut grafikkortet och hårddisken och ta med dem som handbagage. Kylaren vill jag inte krångla med då jag kommer ihåg att monteringen av den var särskilt krånglig på det moderkort jag har i min dator. Dock ska jag se om det går att använda buntband eller liknande för att säkra kylaren.

Dock vet jag fortfarande inte vem jag ska skicka med? Postnord, DHL eller Schenker. Hur fungerar det med försäkring för de tre fraktalternativen? Vilket är det bästa alternativet att skicka med helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Tack för svaren. Jag tänker ta ut grafikkortet och hårddisken och ta med dem som handbagage. Kylaren vill jag inte krångla med då jag kommer ihåg att monteringen av den var särskilt krånglig på det moderkort jag har i min dator. Dock ska jag se om det går att använda buntband eller liknande för att säkra kylaren.

Dock vet jag fortfarande inte vem jag ska skicka med? Postnord, DHL eller Schenker. Hur fungerar det med försäkring för de tre fraktalternativen? Vilket är det bästa alternativet att skicka med helt enkelt

har du kontaktat Postnord, DHL & Schenker eller kollat på deras hemsidor vad som gäller?