Rockstar utesluter inte Red Dead Redemption 2 för PC/Windows

Permalänk
Medlem

Tycker Rockstar förtjänar skit, om det skulle visa sig att dom har jobbat med en PC version. Så mycket pengar som dom har tjänat på GTAV så tycker man att dom borde släppa till PC samtidigt, som så många andra studios gör. Rockstar som tydligen tjänar multum, och som har en massa anställda, klarar tydligen inte av att släppa en PC version samtidigt. Det visar att deras intresse inte är hos spelarna, utan istället att sälja så mycket dom kan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kakan86:

Märkligt att sony och Microsoft ej ställer som krav på minst 60fps på spelen som släpps till deras konsoler. Får ju konsolen att verka kass annars.

Inte så lätt att nå 60 FPS när PS4/Xbox One har en CPU som har ungefär 1/4 av enkeltrådprestandan och ungefär samma multicore-prestanda som en Pentium G4560. Det är alltså en CPU som drar jämnt med CPUn man hittade i t.ex. Galaxy S5 sett till enkeltrådprestanda, dagens mobiler är 3-4 gånger snabbare...

I PS4Pro drog man i.f.s. upp CPU-frekvensen 33 % (1,6 GHz -> 2,13 GHz). Rätt mycket samma boost i Xbox One X, där ökades frekvensen från 1,75 GHz till 2,3 GHz.

XBX klarar faktiskt 4k i riktigt hög inställning, men orsaken är att man har en GPU på RX580 nivå (XBX har faktiskt ~30 % högre minnesbandbredd jämfört med RX580). En stor förklaringen till detta är att CPU-delen är så klen att det inte är realistiskt att fixa mer än 30 FPS i de flesta spel, ett RX 580 med hottad RAM-bandbredd är uppenbarligen kapabel 4k i 30 FPS i väloptimerade spel!

De spel som är XBX anpassade ser faktiskt riktigt bra ut på en 4k TV. Prio#1 för nästa konsol-generation måste vara att rejält skruva upp CPU-kraften. Denna generation såg den minsta uppgradering av CPU-kraft som någon konsolgeneration haft, i.o.f.s. var PS3/Xbox360 riktigt OK på CPU-sidan vid lansering ställd mot samtida PC.

Givet vad spelutvecklarna har att jobba med i CPU-väg skulle jag säga att många spel ligger rätt nära magi när det kommer till optimeringar

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Palme_570: ja för den ignoranta så är det 4k...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Så från kommet till PC till "Rockstar utesluter inte Red Dead Redemption 2 för PC/Windows"
låter bra...

Inte det heller ens, utan "RD2 kommer på XBox och PS4" till "de sa inte att det INTE kommer till PC!".

Nu tror jag iofs att det gör det med tanke på intäkterna från GTA men fortfarande haha, lagom confirmation bias om man tar det här som ett positivt tecken. 😁

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Klart det kommer till PC. De vill bara kräma ur max av försäljningen på konsoller först...sen efter X antal månader så kommer beskedet att en pc version är på G.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Inte det heller ens, utan "RD2 kommer på XBox och PS4" till "de sa inte att det INTE kommer till PC!".

Nu tror jag iofs att det gör det med tanke på intäkterna från GTA men fortfarande haha, lagom confirmation bias om man tar det här som ett positivt tecken. 😁

De vet ju hur man tjänar pengar på att säja samma sak flerra ggr. Rockstar då. Att det skulle bli dyrt att porta 1 till x86 kan jag förstå. men denna, nej. Som gta 5 vi säljer det 3ggr. Men kan vara någon license som jag inte känner till då det kommer till R.
Kommer det till pc kan jag tänka mig att be brorsan att öppna plasten på 1an till 360. Men om det inte kommer till pc så känns det mähe att testa 1an om jag inte kan köra 2an på datorn. Lirar en del med gampad men ja... Man väljer ju sina spel. Crono Trigger just nu. På mus och tangentbord. Nej tack. Eller spela Hollow Knight, inte så buggigt som Crono.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så klart det kommer till PC. GTA Online trycker pengar hehe RDR Online lär göra samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle verkligen uppskatta om dom släppte 1'a spelet till PC med kanske förbättrade texturer för 4K osv..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer till PC ganska snart efter konsolerna, typ ett halvår. Sen kanske de tar tag i fulkoden till ettan som ändå utspelar sig efter tvåan och låter er PC-lirare få ta del av det med.

