Samlingstråd: Hjälp! Jag har fått e-post, någon försöker utpressa mig om..

Permalänk

En annan variant.. farlig?

Hej,
Jag var inne på en vuxensida, fick de engelska hot breven men nu fått ett på svenska
1. Han skriver att han hackat min Mail för att han skickar från den till mig. Stämmer det då?
2. Jag har 48 h på mig från att mailet öppnas. Kan han se det?
3. Jag tittade på min iPhone. Kan han filma mig på den kameran. Fruktansvärt om det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Klarafia25:

Hej,
Jag var inne på en vuxensida, fick de engelska hot breven men nu fått ett på svenska
1. Han skriver att han hackat min Mail för att han skickar från den till mig. Stämmer det då?
2. Jag har 48 h på mig från att mailet öppnas. Kan han se det?
3. Jag tittade på min iPhone. Kan han filma mig på den kameran. Fruktansvärt om det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det stämmer inte, de bluffar, om de kunnat fota dig hade de skickat ett foto.
De räknar med att många är inne på vuxensidor och chansar när de skickar ut mailet, men även de om aldrig är inne på sådana sidor, kan få brev.
Det går att förfalska mailet så att det ser ut att ha skickats från dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Men om man är så insatt att man vet hur man betalar med bitcoins varför begriper man då inte att detta bara är en bluff?
Finns ingen video (vare sig man har en webbkamera eller inte) och ingen har dumpat ut någon personlig information att användas i utpressningssyfte.
Här ligger en gravad hund någonstans.

Bra fråga om jag förstår andra i tråden rätt kan Bitcoinkontot blockas (du får inte ut pengarna heller). Så varför ta risken i så fall skicka pengarna till en själv?

Jag gissar nu, men dessa som blir superoroliga googlar troligen "bitcoin överföring pengar eller köpa Bitcoin" eller liknande Jag har inte använd Bitcoin själv dock, men bör inte vara omöjligt att köpa bitcoin hyfsat smidigt (finns ju flertalet som köper Bitcoin så)

Fjärde raden fanns detta https://www.bitcoin.se/kopa-bitcoin (Med sökfrasen "köpa Bitcoin"). Om nu sidan är legitim, så är det ju inte svårare än föra över pengar till en kompis.

Men som sagt man bör ju hunnit tänka par gånger, under processen kan man ju tycka. Eller skäms dom så mycket över sina surfvanor (eller ja man vill nog inte sin närmaste krets ska se ens vanor )?

Aftonbladet artikeln var ju komisk, hm "min sambo vet inte hur man gör" (kan man surfa in på Facebook, så lär inte någon annan hemsida vara omöjligt att komma åt som t.ex porr). Snarare undvika avslöja sina surfvanor

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Just nu snurrar en rad likartade meddelanden runt. Temat är det samma - en angripare har fått tag på ditt lösenord eller annan privat uppgift, och har enligt egen utsago använt detta för att övervaka dig. Personen har därmed fått tillgång till massa personligt innehåll, där det mest framträdande är videos av när du porrsurfar. För att ta dig ur knipan ska du betala Bitcoins inom ett visst tidsintervall.

Känns det bekant? Jag skulle tro att många sitter på minst ett meddelande enligt upplägget ovan i sin inkorg alternativt fast i spamfiltret.

För att göra lång historia kort, med förkrossande sannolikhet det om vanligt hederligt scam. Personen har fått tag på ditt lösenord/användarnamn via någon gammal läcka, och resten är bara påhitt för att få dig att lätta på plånboken. Det finns inga videos av ditt porrsurfande, och mailet hör hemma i papperskorgen.

Ett bra ställe för att kolla just gamla läckor är webbplatsen Have I Been Pwned?. Där samlar säkerhetsexperten Troy Hunt läckta databaser och register från hela internet, enkelt sökbara. Finns dina uppgifter där existerar de sannolikt även i händerna på mer ljusskygga individer.

Här är polisen Jan Olssons kommentar.
Dela gärna med er av fler exempel och diskutera runt fenomenet! Vi försöker samla allt snack i en tråd tänker jag, har redan ploppat upp en rad olika om egentligen samma sak.

