Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Feedback på datorbygge

Tjenare. Har tänkt beställa en ny dator. Min gamla är sedan 2011 så känner det är dags! Har plockat ihop en och hade uppskattat ifall ni kan titta på den innan köp.

Spel som kommer att spelas är: BF 4/5, fallout 4, skyrim/oblivion.

https://www.inet.se/produkt/b1027663/datorbygge

Vad tycks?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Sep 2012

@Philling: Den ser bra ut. Jag kan rekommendera att lägga mindre på cpun och lägga mer på grafikkortet.
Om du kan bör du även vänta till blackfriday. då kan du få stora rabatter på komponenterna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005

Z370 MB är kanske onödigt om du inte väljer en CPU som kan överklockas, typ i7-8700K.
Moderkortet klarar också minnen (oc) upp till 4000Mhz, men även där har du valt 2100Mhz minnen som är under dagens DDR4 standard på 2666Mhz.
Skulle iaf rekommendera lite snabbare minnen.

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

https://www.inet.se/produkt/b1027673/forslagsvis

Enig med övriga talare, själv har jag inget till övers för HDD längre, men det beror helt och hållet på.

Det jag inte tagit med här, är eventuellt att gå på ett enklare chipset, om det inte finns tanke på uppgradera till en K-processor senare.

Kraftfullare grafikkort, "svagare" CPU, bort med HDD, större M.2 SSD och snabbare minnen.

Finns ingen poäng att köpa 2133Mhz, då priset är nästintill identiskt. Men de har restriktioner ifall den ska byggas av Inet och då har jag för mig 2666Mhz är det snabbaste som tillåts för plattformen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Qn1f3:

Finns ingen poäng att köpa 2133Mhz, då priset är nästintill identiskt. Men de har restriktioner ifall den ska byggas av Inet och då har jag för mig 2666Mhz är det snabbaste som tillåts för plattformen.

Inet har tagit bort den begränsningen sen ett tag tillbaka, så det är bara att fläska på med minnen bäst man vill nu. Använder man deras datorbyggare så behöver man kryssa i "Tillåt RAM över standardhastighet" för att välja snabbare minnen. De skriver att de under monteringen ställer in en passande minnesprofil om det finns, annars levereras datorn med minnena inställda på standardhastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Tack för tipsen alla. Bytt ut ram minnena mot snabbare, lagt till en M.2 ssd istället för 2.5", samt ska fundera lite mer på cpu och gpu. Vad finns det för alternativ för moderkort om man inte ska överklocka? Z370 funkar väl bra ändå?

Glömde nämna att jag har en budget på 15k.

Skickades från m.sweclockers.com