Skulle gärna se ettan sen till PS4:an, i den nya motorn. Fast hellre en fet DLC som utökar singleplayer, men det lönar sig väl inte längre...

Såg att nån gnällde på Pro också, har man råd med en TV med 4K och HDR så lär man ju kunna sälja vaniljen och köpa en Pro för mellanskillnaden?

Sen det eviga tjatet om 165 bilder per sekund på PC jämfört mot det bildspel vi konsolare får stå ut med, det funkar faktiskt inte riktigt så. En konsol matar ut sina 30 bilder per sekund hyfsat stabilt, så v-sync, stutter och andra PC/monitor problem existerar inte.

För spel som RDR, GOW och TLOU saknar vi faktiskt inte ens det flytet. Att man prioriterar ögongodis före bildfrekvens är faktiskt så vi vill ha det och vi vill inte betala 15k för den konsol som skulle klara det ni ber om.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Då har du redan gått miste om ett av de bättre spelen, Red Dead Redemption. Skyll dig själv.

Finns väldigt många bra spel, så knappast någon som lider speciellt mycket.
Men visst kan det vara tråkigt att missa ett spel man eventuellt hade tyckt varit kul. Men man ska absolut inte känna sig tvingad att stödja Rockstars fulspel för att kräma ut varenda liten potentiell krona från sina kunder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredag:

Såg att nån gnällde på Pro också, har man råd med en TV med 4K och HDR så lär man ju kunna sälja vaniljen och köpa en Pro för mellanskillnaden?

Detta argument kommer så ofta och jag gillar det ej. En förläning av argumentet är har man råd med en 9900k + 2080Ti, hus i stan så har man också råd med en ps4 + bra tv. Snarare får många prioritera, så köper man något dyrt så har man mindre pengar.
Sedan gnälla på pro såvida man inte gjorde sitt köp precis innan tycker jag är felaktigt, proversionerna av konsolerna gjorde att nuvarande gen konsoler varar längre och det behövdes. Då skillnaden annars hade blivit så liten och troligen hade samma personer som idag gnäller gnällt ännu mer att de nya spelen ej kommer till hens konsol.

*edit*
Jag själv äger en ps4 och det finns absolut inga tankar på att skaffa pro. Dock nästa gen xbox när den kommer. (gillar xbox live bättre)

Skrivet av Fredag:

Sen det eviga tjatet om 165 bilder per sekund på PC jämfört mot det bildspel vi konsolare får stå ut med, det funkar faktiskt inte riktigt så. En konsol matar ut sina 30 bilder per sekund hyfsat stabilt, så v-sync, stutter och andra PC/monitor problem existerar inte.

För spel som RDR, GOW och TLOU saknar vi faktiskt inte ens det flytet. Att man prioriterar ögongodis före bildfrekvens är faktiskt så vi vill ha det och vi vill inte betala 15k för den konsol som skulle klara det ni ber om.

I en konsol har de extremt mycket bättre översikt, det är väldigt lite kod som körs i bakgrunden och tillverkaren vet ofta om att just där i spelet kommer det lagga så mycket och kan hantera det bra.

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag verkligen inte att dem utesluter PC-version

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Märkligt att sony och Microsoft ej ställer som krav på minst 60fps på spelen som släpps till deras konsoler. Får ju konsolen att verka kass annars.

Tycker det är viktigt att poängtera att siffran inte säger allt här. Låst 30fps med perfekta renderingtider utan dropp och tearing är inte så tokigt som man kan tro, speciellt inte i tredjepersonsspel med handkontroll. Tar det framför instabil 60fps faktiskt, dock är det ju självklart att stabila 60 är bättre, men man får offra mycket för nå dit på en konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så klart att de inte utesluter en PC-version. Den är nog planerad sedan långt tillbaka, men Rockstar har väl märkt att om man släpper spelet på PC med några års mellanrum så säljer man fler exemplar. Släng in lite next-gen konsoler däremellan också så har vi en rejäl kassako.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart bli ett köp isåfall. Har spelat alla GTA spelen till 100% flera gånger, men nu klarar jag inte av att spela spelen på konsol. PC Masterrace all the way nu. Klarade först GTA V 100% på PS3, sen PS4 och sen PC. Konsollerna kommer inte i närheten.
Kul att rockstar har insett detta, hoppas det blir en bra "port" som GTA V och inte en flopp som typ GTA IV vilket var en ren port rakt igenom..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Pellefant:

Red Dead Redemption koden är tydligen en mardröm och de fick knappt ihop koden. Därför du inte har sett någon re release på det till Ps4, Xbox One eller PC.