Ett par artiklar om utpressandet

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/augusti/varning-for-...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hotas-betala-7-000-...
https://www.schneier.com/blog/archives/2018/07/reasonably_cle...
https://krebsonsecurity.com/2018/07/sextortion-scam-uses-reci...
https://nakedsecurity.sophos.com/2018/07/13/sextortion-scam-k...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng7k2a/polisen-varnar--f... (där allas vår @Nikka kommenterar!)

Några av utpressningsmailen

Även om de hade en video på när porrsurfar så hade inte brytt mig ett skit, det vore mer onormalt om man inte porrsurfade...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Frågan om din sinnesfrid

Hallå!

Du kanske inte känner till mig och du kommer sannolikt att undra varför du får det här e-postmeddelandet, rätt?
I det här fallet hackade jag ditt konto (xxx.xxx@xxx.se). Jag har full tillgång till din enhet! (Jag skickade dig ett brev från ditt konto)
Faktum är att jag lade upp en skadlig kod på webbsidan för vuxna videor (porrmaterial) och du vet vad, du besökte den här webbplatsen för att ha kul (du vet vad jag menar).
Medan du tittade på videoklipp,
din webbläsare startade att fungera som en RDP (Remote Desktop) som har en keylogger som gav mig tillgång till din skärm och även webbkamera.
Omedelbart efter installationen, samlade mitt program alla dina kontakter från ditt Messenger, sociala nätverk och e-post.

Vad gjorde jag?
Jag gjorde en dubbel-screen videor. Först a delen visar videon du tittade på (du har en bra och ibland märklig smak), och andra delen visar inspelningen av din webbkamera.
Vad ska du göra?

Tja, tror jag, $700 är ett rimligt pris för vår lilla hemlighet. Du gör en betalning med hjälp av Bitcoin (om du inte vet det här, sök "hur man köper bitcoin" i Google).
BTC-adress: 1Pau7aAFNZ5rvogxMnfP37zDAzoeipCqPP
(Det är cAsE-känsligt, så kopiera och klistra in det)

Notera:
Du har 2 dagar för att göra betalningen.
(Jag har en specifik bildpunkt i det här meddelandet, och jag vet just nu att du har läst igenom det här mejlmeddelandet).

Om jag inte får Bitcoins, Jag kommer definitivt att skicka ut din videoinspelning till alla dina kontakter, inklusive familjemedlemmar, medarbetare, etc.

Men om jag får betalt, förstör jag videon omedelbart.

Detta är det icke-förhandlingsbara erbjudandet, så snälla slösa inte bort min personliga tid och din genom att svara på det här meddelandet.

Nästa gång - var försiktig!
Adjö!
-----------------------------------------------------------------------------------

Man får ju ändå ge dem att det är rätt bra svenska och för någon som inte vet bättre kanske kan tolkas som hyfsat skrämmande. Undrar hur många som faktiskt betalar?

Permalänk

Har också lyckats få dessa mail, bryr mig inte ett skit om själva hotet mer om det finns någon skadlig programvara då man är mer rädd för id kapning. Men det troliga är väl att det bara är spam ?
Bytte iaf lösen på min mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hjälpsam

@Seppukusaint:

"Jag gjorde en dubbel-screen videor. Först a delen visar videon du tittade på (du har en bra och ibland märklig smak), och andra delen visar inspelningen av din webbkamera."
Påstår detta men skickar inte med en skärmdump.
Ingen lista på kontakter heller antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det verkar inte vara några adresser från t.ex. google eller microsoft inblandade bara mindre svenska leverantörer, vad ska man dra av det?

Permalänk
Medlem

Har själv fått 3st mail med samma och idag har dom skickat sms till min mobil som ej är registrerad en konstig kod som går till Bitcoin.
Detta börjar bli jobbigt och hur i hela helv.. har dom fått tag i mitt Mob nr? avsändare på SMS står 33616 och meddelandet börjar på 56938pNrZ54....

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har själv fått 3st mail med samma och idag har dom skickat sms till min mobil som ej är registrerad en konstig kod som går till Bitcoin.
Detta börjar bli jobbigt och hur i hela helv.. har dom fått tag i mitt Mob nr? avsändare på SMS står 33616 och meddelandet börjar på 56938pNrZ54....

What?
Det stämmer ju inte med tidigare upplägg, med spoofad mailavsändare och total avsaknad på bevis.
Är det mailen som du har på mobilkontot kanske, hur nu det skulle göra det lättare att få fram ditt nummer?

