Vilket system hade ni valt av dessa 2 och varför?

Permalänk
Medlem

Vilket system hade ni valt av dessa 2 och varför?

Har kommit till den punkt där jag faktiskt vill ha något nytt att leka med istället för min i7-2700k med 980TI.
Den hänger med ok fortfarande men slokar vid tyngre titlar när jag spelar.
Det mesta jag använder burken till är tv tittande/spelande och surfande. mest är det dock spelande och en stor variation av spel.
Jag hade tänkt behålla min skärm ACER XB280HK men kanske skaffa en lite senare för dual screens.

nu är frågan vilken av dessa 2 jag skall välja och varför.
har fram till nu kört intel på cpu men har kört både nvidia och amd på grafikkorten där jag måste säga att jag trivts bäst med nvidias kort.
Jag hade kunnat spara in lite genom att återanvända lite saker som låda/diskar/psu men jag känner en kille som verkligen längtar efter en stationär som jag hade tänkt donera min gamla burk till.

Så vilket hade ni valt och varför och hade ni gjort nån ändring på nån av dom?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11818229/tr4-utan-skarm

Eller:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11818399/i9

Permalänk
Medlem

AMD Processorn är väl inte så bra för spel vad jag minns? Varför drar du till med det värsta (dyraste) du hittar?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Både två är rent slöseri med pengar för spel. Du kan halvera din budget och ändå få bättre prestanda i spel än med det du valt.
Som ovanstående säger så ser det ut som att du bara slängt ihop det dyraste du kan hitta.

Permalänk
Medlem

jag vill ha en dator som håller rejält länge där jag kanske bara behöver uppgradera nån enstaka sak med några års mellanrum. Kostnaden för intel systemet drog jag faktiskt ner lite på även om budgeten jag satt ligger en bit över..detta ifall jag senare vill ha en 144hz uhd skärm. AMD systemet kunde jag dock tatt billigare m.2 och cpu steget under vilket jag inte tror hade haft så stor effekt.

Permalänk
Medlem

@Dolesen: Alternativ 1 i sådana fall. AMD bygget är bra mycket mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

Du förstår väl att bara för att det är många kärnor betyder det inte att det är bra för spel? Bra prestanda per kärna är otroligt viktigt.

Vänta en månad och köp intels nya serie, högt klockade 8 kärnor med ht borde duga i många år.

Nästa sak är att det kommer även dröja många år innan ens 32GB är ett måste för spel, bara ett fåtal vill helst ha över 8GB nu (Men givetvis ska man ha minst 16GB.)

Varför så många relativt små ssd diskar? Köp några större på en gång. Skulle aldrig lagt extra pengar på pro diskar över evo diskar.

Iaf, ska man köpa något brutalt tycker jag man ska vänta en månad.

Ett problem till om man vill bygga för många år framåt, om moderkortet dör om ett par år och man byggt i någon ovanligare sockel, då blir det tufft att ersätta även om cpun duger än.

Om man inte är snuskigt rik är det ju onödigt att gå all in.

Permalänk
Medlem

i7 8700K känns mer vettig. Högre basfrekvens och turbo, och 6 kärnor/12 trådar är väl mer än tillräckligt för spel. Eller vänta på 9:e generationen i Oktober.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd

När de kommer till Threadripper så har AMD varit väldigt specifika med att just WX modellerna inte är för spel. AMD ville inte ens att dom skulle bli testade i spel av alla som gör tester. Testerna har också visat att man måste stänga av en hel del kärnor för att en hel del spel ens skall starta upp. Och när de sen kommer till Intel så kommer inte en i9-7960X göra några underverk där heller. Båda datorerna är ruskigt bra. Men för just spel så kommer du få en bättre spelupplevelse av en i7-8700K eller rent av kommande i7-9700K respektive i9-9900K. Rent krast så utklassar en i7-8700K en i9-7960X i spel.
Dessa två datorer skulle dock bli ruskigt bra arbetsstationer där spel som en sekundär uppgift, iaf på Intel maskinen skulle funka.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har dragit till med det dyraste du hittar och båda två känns helt meningslösa och missanpassade till uppgiften.

Vill du ha det bästa bästa väntar du kanske en månad och köper en 9900K med tillhörande Z390-moderkort och 16 eller möjligtvis 32GB RAM om du känner dig slösaktig. Para ihop det med ett 2080 Ti så har du den bästa spelmaskinen pengar kan köpa just nu och som kommer att hålla i åratal framåt.

Permalänk
Medlem

9900k ser onekligen ok ut..jag väntar en månad och ser vad som händer.. gäller ju att dom får ut sina cpuer på marknaden också men vem vet tillgången på 2080ti kanske har blivit bättre då också.

Tack för snabba svar.