Fast det finns till Xbox One!
https://www.microsoft.com/sv-se/p/red-dead-redemption/bwklfhw...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Det är klart det kommer, mästarna i dubbeldipping är ju rockstar. De vill ju bara få dig att köpa konsolverisonen och sen PC versionen

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Via Xbox 360 emulatorn som XBO har.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Den som påstår att det inte är akillnad på 30fps och 60fps har inte spelat nog mycket
Med det sagt så klarar jag oftast av att spela med 30fps när man kör med handkontroll på ps4 men spelar man nått spel med handkontroll på pc med betydligt högre fps så visst märks det.
Ska försöka hålla mig ifrån att skaffa rdr2 till ps4 (som bara används för nhl) men det kan bli för svårt att motstå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jodå. Men då behöver man inte köpa en helt ny burk

Fast en du kan ju köpa minst 1 konsol för priset av bara ett grafikkort...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jaha så ungefär samma snack som när första skulle släppas. Ingen PC version altså

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika: jodå... ettan hade så mycket fulkod. Då visste de inte hur stort gta online skulle bli. De kommer säkert droppa infon om pc innan jul, strategiskt.

Förmodligen därför spelet utspelar sig före ettan. PC har planerats sen start. Ettan kommer sen. I nya motorn...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

@Fredag: Jag tror på det när jag ser det Det är så mycket gissningar idag om titlar baserat på luft-fakta. Även om inre barnet i mig vill tro på alla luft-fakta om diverse titlar man hoppats på, så får jag tyvärr ställa mig i pessimist ledet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Skulle helt klart bli ett köp isåfall. Har spelat alla GTA spelen till 100% flera gånger, men nu klarar jag inte av att spela spelen på konsol. PC Masterrace all the way nu. Klarade först GTA V 100% på PS3, sen PS4 och sen PC. Konsollerna kommer inte i närheten.
Kul att rockstar har insett detta, hoppas det blir en bra "port" som GTA V och inte en flopp som typ GTA IV vilket var en ren port rakt igenom..

Själv så spelar man GTA5 Online på både PS4 och Xbox one samt PC och har själv inga problem att spela i 30fps, köper ingen Console för att få bäst fps eller grafik. Consolerna är ju mer Plug and Play . Sen till hör jag väl de som inte bryr sig om " PC Masterrace"
Tycker mest att det är uttjatat XD
Dock märker jag stor skillnad på PS4 och Pro speciellt i Battlefield 1 och Destiny som inte laggar eller rycker på Pron men gör det på ps4an. Xbox one laggar mer på GTA Online och på Battlefield 1 än vad Ps4an gör och har inte riktigt kommit på varför.
Men tror att Red Dead Redemption 2 kommer bli grymt oavsett om det är på PC eller Console

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara tydligt för konsolälskarna vid detta laget att prestandan är sämre, så till den grad att man begränsar ett spel till 30fps där det bör vara 60+.

Trist.

Permalänk
Medlem

Är gta 5 större på konsoll idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

sjukt att de kan sätta den spärren på en modern konsol.

Ehm, tror du att ps4/one är spärrade vid 30 fps eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Kommer inte lägga en krona till på konsol sedan man fick den i baken av Sony genom att släppa en pro-version efter att man köpt vanliga ps4an...


det här inlägget kan väl ändå inte vara seriöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är RDR 2 i samma kategori som Witcher?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ackwell:

Det måste ju vara tydligt för konsolälskarna vid detta laget att prestandan är sämre, så till den grad att man begränsar ett spel till 30fps där det bör vara 60+.

Trist.

Fast går inte gränsen vid spelbart 8k i 144 fps?
Sklart konsonägare vet om att deras konsol presterar sämre än en dator som kostar 5 gånger så mycket. Men försäljningen talar tydligt om vad folk i allmänhet mest föredrar.

Skickades från m.sweclockers.com