Eller kan det vara så att detta också är helt random - vräk ut SMS till en jäkla massa nummer, precis som man ibland får samtal från andra sidan jorden, eller skumma SMS att man vunnit något?
Om en random attack kombineras med en annan random attack så kanske personen tänker att "nu är det kört, detta är på riktigt", och betalar ändå :/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Dom får inte ett öre av mig.Punkt slut.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Seppukusaint:

"Jag gjorde en dubbel-screen videor. Först a delen visar videon du tittade på (du har en bra och ibland märklig smak), och andra delen visar inspelningen av din webbkamera."
Påstår detta men skickar inte med en skärmdump.
Ingen lista på kontakter heller antar jag.

Trovärdigheten blir begränsad när man får detta hot och inte själv har någon webbkamera ansluten till den "hackade" datorn

Permalänk
Medlem

Fick samma 2 gånger.

Skrivet av Seppukusaint:

Frågan om din sinnesfrid

Hallå!

Du kanske inte känner till mig och du kommer sannolikt att undra varför du får det här e-postmeddelandet, rätt?
I det här fallet hackade jag ditt konto (xxx.xxx@xxx.se). Jag har full tillgång till din enhet! (Jag skickade dig ett brev från ditt konto)
Faktum är att jag lade upp en skadlig kod på webbsidan för vuxna videor (porrmaterial) och du vet vad, du besökte den här webbplatsen för att ha kul (du vet vad jag menar).
Medan du tittade på videoklipp,
din webbläsare startade att fungera som en RDP (Remote Desktop) som har en keylogger som gav mig tillgång till din skärm och även webbkamera.
Omedelbart efter installationen, samlade mitt program alla dina kontakter från ditt Messenger, sociala nätverk och e-post.

Vad gjorde jag?
Jag gjorde en dubbel-screen videor. Först a delen visar videon du tittade på (du har en bra och ibland märklig smak), och andra delen visar inspelningen av din webbkamera.
Vad ska du göra?

Tja, tror jag, $700 är ett rimligt pris för vår lilla hemlighet. Du gör en betalning med hjälp av Bitcoin (om du inte vet det här, sök "hur man köper bitcoin" i Google).
BTC-adress: 1Pau7aAFNZ5rvogxMnfP37zDAzoeipCqPP
(Det är cAsE-känsligt, så kopiera och klistra in det)

Notera:
Du har 2 dagar för att göra betalningen.
(Jag har en specifik bildpunkt i det här meddelandet, och jag vet just nu att du har läst igenom det här mejlmeddelandet).

Om jag inte får Bitcoins, Jag kommer definitivt att skicka ut din videoinspelning till alla dina kontakter, inklusive familjemedlemmar, medarbetare, etc.

Men om jag får betalt, förstör jag videon omedelbart.

Detta är det icke-förhandlingsbara erbjudandet, så snälla slösa inte bort min personliga tid och din genom att svara på det här meddelandet.

Nästa gång - var försiktig!
Adjö!
-----------------------------------------------------------------------------------

Man får ju ändå ge dem att det är rätt bra svenska och för någon som inte vet bättre kanske kan tolkas som hyfsat skrämmande. Undrar hur många som faktiskt betalar?

Jag fick 2 st. exakt likadana igår. Och de har tydligen filmat mig genom en webbkamera som inte existerar, samt skickat ut e-post till mina kontakter trots att inga kontakter finns i min dator eftersom detta är en försiktighetsåtgärd gjord av mig. Deras skit åkte raka vägen genom "Delete knappen". Jag hoppas bara att ingen betalar för då kommer dessa bedrägeri att fortsätta.

Permalänk
Skrivet av codegear:

Jag fick 2 st. exakt likadana igår. Och de har tydligen filmat mig genom en webbkamera som inte existerar, samt skickat ut e-post till mina kontakter trots att inga kontakter finns i min dator eftersom detta är en försiktighetsåtgärd gjord av mig. Deras skit åkte raka vägen genom "Delete knappen". Jag hoppas bara att ingen betalar för då kommer dessa bedrägeri att fortsätta.

Verkar tyvärr som en del betalar...
https://www.blockchain.com/btc/address/1Pau7aAFNZ5rvogxMnfP37...
Ca 17 transaktioner till den uppgivna plånboken.
700 usd motsvarar idag ca 0,1 BTC.
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1Pau7aAFNZ5rvogxMnfP37zD...
52 varningar och ändå betalar folk! Sanslöst.

Permalänk
Medlem

Fick med ett sånt mail

Jag fick med ett sånt mail igår om att dom har sett vilken porr man tittat på och använt min webcam (som jag inte har).. Sen så kollar väl alla på porr.. Fick mailet på min mail som jag har till logga in på olika forum sånt man inte går in på längre. Så jag tog bort mail kontot bara, så kanske slipper man sånt mail igen.. om man har tur... d:

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Usch så läskigt ändå.

Kan de filma genom mobilkamera?
Kan de se när man öppnar mailet som de skriver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

@Klarafia25:

Det är inte omöjligt att hacka en webcam eller mobilkamera. Det är också möjligt att lägga in ett automatiskt svarsmeddelande när man öppnar ett mail.

Det är dock extremt osannolikt att någon skulle göra den insatsen mot just enskilda personer när de kunde ge sig på miljonärer, industrihemligheter med mera? Det vore inte lönsamt eller möjligt för dem att lägga tiden på att hacka alla individuellt när det rör sig om hur många olika program, brandväggar, antivirus, modeller på hårdvara, operativsystem med mera.

De har fått tag på mailaddresser genom hackade databaser, de saker de beskriver i breven är generiska, ungefär som spådomar? ”Idag kommer du att möta någon du inte känner.” Det gör många, dagligen.

Denna typen av scam bygger på att skicka ut tusentals brev och få betalt för en bråkdel. De chansar på att rädslan och lågt teknikkunnande gör att personen betalar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått två stycken mail i fredags, fyra stycken i går och två idag.
I fredags ville de ha $600 och igår och idag vill de ha $700.

Tittar man på de olika "plånböckerna" så har 28 st betalat till den som jag fick i fredagens mail och 18 st har betalat till den som jag fick igår och 4 st har betalat till den som jag fick idag.

Detta blir en del pengar till bedragaren..

Permalänk
Skrivet av McSteffo:

Jag har nu fått två stycken mail i fredags, fyra stycken i går och två idag.
I fredags ville de ha $600 och igår och idag vill de ha $700.
Tittar man på de olika "plånböckerna" så har 28 st betalat till den som jag fick i fredagens mail och 18 st har betalat till den som jag fick igår och 4 st har betalat till den som jag fick idag.
Detta blir en del pengar till bedragaren..

Att mailet med utpressningshotet kommer i olika versioner under flera dagar i rad kan bero på att under den korta tid som plånbokens adress inte hunnit få varningar i Bitcoin Abuse Database så kommer ett antal utpressade att hinna betala.
Risken är att vi kommer att få ytterligare utpressningsmail om vi redan har hunnit få några. Jag har fått fyra mail till samma emailadress med utpressning och hot under loppet av fyra dagar med tre olika bitcoin plånböcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har själv fått 3st mail med samma och idag har dom skickat sms till min mobil som ej är registrerad en konstig kod som går till Bitcoin.
Detta börjar bli jobbigt och hur i hela helv.. har dom fått tag i mitt Mob nr? avsändare på SMS står 33616 och meddelandet börjar på 56938pNrZ54....

Folk i tråden borde använda denna sidan för då får ni reda på vilka sidor som läckt era uppgifter, i alla fall om en känd attack skett mot sidan.
https://haveibeenpwned.com/

Skrivet av GamlingH:

Jag fick med ett sånt mail igår om att dom har sett vilken porr man tittat på och använt min webcam (som jag inte har).. Sen så kollar väl alla på porr.. Fick mailet på min mail som jag har till logga in på olika forum sånt man inte går in på längre. Så jag tog bort mail kontot bara, så kanske slipper man sånt mail igen.. om man har tur... d:

Hjälper ju inte dig om dom tex har din andra email också.

Mail spofing är enkelt och var en gång i tiden helt legitimt därför finns inget skydd i mail protokolet mot att spofa avsändaren.

Vem som helst med en mail klient och nödvändiga kunskapen kan spofa avsändare, så vad din mail än är, om någon vet om den och vill skicka ett mail med dig som avsändare till dig så kan dom det.
Dom kan även spofa andra mail adresser dom tror att du litar på, bank, butiker och annat.

Vill du vara helt emun mot det så får man sluta använda e-mail men det är inte praktiskt för dom flesta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing

Citat:

MAIL FROM: - generally presented to the recipient as the Return-path: header but not normally visible to the end user, and by default no checks are done that the sending system is authorized to send on behalf of that address.

Problemet är snarare att folk inte vet hur enkel email spofing är, utpressarna vet dock att det är enklare att spofa din email och att lura dig att tro att ditt konto är hackat än att faktiskt hacka ditt konto.

Permalänk
Medlem

Mejlet till mig var skickat ifrån USA:
Received: from [67.214.46.161] (HELO H175.46.unitelsa.com)

Permalänk
Skrivet av NickNemo:

Mejlet till mig var skickat ifrån USA:
Received: from [67.214.46.161] (HELO H175.46.unitelsa.com)

Det kallas för spoofing vilket innebär att avsändaren är förfalskad:
https://it-ord.idg.se/ord/spoofing/

Permalänk
Medlem

Jag kollade igenom header-filen på mejlet (använder Mozilla Thunderbird e-postprogram).
Det var i alla fall första "avsändaren", det gick sedan via andra IP-adresser innan det slutligen hanterades av en svensk mailserver...

Permalänk
Medlem

Såg nu att jag fått två av dessa mail och jag tänker inte ens röra dom, dom låg i min skräpkorg och jag gick endast in där av ren nyfikenhet efter att jag såg denna tråd. Trist att folk går på detta och betalar.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Om man följer de bitcoin plånböcker som anges i de mail som skrivits på svenska ser man att beloppen överförs till andra plånböcker ganska snabbt.
Och dit går också stora pengar från andra plånböcker som anges i mail skrivna på engelska, franska, spanska och italienska. Dessa hot är samma dvs någon har skapat komprometterande material som man nu hotar att skicka till vänner och kontakter som kommer från hackade konton.
Detta är alltså en omfattande internationell verksamhet. Hoppas Europol lägger ned resurser på att få stopp på dessa skurkar. De tjänar miljoner på sin kriminella verksamhet
PS. Exakt samma upplägg på japanska:
http://rakuchin39.com/sagimail/

Permalänk
Medlem

Tar de för givet att folk använder en bärbar dator som har inbyggd kamera?

Jag har inga kameror anslutna till mina stationära datorer... samt inga fönster på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tar de för givet att folk använder en bärbar dator som har inbyggd kamera?

Jag har inga kameror anslutna till mina stationära datorer... samt inga fönster på kontoret.

Är inte många som har stationära datorer privat idag. De som faktiskt har datorer kör laptops som har inbyggda kameror. Resten kör surfplattor och mobil.

De med stationära datorer är inte målgruppen för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ingen webbkamera (stationär dator), behöver inte porrsurfa, så mejlen är bara generaliserade massutskick...

Tidigare har jag på dålig engelska fått ett likadant bitcoin-utpressningsförsök ifrån en som utgav sig att vara Tysk!
Ursprunget i header-filen var dock en Turkisk IP-adress...

Permalänk
Skrivet av NickNemo:

Jag har ingen webbkamera (stationär dator), behöver inte porrsurfa, så mejlen är bara generaliserade massutskick......

Ja, det enda skurkarna har tillgång till är mailadresser som förmodligen kommer från tidigare läckor och som fritt kan köpas.
Däremot är det inte så troligt att de har tillgång till lösenord eller att de hackat något över huvud taget. Det rör sig alltså om spam dvs man skickar ut massor med likalydande mail och hoppas att någon promille av mottagarna betalar.
Att skurkarna inte vet något om mottagarna utöver mailadressen visar bl a att man påstår att man gjort en video med bilder från mottagarens webbkamera vilket är ett märkligt påstående om det inte finns någon webbkamera hos mottagaren.
Man kan kolla om man har en hackad mailadress och varifrån läckorna kommit:
https://haveibeenpwned.com

Permalänk
Medlem

Detta fick jag via SMS till min mobil strax efter mailen:
Från:33616

56938pNrZ54VykdGv9i0JPfe60l4sITLmY1LD7EqaYfa9 mkLbX98GoHRJAx3Cj7EYOS87YZJr3THbpzg2PacVKWE8QjCCKMn2baC8wUnOD8zQyhqn

Någon som vet vad detta är?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.